Ook maar eens een verslagje typen, nu mijn weekje op de Spelen er alweer enkele dagen opzit. Begonnen met een wat mindere ervaring door de sabotages aan de TGV-lijnen, en daardoor uiteindelijk de tijdritten gemist op zaterdag.
Dus dan werd zondag maar de eerste dag. Niet meteen sport op de planning, dus dan maar gebruik gemaakt om op ons gemak naar de monumenten te gaan kijken: Eiffeltoren, Louvre, Grand Palais, Montmartre, de Olympische vlam etc.
Op maandag en dinsdag de finales van de Rugby 7s bekeken in Stade de France. Door mijn studies (sportjournalistiek) de laatste jaren de sport wel wat beter leren kennen, maar nog nooit op deze manier beleefd. Was een zeer dynamische en spectaculaire sport. En een zeer fijn (rugby)publiek. Wat niet meteen verbaast natuurlijk in Frankrijk.
Woensdag dan de Belgische hockeyvrouwen gaan aanmoedigen tegen Japan in het Yves-du-Manoir. Makkelijke overwinning, wel wat spijtig dat onze tweede wedstrijd Spanje tegen Zuid-Afrika letterlijk in het water viel. Want door aangekondigd onweer moest heel het stadion ontruimd worden. Nog pijnlijker dat er daarna geen druppel uit de lucht viel en de wedstrijd gewoon doorging in een leeg stadion.
Donderdag dan nog gekeken voor tickets voor de Lions tegen India, maar jammer genoeg niets meer kunnen vinden. Dus dan maar een dagje rust genomen in de vele mooie parkjes die Parijs rijk is.
Vrijdag gekozen voor volleybal: Argentinië – Duitsland. Leuke sport en sterke Duitse ploeg. Ook een zeer leuke sfeer om 9u ’s ochtends.
Alleen jammer dat de playlist in elk stadion hetzelfde was. Kan nu wel vlekkeloos meezingen met o.a. ‘Allumer le feu’.
Laatste dag was voor ons de drukste, met ’s ochtends de koers die passeerde naast onze Airbnb. Daarna afgezakt richting het Parc des Princes (stadion van PSG) voor de voetbalwedstrijd Verenigde Staten tegen Japan bij de vrouwen. Voetbal is mijn minst gevolgde sport op de OS, ondanks dat ik grote fan ben, maar voor een zeer zacht prijsje wou ik één van de beste teams ter wereld wel eens aan het werk zien. Op de tribunes ook de triomftocht van Remco gevolgd: dikken bal ket! In de avond dan nog eens even afgezakt naar het Belgium House om onze Belgische helden te feliciteren en een feestje te bouwen met de landgenoten.
Als grote sportfan vond ik het echt geweldig om zoveel topsport op zo’n korte tijd te zien. Niet alle matchen waren even goed, maar de sfeer was wel echt overal top! Vond de mix van alle culturen door elkaar ook echt heerlijk om te zien. Als stad trok Parijs mij voor deze reis trouwens niet echt aan, maar door het weinige volk dat de eerste dagen aanwezig was de stad wel op een heel andere manier leren kennen en echt van genoten. Eerste keer OS was alleszins een week om nooit te vergeten!