Rock Werchter 2025

Noah Kahan even geluisterd maar die lijkt mij toch te gaan verdrinken als 1 na laatste op het hoofdpodium? Lijkt me goed voor de Barn komt daar veel beter tot zijn recht, zal wel niet gebeuren maar zo wordt het wel een taaie zondagavond voor mij. Scheelt dat er bij Olivia Rodrigo tenminste nog wel een beetje pit in zit.
Je moet z'n live shows eens checken, vind dat wel nog iets anders dan het slaapverwekkende The Lumineers.

Ja, altijd leuk bij wat grotere worpen dat het inluisteren goed en wel kan beginnen. :)

Il wilde meteen met Rüfüs Du Sol beginnen, maar de moed zakt me wat in de schoenen bij het zien hoeveel platen die al hebben...
Iemand een tip met welke te beginnen ?
Ik kende ze 2 jaar geleden ook nog niet, maar bij het inluisteren een paar parels ontdekt: Underwater, Treat You Better, On My Knees, Next to Me, Innerbloom. Het nieuwste album moet ik nu ook eens gaan beluisteren.

Ondanks die parels heb ik het optreden trouwens gemist omdat het gelijk met Arctic Monkeys was.

Ja, altijd leuk bij wat grotere worpen dat het inluisteren goed en wel kan beginnen. :)

Il wilde meteen met Rüfüs Du Sol beginnen, maar de moed zakt me wat in de schoenen bij het zien hoeveel platen die al hebben...
Iemand een tip met welke te beginnen ?
Wij maken altijd meteen een Spotify lijst met van iedere naam die doorkomt de 5 meest populaire nummers op Spotify.
Zo krijg je gedurende het jaar al een goed idee van wie (van de onbekende namen) je zeker wil gaan zien. Draagt zeker bij aan de voorpret :)

Mooie worp. Hoop wel dat ze simple minds niet in de barn gaan zetten als headliner gelijk met Green Day.

Zijn we zeker dat Fontaines DC sub wordt? Als je hun plek vorig jaar op pukkelpop zag. Misschien komt er nog iets tussen fontaines en LP?

Raye mooie booking maar combi Sam Fender - Raye valt toch wel licht uit?
Fontaines stond zo vroeg op Pukkelpop omdat ze de dag nadien in Portugal moesten optreden.

Wij maken altijd meteen een Spotify lijst met van iedere naam die doorkomt de 5 meest populaire nummers op Spotify.
Zo krijg je gedurende het jaar al een goed idee van wie (van de onbekende namen) je zeker wil gaan zien. Draagt zeker bij aan de voorpret :)
Ik luister ieder album. Vind ik het liedje leuk dan gaat het in 2 playlists, 1tje voor de komende jaargang en 1tje in een lijst met alle edities waar ik aanwezig was. Die laatste is al een bombastische lijst geworden.

• Leuk
Waarderingen: triarc
Ik kende ze 2 jaar geleden ook nog niet, maar bij het inluisteren een paar parels ontdekt: Underwater, Treat You Better, On My Knees, Next to Me, Innerbloom. Het nieuwste album moet ik nu ook eens gaan beluisteren.

Ondanks die parels heb ik het optreden trouwens gemist omdat het gelijk met Arctic Monkeys was.
Ik ben wel gaan kijken. Live uitstekend met live-drummer en live-zang.

De nummers hierboven opgesomd inderdaad. Aanraden zou ik met het live album "Live from Joshua Tree" van 2020 aangevuld met recentere nummers als Next to Me, On my Knees en Alive.

Het nieuwe album Inhale/Exhale komt bij mij helaas nog niet zo binnen, klinkt toch wat commerciëler/gelikter heb ik het gevoel. Ik ga er nog eens mijn best voor doen :)

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands en Joss
Ik luister ieder album. Vind ik het liedje leuk dan gaat het in 2 playlists, 1tje voor de komende jaargang en 1tje in een lijst met alle edities waar ik aanwezig was. Die laatste is al een bombastische lijst geworden.
Ieder album van iedere artiest? Sterk man! Ik luister van ieder 2-3 nummers en van degene die ik wil zien minstens 1 album. Vind ik al meer dan genoeg “werk” 😂

Stonden ook gewoon op de spot van hun waarde op dat moment hoor.
Vind dat altijd moeilijk in te schatten. Zoals hier al eerder vermeld sloten ze ook een stage af op Glasto en ondanks de stevige concurrentie leek iedereen daar te staan. Ik meen me ook te herinneren dat de meesten het vreemd vonden dat ze zo vroeg vonden maar ik durf eerlijk toegeven dat ik misschien biased ben. Zal nu voor een verdienstelijker publiek zijn ook dan alle Fred Again.. fans die het ook maar eens kwamen bekijken.
Nu zijn we in elk geval een album verder ook.

Ieder album van iedere artiest? Sterk man! Ik luister van ieder 2-3 nummers en van degene die ik wil zien minstens 1 album. Vind ik al meer dan genoeg “werk” 😂
Alles begint met de top 5 die sowieso, het moet me aanspreken of lovende recensies gekregen hebben en dan ga ik alles beluisteren. Een Lil Nas X is er niet in terecht gekomen bijvoorbeeld, kan ik niks mee.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: MadMandra27 en PK82
Vind dat altijd moeilijk in te schatten. Zoals hier al eerder vermeld sloten ze ook een stage af op Glasto en ondanks de stevige concurrentie leek iedereen daar te staan. Ik meen me ook te herinneren dat de meesten het vreemd vonden dat ze zo vroeg vonden maar ik durf eerlijk toegeven dat ik misschien biased ben. Zal nu voor een verdienstelijker publiek zijn ook dan alle Fred Again.. fans die het ook maar eens kwamen bekijken.
Nothing But Thieves vind ik een beetje vergelijkbaar. Die hadden door RW ook gerust gebombardeerd kunnen worden tot sub, maar stonden ook gewoon braaf in de rij afgelopen editie. RW kan toch aardig schuiven en postitief/negatief verrassen.
Ik zie ze Fontaines wel laten subben, maar hoop op een naam ertussen. Al is de donderdag voor mij al top!
Ik hoop vooral op versterking voor de zondag, en in mindere mate de zaterdag.

Nothing But Thieves vind ik een beetje vergelijkbaar. Die hadden door RW ook gerust gebombardeerd kunnen worden tot sub, maar stonden ook gewoon braaf in de rij afgelopen editie. RW kan toch aardig schuiven en postitief/negatief verrassen.
Ik zie ze Fontaines wel laten subben, maar hoop op een naam ertussen. Al is de donderdag voor mij al top!
Ik hoop vooral op versterking voor de zondag, en in mindere mate de zaterdag.
linkin park heeft ook gewoon geen grote sub nodig om die dag te dragen, het financiële aspect zal hier ook wel meespelen.

Mijn verwachting:

donderdag:
Main: LP - Fontaines - ... - ... - Amyl & The Sniffers - While She Sleeps - ...

vrijdag:
Main: Green Day - ... - Simple Minds - ... - ... - ... - ...
Barn: ... - ... - girl in red - Wet Leg - ... - ...
KluB C: ... - ... - Lola Young - ... - ... - ...

zaterdag:
Barn: Raye - Elbow - ... - Beth Gibbons - ... - ...
KluB C: Barry Can't Swim - ... - ... - ... - .... - ...

zondag:
Main: OR - ... - Noah Kahan - ... - ... - ... - ...
KluB C: Rufus Du Sol - Overmono - ... - ... - ... - ...

Fontaines is duidelijk binnen persbericht aangekondigd als de grootste naam, met daarna Noah Kahan. Dan pas Raye. Dus heb het zo ingeschat. Even goed is Rufus natuurlijk Barn en speelt Noah Kahan een plekje hoger. Girl in red en Wet Leg kunnen ook perfect main stage worden.

Soit, ik vind het echt een prima lichting. Waar ik vorig jaar een stevige meh had bij het eerste pakketje, is het moeilijk om niet enthousiast te zijn bij dit pakket. Er zitten al heel wat prominente namen bij waar we kunnen naar uitkijken.

Ik zie hier mensen Rüfüs du sol introduceren. Heel goed natuurlijk, maar wisten jullie dat je ook een bio van die band kan schrijven?

Sam Fender: Een Krachtige Stem in de Hedendaagse Rockscene

Voor fans van: Indie rock, meeslepende teksten, Bruce Springsteen-achtige verhalen en grootse meezingmomenten.
Wanneer: Zaterdag 5 juli, headliner mainstage

Kennismaking:

Sam Fender heeft misschien niet de enorme hype of de looks van Harry Styles, maar als het op muziek aankomt, is hij een ware krachtpatser.
Geen glitter of glamour, maar pure energie en authentieke rock.
SAMFENDER_Charlotte%20Patmore

Sam Fender werd geboren op 25 april 1994 in North Shields, een havenstad in het noordoosten van Engeland. Hij groeide op in een arbeidersgezin, wat hem inspireerde om veel van zijn muziek te baseren op persoonlijke ervaringen en de verhalen van zijn omgeving. Zijn muziek reflecteert vaak thema’s van sociale kwesties, mentale gezondheid, en de uitdagingen van de arbeidersklasse.

Sam Fender brak door met zijn debuutalbum Hypersonic Missiles (2019). Dit album combineert rauwe energie met emotionele diepgang en toont zijn vermogen om persoonlijke verhalen te verweven met bredere maatschappelijke kwesties. De titelsong Hypersonic Missiles is een perfecte kennismaking: een energiek, rauw nummer dat de angst en onrust in de wereld van vandaag belicht. Het is een statement over de dreiging van oorlog en het gevoel van vervreemding. Naast dit krachtige statement biedt het album ook persoonlijke reflecties, zoals in het indringende Dead Boys, waarin Fender het zware thema van mannelijke zelfmoord en mentale gezondheid bespreekt. Dit nummer raakt een gevoelige snaar en is een van de meest emotionele tracks op het album.

Sam's tweede album, Seventeen Going Under (2021), betekende de definitieve doorbraak. Het titelnummer is een autobiografisch meesterwerk waarin hij reflecteert op zijn jeugd en de struggles van zijn familie. Het is een anthem geworden, een krachtige ode aan veerkracht, waarin Fender het gevoel van verlorenheid en de strijd tegen persoonlijke demonen vertaalt in een episch rocknummer. Seventeen Going Under toont niet alleen zijn talent voor het creëren van emotionele diepgang, maar ook zijn vermogen om zulke thema’s te verwerken in muziek die grootse, meezingbare momenten creëert. Het nummer is inmiddels een favoriet op zijn live-optredens, waar het publiek het vaak uit volle borst meezingt.

Toch heeft Sam Fender in de Lage Landen een wat wisselvallige livegeschiedenis. Zijn relatie met het Nederlandse publiek is dubbel: zijn muziek wordt hier met open armen ontvangen, maar zijn optredens zijn vaker dan eens afgezegd. Zo moest hij zijn shows op Pinkpop (2019), Down The Rabbit Hole (2019), Tivoli (2021), en Rock Werchter (2022) cancelen, vaak vanwege gezondheidsproblemen, zoals amandelontstekingen. Ook op Sziget 2022, vlak voor een gepland optreden op Lowlands, annuleerde hij last-minute. Deze reeks afzeggingen heeft hem bij sommigen de ironische bijnaam "cancel koning" opgeleverd. Ondanks dit blijft zijn populariteit onverminderd groot, en wanneer hij daadwerkelijk optreedt, levert hij een show die al het wachten en teleurstellingen meer dan goedmaakt.

Live reputatie:

Sam Fender staat bekend om zijn intense en oprechte live-optredens. Zijn band creëert een wall of sound, met Fender als charismatische frontman. Hij weet een diepe connectie te maken met zijn publiek en geeft elk optreden alles wat hij heeft. Van de eerste akkoorden van Seventeen Going Under tot de meezingmomenten van Hypersonic Missiles, zijn shows zijn een ervaring die niemand snel zal vergeten.

Een hoogtepunt van zijn shows is het meezingmoment bij Seventeen Going Under. Vanaf de eerste noten neemt het publiek het over, en de emotie is vaak tastbaar. Andere favorieten zoals Hypersonic Missiles zorgen voor een energieke sfeer, terwijl Spit of You een meer introspectief moment creëert. Spit of You is een van de meer persoonlijke nummers van Fender, waarin hij zijn complexe relatie met zijn vader onderzoekt. Het heeft een ingetogen, bijna akoestische sfeer, maar bouwt zich op naar een krachtige climax die de kwetsbaarheid van de tekst perfect reflecteert.

Muzikale invloeden en stijl:

Sam Fender wordt vaak vergeleken met Bruce Springsteen vanwege zijn storytelling en thema’s die draaien om het gewone leven, worstelingen en triomfen van de arbeidersklasse. Toch heeft hij een unieke, Britse twist, met teksten die sterk geworteld zijn in zijn eigen ervaringen en omgeving. Zijn muziek heeft invloeden van indierock, new wave en klassieke rock. Fans van artiesten als The Killers, Arctic Monkeys, en Blossoms zullen ook veel in zijn werk herkennen.

Zijn rauwe, emotionele stijl, gecombineerd met een dynamische band, zorgt ervoor dat Fender een belangrijk figuur blijft in de hedendaagse rockscene, ondanks de afzeggingen die soms zijn weg kruisen.

Persoonlijke take:

Veel meer dan Hypersonic Missiles en Seventeen Going Under, de nummers die regelmatig op 3FM gedraaid werden, kende ik Sam Fender eigenlijk niet goed. Toch wist ik dat ik hem wilde zien op Rock Werchter 2023. Daar, met een beker bier in de hand, werd ik volledig verkocht. Het was vooral Spit of You dat me diep raakte. Niet vanwege de band die hij met zijn vader beschrijft, maar door de herhalende regel: "I can talk to anyone, I can talk to anyone, I can't talk to you." Dit deed me denken aan mijn overleden moeder. Na het nummer, met betraande ogen, kreeg ik een onverwachte knuffel van een vreemde – een moment dat me echt ontroerde.

Zijn nieuwe nummer People Watching, de gelijknamige titel van zijn aankomende album, werd afgelopen vrijdag uitgebracht en meteen door 3FM uitgeroepen tot 3FM Megahit van de week.

Herbeleef Sam Fender's onvergetelijke show op Rock Werchter 2023
Hij stond op de donderdagavond van 19:30 tot 20:30 op de mainstage.

Sam Fender is een artiest die zowel groots als intiem kan zijn, met een stijl die de grenzen van rockmuziek verkent en persoonlijke, maatschappelijke thema's aanpakt. Van het rauwe, energieke Hypersonic Missiles tot het introspectieve Spit of You, zijn nummers zijn een reflectie van de complexiteit van de wereld om hem heen en de persoonlijke worstelingen die hij doormaakt. Een aantal van zijn grootste nummers zijn echte meezingers, terwijl andere de luisteraar diep kunnen raken met hun serieuze, emotionele inhoud.

Spotify-lijst Sam Fender
Deezer-lijst Sam Fender
@vanNelle_Monae heeft hier bijv al een mooie over Sam Fender geschreven. Perfect om artiesten van de Rock Werchter lineup te leren kennen. Ga vooral je gang als je een artiest verder wil uitlichten.

Waarom bombarderen we Simple Minds plots tot sub? Bij hun vorige - fantastische - passage in 2012 speelden ze gewoon om 17u30 in de (kleinere) Barn. Het is niet dat zij de laatste 12 jaar veel relevante nieuwe singles hebben, behalve het legacy-gehalte misschien..

• Leuk
Waarderingen: Paddy
Je had erna nog Inhaler en Stormzy, die eigenlijk commercieel interessanter en bekender waren. Fontaines heeft hen wel dik ingehaald nu natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: DontClingToLife

Users who are viewing this thread