Rock Werchter 2024

Maar zoals gezegd: Vorst in 2017 was in tien minuten uitverkocht, Sportpaleis met Hella Mega Tour idem. Met die twee genoemde bands inderdaad, maar die bleken de avond zelf qua beleving niet meer dan een veredeld voorprogramma. Wat niet wegneemt dat ze zeker niet de status van Foo Fighters hebben en dus is een sterke naam ervoor nodig. Het kransje headliners bij wie dat niet het geval is, is eerder beperkt.
Ja, maar ook daar: die Hella Mega Tour was in de hele wereld in feite een stadiontour, die alleen in België in 'maar' het Sportpaleis plaatsvond.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ja, maar ook daar: die Hella Mega Tour was in de hele wereld in feite een stadiontour, die alleen in België in 'maar' het Sportpaleis plaatsvond.
True, maar vraag was of er nog interesse was voor een irrelevante act. Jawel dus. En dat is als organisator, of toch zeker voor RW, het belangrijkste. Maar als ze natuurlijk te hoge eisen stellen, dan wordt het terug een 'njet' zoals in 2017.

Wat bedoel jij met oppervlakkigheid?
Die Barn spot was gebaseerd op een erg matige verkoop in Vorst en een hear hear die passeerde waar niemand om gaf.

Maar de standaard werchter ganger kraait van plezier bij een rijtje foo fighters, Royal blood en nbt. Voeg daar nog Editors aan toe en het feestje is compleet.

Die Barn spot was gebaseerd op een erg matige verkoop in Vorst en een hear hear die passeerde waar niemand om gaf.

Maar de standaard werchter ganger kraait van plezier bij een rijtje foo fighters, Royal blood en nbt. Voeg daar nog Editors aan toe en het feestje is compleet.
Ah zo, ik ben wellicht ook wat standaard maar toch ook weer niet zoals sommige.
De enige waar ik wel echt blij van zou worden nu is NBT, de meeste in mijn omgeving die werchter ook kennen en “wel eens gaan” (niet ieder jaar) vinden juist dat werchter een gevarieerd programma heeft, nieuwe ontdekkingen etc…kreeg meerdere “jaloerse;)” reacties van “oh ik had er ook willen zijn afgelopen editie”
Ik hoop dat er een paar mooie verrassingen tussen zitten voor 2024🤞🏻

Nog geen zaalshow gehad om dat eens deftig te testen.

We vergeten heel vaak dat je wel een terrein van 70000 wat moet vullen als grootste act. Dat is geen pleintje zoals bij BKS hè. En dat er een kleine 90000 tickets per dag door moeten.

Die discussie is eindeloos, maar dat zijn wel feiten waar je rekening moet mee houden. Ik zou niets liever willen dan dat Tame Impala een main stage mag afsluiten. Maar dan gaat er nog minder volk staan dan bij Radiohead. De oppervlakkigheid van de standaard RW ganger kon je gewoon meten dit jaar met Editors.
Klopt. Maar je hebt twee headliners, niet eentje. Bovendien zijn er in het verleden nog al namen geweest met nul referentie (oké ja, airplay op StuBru, maar die heeft Tame ook so). Tool, SOAD, The Cure.. Dan kan het wél. Tame headlinet echt wel al jaren festivals, ik begrijp gewoon absoluut niet die uitspraak evenmin die van Angèle. Het was er in 2019 20 min van op voorhand al rode kruizen. En ik weet dat, want ik ben er zélf niet binnen geraakt.. Dan sta je gewoon terecht de volgende keer op het hoofdpodium.

En of RW zich een hol aantrekt van internationale allure. Editors om de zoveel tijd laten headlinen. Om weer beurten Bazart en Oscar hoge spots geven etc. Bovendien, Angèle is echt wel stappen aan het zetten om een grote te worden hoor. Die show van Coachella stónd er en werd goed onthaald.

• Leuk
Waarderingen: elo, pigital en Timmetje
RW heeft sinds 2013 al meermaals Green Day kunnen boeken maar dat deden ze niet. Terwijl Pinkpop dat wel nog deed. Green Day is wel zo'n kleinere headliner die net als een The Killers een groot kanon ernaast nodig heeft denk ik.
Ideaal voor in de Barn, denk ik dan.

• Haha
Waarderingen: Joslittel
Klopt. Maar je hebt twee headliners, niet eentje. Bovendien zijn er in het verleden nog al namen geweest met nul referentie (oké ja, airplay op StuBru, maar die heeft Tame ook so). Tool, SOAD, The Cure.. Dan kan het wél. Tame headlinet echt wel al jaren festivals, ik begrijp gewoon absoluut niet die uitspraak evenmin die van Angèle. Het was er in 2019 20 min van op voorhand al rode kruizen. En ik weet dat, want ik ben er zélf niet binnen geraakt.. Dan sta je gewoon terecht de volgende keer op het hoofdpodium.

En of RW zich een hol aantrekt van internationale allure. Editors om de zoveel tijd laten headlinen. Om weer beurten Bazart en Oscar hoge spots geven etc. Bovendien, Angèle is echt wel stappen aan het zetten om een grote te worden hoor. Die show van Coachella stónd er en werd goed onthaald.
Eens wat betreft Tame Impala, maar niet wat betreft Tool en The Cure. Het mooie is; het kan allebei op RW.

Het was voor beiden járen geleden dat ze in België hebben gestaan, dus sorry nee.
Dus sterke boekingen in 2019 wat mij betreft. Ik zou tekenen voor The Cure/Tame Impala en Dua Lipa/Tool combi's nu, maar volg je wel dat 5 jaar later andere/nieuwe subheadliners ook welkom zijn.

Laatst bewerkt:
Mijn wenslijstje: Foofighters, Faiht no more, Bjork, Race against the machine, Iron Maiden, The Cure, Radiohead en voor een rustmomentje Andre Rieux

Je kan lachen met Andre Rieu, maar voor mij zou Hans Zimmer als afsluiter of Barn headliner met een show zoals die op Coachella wel iets zijn dat zou kunnen werken. Effe na een wondermooi optreden van The National een volledig plein dat met Lebo M los gaat op de circle of life van The Lion King of die de pogo staat te doen op He's a pirate of te headbangen op Dark Knight en uuteindelijk op de laatste tonen van Time uit Inception richting de uitgangen word gestuurd

Gaat nooit gebeuren, maar zou wel indrukwekkend zijn denk ik.

Dus sterke boekingen in 2019 wat mij betreft. Ik zou tekenen voor The Cure/Tame Impala en Dua Lipa/Tool combi's nu, maar volg je wel dat 5 jaar later andere/nieuwe subheadliners ook welkom zijn.
Dat was toch het punt niet? Ik zeg dat er voor bovenstaande eveneens nauwelijks referentiepunten waren, dus blijkbaar kan het voor sommige bands dan weer niet. Anderen krijgen de Barn, ik herinner me hier ook Tyler enige tijd passeren daarvoor, voorgeschoteld. Dan ben je gewoon niet realistisch, denk ik dan als organisatie zijnde.

Kijk recenter, Stormzy. Was gewoon een co-headliner zonder dat die echte referenties voor de dag kon leggen.

Kijk recenter, Stormzy. Was gewoon een co-headliner zonder dat die echte referenties voor de dag kon leggen.
Ja was een coole booking. Mijn punt met Tame Impala is vooral dat die kwa show echt volledig in het donker moeten spelen, maar dat gaat niet gebeuren vrees ik op de main.
Een Tool kan echt wel wat meer afdwingen, daarom ook per uitzondering is tot 2u kunnen spelen. Niet iets waar de gemeente zit op te wachten. Ik zie Tame Impala dat veel moeilijker afdwingen momenteel, maar wat niet is kan nog komen.

Ja was een coole booking. Mijn punt met Tame Impala is vooral dat die kwa show echt volledig in het donker moeten spelen, maar dat gaat niet gebeuren vrees ik op de main.
Een Tool kan echt wel wat meer afdwingen, daarom ook per uitzondering is tot 2u kunnen spelen. Niet iets waar de gemeente zit op te wachten. Ik zie Tame Impala dat veel moeilijker afdwingen momenteel, maar wat niet is kan nog komen.
Maar wat moet er nog gebeuren totdat Tame Impala dat wel mag?

Het is een pure festivalnaam die werkelijk overal waar ze staan main stages afsluit. Ook op grote festivals als RW. Ze hebben hits met honderden miljoenen streams en zijn niet weg te kloppen van alternatievere (en zelfs commerciële) radiozenders. Ze slaan een zeldzame brug tussen mainstream/alternatief, pop/rock, jonger/ouder publiek. Vorig jaar verkochten ze nog als enige van het weekend (vergelijk maar eens met drukte bij Slipknot) hun Pukkelpopdag uit en dat veld stond erg vol en het publiek was van begin tot eind uitgelaten.

Als die met een volgend album/tour komen, moet RW zo.n naam toch net koesteren?

Stonden er vorig jaar nog… Laat die maar eens een keer op aan ander festival spelen. Net zoals NBT toch een beetje overkill geworden.
Stonden de laatste jaren naar mijn gevoel om het jaar(Buiten Corona om), dus dat zal geen overweging zijn om ze niet te boeken.

Users who are viewing this thread