Ja, dat plastic in de fik gooien mogen ze echt eens mee ophouden, heeft me al eens een asthma aanval opgelopen.
Verder vond ik het publiek erg prettig dit jaar, je kon aan een goed aantal artiesten merken dat ze het zelf ook erg naar hun zin hadden hierdoor.
Het is altijd leuk om er even weer doorheen te gaan wat je allemaal gezien hebt en niet, dus hierbij even een lijstje voor mezelf :')
DonderdagThe Mary Wallopers om mee te beginnen, goede dingen van gehoord op Eurosonic dus maar even bekeken - erg vermakelijk, leuke sfeer om een festival mee te starten. Daarna naar
Anna Calvi, tsjah dat ze virtuoos kon spelen wist ik al maar het is toch altijd indrukwekkend wat zij kan, alleen jammer dat er niet echt nieuwe muziek is. Daarna
Froukje meegepakt, niet mijn muziek maar maakt er wel echt iets tofs van met die liveband. Als vierde op de dag naar
Warhaus en ondanks dat dit de derde keer is blijft het me toch altijd wel verrassen - de additie van een extra muzikant (toch?) doet het goed. Vanwege de regen naar
Iggy Pop gegaan, vorige keer op main deed het me heel weinig maar deze keer was ik echt blij verrast. Echt 'goed' is hij niet meer, maar energie heeft hij wel en zijn band was van uitzonderlijke kwaliteit. Als laatste van de dag naar
Mumford & Sons. Leuk, maar niets bijzonders - wel knap om dit als headliner te boeken in zo'n korte tijd.
Vrijdag Begonnen vooraan bij
The Haunted Youth die ik ook op ESNS gezien had, waar het toen met kop en schouders boven de rest uitstaken. Ze hebben sindsdien ook nog stappen gemaakt, ik ben benieuwd of ze dit volhouden en we ze echt als grotere act gaan terugzien. Daarna
The Interrupters gezien, in de auto onderweg ontdekt en geen spijt van gehad om daar naar toe te gaan. Heerlijk energiek, en wat heeft die frontvrouw een lage stem zeg. Blijven zitten bij
Black Box Revelations wat erg vermakelijk was, lekkere energieke bluesrock. Doet me denken aan wat The Black Keys wat mij betreft verloren heeft over de jaren. Daarna door naar
Squid. Zingen terwijl je dat soort maatsoorten drumt? Pfoe.. Goede muzikanten, lekkere muziek - ik had ook verwacht dat ze ouder en ervarener waren. Zie ik graag nog een keer. Na een stop in de apero door naar
The Hu. Bands als deze gaan vaak twee kanten op; of het is een gimmick en 10 minuten leuk of het is vet. Dit was vet. Straffe ritmes, muur van geluid door al die baszang. Heel cool, nette boeking van RW. Daarna was het tijd voor
Editors. Om 20:45 in de rij staan om ergens halverwege de (immense) barn te komen te staan; het was het waard. Ik vond ze de vorige twee albums zoekende met hun geluid maar wat mij betreft hebben ze die nu weer gevonden. De nieuwe nummers werkten voor mij live heel goed en de oude nummers blijven episch. Absoluut toppunt van de dag, en samen met Muse van mijn festival. En tsjah, de combinatie No Sound But The Wind en Papillon kunnen wat mij betreft nooit verkeerd.
Red Hot Chili Peppers daarna nog een half uurtje meegepakt; hoewel het echt prima goed was deed het me na Editors niet zo veel meer, ook in combinatie met het feit dat ze erg vorig jaar ook stonden.
Zaterdag startte met Vintage Trouble. De muziek was goed, maar die frontman was irritant amerikaans. Als je ons zo slecht kan horen is het tijd voor gehoorapparatuur. Daarna in het mainstage gezeten bij
The Opposites wat een leuke sfeer had maar muzikaal natuurlijk weinig te bieden. Het was ook vooral om wat te sparen en daarna vooraan te gaan staan bij
Interpol. Hiervoor volgens mij nog nooit gezien, ondanks dat ik al lang naar ze luister. Prachtige muziek, prachtige stem - en straffe muzikanten ook. Erg blij dat ik hiervoor naar het voorvak ben gegaan. Even kort gekeken bij
Paolo Nutini, wat leuk maar wat energieloos was. Maargoed, daarna kwam
Sigur Ros. Tien jaar geleden ook op werchter gezien en toen was het magisch. Kaartjes gekocht voor hun show in Amsterdam, maar ik was ziek. Gelukkig stonden ze op werchter; ook nu was het weer magisch. Die muziek in combinatie met de lichten zuigt je echt helemaal op. Ik ben alleen nou wel benieuwd wat er nu aan de hand was qua techniek, volgens mij liep er iets niet helemaal lekker. Deed verder niks af aan de beleving. Tijdens Machine Gun Kelly maar even het terrein afgegaan; moest dit nou echt? Als laaste twee acts eerst
Oscar & The Wolf. Ik was benieuwd hoe hij op het main stage zou landen, maar hij is frontman genoeg om dat interessant te maken. Heel fijn om zijn eigen plezier ook terug te zien in zijn gezicht. Dit kan een grote popshow worden. Als laatste
Muse. Ik had verwacht dat Sigur Ros mijn hoogtepunt zou zijn, maar mijn helemaal wat zat ik verkeerd. Wat een show, wat een stage. De nieuwe nummers pakten me live ook erg goed. Jammer van Knights of Cydonia maar aan de andere kant; die gaan we nog wel een keer zien en
Showbiz zo uit de hoge hoed toveren; ik vond het fenomenaal.
Zondag in het zonnetje begonnen met
The Teskey Brothers. Heerlijke muziek voor een rustige start; goede muzikanten. Ik hoop ze nog eens voorbij te zien komen in de Oosterpoort. Daarna op de mainstage gezeten bij
Dermot Kennedy. Veel van hetzelfde, niet boeiend. Ik ben ook benieuwd of hij zijn stem goed bijhoudt, het klonk erg geforceerd. Enfin, het was ook gewoon wachten op
Nova Twins. Wat een energie en bende positieve herrie - als je het publiek zo meekrijgt dan verdien je de hype die er was ook wel. Ik ben benieuwd of ze dit kunnen volhouden (en dat ze iets minder van de productie op band doen). Eigenlijk was er daarna tot aan
Queens of the Stone Age niet zoveel meer voor mij; Lil Nas X even gezien - leuke performance maar kan weinig met de muziek. Gelukkig was Josh Homme echt compleet on fire en wat een setlist hebben we geserveerd gekregen. Beginnen met No One Knows, The lost art of keeping a secret, Smooth Sailing en My God is The Sun - zo goed heb ik ze nog niet gezien. De nieuwe nummers werkten ook allemaal erg lekker. Helemaal nerdy; nog een gebruik voor de 9-snarige gitaar van Josh Homme
. Als afsluiter
Arctic Monkeys, paar maand geleden met deze show ook in de Ziggo Dome gezien en ik vond hem deze keer positief kletserig en de energie in de muziek zelf waren erg nice maar wat lieten ze veel pauzes vallen. Maar goed, het was prima en het festival kon toch al niet meer stuk.
Al met al, goede editie en heb al zin in volgend jaar!