Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.374
9.119
NOS Alive op Instagram: The Wait Is Almost Over.

Deze week nieuws van hun kant?
 

festirock

Support act
1 dec 2015
947
638
Bij rawk bands als PJ is dat precies nooit een probleem, maar wanneer het bij artiesten is waarvan de kids fan zijn dan is het wél plots een probleem. Weird.


Again. Al eens Eddie Vedder fans bezig gezien en gehoord?

edit: Niet ontoevallig ook weer die opmerkingen bij vrouwelijke acts.. Bij Stromae werd er lang niet zo veel gezeverd over fanatieke fans hoewel die vent quasi iedere grote zaal in Europa, en zeker in België, verschillende keren uitverkoopt. Yep, die man wordt zeker niét geadoniseerd..
Ik ben een pearl jam fan maar heb dat probleem toch niet hoor. Ik zal ook voorin te vinden zijn maar geniet wel van alles wat er op zo n dag passeert daar of op andere podia.

Je kan toch niet ontkennen dat billie eilish fans daar gaan kamperen voorin en zich niks aantrekken van wat er voor komt , of zelfs niet kennen.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet vrouwelijke act zijn. Dat je er een discriminatieprobleem van maakt vind k echt wel gek.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.597
4.341
Ik ben een pearl jam fan maar heb dat probleem toch niet hoor. Ik zal ook voorin te vinden zijn maar geniet wel van alles wat er op zo n dag passeert daar of op andere podia.

Je kan toch niet ontkennen dat billie eilish fans daar gaan kamperen voorin en zich niks aantrekken van wat er voor komt , of zelfs niet kennen.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet vrouwelijke act zijn. Dat je er een discriminatieprobleem van maakt vind k echt wel gek.
Heb je al eens te maken gehad met Billie Eilish fans op een festival?
Op Pukkelpop 2019 was er in ieder geval weinig van te merken. Zelfs voor mij als rock/metal liefhebber was dit een prima optreden.
Ik denk dat we dezelfde fan taferelen bij Billie Eilish of Taylor Swift kunnen verwachten als bij GnR, Pearl Jam of zelfs Radiohead. Bij Billie en Taylor krijg je weer iets nieuws/anders te zien en bovendien 2 prachtige dames.
 
  • Leuk
Waarderingen: pigital

Rikkie

Support act
14 nov 2012
886
910
Heb je al eens te maken gehad met Billie Eilish fans op een festival?
Op Pukkelpop 2019 was er in ieder geval weinig van te merken. Zelfs voor mij als rock/metal liefhebber was dit een prima optreden.
Ik denk dat we dezelfde fan taferelen bij Billie Eilish of Taylor Swift kunnen verwachten als bij GnR, Pearl Jam of zelfs Radiohead. Bij Billie en Taylor krijg je weer iets nieuws/anders te zien en bovendien 2 prachtige dames.
Op Pukkelpop merkte je het echt wel. De massa die vanuit de Boiler naar de main ging was echt ongekend groot. Niet dat dit een probleem was.

Ik denk dat het effect van de BE-fans ook wel mee zal vallen. Het lijkt me niet dat het gehele voorval de hele dag vol is.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Ik ben een pearl jam fan maar heb dat probleem toch niet hoor. Ik zal ook voorin te vinden zijn maar geniet wel van alles wat er op zo n dag passeert daar of op andere podia.

Je kan toch niet ontkennen dat billie eilish fans daar gaan kamperen voorin en zich niks aantrekken van wat er voor komt , of zelfs niet kennen.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet vrouwelijke act zijn. Dat je er een discriminatieprobleem van maakt vind k echt wel gek.
Het is niet omdat jij zo niet bent, dat anderen zo niet zijn.

Wederom een sentiment projecteren gestaafd op n i e t s. Ik heb eerlijk gezegd nogal de indruk (op basis van de tournee en de voorprogramm's van Harry Styles) dat zijn fans, ik veronderstel dat er wel wat overlap zal zijn, heel erg respectvol omgaan met de supports. En die gingen op z'n tournee echt al alle kanten uit. Van Wolf Alice tot Arlo Parks. Jongeren die bekrompen acts staan aan te gapen heb ik in al die jaren overigens nog maar weinig meegemaakt of gezien, niet in concerten en al zeker niet op festivals. Ouderen daarentegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: pigital

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Echt props aan het team dat de visuals en de website dit jaar heeft verzorgd, echt heel mooi dat minimalisme. Dat lettertype is ook echt verfrissend tegenover het vorige logo. Weet niet of ik per se fan ben van dat lettertype ook te gebruiken op de website in titels zoals 'Muse headliner zaterdag 1 juli', voelt wat gekriebeld aan. Misschien dat uppercase / lowercase wat kan helpen om meer duidelijker te zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en mattman

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
486
1.541
Het is niet omdat jij zo niet bent, dat anderen zo niet zijn.

Wederom een sentiment projecteren gestaafd op n i e t s. Ik heb eerlijk gezegd nogal de indruk (op basis van de tournee en de voorprogramm's van Harry Styles) dat zijn fans, ik veronderstel dat er wel wat overlap zal zijn, heel erg respectvol omgaan met de supports. En die gingen op z'n tournee echt al alle kanten uit. Van Wolf Alice tot Arlo Parks. Jongeren die bekrompen acts staan aan te gapen heb ik in al die jaren overigens nog maar weinig meegemaakt of gezien, niet in concerten en al zeker niet op festivals. Ouderen daarentegen.

Jouw mening omtrent dit onderwerp is ook gestaafd op n i e t s, enkel 'ik vind dit op basis van mijn eigen ervaringen'. De pot verwijt de ketel.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Jouw mening omtrent dit onderwerp is ook gestaafd op n i e t s, enkel 'ik vind dit op basis van mijn eigen ervaringen'. De pot verwijt de ketel.
Mijn mening is gestaafd op niets. Enkel mijn eigen ervaringen. Weet je wel wat je schrijft offuh.

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is er nog een verschil tussen effectief bepaalde artiesten / fanbases al gezien hebben en louter vanuit een soort buikgevoel spreken omdat je dénkt dat iets 'is'. Indien iemand bovenstaande artiesten reeds heeft gezien en daar een mening over heeft, prima. Maar enkel spreken omdat je iets denkt dat iets is, is spreken in vooroordelen (zie ook de negatieve connotatie over fans die uren wachten voor een popartiest, maar wanneer mensen de hele dag gaan kamperen voor Rammstein in Oostende is het helemaal prima. Same thing nochtans, niet?).
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
486
1.541
Mijn mening is gestaafd op niets. Enkel mijn eigen ervaringen. Weet je wel wat je schrijft offuh.

Ik weet niet hoor, maar volgens mij is er nog een verschil tussen effectief bepaalde artiesten / fanbases al gezien hebben en louter vanuit een soort buikgevoel spreken omdat je dénkt dat iets 'is'. Indien iemand bovenstaande artiesten reeds heeft gezien en daar een mening over heeft, prima. Maar enkel spreken omdat je iets denkt dat iets is, is spreken in vooroordelen (zie ook de negatieve connotatie over fans die uren wachten voor een popartiest, maar wanneer mensen de hele dag gaan kamperen voor Rammstein in Oostende is het helemaal prima. Same thing nochtans, niet?).
Meningen zijn bij uitstek "eigen" ervaringen, daarvoor hoef je er niet eens zelf bij te zijn geweest, de ervaring hoeft niet fysiek te zijn. Ik heb een mening over oorlog, zonder ooit in een oorlog verwikkeld te zijn geweest, kan prima. Meningen zijn geen feiten, ook die van jou niet.

Ik ben het met jou eens dat er een verschil zit tussen eigen ('live') ervaring en vooroordelen, maar volgens mij wordt hier vooral gesproken over eigen ervaringen die jij wegzet als 'Het is niet omdat jij zo niet bent, dat anderen zo niet zijn', wat weer toepasselijk is op jouw mening. M.a.w. vind ik het merkwaardig dat jij andermans mening wegwuift onder de noemer 'vooroordelen' (zoals eerder bij slyke, nu bij festirock), waar die mensen gewoonweg een andere ervaring hebben dan jij. Men hoeft geen eigen ervaring te hebben bij Billie Eilish e.d. om te weten dat fans uren van tevoren vooraan zullen staan (bijv.: ziggo dome kampeerders dit jaar, en dit gebeurt ook bij kleinere artiesten op een festival), en dat niet al deze fans bij elk optreden dat passeert uitbundig zullen meefeesten. Alhoewel het altijd weer moet blijken, lijken mij dat reële verwachtingen. Wat je daarvan vindt is natuurlijk aan jou, maar net zo goed aan een ander zijn eigen ervaring, of zelfs onderbuikgevoel o.b.v. ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: festirock en slyke

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.697
937
Ja, die bedenking had ik hier al een tijd geleden ook op het forum gezet ivm Billie Eilish.
Kamperende fans (overnachten) en wachtrijen in vakjes aan het Sportpaleis; dat is toch een indicatie hoe groot een artiest is en/of hoe fanatiek een fanbase is.

Persoonlijk heel graag verfrissende namen als Swift, Eilish, Dua Lipa, … op RW, maar alleen vrees ik (bij die eerste twee) dat inderdaad de voorvakken gans de dag gaan ingepalmd zijn door die fans en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Wat dat betreft lijkt mij Dua Lipa de meest realistische RW-boeking; ik denk dat de idolisering daar het minste groot is.

Een gevoel gebaseerd op niets dan vooroordelen over jonge superfans die je bij andere acts terug vind.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet vrouwelijke act zijn. Dat je er een discriminatieprobleem van maakt vind k echt wel gek.

Ik ging hierop normaalgezien niet meer reageren, maar ik zie dat het hierboven terug is opgerakeld.

Yannick, om het met met één van uw eigen veelgebruikte quotes te zeggen: leren lezen wat er staat! De drie vrouwelijke acts zijn VOORBEELDEN (had ik daarna ook nog geschreven hier) en de enige die er een discriminatieprobleem van maakt ben jij.

Het is niet omdat jij zo niet bent, dat anderen zo niet zijn.
Ik mag alvast hopen dat die "anderen" effectief anderen zijn en dat je daarmee niet mij viseert, want dat lijkt dan al de 2de keer te zijn dat je woorden in mijn mond zou leggen.

Los daarvan: ja, er is een "gevoel" dat het wel eens heel druk zou kunnen worden in de voorvakken.
En daarop baseer ik mij vooral, en in herhaal, op de populariteit van iemand als Billie Eilish (en de daarmee gepaard gaande grote fanatieke fanbase).

Je kan toch niet ontkennen dat zij bij de jongeren veruit de meest populaire naam is van dit moment? Dat is geen gevoel, maar objectief vast te stellen.
Ik heb ze gezien op Pukkelpop en zoals @Timothy's Monster hierboven schreef was de sfeer zeer aangenaam en gemoedelijk, maar het terrein stond wel zeer vol.

Verder is het sowieso een feit dat er heel wat jonge fans haar aanbidden. Niks mis mee, maar kan je ook objectief vaststellen.
En nogmaals, naar mijn "gevoel" gaan die niet pas om 20u vooraan gaan staan, hoor. En je kan ze ook geen ongelijk geven als hun grote godin naar België komt.

En hetzelfde geldt ook voor mannelijke popidolen, als je dan toch de vergelijking wil maken tussen M en V (of X).
Tijd geleden was hier op het forum ook de suggestie meermaals naar boven gekomen dat Harry Styles misschien wel eens op RW zou kunnen staan.
Intussen heeft hij zijn eigen dag (mooi zo), maar ik garandeer u dat er nog voor het openen van de deuren hele dikke wachtrijen zullen staan.

Een gans Werchter terrein uitverkocht in een vingerknip; je moet het maar doen.
Stel u eens voor dat Styles op de gewone RW zou gestaan hebben, dan kreeg je sowieso een ganse dag een volgepropt voorvak.
Een gele grote massa van diegenen die nu een ticket kochten voor de aparte dag, zouden zeker ook komen opdagen op RW.

De populariteit van deze artiesten is momenteel zeer groot, dus dat is iets om mee rekening te houden, organisatorisch gezien.

En ja, uiteraard heb je ook diehard fans bij andere acts.
Ik heb ook zelf al wel uren versleten in wachtrijen, zowel voor pop als rock.

Maar ik kan mij op Rock Werchter niet zo meteen een (main) act herinneren waarbij de populariteit zo groot was en dito fanbase, zoals ik het bijvoorbeeld nu gezien heb op PP 2019 bij Billie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken