Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Volgens mij draait dit niet rond het feit dat het een vrouw is, dat geloof ik echt niet dat werchter daar op let. Als er een vrouwelijke headliner is die past op de affiche dan zal die er wel staan.. zo was er bvb vorig jaar Taylor Swift op een ander werchter event voorzien. Ik zie niet direct een vrouwelijke headliner die beschikbaar is , tourt en headline waardig op werchter kan staan. Denk dat het meer daar mee te maken heeft dan met een glazen plafond

Zoals hierboven gezegd , al uitstekende vrouwelijke artiesten gezien op werchter. En idd minder als headlines, behalve dan bvb florence

Maar als 95% van je bezoekers die wil niet hebben waarom zou de organisatie deze dan wel hebben?
Says who. Kylie Minogue en Robyn waren een schot in de roos. Rosalia kon aardig wat volk op de been brengen voor haar allereerste show in België en ook Janelle Monae kreeg rave-reviews achteraf. Tent bij Gainsbourg stond ook aardig vol dacht ik. Ik loop maar de voorbeelden af hoor.

Volgens mij draait dit niet rond het feit dat het een vrouw is, dat geloof ik echt niet dat werchter daar op let. Als er een vrouwelijke headliner is die past op de affiche dan zal die er wel staan.. zo was er bvb vorig jaar Taylor Swift op een ander werchter event voorzien. Ik zie niet direct een vrouwelijke headliner die beschikbaar is , tourt en headline waardig op werchter kan staan. Denk dat het meer daar mee te maken heeft dan met een glazen plafond
Weggezet dus. En well, daar ben ik het dus mee oneens.

Says who. Kylie Minogue en Robyn waren een schot in de roos. Rosalia kon aardig wat volk op de been brengen voor haar allereerste show in België en ook Janelle Monae kreeg rave-reviews achteraf. Tent bij Gainsbourg stond ook aardig vol dacht ik. Ik loop maar de voorbeelden af hoor.
Echt verdomme hoor... Omdat er een "tent" vol staat bij Gainsbourg moet ze maar gelijk als headliner doorgezet worden?

Laat Kylie Minogue, Robyn en Rosalia maar eens headlinen in plaats van Metallica, RHCP en Pearl Jam. Kun je klagen wat je wil. Maar met die eerste 3 namen ga je geen kaarten verkopen.

Echt verdomme hoor... Omdat er een "tent" vol staat bij Gainsbourg moet ze maar gelijk als headliner doorgezet worden?

Laat Kylie Minogue, Robyn en Rosalia maar eens headlinen in plaats van Metallica, RHCP en Pearl Jam. Kun je klagen wat je wil. Maar met die eerste 3 namen ga je geen kaarten verkopen.
Lmao dude. Ik zeg toch niet dat specifiek zij moeten headlinen - of ben je weer aan het trollen. Kan me nl. niet inbeelden dat je dat niet tussen de lijnen kunt lezen. Ik zeg dat er een potentieel is door het volk dat dat soort acts trekt naar de tenten. Angèle puilde overigens ook uit in 2019.

Ariana Grande , Beyoncé , P!nk
En dan Janet Jackson , Rosalia en Dua lipa als sub-headliners.
Dat noem ik nu eens vernieuwing !

Grapje hoor ..dat zou veel te duur zijn… voor de echte “oudere” muziek fans hier ?…. Maar een beetje meer vernieuwing kan soms toch wel ?

Ma bon, ik reageerde dus initieel gewoon op rricken. Wilde het hier niet weer de miljoenste keer over hebben.

Anyways, straks Lamar om 16u? Of toch Ken geloven en QOTSA?

'Weggezet' ze krijgen hun eigen podium voor hun fans, hun kans om 'alleen' 65k tickets te verschuiven.
Voor Cave werd het als eer onthaalt dat hij dit kon/mag doen, is niet in de schaduw van een andere grote naam. 'Zijn grootste show ooit'.
Maar voor Taylor Swift of Billie is dit hun oneer aandoen want ze mogen het niet doen op het grote RW.

2020: PJ, Strokes, Kendrick, SOAD, Billie, Taylor, Sir Macca. De Werchter 7 daagse die nooit gevolg kreeg.

• Winning
Waarderingen: RubenFrusciante
Voor Cave werd het als eer onthaalt dat hij dit kon/mag doen, is niet in de schaduw van een andere grote naam. 'Zijn grootste show ooit'.
Maar voor Taylor Swift of Billie is dit hun oneer aandoen want ze mogen het niet doen op het grote RW.
Eh, ik zou graag hebben dat je me geen woorden in de mond legt. Cave op Werchter zou net zoals Gorillaz, Pearl Jam en anderen uit 2017/2018 te snel zijn qua terugkeer - ookal zit je met twee edities die niet zijn doorgegaan en intussen al een slop van 4-5 jaar.

Desalniettemin, inderdaad die 2020 line-up was heel erg mooi ingekaderd - ook de events ernaast overigens.

Ma bon, ik reageerde dus initieel gewoon op rricken. Wilde het hier niet weer de miljoenste keer over hebben.

Anyways, straks Lamar om 16u? Of toch Ken geloven en QOTSA?
Zal wel QOTSA zijn. Ken leek zelf uit de lucht te vallen bij het nieuws dat Kendrick vanavond zijn eerste Europese datum lost + hij gaf zelf aan dat de naam van vandaag op vrijdag zal staan.

• Verdrietig
Waarderingen: mattman
Vind ook dat het wel tijd is voor meer dan één naam. Veel festivals die al een (groot) deel van de line-up bekend hebben. Sinds de aankondiging van RHCP heeft ook elke dag nu een (co-)headliner dus mag onderhand wel. Of ze moeten vandaag met de zaterdag headliner komen, wat ik niet zie gebeuren. QOTSA it is, in 2018 maar een dag kunnen gaan door tentamens dus nog nooit gezien. Zin in!

• Leuk
Waarderingen: mattman
Lees dat London Grammar als support voor Coldplay meekomt naar Brussel voor de derde show. Ik hoop echt dat dit niet betekent dat we ze mogen afstrepen voor RW.

QOTSA bijzetten als sub voor Metallica, terwijl die dag al uitverkocht is. Dat zou sterk zijn. Dan zit je op die dag alleszins ruim even 'stacked' aan de bovenkant als de andere Europese topfestivals waar hier eerder naar verwezen werd.

Eh, sorry rricken maar waar een wil is, is een weg. P!nk kon blijkbaar met een stadiontournee exclusief op Werchter geprogrammeerd worden. LiveNation bezit vrijwel elke grote zaal en festival in ons land en heeft, zo lijkt het, maar te kiezen wie waar precies staat.
Dat hebben ze wel geweten bij de organisatie. Ze hebben de hele dag aan haar opgehangen met als gevolg dat de emoties op social media hoog opliepen. Een deel van de bezoekers lieten duidelijk weten niet eens te zijn met de 'uitgeklede' dag en wilden zelfs hun festivalstickets inleveren. Ook op dit forum is hier het nodige over geschreven. Waarop Werchter alsnog besloot de knip te trekken zodat extra artiesten bijgeboekt konden worden. Een hoop heisa dus voor een dag die volgens mij niet eens was uitverkocht?
Er zijn uiteraard uitzonderingen (lees Billie Eilish die blijkbaar énkel Glastonbury wil doen), maar toch. Ik vind die gedachte hélemaal geen zwart-wit gedachte, het is gewoon een feit. Ik kan alle vrouwelijke headliners van de laatste 10 jaar op één hand tellen. Komt dat dan door een gebrek aan mogelijkheden daartoe (ergo, zijn er gewoon nauwelijks vrouwelijke headliners), ligt het tourtechnisch niet altijd voor de hand of scheelt er iets anders. Feit is wel dat de organisatie bekend is omwille van zijn veilige keuzes (en dat hier en daar toch de mogelijkheid wordt geacht om prestige headliners als Tool, The Cure, The Strokes, Nick Cave, Kendrick Lamar, SOAD etc. binnen te halen. Waarom wordt dat risico niet elders genomen, vraag ik me dan soms af).

Dat ze dat in de onderkant wél durven doen, vind ik vreemd. Het is alsof je die lijn niet wilt of durft door trekken en er een glazen plafond (wat ook een term is omdat verschijnsel te duiden) is (lees; we kunnen ze altijd in de Barn stoppen). Die indruk geeft het toch vaak. Maar bon, ik heb dit al een miljoen keer uitgelegd en Werchter is gewoon niet dat soort festival waar emancipatie belangrijk is.
Op de eerste plaats een shout-out naar jou dat je de headliner diversiteit op festivals bespreekbaar blijft maken. Eens dat de verhoudingen tussen mannelijke en vrouwelijke artiesten scheef zijn op de meeste festivals. Daar zal de organisatie van Werchter zich ook wel van bewust zijn. Ik durf alleen niet te stellen of ze bewust een glazen plafond in stand houden. Uiteindelijk kijken ze toch naar de pingels die binnenkomen. Ben stiekem wel benieuwd wat er gaat gebeuren met het festival als ze de komende jaren consequent 50% van de subs en headliners vrouwelijk, gender neutraal etc. zijn.

Lees dat London Grammar als support voor Coldplay meekomt naar Brussel voor de derde show. Ik hoop echt dat dit niet betekent dat we ze mogen afstrepen voor RW.
Niet alleen voor Werchter per se, maar gewoon voor een Belgische datum tout court eigenlijk.

Wat een rijtje is dat ook hé. Jammer dat ik Florence (tegenover TGTBATQ) en Robyn (tegenover The Cure) heb moeten missen. Gainsbourg, Rosalia en met name Janelle Monae waren uitstekend.
Gelukkig kon ik TGTBATQ inhalen op Lowlands. Was ook een geweldige show trouwens.

Users who are viewing this thread