Er zijn uiteraard uitzonderingen (lees Billie Eilish die blijkbaar énkel Glastonbury wil doen), maar toch. Ik vind die gedachte hélemaal geen zwart-wit gedachte, het is gewoon een feit. Ik kan alle vrouwelijke headliners van de laatste 10 jaar op één hand tellen. Komt dat dan door een gebrek aan mogelijkheden daartoe (ergo, zijn er gewoon nauwelijks vrouwelijke headliners), ligt het tourtechnisch niet altijd voor de hand of scheelt er iets anders. Feit is wel dat de organisatie bekend is omwille van zijn veilige keuzes (en dat hier en daar toch de mogelijkheid wordt geacht om prestige headliners als Tool, The Cure, The Strokes, Nick Cave, Kendrick Lamar, SOAD etc. binnen te halen. Waarom wordt dat risico niet elders genomen, vraag ik me dan soms af).
Dat ze dat in de onderkant wél durven doen, vind ik vreemd. Het is alsof je die lijn niet wilt of durft door trekken en er een
glazen plafond (wat ook een term is omdat verschijnsel te duiden) is (lees; we kunnen ze altijd in de Barn stoppen). Die indruk geeft het toch vaak. Maar bon, ik heb dit al een miljoen keer uitgelegd en Werchter is gewoon niet dat soort festival waar emancipatie belangrijk is.