Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.226
1.737
Je krijgt daar een speciale parkeerpas voor van Inter. Kan je achterdoor rijden. Eigenlijk bij de splitsing op Haachtstesteenweg staat al een bordje richting ADL, moet je wel achter ingang Hive parking ook passeren en hele tijd blijven volgen.

Allright, bedankt Jimmy. Dat gaat het festival toch een stuk makkelijker maken om te beleven. Niet te ver moeten stappen van de parking, een rustiger ingang en gewoon dat plooistoeltje om regelmatig wat te kunnen zitten en op moeilijke momenten kan ze even op het platform zitten om naar een optreden te kijken. ( Dan denk ik bvb aan een optreden van een uur of twee zoals Metallica)

Die mensen van Intern doen echt sterk werk.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.356
10.986
Je kan vinden wat je wil van Maneskin, maar goddamn, die zanger heeft toch aardig wat talent en tonnen charisma op een podium. Dit en Yungblud back 2 back op die main zou echt wel nog gaaf kunnen worden.

Waarschijnlijk zal het geen storm lopen met bijval voor je, daarom doe ik het even! Ik vind het een prima combi. Maneskin heeft best wat aardige nummertjes eigenlijk en ben best benieuwd naar hun show. Kan echt wel leuk worden. En zelfs over Yungblud ben ik wel positief. Nieuwe generatie 'rock' artiest die de emoties van de nieuwe generatie jeugd onder de aandacht brengt. Probeer hier van te genieten en niet gelijk af te fakkelen. Als vergelijk denk ik ook weleens aan bijvoorbeeld de opkomst van een Iggy Pop of later Linkin Park. Door de volwassen muziekluisteraars van die tijd werden die totaal niet gesmaakt maar de jeugd liep ermee weg om later door te groeien tot iconen. Misschien ligt hetzelfde pad voor deze bands ook wel in het verschiet. Dan wil ik niet die verzuurde oude muziekluisteraar worden die moppert dat vroeger alles beter was maar gewoon kunnen genieten van de muziek.

Dus ben lekker aan het grasduinen in mijn Werchter lijst. Zo opeens Poorstacy ontdekt. Nooit van gehoord maar dat kan ook wel een brute show op The Slope worden.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
895
601
Nah, dat is het dus wel. De generatie 30-35 jarigen groeiden letterlijk op met die bands. En "getuige de verkoop", idk hoor. Jullie doen precies alsof RW financiële problemen zou krijgen ofzo door een minder jaar (en een minder jaar zou dan willen zeggen eens niét uitverkopen terwijl we het dan gewoon break-even is). Dat is een gigantisch verschil, maar doen alsof het hetzelfde is. Doet me denken aan die hele discussie toen Lamar werd aangekondigd en niet in een hap en een beet z'n dag uitverkocht en dan maar werd afgeschreven. Kortzichtig. Het moet allemaal maar verkopen, en liefst zo snel mogelijk - en dat hele frame wordt ook hier lustig overgenomen wat ik eigenlijk niet begrijp.
Gaat me helemaal niet over wel of niet uitverkopen. Dat zal voor de organisatie wel meespelen natuurlijk . Maar de headliners die er na staan zijn niet gewoon makkelijke opties om uit te verkopen. Het zijn werchter waardige headliners die een breed publiek aanspreken. Van mij had een kendrick er mogen staan , niet m'n ding maar ik sta er wel voor open. Ben er van overtuigd dat heel wat mensen het een topweekend vinden qua namen. Een echte werchter line up. Die zondag op de main is heel sterk bvb. Ookal is het je ding niet , je kan t moeilijk afdoen als kwalitatief minder
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.423
6.748
Ik was een van de mensen die erg kritisch was op het boeken van Maneskin. Ik ga daar wel een beetje van terug komen. Niet omdat ik de muziek ineens verschrikkelijk goed vind (verre van), maar omtrent de positie. Toen ze los aangekondigd werden, dacht ik dat ze sub of net ervoor zouden staan, wat absurd hoog zou zijn voor deze "simpele" (mijn mening en tussen aanhalingsteken, val me hier dus niet op aan ;) ) muziek. Maar derde naam op de main stage, prima! Waarschijnlijk zou ik zelfs gaan kijken uit nieuwsgierigheid, zoals ik toen ook ben gaan kijken bij de eerste ID, script en bastille. Gewoon gezien hebben. Echter clashen ze waarschijnlijk en een beetje jammer met Phoebe Bridgers of Clairo en dan is de keuze toch wel gemakkelijk gemaakt ;)

Dus ik trek mijn kritiek van een pagina of 50 geleden in (vind het nog steeds een rare aankondiging strategie).
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.091
2.314
Ik kan de aparte aankondiging nog wel plaatsen omdat ze net een heel ander soort publiek kunnen aantrekken. Een eurovisiesongfestival winnaar op een festival, een rare combo... voor deze band kon het. Dat is natuurlijk iets speciaal en denk dat daarom Werchter de keuze heeft gemaakt om hun apart aan te kondigen. Zou me niet verbazen dat het toch wel invloed heeft gehad op de interesse van het festival.

In onze groep gaat er dit jaar iemand voor de eerste keer mee en ik ga niet zeggen dat het door Maneskin komt, maar het trok hem wel over de streep. Hij dacht lang dat het festival niets voor hem zou zijn. Een boeking als Maneskin en de aankondiging hiervan waren voor hem toch een opheldering dat het festival ook iets anders heeft als de pure oude rockers.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.356
10.986
Een boeking als Maneskin en de aankondiging hiervan waren voor hem toch een opheldering dat het festival ook iets anders heeft als de pure oude rockers.
Dan hoop ik dat de vrijdag met de Metallica gangers geen koude douche voor hem wordt ;)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.249
4.407
Allright, bedankt Jimmy. Dat gaat het festival toch een stuk makkelijker maken om te beleven. Niet te ver moeten stappen van de parking, een rustiger ingang en gewoon dat plooistoeltje om regelmatig wat te kunnen zitten en op moeilijke momenten kan ze even op het platform zitten om naar een optreden te kijken. ( Dan denk ik bvb aan een optreden van een uur of twee zoals Metallica)

Die mensen van Intern doen echt sterk werk.
Misschien nog een tip voor het weggaan. Deze uitgang wordt na de laatste band voor iedereen open gezet om naar buiten te gaan. Voor campinggangers op A1 en the Hive is dit dan de korte route (zeker als je op de rechterhelft van de main staat). Er gaat dan een massa mensen doorheen. Op de Haachtsteenweg kruist het dan weer met de massa die via de hoofduitgang naar buiten is gegaan.
Kan me voorstellen dat als je moeilijk ter been bent en vermoeid na een lange festivaldag, dat dit niet ideaal is. Dus of iets eerder weggaan of even wachten tot de massa weg is.
 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.226
1.737
Misschien nog een tip voor het weggaan. Deze uitgang wordt na de laatste band voor iedereen open gezet om naar buiten te gaan. Voor campinggangers op A1 en the Hive is dit dan de korte route (zeker als je op de rechterhelft van de main staat). Er gaat dan een massa mensen doorheen. Op de Haachtsteenweg kruist het dan weer met de massa die via de hoofduitgang naar buiten is gegaan.
Kan me voorstellen dat als je moeilijk ter been bent en vermoeid na een lange festivaldag, dat dit niet ideaal is. Dus of iets eerder weggaan of even wachten tot de massa weg is.

Dat is een heel handige tip in elk geval. Vroeger weg gaan is echt geen optie, dus wat langer wachten en extra voorzichtig zijn is dus de boodschap. We zijn gelukkig met drie, dus we kunnen haar wat ondersteunen en begeleiden ook.

Ik zie het in elk geval zitten. Het gaat een wat rustiger manier worden om het festival te beleven, zonder springsessies in het voorvak, maar dat geeft totaal niet.
 

Kharmas_kiss

Playlistbediener
31 jan 2022
30
31
Had nu toch wel gehoopt dat we ook namen als The pretty reckless en Grandson van de Pinkpop affiche zouden krijgen. Verder zitten er een paar pareltjes tussen zoals Leon Bridges, the Dead South en the Record Company, maar verder bestaat de nieuwe drop voor mij vooral uit vrij povere namen en zelfs veel obscure niche bands die je eerder op Pkp verwacht. Maar wat mij betreft kregen we de smaakmakers van deze editie al ruimschoots voor het nieuwe jaar, hoewel het wegvallen van FNM en Qotsa wel jammer is en sommige namen echt wel te laag of op het verkeerde podium staan.
 
Laatst bewerkt:

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.703
1.245
Ik ben zeker niet omver geblazen door de lineup. Maar vind de reacties nu wel wat overdreven hoor.
Met Pearl Jam, Metallica, The Killers, Red Hot Chili Peppers hebben ze 4 namen die meer dan terecht stand-alone headliners kunnen zijn.
Met The War On Drugs, Alt-J, Imagine Dragons, Twenty One Pilots En Royal Blood heb je 5 namen die zeker sub/co waardig zijn.

Qua grote namen mist het wel wat. Maar ik zie ook wel wat namen die lager staan dan ze zouden kunnen staan.
- En Alt-J in de Barn ipv Main
- Pixies plaatsje lager dan vorige keer
- The Killers "maar" als sub
- Sum 41 als 2e op de Main
- Eerste en Tweede acts in de tent als Stikstof, Turnstile, Fever 333, Altin Gun, Big Thief, Cigarettes After Sex, Airbourne,...
- Slope heeft namen als The Chats, Snail Mail, Jehnny Beth, The Last Internationale (die zelfs al een Main aandeden vroeger),...

Beste line up? Nee!
Een aanfluiting? Ook niet!
De zaterdag niet je ding? Waarschijnlijk.
Komen er misschien nog bands die de leegte van QOTSA, FNM opvullen? Wie weet.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.229
8.915
Ik ben zeker niet omver geblazen door de lineup. Maar vind de reacties nu wel wat overdreven hoor.
Met Pearl Jam, Metallica, The Killers, Red Hot Chili Peppers hebben ze 4 namen die meer dan terecht stand-alone headliners kunnen zijn.
Met The War On Drugs, Alt-J, Imagine Dragons, Twenty One Pilots En Royal Blood heb je 5 namen die zeker sub/co waardig zijn.

Qua grote namen mist het wel wat. Maar ik zie ook wel wat namen die lager staan dan ze zouden kunnen staan.
- En Alt-J in de Barn ipv Main
- Pixies plaatsje lager dan vorige keer
- The Killers "maar" als sub
- Sum 41 als 2e op de Main
- Eerste en Tweede acts in de tent als Stikstof, Turnstile, Fever 333, Altin Gun, Big Thief, Cigarettes After Sex, Airbourne,...
- Slope heeft namen als The Chats, Snail Mail, Jehnny Beth, The Last Internationale (die zelfs al een Main aandeden vroeger),...

Beste line up? Nee!
Een aanfluiting? Ook niet!
De zaterdag niet je ding? Waarschijnlijk.
Komen er misschien nog bands die de leegte van QOTSA, FNM opvullen? Wie weet.
Denk dat je zowel Pixies als Alt-J wat overschat.

Pixies stond belachelijk hoog in 2020, ook omdat toen een sub afzegde. Eigenlijk is derde laatste op een main verre van te laag voor deze band. Ook Alt-J stond in 2017 gewoon veel te hoog. Komt daarbij dat ik de indruk heb dat die band echt hun gloriedagen gehad heeft. Het laatste album deed al vrij weinig en die nieuwe nummers zijn ook niet echt de knallers die je zou verwachten/op zou hopen.

En The Killers is trouwens echt geen 'terechte' stand alone headliner op RW. Zie 2018 en de verkoop van die vrijdag. Oorspronkelijk stond die band ook gepland als opwarmer van een uurtje voor McCarney.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.760
11.934
Royal Blood wordt ook wel flink overschat. Als die sub of co zijn, dan is Greta van Fleet dat ook wel. En dat zijn ze dus beide niet.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.703
1.245
Gohja Alt-J niet sub-waardig, dat vind ik een moeilijke. Los van het feit dat ze misschien vorige keer te hoog stonden. Is het nu wel een stapje lager... Wat ook niet makkelijker vast te krijgen is als festival. "hey we willen je terug, maar wel voor een lagere spot". Ook al is in dit geval de Barn veel geschikter voor hen. Blijft een mooie boeking als je zo'n "grote" naam kan laten terugkomen voor een mindere spot.

Overigens kijk ik ook naar anders festivals. Alt-J headlined ook bv. Best Kept Secret (net zoals Beck en Pixies al deden). Terwijl dat festival ook al headliners als Radiohead, Editors, Nick Cave, The National, Arctic Monkeys. heeft gehad.

The Killers was echt niet goed in 2018. Maar ik vond dat toen wel een terechte headliner-spot. Is echt gewoon sterk om die op een niet-headliner positie te hebben. Heb ook het gevoel dat elk jaar nummers als Mr.Brightside en When You Were Young grotere en grotere klassiekers beginnen worden. Mogelijks door de nostalgie-kloof die groter en groter word.

Pixies kan ik minder goed counteren, daar volg ik je wel in.

Royal Blood is echt wel een degelijke sub vind ik. Ik ben ze zelf ook wat beu. Maar zijn de laatste jaren (zeker rond nieuwe releases) niet van de radio te slaan. Hebben best al wel wat awards/nominaties binnen. Elk album heeft wel een paar radiohitjes gehad denk ik? Los van dat ze 3x hetzelfde album hebben gemaakt (in mijn ogen), denk ik dat ze qua grote en bekendheid wel een subpositie mogen claimen zéker naast een grote headliner. Greta Van Fleet heeft dit allemaal nog niet bereikt. In mijn hoofd hebben die gewoon 1 (of misschien anderhalve?) wereldhit gehad.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Ik ben er vast van overtuigd dat er nog leuke dingen te ontdekken zijn in de affiche. Zonet alvast The Record Company ontdekt, helemaal top! Maar toch valt het wat magertjes uit in zijn geheel... Er missen vooral een paar grote tentnamen om de boel op te leuken. Waar zijn de namen genre Patti Smith/Robert Plant/New Order, Wilco, Thom Yorke,...?

Heel veel kleine -te ontdekken- namen en grote headliners, daartussen is het mager.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en Joslittel

Kharmas_kiss

Playlistbediener
31 jan 2022
30
31
We mogen het allemaal oneens zijn over de waarde van de line-up, maar laat ons toch vooral dankbaar zijn dat er vooralsnog steeds geen Niels Destadsbaeder geboekt werd
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken