Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.655
11.468
Het zou helpen soms eens even buiten je eigen referentiekader te kijken; veel ‘ik’, ‘ik’… terwijl sommigen niet lijken te beseffen tot welke minderheid van ‘de jeugd’ ze precies behoren. (ookal zijn twenty somethings niet per sé meer jeugd, imo, eerder 16-18-jarigen. Hoe trek je die aan? Hoe ziet hun smaak eruit? Zij zijn namelijk de volgende generatie festivalgangers)
Jij doet ook niet anders, anders was er ook niet alleen maar gezanik uitgekomen dat er meer vernieuwing moet komen. Dat is toch ook alleen maar eigenbelang? Jij hoort misschien ook wel bij de minderheid van de mensen die wel verandering zien. Zoals ook eerder aangekaart door iemand anders, dit is vaak hoe het op een forum wordt gezien, maar niet hoe het algemene beeld in de praktijk is.
Vind het overigens niet erg als er verandering wordt doorgevoerd, maar die hoeft zeker niet gelijk radicaal te worden gebracht met meerdere 'nieuwere' namen op hoge posities. Denk dat als je het rustig opbouwt, het op de lange termijn meer levensvatbaar is dan wanneer je gelijk die verandering door zou voeren. Muzieksmaak verandert en dat is ook niet erg, maar je hoeft zeker niet alleen naar de jonge generatie te kijken.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Jij doet ook niet anders, anders was er ook niet alleen maar gezanik uitgekomen dat er meer vernieuwing moet komen. Dat is toch ook alleen maar eigenbelang?
Je doet net alsof die punten van kritiek zich zouden reflecteren in m'n eigen muzieksmaak omdat ik een soort persoonlijke wens zou hebben om Werchter zoveel mogelijk aan m'n eigen muzieksmaak te spiegelen ofzo? Wat gewoonweg en grappig genoeg onmogelijk is. M'n lievelingsmuziek ligt wel elders. Ik kaart telkens structurele zaken aan die ik vind die zouden moeten veranderen en probeer me ook zoveel mogelijk vanuit de organisatie te plaatsen en ook in het belang van de organisatie - en dat toch wel telkens met de nodige nuance, vind ik. Beetje kort door de bocht hoor deze take.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
Ik ben docent en van de meeste muziekrages krijg ik echt wel wat mee, maar nog nooit 1 keer de naam badbunny gehoord. En de muziek ook nooit door iemand opgezet tijdens de gymles.

En festivalorganisaties willen heus wel enigszins naar de jongere jeugd en toekomstige festivalgangers kijken lijkt me, alleen gaat het toch veel meer om nu de kaarten te doen verschuiven en nu geld in het laatje te krijgen. Als de jongere jeugd al komt zal het voornamelijk een dag zijn en dan geven ze nog niks uit
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Ik ben docent en van de meeste muziekrages krijg ik echt wel wat mee, maar nog nooit 1 keer de naam badbunny gehoord. En de muziek ook nooit door iemand opgezet tijdens de gymles.
Wat wordt er dan zoal opgezet?
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
wenteldave wrote:
Jij doet ook niet anders, anders was er ook niet alleen maar gezanik uitgekomen dat er meer vernieuwing moet komen. Dat is toch ook alleen maar eigenbelang?

Je doet net alsof die punten van kritiek zich zouden reflecteren in m’n eigen muzieksmaak omdat ik een soort persoonlijke wens zou hebben om Werchter zoveel mogelijk aan m’n eigen muzieksmaak te spiegelen ofzo? Wat gewoonweg en grappig genoeg onmogelijk is. M’n lievelingsmuziek ligt wel elders. Ik kaart telkens structurele zaken aan die ik vind die zouden moeten veranderen en probeer me ook zoveel mogelijk vanuit de organisatie te plaatsen en ook in het belang van de organisatie – en dat toch wel telkens met de nodige nuance, vind ik. Beetje kort door de bocht hoor deze take.

Voor iemand die op de vorige pagina nog zei dat we niet teveel naar ik moesten kijken gebruik je hier dat woordje best vaak
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Voor iemand die op de vorige pagina nog zei dat we niet teveel naar ik moesten kijken gebruik je hier dat woordje best vaak
Ik repliceer over een vrij kort door de bocht genomen take? Lol. Nog zo'n take en het jaar is voorbij, HollandiaFCB.
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
255
9
Bad Bunny blijkt wereldwijd de meest gestreamde artiest van het jaar te zijn, ver boven de cijfers van de nummer één (Post Malone) vorig jaar. Drake en J Balvin vervolledigen de top 3. Met betrekking tot de cijfers van België bestaat de top 3 uit The Weeknd, Billie Eilish en Drake.
Als 21 jarige ben ik er eigenlijk 100% zeker van dat Bad Bunny op Werchter nul meerwaarde heeft voor de ticketverkoop. Ik volg enorm veel vrienden op spotify omdat ik het enorm interessant vind wat iedereen luistert. En ik zie nooit , maar echt nooit bad bunny voorbij komen. Ondanks dat ik echt een groot uiteenlopend publiek aan vrienden heb. Oké hij is wereldwijd misschien de meest gestreamde artiest maar dat wil echt niets zeggen. Eerst en vooral komen de overgrote meerderheid van die streams uit latijns amerika en andere spaans sprekende delen van de wereld. + Enorm veel van de streams komen ook van de tiktok generatie. En die zijn simpelweg nog te jong om naar festivals te gaan.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
HollandiaFCB wrote:
Ik ben docent en van de meeste muziekrages krijg ik echt wel wat mee, maar nog nooit 1 keer de naam badbunny gehoord. En de muziek ook nooit door iemand opgezet tijdens de gymles.

Wat wordt er dan zoal opgezet?

Verschilt wel per klas, bij de ene is het voornamelijk nederlands met snelle, lil kleine, ronnie flex en noem het maar op. De andere klas meer de hiphop en rap, daar kan ik geen namen van noemen want dat geniet niet mijn interesse.
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
255
9
De rappers waarvan ik denk dat ze jeugd naar RW kunnen trekken zijn in mijn ogen op de eerste plaats: Eminem, Kendrick, Post Malone, maar ook Tyler The Creator is echt waanzinnig populair onder het deel van de jeugd dat ik naar festivals zou zien gaan. Daarnaast zijn BROCKHAMPTON, slowthai, Asap Rocky, stormzy, skepta, loyle carner, childish gambino en frack ocean ook namen die daarin zouden slagen. Al geloof ik niet dat die 2 laatste naar Belgie zouden komen voor een festival omdat ze volgens mij waanzinnig duur zijn in verhouding met de populariteit die ze hier hebben. Jammer genoeg.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
wenteldave wrote:

pigital wrote:
Je weet wel. Iets jeugdig en fleurig waar de jongere generatie mensen ook nog voor staat te popelen.


Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel procent van de jeugd die Werchter bezoekt er zo instaat. In m’n eigen ogen (en ik mag mezelf toch onder jeugd scharen) zie ik namelijk dat er best veel gekeken wordt naar oude namen (op een positieve manier), terwijl nieuwe namen niet per se minder zijn, maar wel iets minder de aandacht trekken. In ieder geval, kijkend dus naar mijn omgeving, staat de jongere generatie dus te popelen voor de ‘oude garde’ en een beetje voor de ‘nieuwe honden’. Tijd voor een enquête?

Dit dus, ik heb nog nooit Pearl Jam gezien, ik heb nog nooit Metallica gezien, ik heb nog nooit rhcp gezien en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze namen zou ik juist zeer graag zien, net als veel van mijn vrienden en zoals ruben ook al had aangehaald.
Dat komt omdat er een paar aannames gedaan worden, die niet helemaal opgaan, de ene meer dan de andere.
Elke jongere wil alleen maar nieuwe hiphop/popacts zien? Onzin natuurlijk.
De massa die naar die muziek luistert gaan snel naar een festival als Rock Werchter? Ik denk dat dat eerder jongeren zijn die naar RHCP, Muse luisteren zijn maar oke.
Mensen die Metallica of Pearl Jam al 1 of 2 keer heeft gezien, willen de volgende keer iets anders zien? Op een muziekforum of bij mensen die veel bezig zijn met muziek misschien, maar algemeen totaal niet.
Iedereen, ook 20, 30+ gaat al 15 jaar naar RW? Nope.
Verder laat iedereen zich hier leiden door z'n eigen muzieksmaak. Niks mis mee, maar wel irritant wanneer het selectief misbruikt wordt. SOAD weer opnieuw sinds 2017? Herhaling!! Gorillaz opnieuw sinds 2018, wordt positief ontvangen. Mocht The National die elk jaar wel meerdere keren Benelux speelt geboekt worden? Groot gejuich onder veel mensen verwacht ik.
Guns 'n Roses die nog nooit op RW speelden, met een nieuw album komen en al jaren niet meer relevant zijn? 'Misplaatst'. Waarom geldt dat voor The Strokes dan weer niet, die hebben sinds hun laatste album ook al bijna 20 jaar niks relevants uitgebracht. Misschien wordt dat nieuwe album van GnR wel een zelfde soort situatie.
Zou The Strokes verwisseld worden met Metallica, is dit forum te klein. Was SOAD in plaats van Kendrick verruild voor Gorillaz, dan had ik wel willen zien of er hier kritiek was gekomen of eerder vooral gejuich van sommigen. Ik denk dat ik het wel weet.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
716
646
Mij gaat het niet over dat de oudere generatie bands niet meer mogen komen hé. Qua headliners blijft die vijver de grootste om in te vissen. Het gaat vooral over dat er in de headliners variatie moet blijven en de RW21 line-up al heel wat “oudere” bands top of the bill heeft.

Denk dat dit toch redelijk factueel is en iedereen daarmee akkoord kan gaan ;-)

Dat vervolgens iedereen die open plekken anders wil invullen is een andere discussie. Maar ik denk dat gezien de line-up die we nu al hebben, wat variatie welkom zou zijn. Neen? Bands als Metallica zullen er sowieso ooit wel staan als het niet volgend jaar is. Neem biivoorbeeld Billie Eilish of Kendrick. Die zou ik kost wat kost als festival willen boeken nu ze überhaupt nog een optie zijn voor festivals. Soit, smaken verschillen hé.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
Mij gaat het niet over dat de oudere generatie bands niet meer mogen komen hé. Qua headliners blijft die vijver de grootste om in te vissen. Het gaat vooral over dat er in de headliners variatie moet blijven en de RW21 line-up al heel wat “oudere” bands top of the bill heeft.

Denk dat dit toch redelijk factueel is en iedereen daarmee akkoord kan gaan ?

Dat vervolgens iedereen die open plekken anders wil invullen is een andere discussie. Maar ik denk dat gezien de line-up die we nu al hebben, wat variatie welkom zou zijn. Neen? Bands als Metallica zullen er sowieso ooit wel staan als het niet volgend jaar is. Neem biivoorbeeld Billie Eilish of Kendrick. Die zou ik kost wat kost als festival willen boeken nu ze überhaupt nog een optie zijn voor festivals. Soit, smaken verschillen hé.
Volledig mee eens, ik zie ook graag Tame Impala, Kendrick, Billie Eilish etc.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.009
2.074
Indiaantje89 wrote:
BKS heeft een “eigen smoel” zoals men hier al eerder is genoemd. En dat kan voor de liefhebber positief zijn, maar of het op de markt nu altijd een win-situatie is… ik weet het niet. Vergeet niet ze in die paar jaar tijd al behoorlijk wat dubbele boekingen hebben gehad:
Arctic Monkeys, The National, Interpol, Bloc Party, Slowdive, Alt-J, Agnes Obel, Balthazar, Kurt Vile & The Violators, Cashmere Cat, Tyler The Creator, Drenge, Angus & Julia Stone, Belle & Sebastian, Mogwai, James Blake, Future Islands, Weval, Jamie XX, Cheatahs, Strand of Oaks, George Ezra, Kate Tempest, Two Door Cinema Club, Julien Baker, DIIV, BadBadNotGood en Metronomy zijn al dubbel geboekt geweest.

Sure er komen wel weer nieuwe namen bij. Maar ook voor BKS telt dat de grote namen uiteindelijk je kaartjes verkopen. En die vijver is voor BKS niet gigantisch. Gaan ze dat dan 20 jaar volhouden? Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik heb echt mijn twijfels. Zeker gezien de concurentie met DTRH.

En als je ziet hoe rustig het was op die Carly Rae Jepsen/Christine and The Queen editie, of dat iedereen al weg liep bij LCD Soundsystem. Hoe groot is dan het daadwerkelijk draagvlak voor BKS?

Soms is het veld vrij leeg bij de Main Stage… Maar dat kan je niet voorkomen als je ook als festival wilt uitpakken met Radiohead, Arctic Monkeys,… en toch zo alternatief wilt blijven. Ik denk dat ze op financieel vlak voor een LCD Soundsystem of Christine & The Queens ook geen volle weide moeten hebben.

+ ik denk ook wel dat de gemiddelde BKS fan vooral komt om een Lizzo te zien op een lage spot in het midden van haar hype of een Guided By Voices of een Jonny Greenwood met zijn Orchestra.

Bon, een beetje off topic. Ken zei anders op efestivals dat de SOAD vervanger een stadium-sized headliner is. Wat dan Metallica, Rammstein, AC/DC of Guns ’n Roses lijkt te worden denk ik dan???
Het zou mooi zijn mochten we een nog iet wat gepaste vervanger voor SOAD krijgen.
Metallica tenslotte toch al van 2014 geleden.
Al ga ik nog niet al te hard hopen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.710
Niet elke Metallica fan is een bierbuikende midlifecrisisser die andere genres haat. Net zoals niet elke Billie Eilish liefhebber een jong meisje met rozegroen bubbelgumhaar is. Tuurlijk hebben oudere (of soms zelfs heel oude) bands ook jonge(re) fans.

Maar met een combo van RHCP, PJ én dan nog eens Metallica ga je de leeftijd op de weide in heel het weekend echt wel de hoogte in zien gaan. Papafeest XL. Picnicdekentjes en kamperen voor de main-mensen. Het is een beetje oneerbiedig en veralgemeend(!), maar ik denk dat het wel zo is. En je verkoopt er wellicht eens een editie lekker mee, inclusief bier, maar in het grotere geheel is het wel een stap terug. Het jaar erna heb je weer hetzelfde ouder wordende publiek dat 1. weer dezelfde soort grote gekende namen eist en 2. minder snel iets lust wat wél vernieuwend is. Dus stapsgewijs meer variatie (oud, nieuwer, verschillende genres) binnen de lineup, is super belangrijk voor een RW. En dan heb ik het ook echt over de hogere posities. Door in de tenten een Little Simz, Brockhampton, Girl In Red of Phoebe Bridgers te zetten, verander je niks fundamenteels.

Maar een festival als Rock Werchter mag niet vervallen in een soort retrofestival, een Bospop XXL, een soort 4-keer-TW-Classic-na-elkaar-geval. Zowel Ken als Chiquitachaser hebben gealludeerd op dat de huidige vorm niet de toekomst is.

Ik geef trouwens geen waardeoordeel over de acts die ik noem hé. ;-) Metallica was heerlijk in 2009.
 

Oh Well

Randprogramma
7 feb 2014
172
114
Misschien dat ze in een "onzeker" jaar wel gewoon eieren voor hun geld kiezen en headliners nemen die zo goed als zeker uitverkopen én een publiek meebrengen dat geld uitgeeft aan bier & frieten.
PJ - Metallica & RHCP brengen idd vooral 30+ mee en laat dat nu meteen de groep mensen zijn die ook meer euro's uit kunnen geven op een festival.
Meer "vernieuwen" dat kan dan in 2022 wel een keertje als alles hopelijk weer min of meer achter de rug is
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.653
Niet elke Metallica fan is een bierbuikende midlifecrisisser die andere genres haat. Net zoals niet elke Billie Eilish liefhebber een jong meisje met rozegroen bubbelgumhaar is. Tuurlijk hebben oudere (of soms zelfs heel oude) bands ook jonge(re) fans.

Het is inderdaad moeilijk om generaties in hokjes te stoppen. Als ik kijk naar mijn twee neefjes die nu wat jaartjes meegaan naar oa Bospop en RW (zijn nu tussen de 16 en 18) dan willen die niets liever dan 'de oude knarren' aftikken voordat ze echt met pensioen gaan. Vorig jaar met mijn oudste neefje daarom naar Bospop gegaan voor oa Sting, Toto en John Fogerty. Wat bij RW wél helpt is dat er een paar acts tussen stonden waar ze wild van werden zoals Post Malone, dus dat pleit zeker voor een mooie mix van oudere artiesten en een nieuwe generatie. Maar het is juist deze mix die ook de jeugd trekt.
 

Fonske122

Gouden Tip
16 jan 2014
379
56
Wil graag nog even inpikken op wat Ken zei op efestivals. Dat ze zouden bezig zijn met een vervanger voor SOAD Stadium size...
het is misschien iets wat ik persoonlijk dan heel graag zou willen maar Rage Against the machine had al een Amerikaanse tour lopen tijdens werchter. Maar Heb gezien dat er al een paar van zijn uitgesteld.. Zou kunnen te maken hebben dat er vrij veel Indoor concerten bijzitten. En dat in 2021 massa events indoor nog even on hold gezet worden en dat het blijkbaar in de buitenlucht wat meer kans op slagen heeft. (Is maar iets wat ik denk eh.) stel dan dat heel deze tour uitgesteld wordt en RATM weer vrij is, dan lijkt het mij ook niet echt onlogisch dat ze plotseling weer een kanshebber voor werchter worden!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.655
11.468
Wil graag nog even inpikken op wat Ken zei op efestivals. Dat ze zouden bezig zijn met een vervanger voor SOAD Stadium size…
het is misschien iets wat ik persoonlijk dan heel graag zou willen maar Rage Against the machine had al een Amerikaanse tour lopen tijdens werchter. Maar Heb gezien dat er al een paar van zijn uitgesteld.. Zou kunnen te maken hebben dat er vrij veel Indoor concerten bijzitten. En dat in 2021 massa events indoor nog even on hold gezet worden en dat het blijkbaar in de buitenlucht wat meer kans op slagen heeft. (Is maar iets wat ik denk eh.) stel dan dat heel deze tour uitgesteld wordt en RATM weer vrij is, dan lijkt het mij ook niet echt onlogisch dat ze plotseling weer een kanshebber voor werchter worden!
Spelen die in stadia?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.225
10.653
Soms is het een leuke bezigheid om de zelfbedachte clashfinders voor volgend jaar door te lopen. Hieronder een interessante met een bonusdag op woensdag en dubbele mainstage. Die haakt dus in op de verse geruchten. Dat biedt wel enorm veel ruimte voor een zieke line-up, voor ieder wat wils zo.

https://clashfinder.com/m/rockwerchter2021niels/?user=0sn3vh.un
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken