gesp wrote:
RubenFrusciante wrote:
Als we Ken mogen geloven is dit een probleem voor alle festivals in EU, dat combi’s niet goed verkopen, dus dan is de oorzaak al iets moeilijker aan te wijzen, maar, voor RW concreet: The Strokes verkopen blijkbaar waardeloos, dan zou je, in tegenstelling tot wat je vanochtend zei, juíst The Strokes nu vervangen met Metallica toch? Metallica heeft meer fans, verkoopt altijd goed = meer dagtickets. Metallica sluit veel beter aan bij de doelgroep van Pearl Jam en RHCP dan The Strokes dus met Metallica = ook meer combitickets?
Dat probleem geldt overduidelijk niet voor alle festivals in Europa: Lowlands verkoopt razendsnel uit. DTRH en Dour worden elk jaar groter. Roskilde 2020 was al uitverkocht. Glastonbury heeft jaarlijks een wachtlijst. Geloof best dat The Strokes beneden verwachting verkoopt, mijn inschatting was dat die BKS-zaterdag met The Strokes vrijwel direct uitverkocht zou zijn. Denk ook dat Werchter daar last van heeft in de dagkaartverkoop, Hilvarenbeek ligt zo’n beetje tegen de grens met België aan.
Maar stel: je zou Metallica wel in plaats van The Strokes op vrijdag plaatsen. Wie wil je volgend jaar laten headlinen? En wie het jaar erna?
Met een beperkt aantal headliners die op zeker uitverkopen kom je dan snel in een recyclemodus terecht. Dat lijkt me op de lange termijn onhoudbaar, zeker gezien er weinig bands zich tot zo’n megaformaat ontwikkelen. Bezoekers worden vroeg of laat een keer moe van herhaling en/of willen voor de dagprijs die Werchter hanteert óók een dik dagprogramma. En dat laatste wringt nu eenmaal met het kostenplaatje dat een stadionheadliner met zich meebrengt. Metallica, maar ook Coldplay en misschien Rammstein zouden de Werchterweide met 1 of 2 bands in het voorprogramma tegen dezelfde ticketprijs kunnen uitverkopen.
Denk zelf dat een gevarieerde line-up met meerdere grote en gelijkwaardige namen de toekomst is, op die manier blijf je een breed publiek aanspreken. Zou dus een mooie naam naast The Strokes neerzetten, in plaats van deze vervangen door een grotere naam.
Lowlands is dan ook een ander festival dan RW, daar draait het minder om de muziek. Wat is de gemiddelde leeftijd op Lowlands en die op RW?
Ben ik helemaal met je eens hoor, dat ik liever een grote naam naast The Strokes heb, maar dat neemt niet weg dat Metallica wél meer kaarten zou verkopen.