Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
Zou inderdaad tussen die twee gaan ja, punt is dat The Strokes gewoonweg niet de beste ticketverschuivers zijn, en dat hoeft ook niet per sé!
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 "Pearl Jams" AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.
En uiteraard wil ik The Strokes ook enorm graag erbij hebben, daarom gok ik dat ze een vijfde dag met Metallica gaan neerzetten.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.710
mattman wrote:

Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.


Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren.
1f609.svg
De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).

Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).

Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
Everyknight wrote:

mattman wrote:

Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.


Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren.
1f609.svg
De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).


Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).

Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.
Wie had Pearl Jam als co-head dan?.. Pixies zijn toch kleiner dan Gallagher?
Of is Pearl Jam zo groot dat ze geen co-head nodig hebben zoals The Strokes? Mijn punt eigenlijk al de hele tijd.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.710
mattman wrote:

Everyknight wrote:

mattman wrote:

Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.


Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren.
1f609.svg
De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).


Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).


Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.

Wie had Pearl Jam als co-head dan?.. Pixies zijn toch kleiner dan Gallagher?
Of is Pearl Jam zo groot dat ze geen co-head nodig hebben zoals The Strokes? Mijn punt eigenlijk al de hele tijd.

Pearl Jam is groter ja. Die hebben geen co-head nodig. The Strokes wel. Maar zoals je zegt: de dag van Pearl Jam was best mager op de main.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
mattman wrote:

Everyknight wrote:

mattman wrote:

Yannick wrote:
Anderzijds brachten The Strokes geen kneit in het laatje natuurlijk.


Misschien eens proberen ze op een degelijke dag te programmeren.
1f609.svg
De grootste naam naast The Strokes was godbetert Liam Gallagher die een half Vorst max weet uit te verkopen. De grootste tentnaam was Archive… Zelfs ik als Strokes fan zou nog even afwachten voor een dagticket (mocht ik geen combi’s hebben).


Ik dacht inderdaad met de insteek van onder andere @jimmywe die meldde dat de vrijdagkaartverkoop serieus onder de verwachtingen bleef.

Die dag was echter nog het minst ingevuld met namen, dat klopt. Wel nog even zeggen dat Liam Gallagher in februari dit jaar Vorst Nationaal gewoon uitverkocht heeft hoor :)(op een handvol tickets na misschien).


Ja, maar mijn punt was vooral dat Liam als tweede grootste naam van de dag gewoon een Vorst naam was. De tickets die hij verkoopt zijn verwaarloosbaar. En dat de vrijdag de enige dag was die nog een co-headliner miste. Dus vergelijken is sowieso niet eerlijk.

Wie had Pearl Jam als co-head dan?.. Pixies zijn toch kleiner dan Gallagher?
Of is Pearl Jam zo groot dat ze geen co-head nodig hebben zoals The Strokes? Mijn punt eigenlijk al de hele tijd.
PJ zou een Boudewijnstadion kunnen uitverkopen als ze dat willen, denk ik. Maar ik denk dat er op een moment wel PJ-moeheid zal zijn op Werchter hoor en dat ze die dan echt wel eens ergens anders gaan moeten neerzetten. Pixies en Gallagher zijn gewoon beide vrij zwakke subs zonder interessante output de laatste 15 jaar, maar om ze qua verkoop te vergelijken lijkt me moeilijk aangezien Gallagher bijna twee jaar tijd heeft gehad voor zijn Vorst, terwijl Pixies slechts enkele weken/maanden had (en het was ook niet zo slecht gevuld, dacht ik?).
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Niet elke dag is per se een co-headline constructie; dat was vorig jaar met P!nk en Muse en afgelopen jaar met Pearl Jam niet het geval. Sommige headliners zijn gewoon niet 'sterk' genoeg om 60k tickets te doen verschuiven. Althans dat is de illusie die men zich daar blijkbaar vaak wel voorhoud want, de dagen van de twee stadiumacts waren niet uitverkocht. Ik vind persoonlijk dat men dat soort giga-acts niet meer zou moeten boeken; brengt evenwel de dagprogramma compleet uit balans (en ik dacht dat men juist méér combi's zou willen verkopen?).
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.
Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo'n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo... het minder slecht zouden doen, integendeel.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.

Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.
Ik zeg ook dat beiden prima werken he. En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij. Maar er zijn zeker uitzonderingen, waaronder dus Metallica (Rammstein, Coldplay).
Ik denk dat je minimaal één zo'n naam nodig hebt. Een bovenkant volledig bestaande uit co-constructies zonder daartussen een naam formaat Foo Fighters, Pearl Jam, P!nk, ik denk dat dat niet beter gaat verkopen dan de manier waarop ze het nu doen met beide constructies. Ik denk dat een Metallica, Coldplay boeken een garantie voor een uitverkochte dag is. Maar wie weet zit ik ernaast.

Wat betreft die 'moeheid' van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: "Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn". Maar meer: "OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!", "Metallica ??????".
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.710
Ff wat anders, maar het lijkt erop dat festivals sinds vorige week weer los gaan met bevestigingen. Alsof er ergens een startsein geweest is. Mad Cool, NOS Alive, BST, Electric Picnic, Longitude, Sweden Rocks, Alcatraz hebben alweer nieuwe namen gedeeld. Zie een Opener, Roskilde en ook Rock Werchter ook weer snel (ish) nieuws hervatten.

Of laat ons zeggen: voor het eerst in vele weken kijk ik weer uit naar de vrijdag met een lichte 'zou het?' in mijn achterhoofd. :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Ik zeg ook dat beiden prima werken he.
Nee, je zegt dat het ene nodig is zodat het andere kan geboekt worden - en dat herhaal je in je post.

En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij.
Mijn mening daarin is dan dat men moet revalueren 'waarom' zo'n dag die normaal garant zou uitverkopen dat nu niét doet in plaats van 'er iets extra bij te zetten'. Je kunt niet blijven teren op dezelfde soort headliners (zie ook de bijna collectieve aversie tov namen als Editors en Kings Of Leon op het forum en ver daarbuiten).

edit: en vandaar dus ook dat argument van Pearl Jam-moeheid. Je mag dan wel spreken vanuit jouw referentiekader dat je een bepaalde band nog nooit hebt gezien. De gemiddelde leeftijd op Rock Werchter is nog steeds 30+ en komt niet meteen voor z'n eerste of tweede editie naar Werchter. Het gros van die mensen komt al jaren, de vraag is hoe hou je die tevreden en vernieuw je tegelijkertijd?

Ik denk dat je minimaal één zo’n naam nodig hebt. Een bovenkant volledig bestaande uit co-constructies zonder daartussen een naam formaat Foo Fighters, Pearl Jam, P!nk, ik denk dat dat niet beter gaat verkopen dan de manier waarop ze het nu doen met beide constructies.
Zou inderdaad wel kunnen ja, misschien gewoon ook al enkel en alleen voor de starpower die je daarmee ook uitstraalt in plaats van twee 'kleinere' headliners een dag te laten dragen. Maar ik denk dat er toch ook wel een verschil is tussen een naam als Foo Fighters, Pearl Jam, The Killers, Mumford & Sons en iets als Muse, Coldplay, Rammstein, Metallica.. Die laatste groep speelt namelijk in stadions (vandaar ook m'n probleem met die namen) terwijl dat met iets als die eerste nog niet het geval is. Die eersten blijft - vind ik - nog steeds - een dikke festivalband terwijl die laatste groep die duidelijk beginnen of al ontgroeid zijn. Does that make sense, idk.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
RubenFrusciante wrote:
Ik zeg ook dat beiden prima werken he.

Nee, je zegt dat het ene nodig is zodat het andere kan geboekt worden – en dat herhaal je in je post.
Dat klopt naar mijn mening ook, ik denk dat je niet jaar in jaar uit zonder, zoals jij het noemt, stadionact kan. Dan ga je (in een paar jaar) gewoon naar een festival van 50/60.000 man aangezien ik verwacht dat 80.000 niet gaat lukken zonder minimaal één huge naam. En er zijn al festivals van die grootte, Pukkelpop, Lowlands, waarom moet RW óók daarnaartoe? Dan heb je ook nog de afwisseling/herhaling, dat is nu blijkbaar al een probleem. 2019 had 6 (co-)headline-waardige namen, als je alleen maar coheadline constructies wil, heb je er dus al 8 nodig. Dus minder unieke/eenmalige headliners die je in dezelfde tijdspanne kwijt kan.

RubenFrusciante wrote:
En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij.

Mijn mening daarin is dan dat men moet revalueren ‘waarom’ zo’n dag die normaal garant zou uitverkopen dat nu niét doet in plaats van ‘er iets extra bij te zetten’. Je kunt niet blijven teren op dezelfde soort headliners (zie ook de bijna collectieve aversie tov namen als Editors en Kings Of Leon op het forum en ver daarbuiten).

edit: en vandaar dus ook dat argument van Pearl Jam-moeheid. Je mag dan wel spreken vanuit jouw referentiekader dat je een bepaalde band nog nooit hebt gezien. De gemiddelde leeftijd op Rock Werchter is nog steeds 30+ en komt niet meteen voor z’n eerste of tweede editie naar Werchter. Het gros van die mensen komt al jaren, de vraag is hoe hou je die tevreden en vernieuw je tegelijkertijd?
Afgelopen jaar is door Corona natuurlijk al volledig anders dan normaal geweest. Ik wil graag geloven dat deze editie minder had verkocht dan ze hadden gehoopt hoor, maar sinds februari is de ticketsale natuurlijk gewoon wel stil gaan liggen. Het affiche, bijvoorbeeld de vrijdag, was verre van af. Je kunt dat niet helemaal vergelijken, al moeten ze er inderdaad wel van leren waarom het minder verkocht.
Mijns inziens doe je dat 'behouden en vernieuwen' dus juist door één of twee dagen stadionacts of gewoon erg grote namen neer te zetten, kunnen ook 'nieuwe' popnamen zijn zoals Ed Sheeran en Taylor Swift. En daarnaast in de co-headconstructies wat meer geleidelijk experimenteren. Lees: Depeche Mode-Arcade Fire, Kendrick Lamar - Billie Eilish, RHCP - Post Malone, The Strokes - The War On Drugs.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.


Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.

Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica ??????”.
De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien ja. Maar Werchter moet toch een beetje opletten dat ze niet énkel die vaste bezoekers die al 10-15-20 jaar gaan, behouden. Elk jaar trekken veel Belgen naar BKS en DTRH (en dan nog zonder al te veel reclame van Stubru e.d.), Dour breekt elk jaar een bezoekersrecord. Werchter biedt gewoon te weinig (en is ook gewoon te duur) om nieuwe bezoekers te lokken en wanneer ze dan eindelijk een headliner te pakken hebben die een nieuw doelpubliek kan aanspreken (Kendrick dus), zet men er letterlijk niks bij over de vier dagen dat een gemiddelde Kendrick-fan ook maar doet twijfelen.

Ik begin me ook zelf gewoon meer en meer te frustreren in de stilstand op Werchter. Dus bij deze pleit ik nogmaals voor meer podia, meer variatie en een nachtprogramma. En anders wordt het tijd dat Werchter zich volledig op de rockende vijftiger stort en dat LN een Belgische tegenhanger voor BKS/DTRH/Roskilde neerplant.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.


Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.

Ik zeg ook dat beiden prima werken he. En als blijkt dat Muse en nu Pearl Jam dus inderdaad te weinig verkoopt, dan moet daar voortaan wat bij. Maar er zijn zeker uitzonderingen, waaronder dus Metallica (Rammstein, Coldplay).
Ik denk dat je minimaal één zo’n naam nodig hebt. Een bovenkant volledig bestaande uit co-constructies zonder daartussen een naam formaat Foo Fighters, Pearl Jam, P!nk, ik denk dat dat niet beter gaat verkopen dan de manier waarop ze het nu doen met beide constructies. Ik denk dat een Metallica, Coldplay boeken een garantie voor een uitverkochte dag is. Maar wie weet zit ik ernaast.

Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica
1f525.svg
1f525.svg
1f918-1f3fc.svg
1f918-1f3fc.svg
”.
De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien ja. Maar Werchter moet toch een beetje opletten dat ze niet énkel die vaste bezoekers die al 10-15-20 jaar gaan, behouden. Elk jaar trekken veel Belgen naar BKS en DTRH (en dan nog zonder al te veel reclame van Stubru e.d.), Dour breekt elk jaar een bezoekersrecord. Werchter biedt gewoon te weinig (en is ook gewoon te duur) om nieuwe bezoekers te lokken en wanneer ze dan eindelijk een headliner te pakken hebben die een nieuw doelpubliek kan aanspreken (Kendrick dus), zet men er letterlijk niks bij over de vier dagen dat een gemiddelde Kendrick-fan ook maar doet twijfelen.

Ik begin me ook zelf gewoon meer en meer te frustreren in de stilstand op Werchter. Dus bij deze pleit ik nogmaals voor meer podia, meer variatie en een nachtprogramma. En anders wordt het tijd dat Werchter zich volledig op de rockende vijftiger stort en dat LN een Belgische tegenhanger voor BKS/DTRH/roskilde neerplant.

 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
RubenFrusciante wrote:

Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.


Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.


Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica ??????”.

De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien ja. Maar Werchter moet toch een beetje opletten dat ze niet énkel die vaste bezoekers die al 10-15-20 jaar gaan, behouden. Elk jaar trekken veel Belgen naar BKS en DTRH (en dan nog zonder al te veel reclame van Stubru e.d.), Dour breekt elk jaar een bezoekersrecord. Werchter biedt gewoon te weinig (en is ook gewoon te duur) om nieuwe bezoekers te lokken en wanneer ze dan eindelijk een headliner te pakken hebben die een nieuw doelpubliek kan aanspreken (Kendrick dus), zet men er letterlijk niks bij over de vier dagen dat een gemiddelde Kendrick-fan ook maar doet twijfelen.

Ik begin me ook zelf gewoon meer en meer te frustreren in de stilstand op Werchter. Dus bij deze pleit ik nogmaals voor meer podia, meer variatie en een nachtprogramma. En anders wordt het tijd dat Werchter zich volledig op de rockende vijftiger stort en dat LN een Belgische tegenhanger voor BKS/DTRH neerplant.
Andersom gaan er natuurlijk ook veel Nederlanders naar RW, omdat het 10x alternatiever is dan Pinkpop.
Ja maar welke acts zouden Kendrick moeten 'begeleiden' dan? Tyler, the creator? Die eist een te hoge plek. Childish Gambino? Niet in de buurt volgens mij. Het nadeel van een (voor RW) zo unieke headliner boeken is inderdaad dat je weinig gelijks kan boeken. A$sap rocky, ja hadden ze inderdaad kunnen/moeten boeken. Mijn punt is, er zijn niet veel grote acts die op RW bij Kendrick passen, met Anderson Paak, The Streets en Jorja Smith en 21Pilots (ja sorry veel dichter bij kom je in die grootte niet qua co-head denk ik) vond ik dat die dag, niet geweldig, maar toch redelijk goed passen bij Kendrick hoor. Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.

Maar RW moet inderdaad wel een nieuwe doelgroep aan gaan spreken, dat klopt. Hoe? Zie mijn volgende post, maar dat is hoe ik het zie.

Wat betreft je laatste alinea, ik ben het daar volledig mee oneens. Dan zou ik inderdaad liever een nieuw festival zien komen, dan dat Rock Werchter helemaal omgegooid wordt tot 'De Belgische Lowlands'. Het is lullig dat jij je frustreert over Rock Werchter, maar waarom moet het festival drastisch veranderen in plaats van dat jij gewoon een nieuw festival zoekt dat wél beter bij je past? Je zegt het zelf al, 'De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien'. Als jij daar niet bij past, wat helemaal prima is, dan kun je toch beter naar Lowlands gaan, als dat is wat je zoekt?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Dan ga je (in een paar jaar) gewoon naar een festival van 50/60.000 man aangezien ik verwacht dat 80.000 niet gaat lukken zonder minimaal één huge naam.
Werchter heeft een max-capaciteit van 88,500 bezoekers met een grootte van 60k aan de main. Daarom zei ik 60k (en ik denk dat het aantal dagkaarten ook rond dat aantal hangt). Werchter is een van de grootste festivals van Europa en dus zeker niét kleiner dan Pukkelpop of Lowlands.

Ik wil graag geloven dat deze editie minder had verkocht dan ze hadden gehoopt hoor, maar sinds februari is de ticketsale natuurlijk gewoon wel stil gaan liggen.
De organisatie kan dat best vergelijken met hoe snel voorgaande jaren verkopen en op basis van die data conclusies trekken. Daar hoeft corona geen stokje voor te steken, hun wijze van aankondigen is ieder jaar namelijk ongeveer wel dezelfde.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Andersom gaan er natuurlijk ook veel Nederlanders naar RW, omdat het 10x alternatiever is dan Pinkpop.
Ja maar welke acts zouden Kendrick moeten ‘begeleiden’ dan? Tyler, the creator? Die eist een te hoge plek. Childish Gambino? Niet in de buurt volgens mij. Het nadeel van een (voor RW) zo unieke headliner boeken is inderdaad dat je weinig gelijks kan boeken. A$sap rocky, ja hadden ze inderdaad kunnen/moeten boeken. Mijn punt is, er zijn niet veel grote acts die op RW bij Kendrick passen, met Anderson Paak, The Streets en Jorja Smith en 21Pilots (ja sorry veel dichter bij kom je in die grootte niet qua co-head denk ik) vond ik dat die dag, niet geweldig, maar toch redelijk goed passen bij Kendrick hoor. Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.
Idealiter inderdaad een Stormzy, Asap Rocky of Tyler, maar als dat niet lukt kan je toch op zijn minst iets kleins/middelgroot boeken? Dave, Young Thug, Pusha T, Doja Cat, slowthai om er maar heel weinig te noemen die dat weekend op Roskilde stonden en beter aansluiten bij Kendrick. Ik geloof ook niet dat 21P en Kendrick veel gemeenschappelijke fans hebben en Paak. speelt wel ergens om de zes maanden.

Wat betreft je laatste alinea, ik ben het daar volledig mee oneens. Dan zou ik inderdaad liever een nieuw festival zien komen, dan dat Rock Werchter helemaal omgegooid wordt tot ‘De Belgische Lowlands’. Het is lullig dat jij je frustreert over Rock Werchter, maar waarom moet het festival drastisch veranderen in plaats van dat jij gewoon een nieuw festival zoekt dat wél beter bij je past? Je zegt het zelf al, ‘De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien’. Als jij daar niet bij past, wat helemaal prima is, dan kun je toch beter naar Lowlands gaan, als dat is wat je zoekt?
Daarom dat ik ook voorstel dat LN dan maar een nieuw festival moet oprichten als het niet meer lukt om Werchter te vernieuwen. ;) Hoewel ik Werchter liever meer richting Roskilde zou zien gaan, dan richting Lowlands. Zo heb je toch grotere headliners, maar gewoon meer variatie en meer nachtprogramma!
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
Bij de aankondiging van Red Hot Chili Peppers stond/staat niet dat ze afsluiter zijn toch?
Zou The Strokes of Metallica daar nog achteraan kunnen of is dat wat teveel van het goede?

Als daar al over gesproken is, excuus beetje te lui om terug te lezen
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.
Hiermee ondermijn je dus elke vorm van verandering, want er zal altijd wel een alternatief zijn - en dat is net het probleem. Bovendien wekt een festival in de buurt als Woo-Hah toch net voordelen op om rond Kendrick een aantal hiphop-namen te zetten? Het gaat over verspreiding en een lijn creëren over heel het weekend, jij spreekt over individuele gevallen die een hoge plaats zullen en willen innemen terwijl je met een aantal kleinere namen verspreid over het weekend veel meer gedaan zult krijgen dan naast Kendrick ook nog 2 grote rap/R&B namen te zetten à la .Paak of Jorja Smith.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
werchter12 wrote:

RubenFrusciante wrote:

Yannick wrote:

RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.


Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.


Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica ??????”.


De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien ja. Maar Werchter moet toch een beetje opletten dat ze niet énkel die vaste bezoekers die al 10-15-20 jaar gaan, behouden. Elk jaar trekken veel Belgen naar BKS en DTRH (en dan nog zonder al te veel reclame van Stubru e.d.), Dour breekt elk jaar een bezoekersrecord. Werchter biedt gewoon te weinig (en is ook gewoon te duur) om nieuwe bezoekers te lokken en wanneer ze dan eindelijk een headliner te pakken hebben die een nieuw doelpubliek kan aanspreken (Kendrick dus), zet men er letterlijk niks bij over de vier dagen dat een gemiddelde Kendrick-fan ook maar doet twijfelen.

Ik begin me ook zelf gewoon meer en meer te frustreren in de stilstand op Werchter. Dus bij deze pleit ik nogmaals voor meer podia, meer variatie en een nachtprogramma. En anders wordt het tijd dat Werchter zich volledig op de rockende vijftiger stort en dat LN een Belgische tegenhanger voor BKS/DTRH neerplant.

Andersom gaan er natuurlijk ook veel Nederlanders naar RW, omdat het 10x alternatiever is dan Pinkpop.
Ja maar welke acts zouden Kendrick moeten ‘begeleiden’ dan? Tyler, the creator? Die eist een te hoge plek. Childish Gambino? Niet in de buurt volgens mij. Het nadeel van een (voor RW) zo unieke headliner boeken is inderdaad dat je weinig gelijks kan boeken. A$sap rocky, ja hadden ze inderdaad kunnen/moeten boeken. Mijn punt is, er zijn niet veel grote acts die op RW bij Kendrick passen, met Anderson Paak, The Streets en Jorja Smith en 21Pilots (ja sorry veel dichter bij kom je in die grootte niet qua co-head denk ik) vond ik dat die dag, niet geweldig, maar toch redelijk goed passen bij Kendrick hoor. Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.

Maar RW moet inderdaad wel een nieuwe doelgroep aan gaan spreken, dat klopt. Hoe? Zie mijn volgende post, maar dat is hoe ik het zie.

Wat betreft je laatste alinea, ik ben het daar volledig mee oneens. Dan zou ik inderdaad liever een nieuw festival zien komen, dan dat Rock Werchter helemaal omgegooid wordt tot ‘De Belgische Lowlands’. Het is lullig dat jij je frustreert over Rock Werchter, maar waarom moet het festival drastisch veranderen in plaats van dat jij gewoon een nieuw festival zoekt dat wél beter bij je past? Je zegt het zelf al, ‘De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien’. Als jij daar niet bij past, wat helemaal prima is, dan kun je toch beter naar Lowlands gaan, als dat is wat je zoekt?
Idealiter inderdaad een Stormzy, Asap Rocky of Tyler. Maar als dat lukt, kan je dat op zijn minst doen met kleine/middelgrote namen toch? Dave, Pusha T, Young Thug, Doja cat, slowthai ... om er maar een paar te noemen die op Roskilde stonden. 21P past er absoluut niet bij qua overlappende fans en Paak. kan je elke zes maanden wel gaan kijken.

Daarom dat ik ook voorstel dat LN dan maar een nieuw festival moet oprichten als het niet meer lukt om Werchter te vernieuwen. ? Hoewel ik Werchter liever meer richting Roskilde zou zien gaan, dan richting Lowlands. Zo heb je toch grotere headliners, maar gewoon meer variatie en meer nachtprogramma!
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
RubenFrusciante wrote:
Ik wil graag geloven dat deze editie minder had verkocht dan ze hadden gehoopt hoor, maar sinds februari is de ticketsale natuurlijk gewoon wel stil gaan liggen.

De organisatie kan dat best vergelijken met hoe snel voorgaande jaren verkopen en op basis van die data conclusies trekken. Daar hoeft corona geen stokje voor te steken, hun wijze van aankondigen is ieder jaar namelijk ongeveer wel dezelfde.
Als we Ken mogen geloven is dit een probleem voor alle festivals in EU, dat combi's niet goed verkopen, dus dan is de oorzaak al iets moeilijker aan te wijzen, maar, voor RW concreet: The Strokes verkopen blijkbaar waardeloos, dan zou je, in tegenstelling tot wat je vanochtend zei, juíst The Strokes nu vervangen met Metallica toch? Metallica heeft meer fans, verkoopt altijd goed = meer dagtickets. Metallica sluit veel beter aan bij de doelgroep van Pearl Jam en RHCP dan The Strokes dus met Metallica = ook meer combitickets?
Even disclaimer, ik ben totáál geen voorstander van dat plan, maar in plaats van een co-headliner naast The Strokes zetten en dan maar afwachten is Metallica een zekerheid op veel tickets verkopen, toch?

Daarom dat ik ook voorstel dat LN dan maar een nieuw festival moet oprichten als het niet meer lukt om Werchter te vernieuwen. ? Hoewel ik Werchter liever meer richting Roskilde zou zien gaan, dan richting Lowlands. Zo heb je toch grotere headliners, maar gewoon meer variatie en meer nachtprogramma!
Daar ben ik het dan volledig mee eens, een nieuw festival voor die doelgroep.
Nachtprogramma is qua acts en financiën voor het festival natuurlijk geen probleem. Het zijn veelal kleinere namen, dj's, dus als dat mogelijk zou zijn, zou RW dat lijkt me meteen doen. De enige redenen waarom het niet gebeurt lijken me het probleem van de omgeving van het festival en eventueel het vervoer..
Met betrekking tot je laatste post over kleine acts zoals slowthai etc., helemaal mee eens.

RubenFrusciante wrote:
Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.

Hiermee ondermijn je dus elke vorm van verandering, want er zal altijd wel een alternatief zijn – en dat is net het probleem. Bovendien wekt een festival in de buurt als Woo-Hah toch net voordelen op om rond Kendrick een aantal hiphop-namen te zetten? Het gaat over verspreiding en een lijn creëren over heel het weekend, jij spreekt over individuele gevallen die een hoge plaats zullen en willen innemen terwijl je met een aantal kleinere namen verspreid over het weekend veel meer gedaan zult krijgen dan naast Kendrick ook nog 2 grote rap/R&B namen te zetten à la .Paak of Jorja Smith.
Nee totaal niet. Ik ben pro verandering, maar wel in de geest van Rock Werchter, en niet om er een Belgische Lowlands/Woo Hah!/Roskilde van te maken. Want, dat is er al, ga dan daarheen.
Over die kleine namen ben ik het helemaal mee eens, maar als je die doelgroep een heel weekend wil vermaken, heb je dus elke dag eigenlijk wel 4, 5 van die namen nodig, en dan verwordt je dus toch tot een kwart/halve Woo Hah!
Ik denk niet dat Dave, Pusha T, Young Thug, Doja cat, slowthai etc verspreid over de vier dagen en Kendrick als enige grote naam (voor mijn part nog een A$ap Rocky ergens anders in het weekend, of gewoon op Kendrick z'n dag), hiphop-liefhebbers een weekendkaart voor RW laat kopen. Want, waarom zouden ze, op Woo Hah! kun je al die namen en nog veel meer zien? Hoogstens een dagkaart met gezeik 'dat die namen dan ook wel op de Kendrick-dag hadden mogen staan'. Door al die namen te verspreiden hou je enkel mensen die breder muziek luisteren dan gemiddeld vast, maar je gaat geen nieuwe doelgroep aantrekken, verwacht ik.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken