werchter12 wrote:
RubenFrusciante wrote:
Yannick wrote:
RubenFrusciante wrote:
Alleen mensen hier vergeten nog wel eens dat 1, 2 “Pearl Jams” AKA ticketverschuivers per editie gewoon nodig zijn om een alternatievere headliner als The Strokes zonder problemen neer te kunnen zetten. Met Nick Cave, The Strokes, Tame Impala, Arcade Fire als headliners krijg je geen 80.000 mensen per dag naar het festival.
Dat is een illusie die gewekt wordt door de traditioneel moeilijk verkopende donderdag (waar dan zo’n stadionact vaak wordt gedropt) en het feit dat die dagen vaak het snelst uitverkopen. Dat wil daarom niets zeggen dat een tandem AM-Nick Cave, Tool-The Cure, Mumford-Flo… het minder slecht zouden doen, integendeel.
Wat betreft die ‘moeheid’ van acts, ik denk dat dat meevalt. Oke bij Pearl Jam misschien wel, aangezien ze er erg vaak stonden (al waren ze altijd een garantie op uitverkopen), maar bij andere acts zie ik dat anders. Tuurlijk, als je als 10, 15 of 20 jaar gaat, dan ben je RHCP en Muse misschien een keer zat, maar ik denk dat dat vooral op muziekfora is. Ik denk niet dat de massa van RW er zo instaat: “Oh Metallica komt op de zondag, die heb ik 7 jaar terug in 2014 al gezien, laat ik eens gaan kijken bij Jamie XX, Thom Yorke in de Barn”. Maar meer: “OMG Pearl Jam komt, we moeten gaan!!!”, “Metallica ??????”.
De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien ja. Maar Werchter moet toch een beetje opletten dat ze niet énkel die vaste bezoekers die al 10-15-20 jaar gaan, behouden. Elk jaar trekken veel Belgen naar BKS en DTRH (en dan nog zonder al te veel reclame van Stubru e.d.), Dour breekt elk jaar een bezoekersrecord. Werchter biedt gewoon te weinig (en is ook gewoon te duur) om nieuwe bezoekers te lokken en wanneer ze dan eindelijk een headliner te pakken hebben die een nieuw doelpubliek kan aanspreken (Kendrick dus), zet men er letterlijk niks bij over de vier dagen dat een gemiddelde Kendrick-fan ook maar doet twijfelen.
Ik begin me ook zelf gewoon meer en meer te frustreren in de stilstand op Werchter. Dus bij deze pleit ik nogmaals voor meer podia, meer variatie en een nachtprogramma. En anders wordt het tijd dat Werchter zich volledig op de rockende vijftiger stort en dat LN een Belgische tegenhanger voor BKS/DTRH neerplant.
Andersom gaan er natuurlijk ook veel Nederlanders naar RW, omdat het 10x alternatiever is dan Pinkpop.
Ja maar welke acts zouden Kendrick moeten ‘begeleiden’ dan? Tyler, the creator? Die eist een te hoge plek. Childish Gambino? Niet in de buurt volgens mij. Het nadeel van een (voor RW) zo unieke headliner boeken is inderdaad dat je weinig gelijks kan boeken. A$sap rocky, ja hadden ze inderdaad kunnen/moeten boeken. Mijn punt is, er zijn niet veel grote acts die op RW bij Kendrick passen, met Anderson Paak, The Streets en Jorja Smith en 21Pilots (ja sorry veel dichter bij kom je in die grootte niet qua co-head denk ik) vond ik dat die dag, niet geweldig, maar toch redelijk goed passen bij Kendrick hoor. Als je rap/hiphop geweldig vind en je wil nieuwe artiesten, ga je naar Woo Hah!, vind je Kendrick leuk maar kun je Pearl Jam en RHCP ook nog steeds waarderen, ga je naar RW.
Maar RW moet inderdaad wel een nieuwe doelgroep aan gaan spreken, dat klopt. Hoe? Zie mijn volgende post, maar dat is hoe ik het zie.
Wat betreft je laatste alinea, ik ben het daar volledig mee oneens. Dan zou ik inderdaad liever een nieuw festival zien komen, dan dat Rock Werchter helemaal omgegooid wordt tot ‘De Belgische Lowlands’. Het is lullig dat jij je frustreert over Rock Werchter, maar waarom moet het festival drastisch veranderen in plaats van dat jij gewoon een nieuw festival zoekt dat wél beter bij je past? Je zegt het zelf al, ‘De vaste bezoekers willen inderdaad niks liever dan steevast opnieuw die acts zien’. Als jij daar niet bij past, wat helemaal prima is, dan kun je toch beter naar Lowlands gaan, als dat is wat je zoekt?