Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
suomi65 wrote:

randyrw wrote:

Werchter is altijd een vernieuwend festival geweest (op vlak van podia, organisatie, back stage,…) en zal dat ook blijven. Elke 5 jaar voeren ze een grote verandering door (zie porseleinen wc’s, nieuwe tenten, slope,…). Maar ze gaan echt niet omdat de verkoop dit jaar wat minder draait heel hun strategie omgooien.

Volledig mee eens. Wij maken ons druk om de programmatie, terwijl RW zich als festival ook profileert als innoverend, vernieuwend. Vergelijk het met andere festivals en je zal concluderen dat het inderdaad het beste festival ter wereld is. Is het vorig jaar iemand opgevallen hoe de mix/geluidstoren voor het podium een grondig vernieuwd werd? Een totaal nieuwe constructie, een wereldprimeur. Dit jaar wordt de inkom grondig aangepakt. Allemaal voor ons comfort. Denk daar eens aan voor je gaat jammeren over de programmatie.

dat zou ik nu ook niet zeggen, bij elke verandering die ze doorvoeren kan ik al minstens 1 belgisch festival zeggen die dit ook al gedaan heeft. Ze zijn goed in wat ze doen, logistiek zit het heel goed maar vernieuwend zou ik ze niet noemen.

Je moet de belpop aflevering over Rock Werchter eens kijken. Werchter was het eerste festival in Europa dat sterk heeft ingezet in podium design. Zo sterk dat bands hun podia en techniekers wou gebruiken voor hun eigen tour. RW zag ook als eerste in hoe belangrijk een goede backstage etc is. Bands komen graag naar werchter omdat ze er altijd in de watten worden gelegd. Ook op dat vlak zijn ze altijd vernieuwend geweest.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Kritiek vorig jaar was dat RW te comfortabel is als festivalganger. Zo goed georganiseerd dat er minder sfeer en aandacht was tijdens concerten. Toch zeker aan de main stage.
Sfeer aan de Main op Werchter in de middag is vaak abominabel inderdaad. Of dat door het comfort komt, betwijfel ik wel wat. Hoe dan ook ben ik blij dat de voor mij oninteressante namen voorlopig veelal in de middag/vooravond op de Main staan.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Vind het verschil tussen de main en de Barn/KlubC wel groot ja, op RW. Op de main kunnen veel shows echt doodvallen terwijl de Barn vaak heel memorabele shows oplevert. Ik zag bijvoorbeeld Janelle Monae zowel op RW en DTRH, Mac Demarco zowel op RW als BKS en de shows op RW waren allemaal een stuk vetter (door het publiek in die tent?). Op de main kan het dan weer enorm tegenvallen soms, al vond ik dat The Cure en Tool wel heel goed publiek hadden.

Ben daarom overtuigd dat een Beck, Wilco, Thom Yorke, Jorja Smith, Streets, Kiwanuka heel sterk kunnen uitpakken de komende editie.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Vind het verschil tussen de main en de Barn/KlubC wel enorm ja, op RW. Op de main kunnen veel shows echt doodvallen terwijl de Barn vaak heel memorabele shows oplevert. Ik zag bijvoorbeeld Janelle Monae zowel op RW en DTRH, Mac Demarco zowel op RW als BKS en de shows op RW waren allemaal eens stuk betere ervaringen (door het publiek in die tent?). Op de main kan het dan weer enorm tegenvallen soms, al vond ik dat The Cure en Tool wel heel goed publiek hadden.

Ben daarom overtuigd dat een Beck, Wilco, Thom Yorke, Jorja Smith, Streets, Kiwanuka heel sterk kunnen uitpakken de komende editie.

Dit inderdaad. The Barn en in mindere mate KlubC geven een apart gevoel. Het beste van een festival een een losstaand concert worden daar gecombineerd. Ik weet nog dat ik tthe Barn uit kwam na Steven Wilson en toen dacht, oh ja, ik ben op Rock Werchter ipv dat ik net een zaalshow heb gezien. Dat is ook de reden waarom ik bij clashes altijd neig om naar het optreden in een tent te gaan ipv de mainstage.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.


Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.


Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.


Van waar ik bij geweest ben 2018, maar verder ook alleen 2014 en 2019 geweest. Al denk ik dat 2018 er voor mij ook wel bovenuit steekt met andere jaren meegerekend. 2017 had mooie headliners, maar verder toch vrij mager idd.

Edit: 2013 ziet er ook wel heel tof uit maar die heb ik dus net gemist helaas.

Ah, 2013 heb ik ook gemist. Enige edities die ik van 2008 tot nu gemist heb eigenlijk. Door een reis trouwens, niet door de lineup. Die was inderdaad bovengemiddeld goed. (Blur, Nick Cave, The National, Frank Ocean, Depeche Mode, Vampire Weekend, Sigur Ros, Kendrick Lamar…oef wat een lekker rijtje).

Ik kan niet wachten tot de 2020 lineup compleet is, kunnen we weer vergelijken met andere lineups. Deze gaat hoog eindigen bij mij denk ik.

Wat is jouw favoriete editie van alle waar je wel bij was? Staan echt wel mooie affiches bij in die afgelopen jaren.

Mooi voor jou dat 2020 er zo fijn uitziet trouwens! Ik vind het ook echt wel een prima line up eigenlijk, het is puur mijn persoonlijke smaak dat ik er net niks mee kan. Met name de undercard: gewoon geen enkele artiest die ik weleens luister, en ook maar zeer weinig wat mij interessant lijkt om te ontdekken. Kendrick en SOAD luister ik zeer graag, Thom Yorke en The Strokes zelden maar lijkt me leuk te ontdekken, Pearl Jam ben ik zo langzaam aan wel op uitgekeken, that's it voor mij. Toch jammer.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
mattman wrote:
Vind het verschil tussen de main en de Barn/KlubC wel enorm ja, op RW. Op de main kunnen veel shows echt doodvallen terwijl de Barn vaak heel memorabele shows oplevert. Ik zag bijvoorbeeld Janelle Monae zowel op RW en DTRH, Mac Demarco zowel op RW als BKS en de shows op RW waren allemaal eens stuk betere ervaringen (door het publiek in die tent?). Op de main kan het dan weer enorm tegenvallen soms, al vond ik dat The Cure en Tool wel heel goed publiek hadden.

Ben daarom overtuigd dat een Beck, Wilco, Thom Yorke, Jorja Smith, Streets, Kiwanuka heel sterk kunnen uitpakken de komende editie.

Dit inderdaad. The Barn en in mindere mate KlubC geven een apart gevoel. Het beste van een festival een een losstaand concert worden daar gecombineerd. Ik weet nog dat ik tthe Barn uit kwam na Steven Wilson en toen dacht, oh ja, ik ben op Rock Werchter ipv dat ik net een zaalshow heb gezien. Dat is ook de reden waarom ik bij clashes altijd neig om naar het optreden in een tent te gaan ipv de mainstage.

Dat was ook zo een vet begin van een festival weekend! Alleen al daarom is 2018 nauwelijks te overtreffen voor mij, dat weekend kon toen gelijk niet meer stuk. En het bleef maar mooier en mooier worden eigenlijk :)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Brian wrote:

mattman wrote:
Vind het verschil tussen de main en de Barn/KlubC wel enorm ja, op RW. Op de main kunnen veel shows echt doodvallen terwijl de Barn vaak heel memorabele shows oplevert. Ik zag bijvoorbeeld Janelle Monae zowel op RW en DTRH, Mac Demarco zowel op RW als BKS en de shows op RW waren allemaal eens stuk betere ervaringen (door het publiek in die tent?). Op de main kan het dan weer enorm tegenvallen soms, al vond ik dat The Cure en Tool wel heel goed publiek hadden.

Ben daarom overtuigd dat een Beck, Wilco, Thom Yorke, Jorja Smith, Streets, Kiwanuka heel sterk kunnen uitpakken de komende editie.


Dit inderdaad. The Barn en in mindere mate KlubC geven een apart gevoel. Het beste van een festival een een losstaand concert worden daar gecombineerd. Ik weet nog dat ik tthe Barn uit kwam na Steven Wilson en toen dacht, oh ja, ik ben op Rock Werchter ipv dat ik net een zaalshow heb gezien. Dat is ook de reden waarom ik bij clashes altijd neig om naar het optreden in een tent te gaan ipv de mainstage.

Dat was ook zo een vet begin van een festival weekend! Alleen al daarom is 2018 nauwelijks te overtreffen voor mij, dat weekend kon toen gelijk niet meer stuk. En het bleef maar mooier en mooier worden eigenlijk ?

2018 was ook mijn favoriete jaar (ook al ben ik maar 3x geweest, 16, 17 & 18). Ik weet nog steeds niet of Steven Wilson, Gorillaz, Pearl Jam of David Byrne het hoogtepunt van het festival was. En toen had je ook nog QOTSA, Fleet Foxes, London Grammer, Nick Cave en Jack White. Moet wel zeggen dat het affiche dit jaar er voor mij erg op begint te lijken qua mustt see's.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.


Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.


Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.


Van waar ik bij geweest ben 2018, maar verder ook alleen 2014 en 2019 geweest. Al denk ik dat 2018 er voor mij ook wel bovenuit steekt met andere jaren meegerekend. 2017 had mooie headliners, maar verder toch vrij mager idd.

Edit: 2013 ziet er ook wel heel tof uit maar die heb ik dus net gemist helaas.


Ah, 2013 heb ik ook gemist. Enige edities die ik van 2008 tot nu gemist heb eigenlijk. Door een reis trouwens, niet door de lineup. Die was inderdaad bovengemiddeld goed. (Blur, Nick Cave, The National, Frank Ocean, Depeche Mode, Vampire Weekend, Sigur Ros, Kendrick Lamar…oef wat een lekker rijtje).

Ik kan niet wachten tot de 2020 lineup compleet is, kunnen we weer vergelijken met andere lineups. Deze gaat hoog eindigen bij mij denk ik.

Wat is jouw favoriete editie van alle waar je wel bij was? Staan echt wel mooie affiches bij in die afgelopen jaren.

Mooi voor jou dat 2020 er zo fijn uitziet trouwens! Ik vind het ook echt wel een prima line up eigenlijk, het is puur mijn persoonlijke smaak dat ik er net niks mee kan. Met name de undercard: gewoon geen enkele artiest die ik weleens luister, en ook maar zeer weinig wat mij interessant lijkt om te ontdekken. Kendrick en SOAD luister ik zeer graag, Thom Yorke en The Strokes zelden maar lijkt me leuk te ontdekken, Pearl Jam ben ik zo langzaam aan wel op uitgekeken, that’s it voor mij. Toch jammer.

Bij mij is het eigenlijk een gelijkstand tussen 2018 en 2008 (kijk al uit naar 2028). Die laatste had gewoon veel van mijn favorieten staan. Radiohead blaasde mij omver, R.E.M. speelde hun laatste Belgische show ooit. The National ten tijde van Boxer in de Marquee, Grinderman en Justice die elk op hun manier de tent aan flarden scheurden. Toen kon een rijtje als Slayer - Jay Z - The Verve - Neil Young - Moby op de main gewoon nog. En mijn favoriete band van toen, dEUS, mocht de boel afsluiten (na namen als Beck en Raconteurs op de main).

Denk dat 2020 vlak daarna gaat eindigen. Het zag er na die 3 eerste aankonigingen niet goed uit, maar daarna was het bij elke aankondiging prijs.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
Wat een vette acts ook ja, in 2008. En de combi Sigur Rós - Radiohead :-o

Krijg zin om een soort best-of affiche te knutselen van al het snuffelen door oude posters haha. Met gewoon de vetste acts die pakweg de afgelopen 20 jaar op het affiche stonden. Die combo uit 2008, de QOTSA - Gorillaz combo, The Black Keys en dan die geweldige 3 uur durende PJ show uit 2014, Steven Wilson en NIN in de Barn, Them Crooked Vultures 's avonds op main, dan Nick Cave ofzo, en Stromae als feestelijke afsluiter... Ik droom even weg haha
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.


Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.


Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.


Van waar ik bij geweest ben 2018, maar verder ook alleen 2014 en 2019 geweest. Al denk ik dat 2018 er voor mij ook wel bovenuit steekt met andere jaren meegerekend. 2017 had mooie headliners, maar verder toch vrij mager idd.

Edit: 2013 ziet er ook wel heel tof uit maar die heb ik dus net gemist helaas.


Ah, 2013 heb ik ook gemist. Enige edities die ik van 2008 tot nu gemist heb eigenlijk. Door een reis trouwens, niet door de lineup. Die was inderdaad bovengemiddeld goed. (Blur, Nick Cave, The National, Frank Ocean, Depeche Mode, Vampire Weekend, Sigur Ros, Kendrick Lamar…oef wat een lekker rijtje).

Ik kan niet wachten tot de 2020 lineup compleet is, kunnen we weer vergelijken met andere lineups. Deze gaat hoog eindigen bij mij denk ik.

Wat is jouw favoriete editie van alle waar je wel bij was? Staan echt wel mooie affiches bij in die afgelopen jaren.

Mooi voor jou dat 2020 er zo fijn uitziet trouwens! Ik vind het ook echt wel een prima line up eigenlijk, het is puur mijn persoonlijke smaak dat ik er net niks mee kan. Met name de undercard: gewoon geen enkele artiest die ik weleens luister, en ook maar zeer weinig wat mij interessant lijkt om te ontdekken. Kendrick en SOAD luister ik zeer graag, Thom Yorke en The Strokes zelden maar lijkt me leuk te ontdekken, Pearl Jam ben ik zo langzaam aan wel op uitgekeken, that’s it voor mij. Toch jammer.

Kan me in dat laatste enorm vinden. Ik kan al een prima spoorboekje maken maar er ontbreken net die paar namen die me compleet over de streep zouden trekken.
Erg benieuwd wat er 16:00u bij komt.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
2018 was fantastisch op alle vlakken. Al vergeet ik de vrijdag van 07 ook nooit meer (The van Jets - Kaiser Chiefs - Kings Of Leon - Bloc Party - QOTSA - Artcic Monkeys - Pearl Jam allemaal op main stage) en vond ik vorig jaar de combo The Cure - Tool ook waanzinnig. Tool was voor mij 1 van de beste concerten die ik ooit live zag.
 

Yann

Randprogramma
5 jan 2016
136
0
2018 was fantastisch op alle vlakken. Al vergeet ik de vrijdag van 07 ook nooit meer (The van Jets – Kaiser Chiefs – Kings Of Leon – Bloc Party – QOTSA – Artcic Monkeys – Pearl Jam allemaal op main stage) en vond ik vorig jaar de combo The Cure – Tool ook waanzinnig. Tool was voor mij 1 van de beste concerten die ik ooit live zag.

Wauw ja, die vrijdag in 2007 was mijn allereerste Rock Werchter en die blijft mij altijd bij hoor.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
2018 was fantastisch op alle vlakken. Al vergeet ik de vrijdag van 07 ook nooit meer (The van Jets – Kaiser Chiefs – Kings Of Leon – Bloc Party – QOTSA – Artcic Monkeys – Pearl Jam allemaal op main stage) en vond ik vorig jaar de combo The Cure – Tool ook waanzinnig. Tool was voor mij 1 van de beste concerten die ik ooit live zag.

Oh ja, een dosis Tool midden in de nacht moet ook zeker bij die best-of line up haha. Kan niet missen!
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
28 Namen, ken er weinig van. Maar eens op ontdekking gaan hiermee denk ik. In ieder geval zijn Inhaler en Marcus King Band wel nice.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Weinig spannends. En de vrijdag blijft persoonlijk ook echt weinig boeiend.
Ook jammer dat The Avalanches blijven ontbreken.

Oh Wonder, Joep Beving, The Marcus King Band, Glints, Oscar Jerome and Ego Kill Talent complete the programme on Sunday 5 July.

En de zondag is bij deze compleet.
Denk dat het bij een zaterdagticket blijft.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
28 namen waaronder geen Belgen. Die kunnen we dus zeker nog verwachten. Ook nog wachten op die laatste grote namen.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Woaw wat een prachtige lading namen. Bombay Bicycle Club, Joep Beving, The Dead South, Eefje de Visser, Whittney en the Marcus King Band komen direct op mijn must-see lijstje. Mabel, The Last Internationale, Inhaler, Gang of Youths, Brass Against, Easy Life, Mabel, Oh wonder en PUP wil ik wel graag meepakken als het schema het toelaat. De rest ken ik nog niet.
 

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken