Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.800
9.750
mattman wrote:

Everyknight wrote:
Mooi nieuws zeg. Swift en Eilish vakkundig weggezet!


Om dan weer dezelfde uitgekouwde Pearl Jams, Editors, KOLs en Foo Fighters op ons bord te krijgen….

Ja, elk van deze namen liever dan Swift of Eilish. Rock Werchter heeft een trouw, en inderdaad ietwat conservatief publiek, dat ook tuk is op nieuwigheden hoor. Maar daarvoor dient het middag/namiddag/vooravondprogramma en/of bepaalde podia. Maar de hoofdacts mogen, grotendeels weliswaar, gevestigde waarden zijn. Editors en KOL zijn inderdaad uitgekouwd. Foo Fighters was er in 2005 en 2017 de laatste keren, geen overkill en garantie op tickets (niet mijn favoriete band btw) en Pearl Jam is al helemaal niet uitgekouwd. Alleen al hoe zij variëren in setlists… En gewoonweg de passie die ze tentoon spreiden, neen, niet uitgekouwd.

Mij lijkt het met de co-constructie opzet van de RW in ieder geval makkelijker om eens wat nieuwe acts te laten headlinen. Want die heb je nodig. Maar ik begrijp dat in het kader 'nieuwe headliner' een National/Tame Impala/Nick Cave/Bon Iver/Arcade Fire makkelijker te behappen is dan iets dat wat poppier is. Verder vind ik dat Pearl Jam, hoe goed ik ze ook vind, er ondertussen echt te veel, te kort op elkaar gestaan hebben. Hoe veel ze hun setlist ook in een andere volgorde gooien.

Zie bijvoorbeeld ook liever een Eilish dan iets als Imagine Dragons/Coldplay.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.259
1.318
Everyknight wrote:

mattman wrote:

Everyknight wrote:
Mooi nieuws zeg. Swift en Eilish vakkundig weggezet!


Om dan weer dezelfde uitgekouwde Pearl Jams, Editors, KOLs en Foo Fighters op ons bord te krijgen….


Ja, elk van deze namen liever dan Swift of Eilish. Rock Werchter heeft een trouw, en inderdaad ietwat conservatief publiek, dat ook tuk is op nieuwigheden hoor. Maar daarvoor dient het middag/namiddag/vooravondprogramma en/of bepaalde podia. Maar de hoofdacts mogen, grotendeels weliswaar, gevestigde waarden zijn. Editors en KOL zijn inderdaad uitgekouwd. Foo Fighters was er in 2005 en 2017 de laatste keren, geen overkill en garantie op tickets (niet mijn favoriete band btw) en Pearl Jam is al helemaal niet uitgekouwd. Alleen al hoe zij variëren in setlists… En gewoonweg de passie die ze tentoon spreiden, neen, niet uitgekouwd.

Mij lijkt het met de co-constructie opzet van de RW in ieder geval makkelijker om eens wat nieuwe acts te laten headlinen. Want die heb je nodig. Maar ik begrijp dat in het kader ‘nieuwe headliner’ een National/Tame Impala/Nick Cave/Bon Iver/Arcade Fire makkelijker te behappen is dan iets dat wat poppier is. Verder vind ik dat Pearl Jam, hoe goed ik ze ook vind, er ondertussen echt te veel, te kort op elkaar gestaan hebben. Hoe veel ze hun setlist ook in een andere volgorde gooien.

Zie bijvoorbeeld ook liever een Eilish dan iets als Imagine Dragons/Coldplay.

Eigenlijk ben ik volledig akkoord hiermee. Echt. Enkel niet met betrekking tot Pearl Jam ?

En laat het rijtje National /Impala/Cave/… maar komen hoor. Heerlijk!
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Voor degenen die hopen op Metallica: James Hetfield is nogmaals opgenomen in een afkickcentrum, geen idee wat de gevolgen hier van zijn. De tour in Australië en Nieuw-Zeeland is uitgesteld.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.397
Maar ik begrijp dat in het kader ‘nieuwe headliner’ een National/Tame Impala/Nick Cave/Bon Iver/Arcade Fire makkelijker te behappen is dan iets dat wat poppier is.
Hier maak je wel een goed punt. Tame Impala heeft letterlijk 1 album dat een groot succes was na release. Arcade Fire speelde nooit grote arena's tot voor hun laatste album. Zelfs een Lorde heeft meer albums uitgebracht met commercieel succes. Twenty One Pilots heeft ook veel werk en verkoopt hun PKP dag sneller uit dan Tame Impala. Maar toch zullen die eerste twee altijd beter aanvoelen als nieuwe headliner, puur gebaseerd op de gemiddelde smaak van de Werchter ganger.
Wat ik wil zeggen: soms worden hier popartiesten afgeschreven en uitgejouwd op basis van begrippen als 'korte hype, te nieuw, te weinig werk' terwijl andere artiesten die meer in het 'Werchter-straatje' passen wel worden geaccepteerd, ondanks dat ze eigenlijk niet meer bereikt hebben in hun carrière. Behalve persoonlijke smaak en het imago van Werchter is er geen enkel argument om tegen Taylor Swift te zijn maar wel voor Tame Impala of Arcade Fire bijvoorbeeld.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.460
700
mattman wrote:
Maar ik begrijp dat in het kader ‘nieuwe headliner’ een National/Tame Impala/Nick Cave/Bon Iver/Arcade Fire makkelijker te behappen is dan iets dat wat poppier is.

Hier maak je wel een goed punt. Tame Impala heeft letterlijk 1 album dat een groot succes was na release. Arcade Fire speelde nooit grote arena’s tot voor hun laatste album. Zelfs een Lorde heeft meer albums uitgebracht met commercieel succes. Twenty One Pilots heeft ook veel werk en verkoopt hun PKP dag sneller uit dan Tame Impala. Maar toch zullen die eerste twee altijd beter aanvoelen als nieuwe headliner, puur gebaseerd op de gemiddelde smaak van de Werchter ganger.
Wat ik wil zeggen: soms worden hier popartiesten afgeschreven en uitgejouwd op basis van begrippen als ‘korte hype, te nieuw, te weinig werk’ terwijl andere artiesten die meer in het ‘Werchter-straatje’ passen wel worden geaccepteerd, ondanks dat ze eigenlijk niet meer bereikt hebben in hun carrière. Behalve persoonlijke smaak en het imago van Werchter is er geen enkel argument om tegen Taylor Swift te zijn maar wel voor Tame Impala of Arcade Fire bijvoorbeeld.

Is ergens ook weer kort door de bocht. Tame Impala speelde voor de release van Currents al laat in de Barn en voor een uitpuilende Marquee op Pukkelpop, Arcade Fire waren reeds sub op Werchter voor de komst van The Suburbs (en nadien headliner op de meeste Europese festivals). Zijn stuk voor stuk artiesten die al op de weg naar boven waren en dat ene album nodig hadden voor de definitieve push. Idem voor pakweg Arctic Monkeys, Kings of Leon, QOTSA, en in zekere zin ook Nick Cave.

Swift, Eilish, Twenty One Pilots etc hebben gewoon recht op headlinerspots hoor. Festivals moeten nu eenmaal het commerciële in overweging nemen. Maar ik kan ook begrijpen dat het wrang voelt om een Bon Iver of The National album na album in de wachtkamer te zien staan, terwijl Billie Eilish komende zomer enkel de 90 minuten weet te vullen als ze haar volledige discografie speelt.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.397
Thijs wrote:

mattman wrote:
Maar ik begrijp dat in het kader ‘nieuwe headliner’ een National/Tame Impala/Nick Cave/Bon Iver/Arcade Fire makkelijker te behappen is dan iets dat wat poppier is.


Hier maak je wel een goed punt. Tame Impala heeft letterlijk 1 album dat een groot succes was na release. Arcade Fire speelde nooit grote arena’s tot voor hun laatste album. Zelfs een Lorde heeft meer albums uitgebracht met commercieel succes. Twenty One Pilots heeft ook veel werk en verkoopt hun PKP dag sneller uit dan Tame Impala. Maar toch zullen die eerste twee altijd beter aanvoelen als nieuwe headliner, puur gebaseerd op de gemiddelde smaak van de Werchter ganger.
Wat ik wil zeggen: soms worden hier popartiesten afgeschreven en uitgejouwd op basis van begrippen als ‘korte hype, te nieuw, te weinig werk’ terwijl andere artiesten die meer in het ‘Werchter-straatje’ passen wel worden geaccepteerd, ondanks dat ze eigenlijk niet meer bereikt hebben in hun carrière. Behalve persoonlijke smaak en het imago van Werchter is er geen enkel argument om tegen Taylor Swift te zijn maar wel voor Tame Impala of Arcade Fire bijvoorbeeld.

Is ergens ook weer kort door de bocht. Tame Impala speelde voor de release van Currents al laat in de Barn en voor een uitpuilende Marquee op Pukkelpop, Arcade Fire waren reeds sub op Werchter voor de komst van The Suburbs (en nadien headliner op de meeste Europese festivals). Zijn stuk voor stuk artiesten die al op de weg naar boven waren en dat ene album nodig hadden voor de definitieve push. Idem voor pakweg Arctic Monkeys, Kings of Leon, QOTSA, en in zekere zin ook Nick Cave.

Swift, Eilish, Twenty One Pilots etc hebben gewoon recht op headlinerspots hoor. Festivals moeten nu eenmaal het commerciële in overweging nemen. Maar ik kan ook begrijpen dat het wrang voelt om een Bon Iver of The National album na album in de wachtkamer te zien staan, terwijl Billie Eilish komende zomer enkel de 90 minuten weet te vullen als ze haar volledige discografie speelt.
Akkoord, dat van Tame Impala en AF was zeker wat kort door de bocht, die hebben hun plaatsje wel verdiend. De waarneming dat sommige nieuwe headliners beter en logischer aanvoelen dan andere, zette mij gewoon aan het denken aangezien dat vaak niet gebeurd op basis van objectieve zaken als ticketsales maar wel op basis van emotie en blijkbaar een afkeer van pop. Werchter kan er uiteindelijk ook niet aan doen dat Eilish nu eenmaal veel meer tickets zou verkopen dan Bon Iver of The National, zelfs op een 'conservatiever'/meer volwassen festival zoals RW.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.178
6.653
Maar heel die hype rond Eilish is toch gewoon kapot gemarketeerd? Daar is werkelijk niets organisch aan te pas gekomen i.t.t. de vernoemde bands die al 4, 5 à 6 albums al zitten te drummen om eindelijk eens een major te headlinen. Waarom is het dan zo verbazend dat ze effectief ook veel verkoopt wanneer het laatste jaar letterlijk alles om haar draaide in de media, op de radio etc. "nieuwe headliner" in wording (want stonden na het kapot getourde A Deeper Understanding op hun gemakje in Sportpaleis) The War On Drugs zit bv. in tussen ook al aan 4 stuks. Eilish is écht geen uitzondering op andere popproducten die in de charts staan haar en als zij het niet was dan had het even goed Camilla Cabello, Dua Lipa of weetikveel wie, dit heeft niets met een bepaalde afgunst voor popacts te maken want een Kylie Minogue, Robyn of Rosalia werden hier bv. wel degelijk gesmaakt terwijl Greta Van Fleet met de grond werd gelijk gemaakt enerzijds omwille van hun spot die ze zomaar werden toebedeeld kregen en anderzijds omdat ze die rol daarna ook totaal niet hebben waar gemaakt. Eilish wordt net op diezelfde wansmakelijke manier gepusht.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.397
Tuurlijk is de Billie Eilish hype niet organisch gebeurd. De vraag is gewoon of Werchter zich iets moet en wil aantrekken van hoe een artiest aan de top is geraakt. Zoals je ook aanhaalt met je voorbeeld van GVF (en gelijkaardig met iets als Imagine Dragons, Bastille en dat soort dingen), is Werchter helemaal niet vies van boeken op basis van hype. Soms wordt dat positief onthaald, vaak minder positief (zoals bij bovenstaande voorbeelden) maar uiteindelijk is dat toch altijd gebaseerd op wat LN denkt dat goed tickets verkoopt? Begrijp me niet verkeerd, ik zie het ook liever anders maar als RW het oke vindt dat Bastille en GVF subben met 1 album, zal dat ook wel zo zijn voor Eilish en zo gaan er altijd wel een paar namen zijn. En op zich kan ik daar ook mee leven. Tuurlijk zou het mooi zijn moesten er op RW enkel acts staan met integriteit, een natuurlijke groei en veel albums maar als we dat verwachten, gaat Werchter ons nog vaak teleurstellen, daar zijn veel betere festivals voor.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
Als commercieel succes de enige graadmeter is, dan staan we er niet goed op vrees ik... Festivals als RW moeten natuurlijk bands boeken met een grote fanbase, maar vooral kwaliteit is belangrijk. Hebben ze een goede liveband bij? Is het volledig live? ...
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
431
275
Vorig jaar kregen we op 5 oktober (deze week) de eerste naam. Wie weet komt er bij RW deze week weer wat leven in de brouwerij?

Vrijdag 4 oktober lijkt mij wel een mooie dag voor de eerste naam. Wie weet krijgen we de Arctic Monkeys, Band of Horses of The Eagles...? Gewoon omdat het kan op.dierendag.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.783
12.465
Vorig jaar krijgen we op 5 oktober (deze week) de eerste naam. Wie weet komt er bij RW deze week weer wat leven in de brouwerij?

Vrijdag 4 oktober lijkt mij wel een mooie dag voor de eerste naam. Wie weet krijgen we de Arctic Monkeys, Band of Horses of The Eagles…? Gewoon omdat het kan op.dierendag.

Kiss The Anus of a Black Cat zou dan ook kunnen. Dat lijkt me pas een spectaculaire opening.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.800
9.750
Vorig jaar kregen we op 5 oktober (deze week) de eerste naam. Wie weet komt er bij RW deze week weer wat leven in de brouwerij?

Vrijdag 4 oktober lijkt mij wel een mooie dag voor de eerste naam. Wie weet krijgen we de Arctic Monkeys, Band of Horses of The Eagles…? Gewoon omdat het kan op.dierendag.

Tame Impala graag dan!

Ik gok ook dat de eerste aankondiging niet meer heel lang op zich zal laten wachten.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
Dus zoiets dan het meest logische nu men al begint te speculeren over een eerste aankondiging?
Bon Iver - Coldplay
Red Hot Chili Peppers - Tame Impala
Volbeat - Foo Fighters
The Strokes - ???

Waarbij '???' iets is waar we niet veel over weten Pearl Jam? Bruce Springsteen? Kings Of Leon? Kendrick Lamar?...?



 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.470
6.715
Dus zoiets dan het meest logische nu men al begint te speculeren over een eerste aankondiging?
Bon Iver – Coldplay
Red Hot Chili Peppers – Tame Impala
Volbeat – Foo Fighters
The Strokes – ???

Waarbij ‘???’ iets is waar we niet veel over weten Pearl Jam? Bruce Springsteen? Kings Of Leon? Kendrick Lamar?…?
als Pearl Jam tourt in 2020, dan is Werchter toch gewoon elke tour 1+1=2, of ben ik gek?
Daar heb je je ??? dan, toch
Ik heb het vermoeden dat je Volbeat en SoaD moet omwisselen, tussen RW/GMM, maar gevoelsmatig.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.904
5.326
Roderick P wrote:
Vorig jaar krijgen we op 5 oktober (deze week) de eerste naam. Wie weet komt er bij RW deze week weer wat leven in de brouwerij?

Vrijdag 4 oktober lijkt mij wel een mooie dag voor de eerste naam. Wie weet krijgen we de Arctic Monkeys, Band of Horses of The Eagles…? Gewoon omdat het kan op.dierendag.

Kiss The Anus of a Black Cat zou dan ook kunnen. Dat lijkt me pas een spectaculaire opening.

alhoewel ik dit een fantastische band vind denk ik dat ze gewoon te klein zijn. Misschien gewoon op graspop de donderdag?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.800
9.750
Dus zoiets dan het meest logische nu men al begint te speculeren over een eerste aankondiging?
Bon Iver – Coldplay
Red Hot Chili Peppers – Tame Impala
Volbeat – Foo Fighters
The Strokes – ???

Bon Iver voor Coldplay lijkt me een drama. Flashbacks van Portishead en PJ Harvey die een hele koude shouder kregen van het verschrikkelijke Coldplay publiek (dat Viva La Vida deuntje roepen tijdens Portishead...).

Als Coldplay komt (please not), dan verwacht ik daar een tamme popdag op de main rond, met iets als Bastille (Script? Bazart?) ervoor. Nee, voor de sake of the lineup hoop ik echt dat ze Coldplay op een los dagje zetten.

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.470
6.715
Als Coldplay komt (please not), dan verwacht ik daar een tamme popdag op de main rond, met iets als Bastille (Script? Bazart?) ervoor. Nee, voor de sake of the lineup hoop ik echt dat ze Coldplay op een los dagje zetten.
als de geruchten van vorig jaar kloppen, werd er over een festivaltour gesproken?

en op Werchter is er alleen nog losse dag TW over, toch?

kans op Rock Werchter lijken mij dusdanig hoog, ben bang voor je dat het er in kan zitten dat Pinkpop en Werchter deze headliner delen samen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
502
als de geruchten van vorig jaar kloppen, werd er over een festivaltour gesproken?

Het lijkt me erg voorbarig om op basis van deze geruchten uit 2018 die niet zijn uitgekomen in 2019 te stellen dat Coldplay in 2020 wel op festivals gaat spelen.




 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.316
7.305
Zou mij logischer lijken als ze in 2021 (wanneer ze 25 jaar bestaan) een grootschalige festivaltour zouden doen dan in 2020 zonder (vooralsnog) een nieuwe plaat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken