Er wordt precies over alles wat gezeurd - de ene vindt de goeie rockacts "te déjà vu" - de andere vindt vernieuwende acts rotzooi. Ik behoor tot de laatste groep, met dat verschil dat ik er niet constant over loop te zeiken. Ik sta open voor véél muziekgenres (ik kan perfect naar Ellie Goulding luisteren en daarna naar Opeth, om maar iets te zeggen), maar persoonlijk heb ik niets met rap en hip-hop. En niet dat ik het geen kans geef: ik heb Kendrick Lamar zijn laatste album (na de overweldigend goeie reviews) geluisterd en vond er werkelijk geen fluit aan. Twenty one pilots heb ik ook even geluisterd (heb ze zelf nog even meegepikt op Pukkelpop in 2013 dacht ik), maar ook daar: het interesseert me totaal niet.
Als ze Kendrick Lamar willen programmeren, prima voor mij, maar zet er dan aub ofwel een gevestigde waarde tegenover (bv. Massive Attack in The Barn) of een knallende headliner ervoor of erna (bv. Foo Fighters). Uiteindelijk gaan veel mensen naar Rock Werchter omdat je er de "crème de la crème" van de muziekwereld kan zien - je betaalt dan ook genoeg voor een ticket. Voor een bepaald doelpubliek is een combinatie Twenty one pilots + Kendrick Lamar fantastisch, maar ik heb het idee dat een doorsnee Werchter ganger toch iets 'klassieker' ingesteld is én net als ik toch wel een bom van een act daartegenover verwacht.
Mijn punt is eigenlijk: laat iedereen z'n muziekkeuze voor wat het is en stop aub met constant te 'bashen' op muziek die jou niet aanspreekt. Voor mij mag een avond er uitzien als Royal Blood - Ellie Goulding - System of a down, terwijl dit voor een ander verschrikkelijk zou zijn. Als nu blijkt dat de 2e headliner op zaterdag toch Kendrick Lamar is, prima, mij zien ze er gewoon niet die dag. Ik zal misschien wel even reageren "Matige dag voor mij", daarvoor dient een forum. Maar maak je punt en move on. Sommigen kunnen het blijkbaar niet laten om, van zodra een naam passeert die hen niet aanspreekt, daarop te reageren met een haatbericht.
Om ook op een positieve noot te eindigen: de affiche van 2019 was voor mij (met uitzondering van de combinatie The Cure - Tool) de zwakste die ik ooit heb gezien. In dat opzicht zijn ze dit jaar toch wél goed gestart met al 2 grote rockbands en een (kleinere) nieuwe commerciëlere headliner. Uiteindelijk blijkt dat toch ook de succesformule voor Werchter te zijn: zorgen voor voldoende gevestigde waarden en die aanvullen met een reeks nieuwere bands (en headliners). Voor ieder wat wils dus, sowieso.