Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.118
596
Neil Young kostte in 2008 voor Bospop 750.000 euro en ik dacht voor Werchter 1,5 miljoen.
Ik denk niet dat hij vandaag de dag veel minder gaat vragen.
Hij lijkt me dat bedrag niet terug te verdienen in ticketverkoop, dus eigenlijk sluit ik hem uit voor Werchter (en ook wel voor Pinkpop).
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.540
7.534
Muse heeft Werchter niet tussen de datums van haar Simulation Theory World tour staan. Dan ga ik er vanuit dat de reden is dat ze met een aangepaste show naar Werchter komen wat waarschijnlijk in het niet valt bij de losse concerten. (Zoals ook wel een beetje verwacht).

Volgens de site van muse is de simulation tour op Werchter.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.474
716
The D in de Prophets Of Rage spot, aub! Bon Iver is intussen die Barn wel al ontstegen eerlijk gezegd, dat ze daar Nine Inch Nails hebben ingekregen lijkt me een wonder maar voor de rest riepen geen een van die namen echt ‘mainstage!’, ofwel? Vorst verkocht ie in een mum van tijd uit (al moeten we rekening houden met ’t feit dat ie z’n concert van begin ’17 moest inhalen). The Smashing Pumpkins mogen voor mijn part het Sportpaleis ‘proberen’ vullen (zie verkoopcijfers van hun N-Amerika tour, betreurend) of subben voor P!nk.

Misschien een beetje te veel van het (hetzelfde en) goede maar ach:
Tenacious D > Smashing Pumpkins > P!nk > Kendrick Lamar
Bring Me The Horizon > Liam Gallagher > Tool > The Cure
Parkway Drive > The Good, The Bad & The Queen > Mumford & Sons > Florence + The Machine
Vampire Weekend > Balthazar > Bon Iver > Muse

The Good, The Bad & The Queen als sub op hoofdpodium? Zie er hoogstens een KluB C headliner in eigenlijk. En Liam Gallagher mag ook een paar trapjes omlaag. Naar verluidt is grove zelfoverschatting de echte reden waarom zijn arenatour geannuleerd werd.

Bastille - Pink - wie die headliner ook mag worden
Bon Iver - Tool - The Cure
Vampire Weekend - Florence - M&S
Balthazar - Smashing Pumpkins - Muse
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.526
4.856
... Bon Iver is intussen die Barn wel al ontstegen eerlijk gezegd, dat ze daar Nine Inch Nails hebben ingekregen lijkt me een wonder maar voor de rest riepen geen een van die namen echt ‘mainstage!’, ofwel? Vorst verkocht ie in een mum van tijd uit (al moeten we rekening houden met ’t feit dat ie z’n concert van begin ’17 moest inhalen). ...

De Barn is zeg maar 2,5x groter dan Vorst Nationaal. Dus mag hopen dat een potentiële Barnheadliner Vorst Nationaal uitverkoopt.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
Bon Iver is volgens mij wel een grote naam, maar nu ook weer niet gigantisch. Vorst, Lotto formaat. Zo groot als een National is die act (net) niet.

Maar Vernom lijkt wel te azen naar de hogere plekjes op affiches, dus een mainstage plek zie ik wel zomaar gebeuren. In een bepaald opzicht zijn die een beetje de Tool van de indiewerled (zelfdzaam, een tikje moeilijk maar wel erg populair). (Of is dat Sufjan Stevens?)

Valt me trouwens op hoeveel acts er touren die normaal heel weinig in Europa rondtrekken, en daarom moeilijk in te schatten zijn qua grootte. Tool, Bon Iver, Tenacious D, Weezer en waarschijnlijk ook The Strokes en Childish Gambino. Smashing Pumpkins in deze opzetting valt daar ook wel onder.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
The Good, The Bad & The Queen als sub op hoofdpodium? Zie er hoogstens een KluB C headliner in eigenlijk. En Liam Gallagher mag ook een paar trapjes omlaag. Naar verluidt is grove zelfoverschatting de echte reden waarom zijn arenatour geannuleerd werd.
In 2007 (voor mijn tijd weliswaar) stond de band rond Albarn en co als voorlaatste in de Marquee, dat was mijn redenering achter het geven van die hoge spot aan hen al kun je hen ook gewoon een plekje naar beneden schuiven. Gallagher overschat idd zichzelf compleet (dat ie stadia in de UK uitverkoopt helpt er natuurlijk niet op), als Werchter 'm wil boeken zal ie toch zo'n hoge spot willen eisen, want groot ego.

De Barn is zeg maar 2,5x groter dan Vorst Nationaal. Dus mag hopen dat een potentiële Barnheadliner Vorst Nationaal uitverkoopt.
Khalid verkocht de AB uit en was tot tijdens de tour van Lorde van dat jaar nog voorprogramma in de Lotto Arena. Marshmello is een dj, dus onvergelijkbaar. Fleet Foxes en .Paak lieten dat jaar 2x de AB vollopen. Ben Howard staat net als Bon Iver in Vorst al was daar volgens mij echt een pak minder hype voor. Nine Inch Nails is een uitzondering en Parov Stelar staat gewoon op dezelfde spot als in 2016?
Met de werking van de poortjes van de laatste twee jaar twijfel ik er niet over dat de Barn "vol gaat" zijn moest ie daar optreden :evil:
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
451
62
Op hun eigen site staat Werchter er gewoon tussen hoor.
ah, daar had ik niet gekeken. Kreeg een officiele mailing, daar stond werchter niet tussen ook niet op het bijgevoegde affiche van de tour, vandaar mijn redenatie...

 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Yannick wrote:
… Bon Iver is intussen die Barn wel al ontstegen eerlijk gezegd, dat ze daar Nine Inch Nails hebben ingekregen lijkt me een wonder maar voor de rest riepen geen een van die namen echt ‘mainstage!’, ofwel? Vorst verkocht ie in een mum van tijd uit (al moeten we rekening houden met ’t feit dat ie z’n concert van begin ’17 moest inhalen). …


De Barn is zeg maar 2,5x groter dan Vorst Nationaal. Dus mag hopen dat een potentiële Barnheadliner Vorst Nationaal uitverkoopt.
Een festival valt natuurlijk moeilijk te vergelijken met een losse show waar mensen een kaartje kopen voor één specifieke artiest. Als je 70 000 man op een weide hebt lopen en amper 25% daarvan kiest een act in de tent boven de main stage, dan heb je vlug een volle tent.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.526
4.856
Maar van die 90k kiest het gros sowieso om bij de main te blijven, een deel zit al weer op de camping, bij de NWW, de Apero, een kraampje langs de weg, elders op het terrein of al weer terug naar huis. Dus een volle Barn krijg je als headliner ook niet zomaar cadeau.
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
257
17
Ik denk dat het eigenlijk niet zo moeilijk is om die barn te vullen. Dit jaar was volgens mij op een paar concerten na deze altijd vol. Millionaire kon het al doen vollopen om 1 uur smiddags. En komt er ook nog wel eens bij dat de barn lang nooit echt vol zit aangezien de hekken al sluiten als de helft van de tent vanvoor nog op de grond zit en daardoor heel veel plaats inpakt.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Ik lees hierboven dat neil young zn spot niet zou terugverdienen... ik denk wel dat neil young een fantastische headliner zou zijn en wees maar zeker dat de wei vol staat.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.273
1.345
Ik lees hierboven dat neil young zn spot niet zou terugverdienen… ik denk wel dat neil young een fantastische headliner zou zijn en wees maar zeker dat de wei vol staat.

Ik lees ook, vooral in het Pinkpoptopic, dat dit een saaie headliner is. Niet waar hoor, hij heeft veel meer dan die akoestische nummers en hij speelt veel meer dan dat. Als hij de elektrische gitaar opneemt, dan zit er heel wat vaart achter en ontsteekt hij soms in razernij! Zeker als hij samen komt met Crazy Horse of Promise of the Real... Dat samenspel!

Het is normaal gezien een optreden waarin elektrische nummers soms eens afgewisseld worden met akoestische nummers, een afwisseling tussen hardrock, country, psychedelische rock... Sommige nummers worden dan heerlijk uitgerokken (Like a Hurricane, Down by the River, Fuckin' up, Love and only Love...).

 

Sakke

Playlistbediener
3 jan 2016
48
32
dinofest wrote:
Ik lees hierboven dat neil young zn spot niet zou terugverdienen… ik denk wel dat neil young een fantastische headliner zou zijn en wees maar zeker dat de wei vol staat.

Ik lees ook, vooral in het Pinkpoptopic, dat dit een saaie headliner is. Niet waar hoor, hij heeft veel meer dan die akoestische nummers en hij speelt veel meer dan dat. Als hij de elektrische gitaar opneemt, dan zit er heel wat vaart achter en ontsteekt hij soms in razernij! Zeker als hij samen komt met Crazy Horse of Promise of the Real… Dat samenspel!

Het is normaal gezien een optreden waarin elektrische nummers soms eens afgewisseld worden met akoestische nummers, een afwisseling tussen hardrock, country, psychedelische rock… Sommige nummers worden dan heerlijk uitgerokken (Like a Hurricane, Down by the River, Fuckin’ up, Love and only Love…).

Ik ben enorm fan van zijn gitaarspel en van heel veel muziek die hij uitgebracht heeft. Al zit er zeker ook wel wat rommel tussen.
Ik zag hem enkele jaren geleden met Crazy Horse op de Lokerse Feesten en dat was eerlijk gezegd toch een beetje teleurstellend.
Om te beginnen was er de erg matige setlist.
Dat is natuurlijk iets persoonlijk maar voor mij was de helft van het concert gevuld met zwakke tot enkele slechte nummers.
Ik verwachtte zeker niet enkel hits of de gekendere nummers, integendeel, maar dit was een opvallend vreemde keuze.
Ik denk dat veel mensen het ongetwijfeld wel met me eens waren.
Het grootste struikelblok was eigenlijk nog dat het geregeld veel te langdradig werd en inspiratieloos leek.
Zo klokte opener Down by the River maar liefst af op 28 minuten!
Fenomenaal nummer, daar niks van, maar die lange, weinig toevoegende jams haalden de vaart te vaak uit het concert.
Ik hou van lange nummers en solo's maar ze moeten relevant zijn en iets vertellen en dat was niet vaak het geval.
Om nog maar van dat oeverloos gepreek en gezeur te zwijgen...

Ondanks dit minder positieve bericht geef ik Neil Young graag een herkansing omdat ik hem toch best hoog heb zitten.
Een veel betere setlist met afwisseling tussen elektrisch & akoestisch (met nadruk op elektrisch) en sommige nummers wat inkorten is wel meer dan welkom!
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.118
596
Na het late afzeggen van Neil Young op Pukkelpop 2013 hoop ik ook op hem.
Hij staat hoog op mijn verlanglijstje, maar toch hoop ik maar niet teveel op zijn komst, kan het alleen maar meevallen.
 

Lynette

Randprogramma
4 okt 2016
136
0
Ik zie net dat Bastille, Garbage en Gang of Youths 5 juli in Spanje staan. Alledrie maar met potloot noteren? Zou zelf erg blij worden van GoY want ik was vorig jaar niet op werchter en zou ze graag willen zien!

https://twitter.com/cruillabcn/status/1062310437872558080/photo/1
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.602
4.712
Bastille kun je met stift noteren. Kunnen subben voor Pink die dag denk ik. Al zal er zeker nog wel wat na Pink komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
Bastille kun je met stift noteren. Kunnen subben voor Pink die dag denk ik. Al zal er zeker nog wel wat na Pink komen.

Sidder en beef. En Halloween is al voorbij! Als dat gebeurt stel ik voor dat ze het bier lekker gratis weggeven die donderdag.
 

Aike

Gouden Tip
27 mrt 2017
355
8
jakkie, Bastille heb ik dus echt geen trek in, zeker niet als het voor Pink staat want dan kan ik die Donderdag misschien beter maar gewoon wegblijven bijna. Sure, het is niet zo erg als The Script dit jaar, maar ik ga er niet voor overeind komen mochten ze spelen.

Gang of Youths zou wel leuk zijn, al vond ik dat(voor het halfuurtje dat ik gehoord heb), niet heel speciaal
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.921
4.073
Yannick wrote:
… Bon Iver is intussen die Barn wel al ontstegen eerlijk gezegd, dat ze daar Nine Inch Nails hebben ingekregen lijkt me een wonder maar voor de rest riepen geen een van die namen echt ‘mainstage!’, ofwel? Vorst verkocht ie in een mum van tijd uit (al moeten we rekening houden met ’t feit dat ie z’n concert van begin ’17 moest inhalen). …


De Barn is zeg maar 2,5x groter dan Vorst Nationaal. Dus mag hopen dat een potentiële Barnheadliner Vorst Nationaal uitverkoopt.

Ik weet niet waar jullie stonden tijdens NIN, maar ik vermoed ergens helemaal vooraan.
Zelf heb ik het volledige concert van Noel Gallagher uitgezien om dan naar de Barn te hollen, met een grote vrees en heel klein beetje hoop om nog binnen te geraken.
Achteraan mocht iedereen gewoon binnen, eens de tent in leek er wel wat volk te staan, maar de laatste 3 rijen even doorploeteren om een zee aan ruimte te zien Langs de zijkant mooi naar voren gelopen en dan net achter de uitgang rechts vooraan op die trappen opzij gaan staan. Om dan te zien dat er eigenlijk nog steeds ontzettend veel ruimte was en dus toch maar verder naar voren gegaan. Op minder dan 5 minuten stond ik op de 7e à 10e rij...

Eén van de acts van het weekend voor mij, dus heel erg blij dat dat zo vlot ging en dat er vooraan zo'n fijne sfeer hing, maar zeker niet overvol, volgens mij gemakkelijk 1/3e leeg. Overschat het gemiddelde werchter publiek niet, zeker niet voor de iets hardere of alternatieve bands.

Bon Iver zal zeker wel wat volk trekken, maar ik hoop en vermoed dat werchter wel zo slim is om hem in de barn te zetten, waar hij veel meer tot z'n recht zal komen dan op de mainstage.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken