Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Ik heb dit jaar geen enkele keer rode kruisjes gehad, altijd maar ben dan ook wel voor de zekerheid minstens 25 minuten op voorhand gegaan.
En dit is een probleem aan het worden. Op Pukkelpop kun je naar eender welke show gaan, 5 minuten op voorhand en nog steeds 1) naar binnen kunnen en 2) een goede plek vooraan fixen, als je weet hoe je moet doorschuiven (zijkanten gebruiken etc). Bij Werchter is het nu al 2 jaar (nouja in 2017 vooral frustrerend dat ik Soulwax heb moeten missen op zondagavond, dat is het enige probleem van die editie eigenlijk) zo dat ik daarbij problemen ondervindt waarbij het meer een rekenwerk wordt om er toch maar zeker van te zijn dat je binnen kunt dan dat je zorgeloos halverwege een set nog ergens een tent kunnen binnenstappen, no way op Werchter.

Ik begrijp dat crowd control belangrijk is en dat een grote menigte moeilijk te controleren is, videobeelden van het publiek moeilijk in te schatten zijn als je daar aan die gates staat maar als je die dingen 5 minuten op voorhand gaat sluiten en ze dicht houdt tot 10 minuten voor het einde dan kan ik beter gewoon 4 dagen aan het hoofdpodium kamperen of gewoon een ander festival uitzoeken waar ik ongestoord van set naar set kan gaan. Wanneer ik ga probeer ik er ook alles uit te halen dat er inzit (Ik herinner me bv. die donderdag in 2017 waarbij ik achtereenvolgens Tout Va Bien, Declan McKenna, Cigarettes After Sex en Whitney zag).
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.051
346
Denk dat je appelen met appelen moet vergelijken (pukkelpop is niet werchter)
Groot verschil van crowd movement tussen 60000man en 8 podia en 90000 man en 4 podia
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Denk dat je appelen met appelen moet vergelijken (pukkelpop is niet werchter)
Groot verschil van crowd movement tussen 60000man en 8 podia en 90000 man en 4 podia
Er is geen enkel Belgisch festival zo groot (en ik denk dat 't als je naar Europa kijkt er ook maar weinigen zijn) dat een tent zo groot als de Barn heeft staan. Het logische tweede grootste festival van België, Pukkelpop, heeft met de Marquee een tent die qua capaciteit dicht aanleunt met de Klub C en dus het meest voor de hand liggend ter vergelijking. (We kunnen toch moeilijk Dour erbij gaan pakken zeker?). Het gaat niet om de totale populatie op het terrein maar de crowd control van 10/20k mensen in de tenten die men maar niet lijkt te kunnen managen en dus 'voor de veiligheid' te snel toegooit en ook gewoon toe laat, wat bullshit is want er zijn altijd mensen die na een kwartier het gewoon al aftrappen en wat anders gaan doen/kijken, mensen staan recht of schuiven door etc. Waarom blijven die dingen dan op rood of wordt een halfuur lang gecommuniceerd (zie MGMT) dat die poortjes écht niet open kunnen ook al verschijnen er gaten en open plekken, zie je langs de zijuitgangen mensen vertrekken uit de tenten en is er vooraan bijna altijd een pak meer plaats dan achterin? Misschien overdrijf ik wel omdat ik schijnbaar een van de weinige ben die er effectief een probleem mee heeft, maar toch.. Een grotere tent is duidelijk geen oplossing voor iets wat door een aantal mensen daar aan de ingangen foutief wordt gemanaged.
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
510
77
Het is ook gewoon rete-irritant dat mensen zich achterin die tent ophopen, terwijl er verder naar voren echt gigantisch veel plek is. Volgens mij is dat ook de reden dat die tenten vervolgens dicht worden gegooid, terwijl ze in de praktijk meestal lang niet vol zijn.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.692
675
Het is ook gewoon rete-irritant dat mensen zich achterin die tent ophopen, terwijl er verder naar voren echt gigantisch veel plek is. Volgens mij is dat ook de reden dat die tenten vervolgens dicht worden gegooid, terwijl ze in de praktijk meestal lang niet vol zijn.

Precies,
kunt beter soort van verdeling maken. Voorste helft afschermen en met poortjes werken, achterste helft gewoon vrij laten en zijkanten losgooien. De bakvissen die normaliter achterin blijven hangen gaat toch niet in voorste vak.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Christiaan wrote:
Het is ook gewoon rete-irritant dat mensen zich achterin die tent ophopen, terwijl er verder naar voren echt gigantisch veel plek is. Volgens mij is dat ook de reden dat die tenten vervolgens dicht worden gegooid, terwijl ze in de praktijk meestal lang niet vol zijn.

Precies,
kunt beter soort van verdeling maken. Voorste helft afschermen en met poortjes werken, achterste helft gewoon vrij laten en zijkanten losgooien. De bakvissen die normaliter achterin blijven hangen gaat toch niet in voorste vak.
Wat met mensen die drank/eten halen, naar het toilet moeten of gewoon de tent later willen betreden omdat ze van de Mainstage komen en daar net een optreden hebben gezien dat duurde tot een stuk in de set van de artiest/band die in de Barn speelt? Je kunt toch niet zomaar tegen de meerderheid van je bezoekers zeggen dat je de tenten niet in mag enkel en alleen omdat je... te laat bent voor de desbetreffende set?
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.051
346
Klopt, maar mijn punt gaat meer over de verdeling en tijdschema.
90000 man verdelen over 3/4 podia is gewoon moeilijker dan 60000 over 8.
Bij Pukkel heb je dan ook nog eens het vaste Boiler/Dance volk waardoor je nooit aan de aantallen van Werchter gaat komen om in een tent te steken.
In Werchter heb je heel de Mainstage <-> Barn beweging, is algemeen geweten dat je u best niet geplaatst net na een optreden (of bier, friet halen, of naar toilet gaat of ...) .

 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.692
675
EddieVerder wrote:

Christiaan wrote:
Het is ook gewoon rete-irritant dat mensen zich achterin die tent ophopen, terwijl er verder naar voren echt gigantisch veel plek is. Volgens mij is dat ook de reden dat die tenten vervolgens dicht worden gegooid, terwijl ze in de praktijk meestal lang niet vol zijn.


Precies,
kunt beter soort van verdeling maken. Voorste helft afschermen en met poortjes werken, achterste helft gewoon vrij laten en zijkanten losgooien. De bakvissen die normaliter achterin blijven hangen gaat toch niet in voorste vak.

Wat met mensen die drank/eten halen, naar het toilet moeten of gewoon de tent later willen betreden omdat ze van de Mainstage komen en daar net een optreden hebben gezien dat duurde tot een stuk in de set van de artiest/band die in de Barn speelt? Je kunt toch niet zomaar tegen de meerderheid van je bezoekers zeggen dat je de tenten niet in mag enkel en alleen omdat je… te laat bent voor de desbetreffende set?

Nee vind ik ook, maar als je dus helft, of misschien slechts 1/3 van de tent via poortjes systeem doet (zoals voorste vakken main stage), en de overige 2/3 gewoon vrije inloop zonder blokkade, dan kun je er vast nog wel in. Maar dan houd je ook nog wel een beetje het donkere/intieme intact i.p.v. alle open te gooien.
Anderzijds, alles open houden is m.i. ook geen probleem.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.148
803
EddieVerder wrote:

Christiaan wrote:
Het is ook gewoon rete-irritant dat mensen zich achterin die tent ophopen, terwijl er verder naar voren echt gigantisch veel plek is. Volgens mij is dat ook de reden dat die tenten vervolgens dicht worden gegooid, terwijl ze in de praktijk meestal lang niet vol zijn.


Precies,
kunt beter soort van verdeling maken. Voorste helft afschermen en met poortjes werken, achterste helft gewoon vrij laten en zijkanten losgooien. De bakvissen die normaliter achterin blijven hangen gaat toch niet in voorste vak.

Wat met mensen die drank/eten halen, naar het toilet moeten of gewoon de tent later willen betreden omdat ze van de Mainstage komen en daar net een optreden hebben gezien dat duurde tot een stuk in de set van de artiest/band die in de Barn speelt? Je kunt toch niet zomaar tegen de meerderheid van je bezoekers zeggen dat je de tenten niet in mag enkel en alleen omdat je… te laat bent voor de desbetreffende set?
Daar is dit toch juist een prima oplossing voor? Een voorvak met poortjes waarvoor je op tijd moet zijn en de rest van de tent gewoon open laten. Kun je tussendoor gewoon eten/drinken/plassen en weer terug komen. Weliswaar niet helemaal vooraan, maar als je daar wilt staan, zul je er iets voor over moeten hebben (zoals bij main stage ook het geval is).
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Er werd geopperd dat Rock Werchter misschien een zelfde headliner deelt met Glastonbury, laat ons dan vooral hopen dat 't niet deze is: Stormzy net bevestigd voor Glasto.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
Er werd geopperd dat Rock Werchter misschien een zelfde headliner deelt met Glastonbury, laat ons dan vooral hopen dat ’t niet deze is: Stormzy net bevestigd voor Glasto.

Dat zal The Cure wel zijn denk ik.

Stormzy lijkt me iets dat ze rond de namiddag in de KlubC kwijt krijgen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Daar is dit toch juist een prima oplossing voor? Een voorvak met poortjes waarvoor je op tijd moet zijn en de rest van de tent gewoon open laten. Kun je tussendoor gewoon eten/drinken/plassen en weer terug komen. Weliswaar niet helemaal vooraan, maar als je daar wilt staan, zul je er iets voor over moeten hebben (zoals bij main stage ook het geval is).
Dan krijg je toch juist nog meer dat gevoel van "ik moet hier een halfuur op voorhand zijn want anders kan ik niet binnen/kan ik geen goed plek fixen"?

In Werchter heb je heel de Mainstage <-> Barn beweging, is algemeen geweten dat je u best niet geplaatst net na een optreden (of bier, friet halen, of naar toilet gaat of …) .
Zeker, maar ik vind dat je een hele hoop vrijheid afneemt van je doorsnee bezoeker wanneer je ergens mid-set na het eten, toiletbezoek etc een tent in wil om toch nog de laatste helft van een artiest mee te pikken maar dat niet lukt omdat er bordjes staan die aangeven dat de tent vol is wanneer dat helemaal niet zo is, dan ga je niet goed te werk met die poortjes. Niet iedere bezoeker heeft trouwens zijn hele route al uitgestippeld en is zo punctueel als wij hier op het forum dat we een tijdje vooraf al weten waar het volgende optreden dat we willen zien is..
 

cryinghorizon

Playlistbediener
21 feb 2018
46
53
Even om in te haken op dat poortjes probleem.
Dat is inderdaad behoorlijk ernstig.
Ik weet nog dat ik in 2017 bij Birdy stond en dat er echt een megagat was in het midden van de zaal waar gewoon echt niemand stond maar toch waren de poorten dicht?
Dit soort dingen zijn toch makkelijk op te lossen door een teller op de poorten te zetten die een bepaald aantal mensen binnenlaat en als er mensen uitgaan weer net zoveel mensen erin laat of door wat personeel binnen te zetten die in de gaten houden hoe vol het daadwerkelijk is?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.475
717
Even om in te haken op dat poortjes probleem.
Dat is inderdaad behoorlijk ernstig.
Ik weet nog dat ik in 2017 bij Birdy stond en dat er echt een megagat was in het midden van de zaal waar gewoon echt niemand stond maar toch waren de poorten dicht?
Dit soort dingen zijn toch makkelijk op te lossen door een teller op de poorten te zetten die een bepaald aantal mensen binnenlaat en als er mensen uitgaan weer net zoveel mensen erin laat of door wat personeel binnen te zetten die in de gaten houden hoe vol het daadwerkelijk is?

Daarmee los je echter de kern van het probleem niet op: een spontane en correcte spreiding van het publiek in die tent. Want als de teller of een medewerker in de zaal aangeven dat er gerust nog 800 man bij kan terwijl er achteraan grote opstoppingen zijn, dan vraag je vroeg of laat om een ongeluk.

Je kan expliciet gaan vragen om een beetje door te schuiven bij het betreden van de tent, maar dan ben je als organisatie al ontzettend betuttelend bezig.
 

poedel2

Nieuw lid
4 jul 2018
3
0
Afgelopen editie was mijn eerste keer Rock Werchter en hoe die tenten georganiseerd zijn is voor mij een flinke drempel om terug te komen. Er staan relatief weinig artiesten op een dag dus ik had al vele gaten in mijn schema en als ik twee artiesten op rij wilde zien werd dit vrijwel onmogelijk gemaakt. Zo was ik een van die mensen die een half uur van tevoren bij MGMT stond, niet naar binnen mocht en drie kwartier later nog steeds stond te wachten ondanks dat de tent inmiddels zichtbaar een stuk leger was. 'We kunnen de deuren niet openen want dan krijgen we ze niet meer dicht met zoveel mensen' werd er door de beveiligers gezegd. Dat kun je hen als individuen niet kwalijk nemen maar ik zie het wel als een foute strategie van de organisatie.

Ik begrijp dat er veel mensen zijn en weinig podia en dat men het in de hand wil houden. Misschien geloof ik ook teveel in het zelforganiserende vermogen van een grote groep mensen, maar ik ben ervan overtuigd dat met meer ingangen echt geen rode kruizen nodig zijn. Ik weet dat het niet 1-op-1 te vergelijken valt, maar wat ik bij Lowlands altijd zo prettig vond (en sinds de nieuwe Bravo helaas ook minder is) is dat je aan alle kanten ingangen hebt, tot aan waar het podium begint toe. Dit zorgt ervoor dat mensen die naar voren willen om de tent heen kunnen lopen en daar naar binnen, terwijl de mensen die achterin blijven staan via de 'hoofdingang' kunnen komen. Het zorgt automatisch voor een goede verdeling over de tent. Nu kun je maar op 1 plek naar binnen waardoor je altijd de ophoping in het begin van de tent hebt (iets wat bijvoorbeeld op Lowlands met de nieuwe Bravo ook zo is). Ik zeg niet dat de allerbeste oplossing is maar de huidige situatie is niet houdbaar.

Daarop aansluitend: als je naar de achterste tribune/verhoging in The Barn gaat kun je er alleen uit via de uitgang. Stel dat je toch geen goed plekje kunt vinden bijvoorbeeld betekent dat je eruit moet en een stuk moet omlopen, waarbij dan dus de vraag is of je überhaupt nog binnenkomt. Hopeloos.

Overigens denk ik ook dat de doorstroming een stuk beter zou zijn als men weet dat je de tent weer in kunt komen, en dus mensen ook eerder weggaan als ze het wat minder interessant vinden. Nu is het veelal uit=uit en niet meer terug tijdens dat optreden.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.780
3.546
Ik vind het idee dat hier geopperd wordt om een groot voorvak te realiseren zeer nuttig. Dit voorvak mogen best kruizen worden, zolang de podia maar wel non-stop bereikbaar blijven. En inderdaad: mensen die per se in het voorvak willen, moeten maar iets eerder erheen gaan.
Ik snap niet waarom Rock Werchter dit systeem nog niet hanteert... Zou het te maken hebben met meer lichtval etc.?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.526
4.856
Zo’n voorvak lijkt mij nou helemaal niks.
Je wil een betere verdeling over de tent en dat de tent open blijft als er ruimte is. Dat gaat zo’n voorvak ook niet oplossen. En bij zo’n grote menigte heb je vanuit veiligheid toch echt wel crowd control nodig. Ook voor het achterste gedeelte.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Ik vind het idee dat hier geopperd wordt om een groot voorvak te realiseren zeer nuttig. Dit voorvak mogen best kruizen worden, zolang de podia maar wel non-stop bereikbaar blijven. En inderdaad: mensen die per se in het voorvak willen, moeten maar iets eerder erheen gaan.
Ik snap niet waarom Rock Werchter dit systeem nog niet hanteert… Zou het te maken hebben met meer lichtval etc.?
Omdat we het nog steeds over een tent hebben en geen openluchtpodium. De Barn had allang (half)open air moeten zijn eigenlijk maar met de komst van de Slope lijkt ook dat verder weg dan ooit. Nog even ter opfrissing, de afmetingen van de vernieuwde Barn zijn 115m (!) x 60m en biedt plaats een 5000 meer bezoekers als daarvoor (aka een zaal zo groot als de Lotto Arena extra). Podia moeten in mijn optiek altijd bereikbaar zijn op eender welk moment behalve als er omwille van veiligheidsredenen is vastgesteld (door camerabeelden en/of telsysteem) dat de Barn dreigt vol te lopen.

Waarom ik vind dat er geen voorvak moet zijn in de tenten? Omdat je dan nog meer dat gevoel kweekt onder de bezoekers van "als ik artiest x of y wil zien, en ik wil een goede plaats dan moet ik zoveel tijd op voorhand zijn om een goede plaats te hebben". Dat was ook de charme van die tenten, dat je makkelijker dicht kon geraken als het ongemakkelijke dubbele poortensysteem aan de mainstage (wat versta me niet verkeerd nog steeds een goede oplossing is om de grote massa volk aan de main te regelen, zie de slachtoffers vanop festivals wanneer er in het verleden naar voren werd gebeukten en mensen letterlijk werden vertrappeld).
 

xa4-melis

Nieuw lid
31 jan 2018
4
0
Even over tot de orde van de dag (hoewel ik de poortjesfrustratie als muziekfan volledig begrijp), zullen we morgen een pakketje krijgen?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
Even over tot de orde van de dag (hoewel ik de poortjesfrustratie als muziekfan volledig begrijp), zullen we morgen een pakketje krijgen?

Het zou zomaar eens kunnen ja!

Wishlist: Vampire Weekend, Bon Iver, dEUS, Beach House , Ghost en Lana Del Rey. Ik roep maar wat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken