Wel, komt ie!
Vandaag zijn we 27 augustus en dus nog exact 10 maanden voor het grote feest weer kan beginnen in Werchter (jezus, dat is écht nog veraf maar kom). De festival zomer loopt weer op z'n einde, de balans wordt opgemaakt en er wordt al uitgekeken naar volgend jaar. De eerste nieuwtjes en aankondigingen van tours komen al binnen en hierbij komen natuurlijk die tongen op het forum weer los met speculaties, wenslijstjes enzovoorts.
Een paar weken terug (met een aantal recente aanpassingen) heb ik even neergezeten en nagedacht over de komende editie. Welke namen komen er weer naar de wei en welke verrassende act komt er dit jaar uit de hoge hoed van de Schuer? Ik voorspel alvast een prachtige headliner set met een reeks oude bekenden.
Metallica stond, en daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik, zo goed als geprogrammeerd maar moesten hun tour cancelen. Geruchten gaan de ronde dat ze stadiums gaan doen maar voor de Schuer maakt Ulrich een uitzondering. Tweede klepper is die andere huisband,
Muse. De nieuwe plaat komt uit in november en zijn dus dikke kanshebber voor een headline spot. Derde headliner is pas recent boven water komen drijven lijkt me, namelijk
Coldplay. Het is weeral 7 jaar geleden dat de band op Werchter stond en een hoop is toch veranderd in die tijd, ookal waren ze toen best ook al een echte stadium band. Recente geruchten vanuit Spanje, Portugal en Ierland tonen aan dat de band een reeksje festivals gaat doen. Ideaal voor LN zou natuurlijk een apart event zijn in de vorm van Werchter Boutique ofso maar ik verwacht dat ze gewoon op Werchter gaan staan. Ten slotte, die laatste headliner. Ik koos niet voor de meest voor de hand liggende
Florence + The Machine, die met haar laatste passage een wat belemmerde opkomst genereerde maar ik koos de mannen met de banjo,
Mumford & Sons. Er zijn geruchten over een nieuwe plaat en hun laatste passage op Pukkelpop in 2017 was een schot in de roos. De kleinste en jongste headliner van het stuk maar wel eentje die in combinatie met
Tame Impala, als afsluiter, een degelijke opkomst kan garanderen.
De blikvanger in de undercard is waarschijnlijk
Childish Gambino, die los van die ene keer heel lang geleden op Couleur Café, nog nooit in België heeft gestaan en dé act is die Werchter volgend jaar te pakken moet zien te krijgen. Belgen zijn er natuurlijk ook weer, zoals elk jaar natuurlijk. Het valt allemaal wat moeilijk te voorspellen wat LN met
Bazart gaat doen. Volgens mij gaan ze hen de Barn laten headlinen maar ik zie ze ook wel op een los event staan, wie weet. Bands die dan weer wel een grote kanshebber zijn op terugkomst zijn
dEUS en
Balthazar! Maar ook jonge wolven
Angèle, Alice On The Roof, Blu Samu, Sylvie Kreutsch, Brutus, Portland, SONS, Dvtch Norris, Shht of
Ivy Falls zie ik wel langskomen. En
Goose zal van de Klub C een ware dance temple maken met hun nieuwe concept GOOSE NONSTOP.
Uh wat nog.. Oh ja, hip hop is natuurlijk weer terug met
Logic ,
Cardi B en
Lil Dicky als blikvangers maar ook met
BROCKHAMPTON, Denzel Curry, Ronnie Flex, Dvtch Norris en
Jacin Trill. Neo soul werd goed onthaald vorig jaar met oa
Anderson .Paak en
Jorja Smith en die lijn wordt door getrokken met oa
Janelle Monae en
Blood Orange of
The Internet. Er werd ook goed naar me geluisterd over het tekort aan dance acts en er gaan er pak meer zijn volgend jaar!
Met oa
Kölsch, Sofi Tukker, Goose, SOPHIE, Jarreau Vandal enzovoorts...
Ten slotte nog wat over de Slope, die zien we gewoon weer terug maar ik vind het natuurlijk koffie dik kijken voor welke jonge act, artiest of band volgend jaar er gaat uitspringen dus heb ik er in het kleinste font een aantal leuke jonge acts opgezwierd die zeker nog wat meer aandacht zouden verdienen en hopelijk het tot op de werkelijke line up maken. In deze fase van het jaar/seizoen is het nog moeilijk te voorspellen welke acts wanneer zullen touren, of sommige acts tegen die bepaalde tijd een bepaalde status zullen hebben bereikt enzovoorts. Er zijn veel verschillende dingen die moeten kloppen en veel zaken kunnen in de loop der tijd nog wijzigen of afvallen en daarmee is deze poster eigenlijk bijna nutteloos maar hey, het is al eventjes leuk om over te speculeren!
Dus bij deze: