Maar het verschil is dat ze volgend jaar gewoon met een standaard festivaltour zouden komen, en nu met hun stadiontour exclusief op Werchter staan (tenminste, dat mogen we hopen als het inderdaad zoveel gekost heeft). Het gaat dan dus niet zo zeer om de band maar om de tour, die anders niet in België te zien was (en voor een band als Muse is een tour zeker iets speciaals op zich).daanvandingenen wrote:
Bands betalen om exclusief te komen vind ik echt een slag in het gezicht van alle festivalgangers. Ik snap tot op zekere hoogte dat ze het doen, maar ik kan het echt op geen enkele manier goedpraten. Ja zo verkopen ze misschien meer tickets maar met zo’n rotaffiche moet je daar nu niet echt trots op zijn.
Bart wrote:
Uiteraard zal Muse niet goedkoop geweest zijn, maar het is nog steeds gewoon een goede boeking wat mij betreft. Anders hadden ze België waarschijnlijk moeten overslaan dit jaar. Het voelt ook wel echt als iets exclusiefs, omdat de meeste grote festivals ze waarschijnlijk dolgraag ook zouden programmeren. Ze hebben toch een soort speciale band met Werchter volgens mij.
Grootste probleem voor mij is dat exclusiviteit veel minder werkt als je dezelfde band al om de paar jaar op hetzelfde festival kan zien. Ik durf nu al te wedden dat Muse volgend jaar gewoon een festivaltour gaat doen en was het het dan waard om zoveel extra te betalen om ze per se dit jaar al te hebben en dat ten koste van de rest van het programma? Volgens mij niet, Muse zou volgend jaar evenveel tickets verkocht hebben als dit jaar.
Verder vraag ik me dus af of de boeking van Muse überhaupt wel de reden is voor het mindere affiche, want zoals net gezegd waren er ook gewoon een hoop afzeggingen en foutgelopen onderhandelingen, waar Muse niet per se iets mee te maken heeft.