Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Dat de plaats die ze hebben te hoog is en moeilijk serieus te nemen, valt zeker wat voor te zeggen maar mensen die denken dat Balthazar (vind ik ook heerlijke en goeie muziek) groter is dan DÉ rocksensatie van het moment Greta van Fleet kan ik misschien nog wel minder serieus nemen…
Is deze reactie serieus of satire? Eerst en vooral GVF de rocksensatie van dit moment noemen, is al belachelijk want die krijgen wel vaker bakken kritiek. Ze worden zeker niet als de redders van rock'n roll gezien ofzoiets, ondanks dat sommigen dat wel durven zeggen.
Om toch maar aan te nemen dat je vraag serieus is: het grootste probleem lijkt me vooral dat de band nog maar amper muziek heeft uitgebracht en bovendien nog helemaal niets heeft bewezen qua zo'n grote festivals subben. Dit is helemaal geen natuurlijke groei, eerder puur inspelen op hype.
En om toch nog even te vergelijken met Balthazar, die hebben al Vorst uitverkocht (groter dan de Lotto Arena van GFV) en staan zeker in België al jaren bekend als ijzersterke liveband die ook muzikaal al iets betekend heeft.

Erg jammer dat deze band geen tijd gegund wordt om meer te rijpen voordat deze boekingen gedaan worden

Je bedoeld wat met zowat elke "mainstream" band tegenwoordig gebeurd... Dat commerciële aspect heb je natuurlijk bij elke band als je openbare radio luistert en (vooral) festivals als Rock Werchter, Pinkpop,... bezoekt natuurlijk. Dat weet je zo ;)

Joslittel wrote:
Erg jammer dat deze band geen tijd gegund wordt om meer te rijpen voordat deze boekingen gedaan worden

Je bedoeld wat met zowat elke “mainstream” band tegenwoordig gebeurd… Dat commerciële aspect heb je natuurlijk bij elke band als je openbare radio luistert en (vooral) festivals als Rock Werchter, Pinkpop,… bezoekt natuurlijk. Dat weet je zo
1f609.svg

Uiteraard, maar als GFV subheadliner is bereikt dit toch nieuwe extremen. Oscar & The Wolf, de uitmelkartiest bij uitstek, moest vrede nemen met een plekje in de Barn op een moment dat hij reeds Sportpaleizen uitverkocht.

Ik kan ook moeilijk geloven dat ze een naam van het kaliber Christine & The Queens kwijtspelen wegens een te lage positie, maar ondertussen wel dit klaarspelen.

Zie nergens dat GVF een benelux exclusive is voor deze zomer of wel. Dus nog kans op NL data.. maar waar.

Ja rot op hoor. Zoals het er nu voor staat lijken ze Greta inderdaad als sub te willen zetten, hoop van harte dat dat nog aangepast wordt. Maar vrees het ergste...

neracroft wrote:

Joslittel wrote:

Je bedoeld wat met zowat elke “mainstream” band tegenwoordig gebeurd… Dat commerciële aspect heb je natuurlijk bij elke band als je openbare radio luistert en (vooral) festivals als Rock Werchter, Pinkpop,… bezoekt natuurlijk. Dat weet je zo
1f609.svg

Uiteraard, maar als GFV subheadliner is bereikt dit toch nieuwe extremen. Oscar & The Wolf, de uitmelkartiest bij uitstek, moest vrede nemen met een plekje in de Barn op een moment dat hij reeds Sportpaleizen uitverkocht.
Zo is het nu eenmaal, als Studio Brussel het hyped, kan RW er mee doen wat ze willen en er met weg komen (of andersom als het op RW staat kan Studio Brussel het hypen tot je het niet meer kan aanhoren.)

Als je bijvoorbeeld de line up van 10 jaar geleden (2009) vergelijkt met die van 20 jaar geleden. Ga je veel meer eendagsvliegen hebben, waarvan je denkt wat is er daar met gebeurd? Oké, de kans is natuurlijk groter aangezien er meer bands staat maar toch. terwijl de kleine namen van vroeger veel vaker tot iets groter uitgroeien.

2009: Lilly Allen, Tiga, Emilliana Torrini, Axpatriate, Jason Mraz, Amy MacDonald, Just Jack, Priscilla Ahn, Jasper Erkens, Ghinzu, Metro Station,... allemaal bands die mij wat afgeschreven/uitgeblust lijken

1999: De kleinere namen zijn daar overwegend dingen als Noordkaap, Wilco, Pavement, Anouk, Soulwax, Praga Khan, Stereophonics,...

RubenFrusciante wrote:
Dat de plaats die ze hebben te hoog is en moeilijk serieus te nemen, valt zeker wat voor te zeggen maar mensen die denken dat Balthazar (vind ik ook heerlijke en goeie muziek) groter is dan DÉ rocksensatie van het moment Greta van Fleet kan ik misschien nog wel minder serieus nemen…

Is deze reactie serieus of satire? Eerst en vooral GVF de rocksensatie van dit moment noemen, is al belachelijk want die krijgen wel vaker bakken kritiek. Ze worden zeker niet als de redders van rock’n roll gezien ofzoiets, ondanks dat sommigen dat wel durven zeggen.
Om toch maar aan te nemen dat je vraag serieus is: het grootste probleem lijkt me vooral dat de band nog maar amper muziek heeft uitgebracht en bovendien nog helemaal niets heeft bewezen qua zo’n grote festivals subben. Dit is helemaal geen natuurlijke groei, eerder puur inspelen op hype.
En om toch nog even te vergelijken met Balthazar, die hebben al Vorst uitverkocht (groter dan de Lotto Arena van GFV) en staan zeker in België al jaren bekend als ijzersterke liveband die ook muzikaal al iets betekend heeft.
Kunnen niet allemaal fan zijn van Janelle Monae, Rosalia en Christine and the queens. Gelukkig. En ja he he ze zijn Belgisch, natuurlijk scoren ze in België bovengemiddeld goed. Dat je geen fan bent van GVF, lekker zelf weten, maar zeggen dat een band die op meerdere major festivals deze zomer staat, een grammy wint en gewoon erg goed bezig is, internationaal, "kleiner" is dan Balthazar, wie is hier nu satire? Vraag anders even op Lollapalooza Stockholm, Mad Cool, Open'er of ze Greta of Balthazar (excuse me who..) leuker vinden. Nogmaals ik ben zeker niet anti Balthazar.

Werchter heeft wel vaker een artiest aangekondigd die in het begin een hoge spot leek te hebben en uiteindelijk toch wat naar beneden op het affiche ging. Aan de andere kant kan ik ook herinneren dat we bij de 40ste editie nog op topnaam zaten te wachten en ineens paolo nuttini als sub voor Arctic monkeys werd gezet.

Zie nergens dat GVF een benelux exclusive is voor deze zomer of wel. Dus nog kans op NL data.. maar waar.

Pinkpop? Nieuw festival in Groningen waar ze nog mee bezig zijn? (Verwacht niet dat dit door gaat)

Via fb chat reageren ze dat er nog geen speelvolgorde bekendgemaakt is en dat er nog meer namen komen. Maar ja, de volgorde op de poster spreekt boekdelen natuurlijk.

Dat je geen fan bent van GVF, lekker zelf weten, maar zeggen dat een band die op meerdere major festivals deze zomer staat, een grammy wint en gewoon erg goed bezig is, internationaal, “kleiner” is dan Balthazar, wie is hier nu satire?

Vanuit die optiek kan je natuurlijk nooit een lokale band een hoge positie toekennen.
Het ging ook niet over internationaal groter of kleiner, maar vanuit Rock Werchter standpunt, toch?
Daar snap ik de mening dat een band als Balthazar meer verwezenlijkt heeft dan GVF en dus blijft het een gekke positie om een opkomende groep als Greta neer te zetten.

En dat is niet als persoonlijke mening, want de nummers van Balthazar die voor mij niet onder 'jammerlijk gezaag' vallen, zijn op 1 hand te tellen.

Mattman, ik voel je frustratie tot hier. Je gaat toch vast wel naar DTRH om hem daar te zien?
Ik hoop alleszins voor je dat hij alsnog aangekondigd wordt!

RubenFrusciante wrote:
Dat je geen fan bent van GVF, lekker zelf weten, maar zeggen dat een band die op meerdere major festivals deze zomer staat, een grammy wint en gewoon erg goed bezig is, internationaal, “kleiner” is dan Balthazar, wie is hier nu satire?

Vanuit die optiek kan je natuurlijk nooit een lokale band een hoge positie toekennen.
Het ging ook niet over internationaal groter of kleiner, maar vanuit Rock Werchter standpunt, toch?
Daar snap ik de mening dat een band als Balthazar meer verwezenlijkt heeft dan GVF en dus blijft het een gekke positie om een opkomende groep als Greta neer te zetten.

En dat is niet als persoonlijke mening, want de nummers van Balthazar die voor mij niet onder ‘jammerlijk gezaag’ vallen, zijn op 1 hand te tellen.

Mattman, ik voel je frustratie tot hier. Je gaat toch vast wel naar DTRH om hem daar te zien?
Ik hoop alleszins voor je dat hij alsnog aangekondigd wordt!
Daar gaat het dus juist wél om. Je hebt gelijk dat het lullig is dat een Belgische band Balthazar het al snel aflegt tegen een Amerikaanse band ookal zouden ze een gelijkwaardig oeuvre hebben. Maar zo werkt de muziekindustrie zeg maar al eeuwig. Rock Werchter is een internationaal festival en trekt bezoekers van over de hele wereld, en ja die willen "Greta van Fleet, de grammy-winnaar, rocksensatie" zien. Het is toch ook zo, dat er gemiddeld meer luisteraars zijn of bezoekers gaan naar pakweg Ariana Grande, Justin Bieber dan naar Tool of Radiohead. Iedereen vergeet dat dit forum niet "de festivalganger" is.

Kereltje wrote:

neracroft wrote:

Joslittel wrote:

1f609.svg

Zo is het nu eenmaal, als Studio Brussel het hyped, kan RW er mee doen wat ze willen en er met weg komen (of andersom als het op RW staat kan Studio Brussel het hypen tot je het niet meer kan aanhoren.)

Als je bijvoorbeeld de line up van 10 jaar geleden (2009) vergelijkt met die van 20 jaar geleden. Ga je veel meer eendagsvliegen hebben, waarvan je denkt wat is er daar met gebeurd? Oké, de kans is natuurlijk groter aangezien er meer bands staat maar toch. terwijl de kleine namen van vroeger veel vaker tot iets groter uitgroeien.

2009: Lilly Allen, Tiga, Emilliana Torrini, Axpatriate, Jason Mraz, Amy MacDonald, Just Jack, Priscilla Ahn, Jasper Erkens, Ghinzu, Metro Station,… allemaal bands die mij wat afgeschreven/uitgeblust lijken

1999: De kleinere namen zijn daar overwegend dingen als Noordkaap, Wilco, Pavement, Anouk, Soulwax, Praga Khan, Stereophonics,…

Maar je spreekt jezelf eigenlijk al tegen door te zeggen dat er steeds vaker eendagsvliegen onder de kleine namen zitten. Het punt van deze discussie is eigenlijk dat ze ditmaal een (potentiële) eendagsvlieg onterecht als grote naam neerzetten. Op een handvol voorbeelden na (Paolo Nutini, Stereophonics) zijn de subheadliners de laatste 20 jaar steeds namen geweest waar niemand een vraagteken bij zette.

Thijs wrote:

RubenFrusciante wrote:

Is deze reactie serieus of satire? Eerst en vooral GVF de rocksensatie van dit moment noemen, is al belachelijk want die krijgen wel vaker bakken kritiek. Ze worden zeker niet als de redders van rock’n roll gezien ofzoiets, ondanks dat sommigen dat wel durven zeggen.
Om toch maar aan te nemen dat je vraag serieus is: het grootste probleem lijkt me vooral dat de band nog maar amper muziek heeft uitgebracht en bovendien nog helemaal niets heeft bewezen qua zo’n grote festivals subben. Dit is helemaal geen natuurlijke groei, eerder puur inspelen op hype.

Kunnen niet allemaal fan zijn van Janelle Monae, Rosalia en Christine and the queens. Gelukkig. En ja he he ze zijn Belgisch, natuurlijk scoren ze in België bovengemiddeld goed. Dat je geen fan bent van GVF, lekker zelf weten, maar zeggen dat een band die op meerdere major festivals deze zomer staat, een grammy wint en gewoon erg goed bezig is, internationaal, “kleiner” is dan Balthazar, wie is hier nu satire? Vraag anders even op Lollapalooza Stockholm, Mad Cool, Open’er of ze Greta of Balthazar (excuse me who..) leuker vinden. Nogmaals ik ben zeker niet anti Balthazar.
Mijn comment was natuurlijk ook volledig in een Belgische/Werchter-context he, ik dacht dat dat wel duidelijk was. Ik wil gewoon maar duiden dat Balthazar hier wel degelijk groter is dan GVF. Tuurlijk is GVF groter dan Balthazar in het buitenland, dat weet ik ook wel en gaat niemand hier ontkennen. Maar als je het dan toch internationaal wilt bekijken, zelfs dan nog is deze subspot niet logisch. Ik kon geen enkele van die major festivals vinden waar ze zo'n hoge spot krijgen, zie bijvoorbeeld Mad Cool en Lolla Stockholm waar ze gewoon in dezelfde categorie als The 1975, Jorja Smith, Brockhampton, Years&Years of Iggy Pop staan. Allemaal artiesten die ook op Werchter gewoon in de namiddag of ergens in een tent spelen.

Zie mijn allereerste opmerking ;) Ik denk ook niet dat het veel scheelt, het is allebei geen "Jack White categorie". Balthazar is langer bezig, heeft een omvangrijker oeuvre, maakt goeie muziek. Greta is een hype, maakt meer internationale populairdere muziek. Maar dan staat een internationale act misschien net leuker bij een major festival één plaats hoger op het affiche.

In 2019 komt Greta van Fleet btw met een nieuw album.

Sub lijkt mij wat hoog, maar sommigen hier hebben blijkbaar niet door hoe populair de band is. Gehypet of niet, veel Werchterpubliek wil deze band zien.

Op een handvol voorbeelden na (Paolo Nutini, Stereophonics) zijn de subheadliners de laatste 20 jaar steeds namen geweest waar niemand een vraagteken bij zette.

Ja, maar zélfs die twee kleine subs kan ik ergens op één of andere manier nog vatten. Een Greta als subheadliner kan ik me gewoon niet voorstellen.

Op StuBru werd net in het popnieuws gezegd dat GVF net voor Muse zal optreden op de mainstage

Daar gaat het dus juist wél om. Je hebt gelijk dat het lullig is dat een Belgische band Balthazar het al snel aflegt tegen een Amerikaanse band ookal zouden ze een gelijkwaardig oeuvre hebben. Maar zo werkt de muziekindustrie zeg maar al eeuwig.

Daar ben ik het nog steeds niet helemaal mee eens. Festivals werpen wel vaker lokale sterren in hoge posities, zelfs al hebben ze in het buitenland weinig invloed. Werchter doet dat inderdaad beperkt (stromae als afsluiter, deus als barn headliner enzo), maar Pinkpop, Pukkelpop, RAR/RIP, Wacken, en vele anderen... geven allemaal best hoge spots aan locals. Dat houdt buitenlanders ook niet tegen om toch te gaan, ze plaatsen daar genoeg interessante dingen rond.

Punt blijft: GVF komt net piepen in de muziekindustrie, hebben een veel te klein repertoire, om zo'n spot te vullen. Dat is zoals Pukkelpop een heel hoge spot aan Bastille had gegeven met 1 album en 4 hitjes op zak, ze konden dat gewoon niet waarmaken. Niet leuk voor de band, niet leuk voor de fans, niet leuk voor de rest van het publiek. Geef Greta een spot tussen 16-19u met nog 3 à 4 bands achter en je doet iedereen een plezier.

In plaats van Tame Impala, Thom Yorke, Interpol & Vampire Weekend --> Bastille, Greta van Fleet & Angèle, zonde..

Users who are viewing this thread