Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
RubenFrusciante wrote:
Daar gaat het dus juist wél om. Je hebt gelijk dat het lullig is dat een Belgische band Balthazar het al snel aflegt tegen een Amerikaanse band ookal zouden ze een gelijkwaardig oeuvre hebben. Maar zo werkt de muziekindustrie zeg maar al eeuwig.

Daar ben ik het nog steeds niet helemaal mee eens. Festivals werpen wel vaker lokale sterren in hoge posities, zelfs al hebben ze in het buitenland weinig invloed. Werchter doet dat inderdaad beperkt (stromae als afsluiter, deus als barn headliner enzo), maar Pinkpop, Pukkelpop, RAR/RIP, Wacken, en vele anderen… geven allemaal best hoge spots aan locals. Dat houdt buitenlanders ook niet tegen om toch te gaan, ze plaatsen daar genoeg interessante dingen rond.

Punt blijft: GVF komt net piepen in de muziekindustrie, hebben een veel te klein repertoire, om zo’n spot te vullen. Dat is zoals Pukkelpop een heel hoge spot aan Bastille had gegeven met 1 album en 4 hitjes op zak, ze konden dat gewoon niet waarmaken. Niet leuk voor de band, niet leuk voor de fans, niet leuk voor de rest van het publiek. Geef Greta een spot tussen 16-19u met nog 3 à 4 bands achter en je doet iedereen een plezier.
Heb al paar keer aangegeven dat ik ze geen sub vind, maar dat vind ik van Balthazar toch ook zeker niet. Zoals hier al voorbij kwam denk/hoop ik dat Muse een "stadionset" speelt en er gewoon geen "Jack White" sub is. En ja, of dan Greta of Balthazar die plaats net onder Muse heeft.. ja ik denk dat dat te maken heeft met die internationale status van Greta. Of de exclusiviteit, Balthazar is vaak genoeg te zien in België, Greta minder vaak. Gaat me ook geen vrienden opleveren hier maar Tool is denk ik ook meer de afsluitende headliner door de exclusiviteit dit jaar dan omdat ze meer "kwaliteit" (om mezelf dan maar te verdedigen, ik hou van Tool) dan The Cure zouden hebben.

Was oprecht blij met Greta en Rosalia toen ik een sms kreeg. Maar nu ik die positie zie... Ik had hoe gek het ook klinkt toch nog ergens gehoopt op The Strokes als sub. Maar nu ik even zie naar de vorige passage van Muse zie ik ook dat daar Kasabian stond als sub. In Belgie groter als GVF maar ook wel heel licht voor als sub te zetten. Heb Muse nog nooit gezien en zou ze wel eens een keer willen zien. Maar als het echt zo lijkt dat ze bij elke editie dat ze komen zoveel geld opslokken dan mogen ze van mij echt wel eens rustig thuisblijven en Pink thuis uitnodigen. Verdorie, echt wel serieus gefrustreerd nu.

Kereltje wrote:
Op een handvol voorbeelden na (Paolo Nutini, Stereophonics) zijn de subheadliners de laatste 20 jaar steeds namen geweest waar niemand een vraagteken bij zette.

Ja, maar zélfs die twee kleine subs kan ik ergens op één of andere manier nog vatten. Een Greta als subheadliner kan ik me gewoon niet voorstellen.

Alt-J, James Blake en London Grammar waren in een recent verleden ook 'kleine' subs... Al is Greta Van Fleet nog wat kleiner qua repertoire, maar waarschijnlijk niet qua populariteit.

Maar goed, zoals gezegd vind ik het ook een belachelijke spot en zie je zo dat er té diep gegaan is om P!nk en Muse exclusief binnen te halen. Zowel financieel als qua toegevingen aan eisen van deze artiesten. Eigenlijk on-Werchters, zulke exclusieve boekingen. En ik heb hier eigenlijk geen aangenaam gevoel bij. Dan hadden ze beter constructies opgezet met Neil Young, Eddie Vedder, The Chemical Brothers, The National en misschien zelfs Foo Fighters. Allen bands die touren en wél festivals aandoen (al is dat bij Young buiten BST af te wachten). Maar dat is slechts mijn mening. En ik besef dat de namen die ik noem (behalve Foo FIghters, maar daar had ook een kleine sub voor gekomen) niet zoveel tickets verkopen als P!nk en Muse.

mattman wrote:

Kereltje wrote:
Op een handvol voorbeelden na (Paolo Nutini, Stereophonics) zijn de subheadliners de laatste 20 jaar steeds namen geweest waar niemand een vraagteken bij zette.

Ja, maar zélfs die twee kleine subs kan ik ergens op één of andere manier nog vatten. Een Greta als subheadliner kan ik me gewoon niet voorstellen.

Alt-J, James Blake en London Grammar waren in een recent verleden ook ‘kleine’ subs… Al is Greta Van Fleet nog wat kleiner qua repertoire, maar waarschijnlijk niet qua populariteit.

Maar goed, zoals gezegd vind ik het ook een belachelijke spot en zie je zo dat er té diep gegaan is om P!nk en Muse exclusief binnen te halen. Zowel financieel als qua toegevingen aan eisen van deze artiesten. Eigenlijk on-Werchters, zulke exclusieve boekingen. En ik heb hier eigenlijk geen aangenaam gevoel bij. Dan hadden ze beter constructies opgezet met Neil Young, Eddie Vedder, The Chemical Brothers, The National en misschien zelfs Foo Fighters. Allen bands die touren en wél festivals aandoen (al is dat bij Young buiten BST af te wachten). Maar dat is slechts mijn mening. En ik besef dat de namen die ik noem (behalve Foo FIghters, maar daar had ook een kleine sub voor gekomen) niet zoveel tickets verkopen als P!nk en Muse.

Hadden ze op donderdag gekozen voor The National - The Strokes - Tame Impala, dan was dat misschien nog haalbaar geweest om hun positie aan die bands te verkopen.

Ik mag hopen dat heel dat Muse hierna een jaar of 20 wegblijft. Kunnen ze elders hun tenenkrommend slechte platen afspelen.

Bands betalen om exclusief te komen vind ik echt een slag in het gezicht van alle festivalgangers. Ik snap tot op zekere hoogte dat ze het doen, maar ik kan het echt op geen enkele manier goedpraten. Ja zo verkopen ze misschien meer tickets maar met zo'n rotaffiche moet je daar nu niet echt trots op zijn.

Kleine positieve noot: in de breedte is die zondag nu niet eens zo slecht. Redelijk goed zelfs.

Het is vooral de donderdag en zaterdag waar nog veel werk aan de winkel is.

Gelukkig heb je de echte sound van the Strokes ook met de rest van het budget, er is hoop :) https://www.youtube.com/watch?v=rWgWBA0wP7U

Rosalia ?

Verder moeten we stellen dat we van het jaar van 'net wél' naar 'net niet' aan het gaan zijn. Het lijstje loopt dit jaar nu wel aardig op; Bon Iver, Tame Impala, Interpol, Christine & The Queens. @everyknight maakt re: Greta Van Fleet de juiste conclusie, desalniettemin is het gunnen van zo'n positie en voor deze band voor een festival als Rock Werchter gewoonweg onverantwoord, dan mogen ze nog zo'n sterke groei hebben doorgemaakt en Muse enkele diva-fratsen hebben uitgehaald (gebeurde recent nog pas met James Blake voor Radiohead maar die heeft z'n strepen in het verleden wel al verdiend, ook al was dat een verheven package-deal). Een blammage, weer maar eens.

Bands betalen om exclusief te komen vind ik echt een slag in het gezicht van alle festivalgangers. Ik snap tot op zekere hoogte dat ze het doen, maar ik kan het echt op geen enkele manier goedpraten. Ja zo verkopen ze misschien meer tickets maar met zo’n rotaffiche moet je daar nu niet echt trots op zijn.
Ik dacht dat Pink en Muse niet meer terecht konden op de Heizel (België is een onderontwikkeld land op basis van stadions) en Werchter daarom wellicht aandrong op hun komst. Het is niet dat ze anders wel op andere festivals zouden optreden.

Rosalia
1f496.svg

Verder moeten we stellen dat we van het jaar van ‘net wél’ naar ‘net niet’ aan het gaan zijn. Het lijstje loopt dit jaar nu wel aardig op; Bon Iver, Tame Impala, Interpol, Christine & The Queens. @everyknight maakt re: Greta Van Fleet de juiste conclusie, desalniettemin is het gunnen van zo’n positie en voor deze band voor een festival als Rock Werchter gewoonweg onverantwoord, dan mogen ze nog zo’n sterke groei hebben doorgemaakt en Muse enkele diva-fratsen hebben uitgehaald (gebeurde recent nog pas met James Blake voor Radiohead maar die heeft z’n strepen in het verleden wel al verdiend, ook al was dat een verheven package-deal). Een blammage, weer maar eens.

Bon Iver, Tame Impala, Interpol, Christine & the Queens...
Daar wil ik er wel geteld nul van zien. Dan ben ik toch blij dat Werchter heeft gekozen voor Greta van Fleet (inderdaad te hoog), Muse, Parkway drive, de staat en yungblud.

Ik denk niet dat we Muse de schuld moeten geven voor de positie van Greta van Fleet...
Het zal eerder een combinatie zijn van geldgebrek, het (helaas) willen inspringen op de hype rond GvF en wellicht eisen van GvF zelf.

Uiteraard zal Muse niet goedkoop geweest zijn, maar het is nog steeds gewoon een goede boeking wat mij betreft. Anders hadden ze België waarschijnlijk moeten overslaan dit jaar. Het voelt ook wel echt als iets exclusiefs, omdat de meeste grote festivals ze waarschijnlijk dolgraag ook zouden programmeren. Ze hebben toch een soort speciale band met Werchter volgens mij. En bovendien is het natuurlijk gewoon een van de grootste bands ter wereld en nog steeds geliefd bij een groot deel van de Werchter bezoekers als je het mij vraagt (bij mijzelf in ieder geval wel).

Yannick wrote:
Rosalia
1f496.svg

Heb me een beetje ingeluisterd voor DTRH, maar ben nog niet volledig overtuigd. Welke nummers zou je aanraden?
Beluisteren met video clips! Ik schrijf er wel eens wat over als ik wat tijd heb, dit weekend ofzo. :)

Alsof Werchter voor jou alleen wordt georganiseerd, Paddy. De posities van Bon Iver en Interpol zijn al duidelijk ingenomen door respectievelijk Greta Van Fleet en Angèle. Ik geloof dat Christine & The Queens (en Thom Yorke, @mattman jij weet daar blijkbaar meer over?) in de Barn hadden moeten staan, waar nu dus Mac DeMarco en Tamino onder New Order staan. De vervanger van Tame Impala weten we in principe nog niet, er vanuitgaande dat er tussen Bastille en P!NK nog iets komt. Ja man... Top vervangers, lol.

Ik denk niet dat we Muse de schuld moeten geven voor de positie van Greta van Fleet…
Het zal eerder een combinatie zijn van geldgebrek, het (helaas) willen inspringen op de hype rond GvF en wellicht eisen van GvF zelf.

Uiteraard zal Muse niet goedkoop geweest zijn, maar het is nog steeds gewoon een goede boeking wat mij betreft. Anders hadden ze België waarschijnlijk moeten overslaan dit jaar. Het voelt ook wel echt als iets exclusiefs, omdat de meeste grote festivals ze waarschijnlijk dolgraag ook zouden programmeren. Ze hebben toch een soort speciale band met Werchter volgens mij.
Ik ben vrijwel zeker dat er boekingen zijn foutgelopen en en GvF een plan B zelfs C is als sub.

Bart wrote:
Ik denk niet dat we Muse de schuld moeten geven voor de positie van Greta van Fleet…

Uiteraard zal Muse niet goedkoop geweest zijn, maar het is nog steeds gewoon een goede boeking wat mij betreft. Anders hadden ze België waarschijnlijk moeten overslaan dit jaar. Het voelt ook wel echt als iets exclusiefs, omdat de meeste grote festivals ze waarschijnlijk dolgraag ook zouden programmeren. Ze hebben toch een soort speciale band met Werchter volgens mij.

Ik ben vrijwel zeker dat er boekingen zijn foutgelopen en en GvF een plan B zelfs C is als sub.
Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Misschien dat ze eigenlijk The Strokes wilden maar dat dat niet gelukt is?

Bands betalen om exclusief te komen vind ik echt een slag in het gezicht van alle festivalgangers. Ik snap tot op zekere hoogte dat ze het doen, maar ik kan het echt op geen enkele manier goedpraten. Ja zo verkopen ze misschien meer tickets maar met zo’n rotaffiche moet je daar nu niet echt trots op zijn.

Grootste probleem voor mij is dat exclusiviteit veel minder werkt als je dezelfde band al om de paar jaar op hetzelfde festival kan zien. Ik durf nu al te wedden dat Muse volgend jaar gewoon een festivaltour gaat doen en was het het dan waard om zoveel extra te betalen om ze per se dit jaar al te hebben en dat ten koste van de rest van het programma? Volgens mij niet, Muse zou volgend jaar evenveel tickets verkocht hebben als dit jaar.

Ken19 op eFestivals bevestigt: Plan A cancels his performance, long negotiations with plan b (i guess the same big name for open’er, mad cool...)... Other options were impossible. So, Greta Van Fleet was not the plan, obviously. Like i said before, sometimes these things happen. Too many cancellations this year.

Plan c? Dan nog. Je gaat dan toch schuiven in de namen? Nu zou het Parkway-Balthazar-Greta-Muse zijn in plaats van Greta-Parkway-Balthazar-Muse (kan je zelfs Parkway en Balthazar nog wisselen). Maar je maakt Greta van Fleet geen subheadliner, simpel zelfs niet als plan c.

visdave34 wrote:

Ken19 op eFestivals bevestigt: Plan A cancels his performance, long negotiations with plan b (i guess the same big name for open’er, mad cool…)… Other options were impossible. So, Greta Van Fleet was not the plan, obviously. Like i said before, sometimes these things happen. Too many cancellations this year.

Zou wel interessant zijn als deze bronnen een keer, misschien als de line up rond is ofzo, een lijstje lekken met alle namen die er dan hadden moeten staan. Al zou dat lijstje dit jaar ook wel erg pijnlijk zijn, toch interessant om te zien en te weten wat Werchter had willen programmeren.

visdave34 wrote:

Ken19 op eFestivals bevestigt: Plan A cancels his performance, long negotiations with plan b (i guess the same big name for open’er, mad cool…)… Other options were impossible. So, Greta Van Fleet was not the plan, obviously. Like i said before, sometimes these things happen. Too many cancellations this year.
There you go. Het is echt niet des Werchters om heel veel extra te betalen voor exclusiviteit en dan een naam als GvT dan bewust te laten subben. Denk dat daar misschien wel onterecht aannames over gedaan worden. Stond Muse vorig jaar niet vrij exclusief op Rock in Rio? Ook niet echt een festival dat het geld zomaar in het rond kan strooien. En ik geloof er ook niks van dat Matt Bellamy een groot ego heeft dat een grote sub zou blokkeren. Is met hun status ook nergens voor nodig.

Users who are viewing this thread