Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.438
9.201
Twenty One Pilots kunnen we dus schrappen. :) (Staan in de VS tot 29 juni) Die passen sowieso wel beter op dat andere grote festival, in Vlaams Limburg...

Over Iron Maiden: zou ik eigenlijk wel eens een toffe headliner vinden voor Werchter. :) Het is in ieder geval eens wat anders. En waarom niet? Ze lijken me inderdaad wel groot genoeg, en stonden vorig jaar nog op GMM. En op Werchter kan je ze mooi combineren met een act die aan de andere kant van het spectrum ligt. Ik weet alleen niet of die mannen nog eens naar Europa komen rond die periode...
 

arwen

Playlistbediener
2 okt 2018
7
0
Is er enige kans dat Paul McCartney zou komen? Want hij gaat touren volgende zomer.
De laatste show die momenteel aangekondigd is is op 26 juni in de Verenigde Staten, maar Werchter begint kort daarna. Zou hij dan wel komen naar België?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.438
9.201
Is er enige kans dat Paul McCartney zou komen? Want hij gaat touren volgende zomer.
De laatste show die momenteel aangekondigd is is op 26 juni in de Verenigde Staten, maar Werchter begint kort daarna. Zou hij dan wel komen naar België?

Het lijkt niet waarschijnlijk dat Macca zo kort na zijn VS- tour naar hier komt, maar hij is wel een sterk gerucht voor Glastonbury, dat in hetzelfde weekend als RW valt. Dus wie weet... Al denk ik dat ze hem zo kort na de vorige keer (of überhaupt ooit) terug zouden boeken.

De 3 grote headliners voor Glastonbury zouden trouwens The Cure - Arctic Monkeys - Paul McCartney kunnen zijn volgens de laatste (hardnekkige) geruchten op Efestivals...
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.017
6.421
Geef dan maar een avond Ghost – Iron Maiden – Tool
Die eerste twee stonden vorig jaar op Graspop, dus…
Damn, dat zou dus nog 's een vette avond kunnen worden hé. Kan Rammstein naar GMM en heeft RW toch nog een co-headliner voor Tool.

Donderdag: Florence + The Machine - Mumford & Sons
Vrijdag: Iron Maiden - Tool
Zaterdag: Tame Impala - The Cure
Zondag: Vampire Weekend - Muse
Al iets meer gerustgesteld over deze 8, @mattman? :p

Bastille is trouwens al ruim 2 jaar over datum, hadden de kans om door te groeien door Pukkelpop te headlinen maar bakten er net zoals alt-J niks van.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.427
657
Tool als afsluiter zou wel de zwakst bezochte headliner zijn op RW. Kunnen volgens mij hoogstens een plek als subheadliner ambiëren...

Nog eens een naam droppen die ik hier nog niet vaak heb zien passeren: The National. Onderhand een coheadlinerstatus gekregen in België, maar door Eaux Claires vervroegd naar de VS terug moeten keren en noodgedwongen op TW Classic weggezet. Kunnen gerust 3 weken terugkeren naar Europa en een ferme streak neerzetten: Glasto, RW, Roskilde, Open'er, Eurockeennes, DTRH, BBK Bilbao, Mad Cool, ...
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.017
6.421
Tool als afsluiter zou wel de zwakst bezochte headliner zijn op RW. Kunnen volgens mij hoogstens een plek als subheadliner ambiëren…

Nog eens een naam droppen die ik hier nog niet vaak heb zien passeren: The National. Onderhand een coheadlinerstatus gekregen in België, maar door Eaux Claires vervroegd naar de VS terug moeten keren en noodgedwongen op TW Classic weggezet. Kunnen gerust 3 weken terugkeren naar Europa en een ferme streak neerzetten: Glasto, RW, Roskilde, Open’er, Eurockeennes, DTRH, BBK Bilbao, Mad Cool, …
Alee, kom. Tool's laatste optreden op Belgische bodem was op Pukkelpop (lol) 2007. No way dat die weinig volk zouden trekken, zeker als Iron Maiden die dag met hen draagt.

Mja, The National. Het kan opzich wel hoor, waren zo goed als zeker voor RW en toen kwam Eaux Claires roet in het eten gooien. Dus als ze ze, net zoals .Paak dit jaar, direct geboekt hebben voor volgend jaar dan misschien, ja. Als Big Red Machine dan ook nog 's meekomt in een package deal dan zijn we er helemaal..
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
184
131
Zo zien we maar weer dat we met een beetje puzzelen altijd wel een goed denkbeeldig affiche kunnen neerzetten :lol: . Zijn allemaal uiteraard wel namen waar rekening mee gehouden moet worden.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.204
1.250
Kereltje wrote:
Tool als afsluiter zou wel de zwakst bezochte headliner zijn op RW. Kunnen volgens mij hoogstens een plek als subheadliner ambiëren…

Nog eens een naam droppen die ik hier nog niet vaak heb zien passeren: The National. Onderhand een coheadlinerstatus gekregen in België, maar door Eaux Claires vervroegd naar de VS terug moeten keren en noodgedwongen op TW Classic weggezet. Kunnen gerust 3 weken terugkeren naar Europa en een ferme streak neerzetten: Glasto, RW, Roskilde, Open’er, Eurockeennes, DTRH, BBK Bilbao, Mad Cool, …

Alee, kom. Tool’s laatste optreden op Belgische bodem was op Pukkelpop (lol) 2007. No way dat die weinig volk zouden trekken, zeker als Iron Maiden die dag met hen draagt.

Denk ik ook. Schaarste (en bijgevolg zelfs mythe) spelen mee.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.427
657
Yannick wrote:

Kereltje wrote:
Tool als afsluiter zou wel de zwakst bezochte headliner zijn op RW. Kunnen volgens mij hoogstens een plek als subheadliner ambiëren…

Nog eens een naam droppen die ik hier nog niet vaak heb zien passeren: The National. Onderhand een coheadlinerstatus gekregen in België, maar door Eaux Claires vervroegd naar de VS terug moeten keren en noodgedwongen op TW Classic weggezet. Kunnen gerust 3 weken terugkeren naar Europa en een ferme streak neerzetten: Glasto, RW, Roskilde, Open’er, Eurockeennes, DTRH, BBK Bilbao, Mad Cool, …


Alee, kom. Tool’s laatste optreden op Belgische bodem was op Pukkelpop (lol) 2007. No way dat die weinig volk zouden trekken, zeker als Iron Maiden die dag met hen draagt.


Denk ik ook. Schaarste (en bijgevolg zelfs mythe) spelen mee.

Maar enkel schaarste/mythe is niet voldoende om een band van een spot om 18u (RW 2006) naar afsluiter te duwen.

We mogen hier toch niet vergeten dat Tool op zich vooral een nicheband blijft (zelfs binnen de metalgemeenschap). Ik betwijfel niet dat ze op zichzelf verantwoordelijk zouden zijn voor de verkoop van duizenden tickets. Maar ondertussen loopt de helft van de weide daar rond met combitickets op basis van namen als M&S, Florence, Tame Impala en Vampire Weekend. De kans lijkt me groot dat die mensen om middernacht bezig zijn aan een preparty in KluB C/op de camping, eerder dan naar een progmetal band te kijken. Ik verwacht dat die doelgroep zelfs ver weg blijft van Main Stage als ze echt een metalavond zouden inplannen. En door Tool na Iron Maiden te plaatsen loop je zelfs het risico dat heel wat metalheads kiezen om de files te vermijden en vroeg te vertrekken.

Ik ben pro een boeking van Tool als headliner hoor. Maar ik vrees alleen dat flink wat typische Werchtergangers (anno 2018) daar anders over denken.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.350
4.573
@Kereltje, heb je gezien hoeveel man er bij FATM nog stond? Daar gaat Tool ruim over heen. Qua status groter dan SOAD of Faith no more.

In 2006 stond Tool op Pinkpop dan weer als headliner.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.017
6.421
Oh, je hebt wel gelijk hoor. Nick Cave kreeg die co-headline spot ook pas door het gigantisch snel uitverkopen van het Sportpaleis ook al is hij in principe een vrij niche artiest en echt al decennia bezig ondertussen. Maar ik denk dat de richting die bepaalde festivals aannemen (zie Pukkelpop maar ook festivals in de VS) niet meteen een nieuwe norm moeten zijn qua headliners/line ups. Mad Cool en eigenlijk de hele rits Spaanse festivals hebben dit jaar bijzonder goed geboerd met internationale praise als gevolg en geven ook aan dat het ook nog steeds alternatief en mét gitaren kan.

Het kan best zijn hoor dat die mensen dan iets vroeger hun tent gaan opzoeken maar RW zal er dan wel voor zorgen dat er wat leuks of beter, anders staat tegenover Keenan & co. Zie het een beetje zoals Radiohead in 2017. Daarnaast houdt dat hele 'het publiek koopt tickets voor artiest x en band y' niet want dan doe je volgens mij toch wel het publiek een beetje te kort aan denk ik, moesten we 't nu over Pukkelpop hebben zou ik nog zeggen.. Metaldagen zijn echt niet vreemd hoor. System Of A Down (wel geen afsluiter) werkte uiteindelijk meer dan uitstekend, niet?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.438
9.201
Tool, het blijft toch een raar beestje. Ik vind het zelf erg moeilijk om de populariteit van die band in te schatten, al ben ik nu ook weer niet 100% thuis in de metalwereld. Mij lijkt het sowieso geen act die bekend is onder jongeren, want Tool vind je niet eens op de streamingdiensten en op de radio worden die ook niet gedraaid. Maar bij een grote fanbase lijkt het wel een soort heilige graal te zijn die nog op de bucketlist staat.

Ik denk wel dat SOAD en zelfs Faith No More een stukje populairder zijn in het algemeen, aangezien die wél bekende singles hebben. Kan ik van Tool niet echt zeggen, aangezien dat toch meer een 'album' band is die beter ligt bij de muziekkenners die ook op fora (zoals deze) zitten. Minder directe 'moshpit' metal. Zie geen 85.000 man uit hun dak gaan op iets als Stinkfist ofzo. Denk dat ze zeker genoeg volk trekken dus, maar echt een dag dragen op RW... dat weet ik nog niet. In de VS wel nog, maar hier? Zet ze voor een grotere (co-)headliner, zoals Maiden, en je hebt wel een heel aanlokkelijk dagje. Ik vind Nick Cave qua positie wel een goeie vergelijking eigenlijk. Daar waar Cave de laatste jaren zijn snel toenemende populariteit en sterke live reputatie in zijn voordeel heeft, kan Tool genieten van die 'zeldzaamheid'. En een halve wei boeien, en gaandeweg misschien zieltjes winnen.

Voor de duidelijkheid: ik zie ze graag komen hoor. Heel graag zelfs. :) En een volle wei is niet nodig voor een goeie show hé.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.350
4.573
Schism heeft toch een vaste plek opgeëist in de Tijdloze. En ook in de Zwaarste Lijst hebben verschillende nummers gestaan.

Maar ik zie Tool op Werchter ook niet staan als enige headliner op een dag. Wat Mattman zegt, dat zou dan vast zijn naast een andere aantrekkelijke naam.

(En ik verwacht Tool eigenlijk niet op Werchter 2019)
 

pontius

Playlistbediener
2 sep 2018
7
0
Geruchten over Bruce Springsteen op Glastonbury? --> Bruce Springsteen op Werchter? :)))
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.350
4.573
Geruchten over Bruce Springsteen op Glastonbury? –> Bruce Springsteen op Werchter? :)))

Nog nooit gezien, dus zou ik toejuichen. Kans is groot dat the Boss dan op classic of Boutique zou staan, maar hopelijk een keer op RW zelf.
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
448
61
Tool gewoon als (sub) headliner in de Barn.
Gelijk NIN vorig jaar. Of beter later op de avond
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.039
322
nooit gezien, dus zou ik toejuichen. Kans is groot dat the Boss dan op classic of Boutique zou staan, maar hopelijk e
Ik dacht dat Steven Van Zandt gezegd had dat den Bruce een break ging nemen na zijn Broadway shows
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.017
6.421
Zo goed als zeker:
Muse, The Cure en Mumford & Sons

Misschien (door geruchten, nieuw album/tour of.. stubru #hype):
Florence + The Machine, Rammstein, Tool, Coldplay, Green Day, Iron Maiden, Tame Impala, Childish Gambino, Vampire Weekend, The National, Bastille

Weten we nog te weinig over:
Fleetwood Mac, The Strokes, The Smashing Pumpkins, The Black Keys, Editors

Out:
Lenny Kravitz, Metallica, Ed Sheeran, Twenty One Pilots, Eagles
https://www.mumfordandsons.com/live/
 

Oh Well

Randprogramma
7 feb 2014
172
114
Staat nog geen Belgische datum tussen ...
1+1=3
Headliner 1 : muse
Headliner 2 : m&s
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken