Yannick wrote:
Jongens, het worden gewoon de Editors die voor een appel en ei naar Werchter komen. Waarom zou de Schuer zijn portefeuille opendoen voor een act die nog maar 1x in België heeft gestaan, steevast headlinerspots inpikt en rijkelijk probeert te cashen op werk dat zo’n tien/vijftien jaar oud is wanneer hij Tom Smith en co in z’n broekzak heeft zitten.
Omdat meneer Schueremans een mooie lineup wil bouwen, in plaat van eentje waarmee het makkelijk incashen is? Tuurlijk, een Mumford, Pink, Muse en Macklemore brengen geld in het laatje. Zet Muse de volgende 10 edities op de lineup en het zal ook (uit)verkopen. Maar de onnozele dooddoener ‘ja maar de mensen kopen tickets dus het is een goede lineup tooooch!’ gaat echt niet op. Een naam als The Strokes, die nog nooit (!) op RW stond is meer waard dan 10 Mumfords bij elkaar. Ergens heb ik nog het mooie geloof dat je als festivalorganisator een mooie, gevarieerde, spannende lineup wilt bouwen. Anders wordt je een soort Pinkpop die alleen kijkt naar wat de kassa doet rinkelen.
Editors hier nog bij zetten zou deze recyclebak lineup écht een helemaal hilarisch maken.
Maar goed: ook naast de headliners komen er elke dag steeds meer mooie andere namen op de omringende festivals. Suede bijvoorbeeld, nog zo’n lange afwezige en een band wiens laatste platen echt de moeite zijn. Naast Thom Yorke ook een mooie inkopper.