Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Toch ook wel verbaasd momenteel van de positie van een aantal bands zoals Blink-182 en Imagine Dragons. Imagine Dragons stond in 2014 in de tent rond 18u, in het midden dus ongeveer. Die tent puilde totaal niet uit toen en het is niet dat ze naar mijn mening hierna nog veel zijn gegroeid, dé hits hebben ze alleszins niet meer gehad. Blink-182 stond ook lager in 2012 en opeens staan die nu ook als sub waarschijnlijk. Als je als subs namen hoort zoals Placebo, Sigur Ros, Elbow, is het toch wel de goedkopere en makkelijkere optie wat ik uit het standpunt van de organisatie wel snap. Wat me nog het meest opvalt is dat ze de donderdag nu blijkbaar vooral gaan mikken op de makkelijke stadionrock richting Kings of Leon en ze misschien minder indie zullen mikken richting Arcade Fire.

Ze hebben zeker wel hits gehad en ook genoeg airplay. Ik heb ze genoeg voorbij horen komen in ieder geval. Objectief gezien gewoon een goede boeking, gezien de populariteit van die band (stonden gewoon in de Ziggo Dome hè). Check de Spotify plays maar eens zoals Everyknight zei. Het is ook niet mijn muziek. En face it, een groot festival als RW verkoopt niet uit op alleen maar indie bands. Sigur Ros... die zijn qua populariteit niet van het kaliber Ziggo Dome. In de alternatieve scène heel populair maar bij "het grote publiek" niet.

Voorbeeld: ik ga naar RW met mijn vriendin en zij vind KOL, FF en ID tot nu toe het leukst. Alt-J en Sigur Ros (mochten ze komen) zeggen haar niks. Kortom: dit soort commerciële acts kwamen op RW, komen op RW en zullen er blijven komen. Anders verkoop je gewoonweg niet uit.

Verder zal vrijwel zeker SOAD subheadliner zijn en niet Blink 182.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Verder zal vrijwel zeker SOAD subheadliner zijn en niet Blink 182.
Blink - SOAD - LP
SOAD & LP vormen een coheadlineconstructie en Blink is sub.

Cool, ze hebben nummers die redelijk vaak zijn gespeeld. Het ding is wel dat je niet weet vanwaar die cijfers komen he. Kan misschien zijn dat de meerderheid van hun luisteraars Amerikaans of Brits is. Imagine Dragons hebben volgens mij echt niet veel airplay gekregen, zelfs niet met dat eerste album. Heb even opgezocht naar wat er in de Ultratop is verschenen van hen en dat zijn maar 5 nummers en 3 in de top 2000 van Radio 2 (for what it's worth it).
In NL zijn ze wel een pak populairder (staat zo'n statistiekje van net iets boven die de Ultratop op Wikipedia).
Het feit dat ze 4e zouden spelen en je ID zou moeten vergelijken met Jake Bugg is bullshit. Macca slorpte een pak tijd in waardoor Ellie Goulding eigenlijk al redelijk vroeg begon en Jake Bugg een soort late namiddag act was, niet vergelijkbaar en Ellie Goulding was daarbij eigenlijk de sub.

Mag jij me zeggen dat je met een line up die Radiohead, Arcade Fire, Alt-J, The XX en Sigur Ros zou kunnen bevatten NIET zou kunnen uitverkopen, complete quatch ja. Het is niet omdat 't jou niks zegt dat een band daarom niet goed is. Mag ik je eraan herinneren dat Radiohead en AF headliners zijn. Sigur Ros stond al eens sub en Alt-J en The XX zijn potentiële headliners in wording. Dan zijn die volgens mij toch niet enkel bekend onder het 'indie publiek' ofwel?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.388
9.144
Wat die mega Youtube views betreft: neem dat alstublieft met een korreltje zout. Veel mainstream acts kopen Youtube views hé. Het zou me niet verwonderen dat ID daar ook aan meedoet. (Ikzelf werk in de reclame en ik heb al verhalen gehoord wat dat betreft.) Zo kunnen ze meer vragen qua gage op concerten (want: de cijfers zeggen 'extreem populair'). Ik zou me echt niet blind staren op Youtube views (en Spotify plays, Facebook fans).

Wat wel niet wegneemt dat Imagine Dragons geen populaire band is. Die zullen wel genoeg hits hebben, en uiteraard begrijp ik dan dat RW jaarlijks een handjevol van deze zaken boekt. Nu ik er zo naar luister komen enkele nummers mij inderdaad bekend voor. Het is muziek die op de achtergrond passeert, maar m'n aandacht niet vasthoudt. Niet-vervelende, brave muzak. Zodanig onopvallend dat je niet je radio ervan verzet.

Ik hoop echter wel dat het na 3 poppy/plattere namen (Blink 182, Kings Of Leon, ID) toch nog eens tijd wordt voor een naam die Arcade Fire en Radiohead fans ook aanspreekt. Want dat is altijd de sterkte van RW: naast grote 'sellout' namen ook wat kwalitatieve namen boeken.

 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Ze hebben zeker wel hits gehad en ook genoeg airplay. Ik heb ze genoeg voorbij horen komen in ieder geval. Objectief gezien gewoon een goede boeking, gezien de populariteit van die band (stonden gewoon in de Ziggo Dome hè). Check de Spotify plays maar eens zoals Everyknight zei. Het is ook niet mijn muziek. En face it, een groot festival als RW verkoopt niet uit op alleen maar indie bands. Sigur Ros… die zijn qua populariteit niet van het kaliber Ziggo Dome. In de alternatieve scène heel populair maar bij “het grote publiek” niet.

Ik heb het na hun vorige keer op Werchter, ze hebben geen hits meer gescoord na hun passage op Werchter en qua airplay is het in België echt niets geweest, nu waarschijnlijk terug meer nu ze op Werchter staan. Ik ben dus vooral verbaasd dat ze hoogstwaarschijnlijk een pak hoger zullen staan dan de vorige keer. De rest van mijn mening is al redelijk goed geformuleerd door Yannick en Mattman, vorig jaar verkochten ze niet uit omdat ze zich bijna enkel focusten op het publiek zoals je vriendin die bijna sowieso al tickets kopen voor Werchter. Het moeilijkere publiek voor uit te verkopen en dan zeker voor dagtickets zal meer moeten komen van namen zoals Sigur Ros, Pixies, ... Waarom verkochten ze vorig jaar niet uit: buiten de headliners waren de namen (buiten dan de zaterdag die wel uitverkocht was): Ellie Goulding, Years & Years, Macklemore, Parov Stelar, ... daarmee verkoop je geen editie uit net zoals met Imagine Dragons en Blink 182 als sub niet. Best dat hun headliners dit jaar wel extreem goed zijn voor de ticketverkoop.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Heemstock wrote:
Verder zal vrijwel zeker SOAD subheadliner zijn en niet Blink 182.

Blink – SOAD – LP
SOAD & LP vormen een coheadlineconstructie en Blink is sub.

Cool, ze hebben nummers die redelijk vaak zijn gespeeld. Het ding is wel dat je niet weet vanwaar die cijfers komen he. Kan misschien zijn dat de meerderheid van hun luisteraars Amerikaans of Brits is. Imagine Dragons hebben volgens mij echt niet veel airplay gekregen, zelfs niet met dat eerste album. Heb even opgezocht naar wat er in de Ultratop is verschenen van hen en dat zijn maar 5 nummers en 3 in de top 2000 van Radio 2 (for what it’s worth it).
In NL zijn ze wel een pak populairder (staat zo’n statistiekje van net iets boven die de Ultratop op Wikipedia).
Het feit dat ze 4e zouden spelen en je ID zou moeten vergelijken met Jake Bugg is bullshit. Macca slorpte een pak tijd in waardoor Ellie Goulding eigenlijk al redelijk vroeg begon en Jake Bugg een soort late namiddag act was, niet vergelijkbaar en Ellie Goulding was daarbij eigenlijk de sub.

Mag jij me zeggen dat je met een line up die Radiohead, Arcade Fire, Alt-J, The XX en Sigur Ros zou kunnen bevatten NIET zou kunnen uitverkopen, complete quatch ja. Het is niet omdat ’t jou niks zegt dat een band daarom niet goed is. Mag ik je eraan herinneren dat Radiohead en AF headliners zijn. Sigur Ros stond al eens sub en Alt-J en The XX zijn potentiële headliners in wording. Dan zijn die volgens mij toch niet enkel bekend onder het ‘indie publiek’ ofwel?

Relax, als je goed leest heb ik het over mijn vriendin. Niet over mezelf... ik ken al die bands wel hoor. Luister ook liever naar deze bands dan bijvoorbeeld ID.

Ik zie mijn vriendin even als een type doelgroep waar RW ook op mikt. Mensen die festivals leuk vinden en bekend zijn met de "radio-acts" en niet de wat alternatieve acts. Waar ik Sigur Ros toch wel onder schaar. Jij haalt zelf The XX erbij, ik niet.

Verder denk ik dat de top 2000 geen goede graadmeter is wat populair is onder de jeugd.

En je noemt AF headliner en SOAD-Linkin Park co-headliners. Kan mij herinneren dat KOL samen met AF co-headliner is.

Maargoed, wij kunnen eeuwig door discussiëren natuurlijk. Feit is gewoon dat RW dit soort acts redelijk hoge posities blijft geven, om ook het commerciëlere publiek (zoals mijn vriendin) te trekken. Kijk maar naar de posities van Ellie Goulding, Ryan Lewis en Macklemore, ID, etc. Dat publiek trek je niet met Sigur Ros en Alt-J. Hoe goed WIJ die bands ook vinden. Feit is dat dat soort bands amper op de radio wordt gedraaid, dus minder bekend.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Heemstock wrote:
Ze hebben zeker wel hits gehad en ook genoeg airplay. Ik heb ze genoeg voorbij horen komen in ieder geval. Objectief gezien gewoon een goede boeking, gezien de populariteit van die band (stonden gewoon in de Ziggo Dome hè). Check de Spotify plays maar eens zoals Everyknight zei. Het is ook niet mijn muziek. En face it, een groot festival als RW verkoopt niet uit op alleen maar indie bands. Sigur Ros… die zijn qua populariteit niet van het kaliber Ziggo Dome. In de alternatieve scène heel populair maar bij “het grote publiek” niet.


Ik heb het na hun vorige keer op Werchter, ze hebben geen hits meer gescoord na hun passage op Werchter en qua airplay is het in België echt niets geweest, nu waarschijnlijk terug meer nu ze op Werchter staan. Ik ben dus vooral verbaasd dat ze hoogstwaarschijnlijk een pak hoger zullen staan dan de vorige keer. De rest van mijn mening is al redelijk goed geformuleerd door Yannick en Mattman, vorig jaar verkochten ze niet uit omdat ze zich bijna enkel focusten op het publiek zoals je vriendin die bijna sowieso al tickets kopen voor Werchter. Het moeilijkere publiek voor uit te verkopen en dan zeker voor dagtickets zal meer moeten komen van namen zoals Sigur Ros, Pixies, … Waarom verkochten ze vorig jaar niet uit: buiten de headliners waren de namen (buiten dan de zaterdag die wel uitverkocht was): Ellie Goulding, Years & Years, Macklemore, Parov Stelar, … daarmee verkoop je geen editie uit net zoals met Imagine Dragons en Blink 182 als sub niet. Best dat hun headliners dit jaar wel extreem goed zijn voor de ticketverkoop.

Mee eens hoor. Je moet een goede mix hebben. En vorig jaar sloeg het teveel door naar de "commerciële" kant. Ik doelde meer op dat je bij RW niet verbaasd moet zijn dat dit soort acts vrij hoog op de line-up staan. En wellicht is ID populairder in NL dan in België inderdaad. En dat ik daardoor meer ID op de radio hoor en niet verbaasd ben over hun populariteit.
 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Maargoed, wij kunnen eeuwig door discussiëren natuurlijk. Feit is gewoon dat RW dit soort acts redelijk hoge posities blijft geven, om ook het commerciëlere publiek (zoals mijn vriendin) te trekken. Kijk maar naar de posities van Ellie Goulding, Ryan Lewis en Macklemore, ID, etc. Dat publiek trek je niet met Sigur Ros en Alt-J. Hoe goed WIJ die bands ook vinden. Feit is dat dat soort bands amper op de radio wordt gedraaid, dus minder bekend.

Dit durf ik erg te betwijfelen, als je ziet welke edities zijn uitverkocht en ook de snelheid waarop. Macklemore en toestanden heb je nodig om het commerciëlere publiek te trekken voor de combitickets voornamelijk, maar niet de positie die ze nu bezetten want dan is zowel de verkoop van combitickets tegenvallend, maar vooral de verkoop van dagtickets slecht, kijk naar vorig jaar.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Maargoed, wij kunnen eeuwig door discussiëren natuurlijk. Feit is gewoon dat RW dit soort acts redelijk hoge posities blijft geven, om ook het commerciëlere publiek (zoals mijn vriendin) te trekken. Kijk maar naar de posities van Ellie Goulding, Ryan Lewis en Macklemore, ID, etc. Dat publiek trek je niet met Sigur Ros en Alt-J. Hoe goed WIJ die bands ook vinden. Feit is dat dat soort bands amper op de radio wordt gedraaid, dus minder bekend.

Lol hoe kun je nu Macklemore en Ellie Gouling nu vergelijken met ID. Die twee hebben beide al PKP geheadlinet en stonden al eerder in het Sportpaleis. Moest je nu Bastille ipv ID zetten dan was dat een ander verhaal maar ID is zo'n beetje blijven steken bij die eerste plaat en ze zijn 't gewoon net niet wat Bastille net wel is.

En je noemt AF headliner en SOAD-Linkin Park co-headliners. Kan mij herinneren dat KOL samen met AF co-headliner is.
Ja? Die zijn ook headliner? Snap je 't concept niet van coheadline, 2 headliners op 1 dag..?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.322
4.524
Dat Werchter niet uitverkocht had meer te maken met terrorismedreiging en de wateroverlast, dan met de programmering. Uiteindelijk was het wel zo goed als uitverkocht.

- 145.000 unieke bezoekers (60.000 met combiticket en 85.000 met dagticket)

In 2015 waren er 150.000 unieke bezoekers (67.500 combi en 20.500 dagtickets/dag).
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Heemstock wrote:
Maargoed, wij kunnen eeuwig door discussiëren natuurlijk. Feit is gewoon dat RW dit soort acts redelijk hoge posities blijft geven, om ook het commerciëlere publiek (zoals mijn vriendin) te trekken. Kijk maar naar de posities van Ellie Goulding, Ryan Lewis en Macklemore, ID, etc. Dat publiek trek je niet met Sigur Ros en Alt-J. Hoe goed WIJ die bands ook vinden. Feit is dat dat soort bands amper op de radio wordt gedraaid, dus minder bekend.

Lol hoe kun je nu Macklemore en Ellie Gouling nu vergelijken met ID. Die twee hebben beide al PKP geheadlinet en stonden al eerder in het Sportpaleis. Moest je nu Bastille ipv ID zetten dan was dat een ander verhaal maar ID is zo’n beetje blijven steken bij die eerste plaat en ze zijn ’t gewoon net niet wat Bastille net wel is.

Heemstock wrote:
En je noemt AF headliner en SOAD-Linkin Park co-headliners. Kan mij herinneren dat KOL samen met AF co-headliner is.

Ja? Die zijn ook headliner? Snap je ’t concept niet van coheadline, 2 headliners op 1 dag..?

Tuurlijk snap ik dat wel. Hoeveel discussies hebben we op dit forum wel niet gehad of KOL voor of na AF zou spelen. Dat is gewoon een co-headline constructie. AF is toch niet als grootste act van de dag aangekondigd!? Zoals bv. FF.
 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Dat Werchter niet uitverkocht had meer te maken met terrorismedreiging en de wateroverlast, dan met de programmering. Uiteindelijk was het wel zo goed als uitverkocht.

– 145.000 unieke bezoekers (60.000 met combiticket en 85.000 met dagticket)

In 2015 waren er 150.000 unieke bezoekers (67.500 combi en 20.500 dagtickets/dag).

Ah die gegevens had ik nog niet gezien, dacht dat het een pak minder was. Zo te zien wel meer dagtickets die werden vrijgeven dan het jaar voordien, meteen duidelijk waarom de dag van Rammstein eerst was uitverkocht en er dan opeens nog heel wat kaarten vrij waren. Dat van die terrorismedreiging is gewoon bullshit sorry dat ik het moet zeggen, wateroverlast geloof ik nog een beetje in. Die terrorismedreiging gebruikten Pukkelpop en Rock Werchter graag als excuus voor de mindere kaartenverkoop, maar andere festivals hadden hun topeditie zoals Cactus Festival.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.423
653
Paddy wrote:
Dat Werchter niet uitverkocht had meer te maken met terrorismedreiging en de wateroverlast, dan met de programmering. Uiteindelijk was het wel zo goed als uitverkocht.

– 145.000 unieke bezoekers (60.000 met combiticket en 85.000 met dagticket)

In 2015 waren er 150.000 unieke bezoekers (67.500 combi en 20.500 dagtickets/dag).


Ah die gegevens had ik nog niet gezien, dacht dat het een pak minder was. Zo te zien wel meer dagtickets die werden vrijgeven dan het jaar voordien, meteen duidelijk waarom de dag van Rammstein eerst was uitverkocht en er dan opeens nog heel wat kaarten vrij waren. Dat van die terrorismedreiging is gewoon bullshit sorry dat ik het moet zeggen, wateroverlast geloof ik nog een beetje in. Die terrorismedreiging gebruikten Pukkelpop en Rock Werchter graag als excuus voor de mindere kaartenverkoop, maar andere festivals hadden hun topeditie zoals Cactus Festival.

Pukkelpop en Rock Werchter hebben een flink pak buitenlandse bezoekers, in tegenstelling tot Cactus. En het zijn vooral die buitenlanders die andere oorden gaan opzoeken omwille van de terreurdreiging (want die horen verhalen over 'hellhole Brussels' en 'terroristenbroedplaats Belgie'). En ik kan me inbeelden dat mensen zich onveiliger voelen op een festival met 85.000 dagelijkse bezoekers (waar je niet iedereen in het oog kan houden) dan op een semi-lokaal festival.

Uiteraard zal de tegenvallende lineup bij beiden een rol hebben gespeeld, maar de impact van die aanslagen mag je zeker niet onderschatten. Die merk je een jaar later nog steeds in Brussel...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.423
653
Het feit dat ze 4e zouden spelen en je ID zou moeten vergelijken met Jake Bugg is bullshit. Macca slorpte een pak tijd in waardoor Ellie Goulding eigenlijk al redelijk vroeg begon en Jake Bugg een soort late namiddag act was, niet vergelijkbaar en Ellie Goulding was daarbij eigenlijk de sub.

Hier zou je je wel eens kunnen vergissen. Ik kan me inbeelden dat niet veel acts van het kaliber Elbow, Bastille of The XX vrede kunnen nemen met een set van 18u30 tot 19u45, met nog 3 artiesten na hen. Dat er dan de titel 'subheadliner' op geplakt wordt maakt ook niet veel verschil.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.154
2.363
Paddy wrote:
Dat Werchter niet uitverkocht had meer te maken met terrorismedreiging en de wateroverlast, dan met de programmering. Uiteindelijk was het wel zo goed als uitverkocht.

– 145.000 unieke bezoekers (60.000 met combiticket en 85.000 met dagticket)

In 2015 waren er 150.000 unieke bezoekers (67.500 combi en 20.500 dagtickets/dag).


Ah die gegevens had ik nog niet gezien, dacht dat het een pak minder was. Zo te zien wel meer dagtickets die werden vrijgeven dan het jaar voordien, meteen duidelijk waarom de dag van Rammstein eerst was uitverkocht en er dan opeens nog heel wat kaarten vrij waren. Dat van die terrorismedreiging is gewoon bullshit sorry dat ik het moet zeggen, wateroverlast geloof ik nog een beetje in. Die terrorismedreiging gebruikten Pukkelpop en Rock Werchter graag als excuus voor de mindere kaartenverkoop, maar andere festivals hadden hun topeditie zoals Cactus Festival.
Festivals in het algemeen trokken dit jaar tien procent minder bezoekers dan de jaren ervoor.
Dat hoorde ik vorige week op de radio ivm het effect op de economie na de aanslagen in Zaventem en Maelbeeck.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.388
9.144
Volgende week trouwens hoogst waarschijnlijk de laatste namedrop van dit jaar. De zondag begint namelijk Music for Life. Dat ze meestal het jaar uitgaan met iets moois stemt me in ieder geval hoopvol.
 

Bart Nijensteen1617899561

Playlistbediener
1 dec 2016
6
0
Overweeg om een kaartje voor de zondag met Alt-J en FF te kopen. Alleen zijn dit nog wat weinig namen, dus welke topper kan een boel namen gooien die zomaar ook op de zondag kunnen staan? Kan ik een beetje een beeld krijgen met wat voor acts er nog meer te verwachten zijn ... Alvast bedankt :)
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
578
185
Overweeg om een kaartje voor de zondag met Alt-J en FF te kopen. Alleen zijn dit nog wat weinig namen, dus welke topper kan een boel namen gooien die zomaar ook op de zondag kunnen staan? Kan ik een beetje een beeld krijgen met wat voor acts er nog meer te verwachten zijn … Alvast bedankt
1f642.svg

Wie op welke dag precies staat is eigenlijk best moeilijk te zeggen. Je zou per dag wel uitsluitsel van bands kunnen zien als ze dan al ergens anders staan...
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.463
6.895
Rock Werchter is aan de bovenkant van het affiche goed bezig in de breedte. Wat bekendere pop (KoL, ID), wat alternatieve acts (Alt-J, Radiohead, AF), wat hardere (FF, SOAD, LP). Dit kan alleen nog maar beter en breder met de onderkant erbij.

Ik snap het gezeur hier op ID niet zo. Het is een act die zichzelf niet kapot tourt en live goed, gepassioneerd en strak speelt (van horen zeggen dan). Oke, het kan je ding niet zijn, maar om het dan meteen bagger te noemen en dat de donderdag nu een schrale dag is, gaat veel te ver. Als je alleen van Radiohead, AF, Sigur Ros, EITS en dat soort muziek houdt, is Rock Werchter toch echt het verkeerde festival voor je. Valt me ook op dat alleen fans van dit genre continu commentaar hebben over andere bands, terwijl het andersom wel meevalt.

Ik vind zelf ID wel een leuke band en als ze niet clashen met een andere band die ik wil zien, ga ik ze zeker even bekijken van een afstandje met een biertje en patatje stoofvlees.

 

BS.

Playlistbediener
22 mei 2016
32
0
Zonder verwachting naar de uitverkochte show van ID in Ziggo Dome geweest en was zeer positief verrast. Geweldige gitaarsolo's tussen hun nummers door, vooral bij de intro van hun nummer I'm So Sorry. Was zeer verrast hoe sterk ze live zijn en tegelijk energiek. Typisch een band die live veel beter is dan als je hun platen afspeelt. Ik denk dat veel mensen verrast zullen zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken