Leuk om te lezen dat de discussie open gaat hier.
Nu ga ik dan toch ook wat dingen zeggen over 30stm waardoor mensen misschien iets meer begrip voor Jared Leto als artiest krijgen.
Vanaf 1998 ben ik al fan van ze, toen kregen ze hun demo nergens verkocht. In 2002 braken ze dan "ineens" door omdat Jared die bekende acteur was, terwijl ik hem al langer als muzikant kent.
Hij heeft alles, op de drums na, op het eerste album zelf ingespeeld.
Ze hebben het record van langste aangesloten tour na een album.
Jared regiseert alle videoclips zelf, ontwerpt het artwork van de band, is overal bij betrokken.
Ze zijn aangeklaagd door EMI voor 30 miljoen dollar (geen woordgrap, echt bedrag), zijn toen terug gaan vechten, hebben hierdoor de hele muziekindustrie op zijn kop gezet en daardoor zijn toen heel veel grote artiesten weg bij EMI gemaakt. Mocht iemand dat boeiend vinden er is een documentaire van gemaakt Artifact.
Ze zijn de enige band ter wereld die videoclips hebben geschoten op de Noordpool en de Verboden Stad. Ze zijn de eerste band ter wereld die mochten optreden in het Grand Palais in Parijs.
Zo, dat wilde ik toch ff kwijt, iedereen van inderdaad de muziek ruk vinden maar Jared Leto is dus niet de acteur die ff ging zingen.
Leuk detail, hij heeft wel net een Oscar gewonnen