Roadburn 2025

Die tent was gaar ja. Nu zou het daar niet eens meer kunnen denk ik.

Die scanzuilen zijn verwacht ik wel weer ingewisseld voor handscanners, aangezien 013 van Ticketmaster afgestapt is. De nieuwe partij werkt gewoon met handscanners. Wat overigens zeker zo snel werkt. Bij uitverkochte shows waarbij de hoofdact een uur na Doors begon waren met die zuilen vaak nog niet alle bezoekers binnen. Nu is binnen 25 minuten de hele rij weg.
Die scanzuilen stonden er nog. Heb er net gebruik van gemaakt en nu nog even de laatste keuzes maken (al zullen die misschien wijzigen door de secret shows maar je moet toch iets) voor de komende 4 dagen.

Die scanzuilen stonden er nog. Heb er net gebruik van gemaakt en nu nog even de laatste keuzes maken (al zullen die misschien wijzigen door de secret shows maar je moet toch iets) voor de komende 4 dagen.
Ah dan zal Roadburn nog wel bij Ticketmaster zitten voorlopig.

Dat is wel het mooie van die secret shows ja. Ik plan alles vaak net te strak, maar juist daardoor laat ik het meer los en geniet ik meer van het moment.

Eerlijk gezegd zie ik te weinig van de secret shows, er is al zoveel op het festival dat ik wilde zien dus het moet wel heel erg speciaal zijn dat ik +-1,5 uur(show en wachten) uit mijn progamma kan halen. Ook al zijn de donderdag en vrijdag avond nog redelijk open kwa plannen maar ik zie wel.

Ik heb nog w
Eerlijk gezegd zie ik te weinig van de secret shows, er is al zoveel op het festival dat ik wilde zien dus het moet wel heel erg speciaal zijn dat ik +-1,5 uur(show en wachten) uit mijn progamma kan halen. Ook al zijn de donderdag en vrijdag avond nog redelijk open kwa plannen maar ik zie wel.
Ik ga ze ook alleen kijken als het echt iets is wat ik wil zien of wanneer ik even geen must sees heb en dat komt wel eens voor want mijn zwaartepunt van must sees ligt iedere dag toch wel voor 20:00 deze editie.

Ah dan zal Roadburn nog wel bij Ticketmaster zitten voorlopig.
En dat was inderdaad het einde van Ticketmaster. Voor volgend jaar (16-19 april) stappen ze ook over op See Tickets. Ook leuk nieuws, er komen fysieke tickets! Vanaf vanavond 19.00 kan je je ticket aanschaffen voor dezelfde prijs als dit jaar (bij de merchstand), online start de verkoop maandag 12.00.

• Leuk
Waarderingen: teunajax
En dat was inderdaad het einde van Ticketmaster. Voor volgend jaar (16-19 april) stappen ze ook over op See Tickets. Ook leuk nieuws, er komen fysieke tickets! Vanaf vanavond 19.00 kan je je ticket aanschaffen voor dezelfde prijs als dit jaar (bij de merchstand), online start de verkoop maandag 12.00.
Nice. Straks dan maar eens checken.

Ah, was me ook niet opgevallen! De Timesquare app is ook niet heel prettig, kreeg van tijdens de shows een pushbericht dat de show over 15 minuten zou beginnen.

Gisteren was verder wel goed!
Oranssi Pazuzu was tof, voornamelijk de wat rustiger de stukken kwamen er goed uit.
Kylesa had matig geluid, maar toch heel vet om weer is gezien te hebben.
Featooth was goed! Hele toffe band!
Curses stukje van meegepakt, klonk ook erg fijn en leuke afwisseling met de rest.
Envy was cool!
Black Curses had een belachelijke rij, eerste 20 minuten gemist daardoor. Maar was lekker black metal zoals het hoort.
Concrete Winds was ook belachelijk hard!
The Bug even klein stukje van meegepakt, wel geinig, maar kan er niet heel veel mee.

Nou na wat trein ellende gisteren toch op tijd gekomen. Voor een eerste dag erg goed en gigantisch vol.
Xiu Xiu blijft een geval waar ik de line-up met drummer me gewoon minder trekt dan de '2-man' line-up maar het beviel hier veel beter dan in Rotterdam november vorig jaar. Erg goed geluid, aandachtig publiek en het verzuipte niet in de terminal. Setlist bijna hetzelfde maar Jamie had er duidelijk zin in.
Lane ShI: Otay:onni performs true faith ain't blind was moeilijk, onzettende persoonlijk en heel erg goed. Moest ook niet echt langer dan de krappe 40 minuten duren maar wat zijn die piano nummers prachtig zeker met die half zingende introducties er tussendoor.
Bunuel was fijne logge roadburn noise-rock-metal met Eugene Robinson in erg goede sferen
Kylesa klonk als een bulldozer en het geluid was nogal log maar het past wel bij deze line-up. Veel meer power-forward dan dat ik ze hier voorheen heb gezien en ik had mijn twijfels over de ritme sectie maar eigenlijk niks over te klagen. De drummer vervangende makkelijk, met zijn gigantisch tom, de dubbel drummer line-up en minder gitaar gepriegel dan bij de 'orginele run' maar klonk erg goed toen het geluid na wat nummers wat beter begong te staan. Wel de laatste 4 nummers geskipt voor eten omdat ik het wel geloofde maar positief verrast door de reunie.
3 nummers Great Falls mee gepakt, dus helft van de set, en dat was erg fijne logge sludge-screamo-whatever core
The Body & Dis Fig was ontegelijk hard en goed, vond de plaat al geweldig en ze knallen live er nog een aantal treetjes boven op vooral als de logheid van de eerste helft van de plaat plaats maakt voor de meer zang gedreven nummers. Goede belichting en visuals werkte ook erg mee.
Ik heb Fire geskipt omdat ik ze al vaker heb gezien en behoefte had aan iets lichters dus Curses (LIVE) gekeken voor ongeveer 2/3de van de set, beetje als een suikerig toetje na de body & dis fig wat er prima inging. Maatwerk new order tribute met toffe zang en fijne bas partijen. Wordt wat eentonig op de duur maar charmante act en fijne afwisseling.
Dame Area vond ik op Zeitgeist al erg tof maar hier zat de sfeer er mogelijk nog beter in. Heerlijke mix van 80's industrial, (hardere) synth-pop en zelfs een beetje heel ouderwetse hardcore techno met spaans zang-geschreeuw.
The Bug was gezappig. Ik heb hem beter zien draaien en hij was hier echt vooral nummer voor nummer een beetje live aan het mixen, op een moment sloeg zijn vinyl/cd-mixer dingtje ook over waardoor je zo audio glitch kreeg tussen nummers. Nieuwe nummers zijn tof maar wat te loom voor dit tijd stip en ik misde ook echt de opbouw die zijn sets normaal wel hebben.

Blijf vandaag tot the body bij the terminal hangen vooral.

Eerst bij de merchandise gaan kijken en aangewezen wat ik wilde hebben zodat mijn vriendin in de rij kon gaan staan om in te kopen (voornamelijk voor haarzelf). :)
Xiu Xiu ben zelf niet zo'n fan ervan als het tempo tussen elk nummer inzakt maar de losse nummers klonken fijn daarna door naar Glassing maar helaas niet binnengekomen want vol dus besloten niet te wachten en door te gaan naar de 013 voor Oranssi Pazuzu. Klonk allemaal prima maar merkte dat ik er nog niet echt inzat. Na afloop een stuk van Alora Crucible gaan kijken. Was eigenlijk meer om de tijd om te krijgen tot aan Kylesa. Toch was het de eerste act die me echt wist te raken en daardoor kwam mijn Roadburn gevoel ook eindelijk bovendrijven. Getwijfeld om het af te kijken maar vooraf stond Kylesa bovenaan mijn must sees voor gisteren dus daarnaartoe gegaan. Prima keuze want voor mij was dit het hoogtepunt van gisteren. Door naar Featooth en op het twee keer moeten verplaatsen na vanwege Dutch Disease een heerlijk optreden gezien. 30 seconden van The Ex meegepakt en zo snel was al duidelijk dat het niets voor mij zou zijn dus dan maar op goed geluk naar Curses gegaan en dat was vooral leuk voor de afwisseling. Ook maar eens wat gaan eten want ondanks een goede maaltijd thuis toch wel handig om nog iets te eten. Nog een stuk Envy meegepakt en dat was lekker om te horen dus ik kijk uit naar de set van ze vandaag. Redelijk op tijd op weg naar Black Curses gegaan maar die rij was achterlijk tot voorbij de ingang van de Engine Room. Deze heb ik helaas overgeslagen en mijn lichaam vond het ook wel genoeg dus naar het station gelopen en de trein naar huis gepakt om ook de overige 3 dagen nog een beetje fit te zijn.

top 3:
Kylesa
Featooth
Alora Crucible

Voor mijn gevoel leek het ook drukker dan vorig jaar op de donderdag.

Eerste dag achter de rug. Moest een klein beetje inkomen, zoals altijd wanneer je 's ochtends nog werkt en dan opeens een andere wereld instapt. Daarnaast was mijn programma iets te druk en mijn voeten al te snel onwelwillend. Dat laatste negerend toch veel moois gezien.

Gestart met Xiu Xiu. Ik had ze al een keer eerder gezien in de CloudNine. Nu hadden ze het zichtbaar nog enorm veel meer naar hun zin. Het Roadburn publiek ligt ze wel. Heerlijke gekkigheid. Alleen jammer dat na elk nummer het tempo eruit gaat. Glassing was niet meer binnen te komen, dus daarom door naar Lane Shi die vorig jaar al indruk maakte. Nu was het opnieuw erg mooi, maar zorgde het tijdstip en de zaal voor veel verloop. Dat verloop gold ook voor ons want we schoven door naar de Main voor Oranssi Pazuzu. Dit was wederom een tweede keer en ook hier was ik minder weggeblazen dan de eerste keer. Omdat Buñuel wel een eerste keer zou zijn en ik groot fan ben, ben ik daarom vertrokken om daar op tijd te zijn. Eugene S. Robinson blijft een briljante frontman en de band om hem heen was ook tof. Wat zou ik ze graag in een kleinere setting een keer zien.

Na Buñuel uit nieuwsgierigheid toch maar naar Kylesa. Ik moet toegeven dat ik ze niet kende tot de aankondiging en dat ze sindsdien niet bovenaan mijn lijstje waren gekomen. Toch kan een dergelijke show speciaal zijn op Roadburn. Dat was het ook wel, want er zat meer tempo in dan ik had verwacht en het publiek at uit hun hand. Als niet fan van het eerste uur was de hele show wat de lang, dus gluurde ik nog even bij Lustsickpuppy. Op zich tof maar ook wel iets dat we inmiddels vaker hebben gezien.

Voor Great Falls wilden we op tijd zijn. Ook met het oog op de rijen die bij de HoF neigen te ontstaan (wat wederom het geval was vandaag). Goede rechttoe rechtaan noise rock. Lekker, maar het miste net het randje waardoor het echt dwars door je heen gaat. Daardoor ontstond toch weer het verlangen over te steken naar 013 voor The Body & Dis Fig. Een goede keuze, want dit ging wel door merg en been. The Body had ik al vaker gezien, maar deze samenwerking gaf het extra glans. In de zaal ernaast deden de legendes van The Ex weer wat ze al jaren doen en waarom ik van ze houd.

Ook hier kwam weer een eind aan voor de oversteek naar de HoF voor Fire!. Wederom had ik niet veel later moeten zijn en wist ik een mooi plekje relatief vooraan te vinden voordat het volliep. Fantastische hypnotiserende show. Dat vonden twee trippende Zweden achter mij ook want die krijsten het uit bij elke noot en draaiden ondertussen pirouettes. Mijn benen begonnen inmiddels wel dusdanig te protesteren dat een nieuwe oversteek voor Envy onbespreekbaar was. Daarom op tijd naar Gilla Band gegaan om daar alvast op de plakkende grond te zitten. Die bliezen daarna de hele Koepelhal op met hun early years set. Moet je na zo'n hoogtepunt nog proberen daar overheen te gaan met The Bug? Eigenlijk niet blijkt uiteindelijk. Misschien wel als hij zo'n set had gespeeld als een paar jaar terug, maar nu was het te weinig om de benen te doen vergeten. Daarom vlug naar huis en de pijn uit de benen slapen.

Vandaag het grootste gedeelte van de dag als vrijwilliger aan het werk op het festival. Vanaf de avond gaan we weer verder.

1. Gilla Band
2. Fire!
3. The Body & Dis Fig
4. Buñuel
5. Xiu Xiu
6. The Ex
7. Kylesa
8. Great Falls
9. Lane Shi
10. Oranssi Pazuzu
11. Lustsickpuppy
12. The Bug

Laatst bewerkt:
Zat net in de bus met de gitarist (?) Adem Ian Sykes Van pigs x7. Herkende aan zijn gitaarkoffer met label van pigsx7 dat hij erin zit. Geen idee of hij ergens in mee speelt, anders secret show van hun? Ben er zelf onvoldoende bekend mee om er iets over te zeggen. Misschien is iemand hier er bekender mee

Hele goede dag gehad gister. Even geen tijd voor een uitgebreid verslag, maar Envy was echt fenomenaal. Set van de dag. En ik was eigenlijk maar van plan om max een half uurtje te blijven en daarna een keuze te maken voor het dilemma van Black Curse/Gilla Band/Dame Area. Maar ik kon er gewoon niet weg gaan en ik heb 0 spijt. Daarna nog Gilla Band geweest en dat was ook heel tof.

Users who are viewing this thread