Pukkelpop 2022 - Nieuws & Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Qua drankprijs zit Pukkelpop waarschijnlijk ergens in de middenmoot, hou er trouwens rekening dat je tot het allerlaatste moment gewoon bonnen aan €3,00 per stuk kon kopen. Als je een beetje voorbereid was, haalde je daar al meteen je gram uit. Bovendien, zoals eerder aangegeven, stonden er ook enkele speciaalbieren op de kaart die aan 3,00/3,30 gewoon onder of gelijk aan de marktprijs werden getapt, me dunkt? Vind ik mooi. Alleen de selectie viel me wat tegen na de wilde verhalen die ik hoorde uit de Beer Shack van 2019. Het moet geen café worden, maar toch. Beetje sneu idd dat alcoholvrij bier bij één kraam met de benaming 'speciaal bieren' werd gezet, maak dat eens gewoon een formaliteit en zet dat mee in alle kramen. Alcoholloos een festival beleven kan prima.

Wat me het meeste tegen stak was eigenlijk de prijs/kwaliteit van het eten. Geen idee waarom anno 2022 er nog steeds basic ass frieten en hamburgers worden verkocht voor crimineel veel bonnen. Goed voor de fond, maar voor de portemonnee en smaakpapillen? Meh. Die grote blokken, staan die niet ook gewoon op Werchter? Food Wood was wel een verademing qua lekker eten op het terrein, en ook achterin bij de Backyard kon je lekker eten - alleen ook daar leken vendors wel heel erg naarstig op zoek naar hun portie bonnen. 4, 5 tot soms 6 bonnen voor eten. Denk dat sommige van die foodtrucks zijn vergeten hoeveel een bon überhaupt kost. Doe normaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: prrrrt

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Hier nog een klein stukje van mij over het festival, als ik zo vrij mag zijn om het te delen.

Leuk, maar mag het de volgende keer in arial black aub? Mijn oogjes zijn niet van de beste. Ik onthoud minder indie. Na even heb ik het opgegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Ik zou niet weten in welk font dit staat maar ik neem 'm mee. ;-)
Bedankt, arial black is de standaard lettertype voor slechtzienden. Het belangrijkste is dat het in het zwart staat. Times new roman is wat je standaard typt in word. Zolang het niet in wingdings of webdings is. Dan krijg je allemaal vliegtuig of auto icoontjes. haha.
 
  • Haha
Waarderingen: mattman
12 nov 2016
650
389
Beetje sneu idd dat alcoholvrij bier bij één kraam met de benaming 'speciaal bieren' werd gezet, maak dat eens gewoon een formaliteit en zet dat mee in alle kramen. Alcoholloos een festival beleven kan prima.
Maar voor een alcoholloos festival heb je geen alcoholvrij bier nodig. 😃
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.220
Alcoholvrij bier is zelfs als vloeken in een kerk.

Drink ik liever gewoon water.
Dat heb ik dus echt niet. Een hele dag alleen water of cola trek ik niet. Met alcoholvrij bier heb ik nog het beetje het idee dat ik bier drink, prettig placebo effect. En ja, dit hoort gewoon overal en breed verkrijgbaar te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en prrrrt

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Maar voor een alcoholloos festival heb je geen alcoholvrij bier nodig. 😃
Klopt, maar dat het überhaupt niet breed verkrijgbaar is niet echt correct imo. Nuja, het is een kleinigheid. Ik had het best druk dit weekend en drink toch ook liever dat dan eens (of een cider) dan constant frisdrank of water.
 

dennisf

Randprogramma
16 jan 2018
145
37
Overdrijven kan ook, jezus. Tuurlijk is er veel aan te merken op Chokri, maar 1 bon voor 0.33L water is gewoon prima, op Pinkpop krijg je 0.25L. Parkeren voor €8,-, gratis Shuttlebus, eten viel ook enigszins mee op sommige plekken, een redelijke prijs voor een powerbank op het terrein en zo kan ik nog een paar zaken opnoemen die me positief zijn opgevallen tov bijv. Pinkpop (speciaalbier voor 1 bon!!). Het is een fijn festival met de nodige haken en ogen, maar over het algemeen vind ik veel kritiek onterecht en is het vooral een beetje populair om Pukkelpop af te zeiken op vanalles en nog wat. Ik raad het in ieder geval iedereen aan, want samen met Best Kept Secret was dit, dit jaar mijn fijnste festival. Verslagje volgt nog wel.

Ik vergelijk bewust met Rock Werchter en niet met Pinkpop. 0,25 is helemaal over the top qua gierigheid :) Ik maak de vergelijking tussen de twee grootste pop/rockfestivals in België. Festivals in een ander land, met andere regels en cultuur, valt moeilijk mee te vergelijken.

Ik heb me ook zeer goed geamuseerd, en was qua festivalervaring één van de tofste van de afgelopen jaren (ik heb me zelfs voorgenomen om volgend jaar opnieuw blind een ticket te kopen).

De drie punten die ik aanhaalde zijn gewoon een feit. Zaken die bewust werden gedaan om de bezoekers meer geld af te troggelen voor toch basiszaken als water. De beperking op recycling is gewoon dom. Ikzelf raap nooit bekers, geen tijd voor. Maar mensen die de hele dag bekers willen rapen en zo je terrein mee proper houden, waarom zou daar een beperking op moeten staan van max. 150 bekers (= 10 bonnen) op 4 dagen. Geen andere reden dan louter winstbejag.

Mij daardoor afdoen als "overdrijver" is niet nodig. We kunnen ook gewoon van mening verschillen over bepaalde zaken (door andere cultuur, nationaliteit of wat dan ook) zonder in harde woorden te vervallen.
Ben ik niet met je eens. Tuurlijk het was duur maar dat zijn alle festivals van dit formaat.

Flesjes water waren inderdaad iets duurder. Maar op de camping kreeg je het drinken in verhouding vrij goedkoop (halve bon voor 0,5L water en een bon voor 0,5L frisdrank.

De waterputten waren er inderdaad maar twee. Echter waren er nooit rijen itt Pinkpop (was het wel een stuk warmer).

Als je met twee personen bent kun je dus 300 bekers inleveren voor 20 bonnen. Bij Pinkpop moet je hiervoor 1.000 lege bekers inleveren.

Als ik me niet vergis krijg je op Werchter/Pinkpop ook niet overal alcoholvrij bier.

De muntprijs op het terrein zelf was iets goedkoper dan op Werchter.

Dingen die mij daarnaast opvielen: speciaal biertjes voor 1 bon (Werchter 2,5) en alcoholvrije cocktails 1,5 bon (2,5 op Werchter). Parkeren voor 4 dagen €20 (Pinkpop €40 en Werchter €15). Op de eerste dag had ik nog eten in mijn tas zitten, hier werd niet moeilijk over gedaan.

Ik kan niet echt zeggen dat er sprake is van meer winstbejag (op het organiseren van Hear Hear na).
Op werchter in ieder geval 0.0% aan iedere toog (behalve bij de togen achter de P.A.), als ik me niet vergis.
Eten in de tas wordt nooit moeilijk over gedaan, mag gewoon mee op het festivalterrein normaal.

Speciale bieren aan 1 bon ook gewoon grote fan van hoor.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.609
3.151
Dat van die bekers rapen en limieten wordt op termijn sowieso verplicht netjes opgelost. Ze zullen niet anders kunnen, verplichtingen van hogerop.
Al in 2019 werd er eigenlijk een verbod op single use plastics uitgevaardigd voor evenementen. Er zit voorlopig nog een uitzondering op voor wie kan bewijzen om ondertussen 95% van de plastic te recycleren. Ik geloof niet dat de grote festivals daar écht aan komen op dit moment. Op graspop kreeg je (volgens mij voor het eerst) drankbonnetjes voor ingeleverde bekers, voordien enkel gadgets, en bleef de stand langer open, maar tegen de late avond lag het aan de podia toch bezaaid met bekers en ander afval. Dat deel wordt dus allemaal ongesorteerd opgeruimd. Ik vermoed hetzelfde bij de andere groten (werchter, tomorrowland, pukkelpop).

Alcatraz creëerde dan weer een systeem van wisselbekers (maar dan met gewone wegwerpbekers en -flesjes). Het brengt hen volgens mij wel tot een recyclage van 99% op het festivalterrein én een erg proper veld. Los van ecologische belangen vond ik dat het ideale systeem. Zo'n gewone beker drinkt toch fijner dan die hardcups, je kon dat ook makkelijker in je (broek)zak wegsteken door de plooibaarheid en als er iemand drank ging halen, gaf je die gewoon een bonnetje én je beker, best simpel. Voor dat klein beetje moeite, krijg je een propere festivalweide, want ook bakjes van eten werden daardoor netjes in de vuilbakken geworpen.

Uiteraard is re-use beter dan recycle, dus daarin heeft de hardcup natuurlijk een belangrijke, doorwegende factor.
Vanaf 2024 is er volgens mij een totaalverbod op wegwerpplastics, beslissing vanuit Europa. Geen idee of de Nederlandse (grote) festivals al verder staan in het omschakelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
Ik vergelijk bewust met Rock Werchter en niet met Pinkpop. 0,25 is helemaal over the top qua gierigheid :) Ik maak de vergelijking tussen de twee grootste pop/rockfestivals in België. Festivals in een ander land, met andere regels en cultuur, valt moeilijk mee te vergelijken.

Ik heb me ook zeer goed geamuseerd, en was qua festivalervaring één van de tofste van de afgelopen jaren (ik heb me zelfs voorgenomen om volgend jaar opnieuw blind een ticket te kopen).

De drie punten die ik aanhaalde zijn gewoon een feit. Zaken die bewust werden gedaan om de bezoekers meer geld af te troggelen voor toch basiszaken als water. De beperking op recycling is gewoon dom. Ikzelf raap nooit bekers, geen tijd voor. Maar mensen die de hele dag bekers willen rapen en zo je terrein mee proper houden, waarom zou daar een beperking op moeten staan van max. 150 bekers (= 10 bonnen) op 4 dagen. Geen andere reden dan louter winstbejag.

Mij daardoor afdoen als "overdrijver" is niet nodig. We kunnen ook gewoon van mening verschillen over bepaalde zaken (door andere cultuur, nationaliteit of wat dan ook) zonder in harde woorden te vervallen.

Op werchter in ieder geval 0.0% aan iedere toog (behalve bij de togen achter de P.A.), als ik me niet vergis.
Eten in de tas wordt nooit moeilijk over gedaan, mag gewoon mee op het festivalterrein normaal.

Speciale bieren aan 1 bon ook gewoon grote fan van hoor.
Ik denk dat Festival eerder naar een systeem gaan toewerken zoals op TML. Waar ze met parels op een bandje werken. Op die manier kan je de prijzen ook nog iets nauwkeuriger afstellen. Je gaat dan natuurlijk wel goed in de gaten moeten houden wie wanneer trakteert, om misverstanden te vermijden. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pukkelpopper

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Ik denk dat Festival eerder naar een systeem gaan toewerken zoals op TML. Waar ze met parels op een bandje werken. Op die manier kan je de prijzen ook nog iets nauwkeuriger afstellen. Je gaat dan natuurlijk wel goed in de gaten moeten houden wie wanneer trakteert, om misverstanden te vermijden. ;)
Welke parels? Ik wist niet dat tomorrowland aan zee lag. haha.
 

VDB

Randprogramma
10 apr 2022
126
104
Welaan dan, ook nog even de zondag erbij nemen. Door de avonturen van de nacht ervoor pas tegen half 10 wakker. Mede dankzij het feit dat de zon er nog niet doorkwam en dat de jeugd op ons deel opvallend minder kabaal maakte. Puntjes voor de jeugd.

Na een halve kip met jammer genoeg slecht doorbakken friet als ontbijt bij Traiteur Robby weer naar de wei. Onze jacht naar de Secret Rooms leidde ons naar een mini ballenbad van Ice Tea waar een DJ dan privé draaide voor jou en nog 2 maten. Leutig. Hierdoor wel enkel de laatste nummers van Heisa kunnen meepikken. Die mannen kunnen wat, ondanks dat de zanger halverwege het concert gestoken werd door een wesp. Kudos voor het doorzettingsvermogen.

De wei op voor muziek, maar vandaag zou het wat zoeken zijn op het programma. De vermoeidheid sloeg ook stilaan op onze 40 jarige benen, dus maar gaan hangen op het hek voor Milo Meskens. Kerel kan wel zingen, maar het is niet onze muziek op dit vroege uur en op dit grote podium. Op een later uur waarschijnlijk ook niet.

Wel een fijn groepje: NewDad uit Ierland. Unapologetic indierock uit een dromerig vaatje. Dat kwam in een semi gevulde Litf redelijk tot zijn uiting. De frontzangeres vergat van 1 liedje de akkoorden en de teksten, waardoor ze het nummer dan maar ineens helemaal skipten. Het is ze vergeven.

De voeten begonnen alweer pijn te doen, dus maar even naar de Beershack om op een barkruk te gaan zitten en wat liquid courage binnen te steken. Dat hadden we nodig voor Nova Twins in de Backyard. Onze candycrusher in de PA zat nog steeds op zijn stoel gelijmd, maar kon het ook niet helpen dat dit toch wat schreeuwerig overkwam. Het werd duidelijk dat dit soort muziek ons op dag 4 niet meer in beweging kon trekken.

Wat dan volgde was een collectieve brainfart, want op de één of andere manier was ik vergeten dat ik Fred Again in het rood had aangekruist, maar toch stonden we tijdens zijn set in de Dance Hall naar Joost te gapen omdat we vanuit de Backyard gewoon naar toog 16 waren afgeslagen en daar wat bekenden tegenkwamen. Joost is misschien wel een leuke kerel, maar uiteraard kan je niet spreken van een muzikale prestatie. Op het einde stond er een man of tien te hakken op het podium en nog een paar die dat allemaal stonden te filmen met een gsm "for the Gram". Punten wel voor de epic stage dive van Acid. Dat gaan er hem niet veel nadoen. Maar toch, als ik dan naar mijn programma keek en plots zag dat ik Fred Again gemist had, was dit wel even een zware desillusie.

De fut was er een beetje uit, en er stond een paar uur niets op het programma. Terug naar het Pukkelpop café, waar we met een sympathieke vrouw achter de toog aan het discussiëren gingen wie onze favoriete Marvel superheld was. De consensus bleek Iron Man te zijn.

Het café was naast de Castello, waar we nog niet geweest waren. Op bijna alle momenten leek die akelig leeg en veel te groot, dit mag terug intiemer volgende keer. Sons of Kemet daarentegen waren wel top. Jammer dat de heren ermee stoppen, maar dit was een hoogtepunt.

We wilden nog een rondje doen langs de stages waar we nog niet geweest waren, zijnde de Booth en de Boiler. Allebei kort binnen en buiten, in de Booth hadden Kampire en Decay wel leuke beats bij.

Dan nog een laatste keer naar de Main Stage voor Arctic Monkeys, maar het leek alsof zij ook al 4 dagen op een festival rondliepen en loden benen hadden. Goede muziek uiteraard, maar weinig beleving van de groep zelf. Dit was het niet van Alex en de zijnen helaas.

We hebben zelfs het einde van de Monkeys niet afgewacht en zijn naar de Club vertrokken voor het afscheidsfeestje. Bleek dat Stijn Van de Voorde en Thibault van Equal Idiots te zijn die ten dans draaiden. Het moet gezegd dat zij dit perfect deden. Wat een verademing tov dat laatste boilerfeestje dat toch meestal wat minder aanslaat bij ons. Dit was nog eens zoals een goede Afrekeningsfuif van vroeger.

Conclusie: zware 4 daagse, wss 1 dag te lang voor ons, maar wel top geamuseerd. Ideaal weer ook. Pukkelpop verdient nog altijd een 10 op 10 voor sfeer en gezelligheid, dat is ongeëvenaard. Volgend jaar de Hear Hear groepen weer op het gewone weekend, en we zullen op voorhand niet proberen te klagen.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Welaan dan, ook nog even de zondag erbij nemen. Door de avonturen van de nacht ervoor pas tegen half 10 wakker. Mede dankzij het feit dat de zon er nog niet doorkwam en dat de jeugd op ons deel opvallend minder kabaal maakte. Puntjes voor de jeugd.

Na een halve kip met jammer genoeg slecht doorbakken friet als ontbijt bij Traiteur Robby weer naar de wei. Onze jacht naar de Secret Rooms leidde ons naar een mini ballenbad van Ice Tea waar een DJ dan privé draaide voor jou en nog 2 maten. Leutig. Hierdoor wel enkel de laatste nummers van Heisa kunnen meepikken. Die mannen kunnen wat, ondanks dat de zanger halverwege het concert gestoken werd door een wesp. Kudos voor het doorzettingsvermogen.

De wei op voor muziek, maar vandaag zou het wat zoeken zijn op het programma. De vermoeidheid sloeg ook stilaan op onze 40 jarige benen, dus maar gaan hangen op het hek voor Milo Meskens. Kerel kan wel zingen, maar het is niet onze muziek op dit vroege uur en op dit grote podium. Op een later uur waarschijnlijk ook niet.

Wel een fijn groepje: NewDad uit Ierland. Unapologetic indierock uit een dromerig vaatje. Dat kwam in een semi gevulde Litf redelijk tot zijn uiting. De frontzangeres vergat van 1 liedje de akkoorden en de teksten, waardoor ze het nummer dan maar ineens helemaal skipten. Het is ze vergeven.

De voeten begonnen alweer pijn te doen, dus maar even naar de Beershack om op een barkruk te gaan zitten en wat liquid courage binnen te steken. Dat hadden we nodig voor Nova Twins in de Backyard. Onze candycrusher in de PA zat nog steeds op zijn stoel gelijmd, maar kon het ook niet helpen dat dit toch wat schreeuwerig overkwam. Het werd duidelijk dat dit soort muziek ons op dag 4 niet meer in beweging kon trekken.

Wat dan volgde was een collectieve brainfart, want op de één of andere manier was ik vergeten dat ik Fred Again in het rood had aangekruist, maar toch stonden we tijdens zijn set in de Dance Hall naar Joost te gapen omdat we vanuit de Backyard gewoon naar toog 16 waren afgeslagen en daar wat bekenden tegenkwamen. Joost is misschien wel een leuke kerel, maar uiteraard kan je niet spreken van een muzikale prestatie. Op het einde stond er een man of tien te hakken op het podium en nog een paar die dat allemaal stonden te filmen met een gsm "for the Gram". Punten wel voor de epic stage dive van Acid. Dat gaan er hem niet veel nadoen. Maar toch, als ik dan naar mijn programma keek en plots zag dat ik Fred Again gemist had, was dit wel even een zware desillusie.

De fut was er een beetje uit, en er stond een paar uur niets op het programma. Terug naar het Pukkelpop café, waar we met een sympathieke vrouw achter de toog aan het discussiëren gingen wie onze favoriete Marvel superheld was. De consensus bleek Iron Man te zijn.

Het café was naast de Castello, waar we nog niet geweest waren. Op bijna alle momenten leek die akelig leeg en veel te groot, dit mag terug intiemer volgende keer. Sons of Kemet daarentegen waren wel top. Jammer dat de heren ermee stoppen, maar dit was een hoogtepunt.

We wilden nog een rondje doen langs de stages waar we nog niet geweest waren, zijnde de Booth en de Boiler. Allebei kort binnen en buiten, in de Booth hadden Kampire en Decay wel leuke beats bij.

Dan nog een laatste keer naar de Main Stage voor Arctic Monkeys, maar het leek alsof zij ook al 4 dagen op een festival rondliepen en loden benen hadden. Goede muziek uiteraard, maar weinig beleving van de groep zelf. Dit was het niet van Alex en de zijnen helaas.

We hebben zelfs het einde van de Monkeys niet afgewacht en zijn naar de Club vertrokken voor het afscheidsfeestje. Bleek dat Stijn Van de Voorde en Thibault van Equal Idiots te zijn die ten dans draaiden. Het moet gezegd dat zij dit perfect deden. Wat een verademing tov dat laatste boilerfeestje dat toch meestal wat minder aanslaat bij ons. Dit was nog eens zoals een goede Afrekeningsfuif van vroeger.

Conclusie: zware 4 daagse, wss 1 dag te lang voor ons, maar wel top geamuseerd. Ideaal weer ook. Pukkelpop verdient nog altijd een 10 op 10 voor sfeer en gezelligheid, dat is ongeëvenaard. Volgend jaar de Hear Hear groepen weer op het gewone weekend, en we zullen op voorhand niet proberen te klagen.
Leuk om te horen dat je van alle genres thuis bent.
En twee leuke bandjes ontdekt .Nova twins en sons of kemet. Thanks.
Pukkelpop zal volgend jaar ongetwijfeld nog wel wat jazz vinden. Dan zal ik iets voorzichtiger zijn op werchter of graspop. Zodat ik zeker kan gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pukkelpopper en VDB

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Hebben ze die aftermovie niet gedeeld die ze na AM op de schermen hebben getoond ipv vuurwerk?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken