Pinkpop 2025

Ik denk dat het verschil tussen wat men uitgeeft per leeftijdsgroep vrijwel nihil is.

En er zijn ook gewoon 30-jarige popfans hoor, zoals ik šŸ˜€
In leeftijdsklassen wel natuurlijk, tussen muziekgenres daarentegen zal het uit te geven bedrag dan weer niet per se hard verschillen.

Al ga je wel al sneller meer consumeren wanneer je gewone pintjes drinkt dan wanneer je de alcoholvrije variant kiest of voor water/Frisdrank gaat, geen idee of de popfan over het algemeen voor pinten of voor dat andere gaat maar in een reportage over het Sportpaleis werd wel gezegd dat de grootste drank omzet gedraaid werd door Metallica fans, bier dus mogen we aannemen.

Ik denk dat festivals hetzelfde ervaren.

Het probleem is niet dat Olivia Rodrigo geboekt wordt. Het probleem is dat de jongere fans op de andere dagen (en dan vooral op de zondag) geen binding hebben.

En dan blijkt 155 euro voor een concertdag ergens in de verste uithoek van Nederland opeens heel erg duur en heel erg lastig met vervoer voor de jongeren, die meestal nog geen auto hebben.

Pinkpop moet in mijn ogen een keuze maken. Of ze moeten afstappen van de rockmuziek, of ze moeten er weer naar teruggaan. Zoals het nu is, zijn er maar heel weinig mensen die een weekendkaart willen hebben en voor de dagkaarten ligt Landgraaf nou eenmaal veel te ver weg.

En in het geval van de keuze voor de jongeren (en dus het vaarwel van de rock): dan zal de prijs toch echt naar beneden moeten.

Maar daar gaat het wel om. Je hebt als festival te maken met beschikbaarheid van artiesten (en budget).

Misschien moet je het dan stellen als de gemiddelde Muse fan geeft meer uit dan de gemiddelde Rodrigo fan.

Maar misschien is Rodrigo wel veel goedkoper dan de gemiddelde rockband, daar geen idee van.

Het probleem is niet dat Olivia Rodrigo geboekt wordt. Het probleem is dat de jongere fans op de andere dagen (en dan vooral op de zondag) geen binding hebben.

En dan blijkt 155 euro voor een concertdag ergens in de verste uithoek van Nederland opeens heel erg duur en heel erg lastig met vervoer voor de jongeren, die meestal nog geen auto hebben.

Pinkpop moet in mijn ogen een keuze maken. Of ze moeten afstappen van de rockmuziek, of ze moeten er weer naar teruggaan. Zoals het nu is, zijn er maar heel weinig mensen die een weekendkaart willen hebben en voor de dagkaarten ligt Landgraaf nou eenmaal veel te ver weg.

En in het geval van de keuze voor de jongeren (en dus het vaarwel van de rock): dan zal de prijs toch echt naar beneden moeten.
Als er op zondag nog iets van een Gracie Adams had gestaan (kost natuurlijk ook weer geld), dan was er al wat meer spreiding geweest.
Ik denk dat je prima zowel rock als pop kan zijn (veel jongeren luisteren juist beide), maar dan moet dit wel goed verdeeld zijn en met een grotere sub dan TLDP komen (niet dat ze niet goed waren).
Ook moet je acts boeken die in ieder geval 2 jaar niet in Nederland zijn geweest (en geen 2/3 ziggo's hebben gedaan het jaar ervoor).
Een 10tje van kaartje afhalen (waardoor de organisatie veel meer kaarten moet verkopen), zal niet direct van invloed zijn.
Als laatst natuurlijk de bereikbaarheid. Zou natuurlijk fantastisch zijn voor de bereikbaarheid als ze het festival naar een andere plek gaan verplaatsen, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Zorg in dat geval in ieder geval dat het goed bereikbaar is en dat je ook na 12e nog gemakkelijk met het OV naar huis kan.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Qua lineup was dit wel een mager jaar. Veel bands stonden een plekje te hoog, of een nieuwe lichting (wat ik toejuich hoor).

2022 ter vergelijking hadden we op 1 dag bijv nightwish > twentyonepilots > nothing but thieves > metallica

Allemaal bands die naast metellica allemaal ook best zouden kunnen headlinen.

Vergelijk t vandaag met biffy clyro > dean lewis > korn > muse en je ziet dat de underfard met dean en biffy een stuk zwakker is. Korn en muse zou je wel met nbt en metallica kunnen vergelijken.
Een vergelijking met 2022 is niet fair, toen stonden alle bands te springen om op festivaltour te gaan na een paar covidjaren zonder grote festivals.

• Leuk
Waarderingen: legenden en JP5
Qua lineup was dit wel een mager jaar. Veel bands stonden een plekje te hoog, of een nieuwe lichting (wat ik toejuich hoor).

2022 ter vergelijking hadden we op 1 dag bijv nightwish > twentyonepilots > nothing but thieves > metallica

Allemaal bands die naast metellica allemaal ook best zouden kunnen headlinen.

Vergelijk t vandaag met biffy clyro > dean lewis > korn > muse en je ziet dat de underfard met dean en biffy een stuk zwakker is. Korn en muse zou je wel met nbt en metallica kunnen vergelijken.
Ik zwak dit graag af. Nightwish valt wel mee hoe groot ze zijn qua naam. En nbt was in 2022 nog een kleinere naam, voor het album DCC waar een aantal radiohits opstonden.

Ik denk dat aantal artiesten idd wel te hoog stonden dit jaar. Faithless verdiende die plek echt niet. Girl in red werkte niet op die spot. Dean Lewis stond ook echt weinig voor maar dat werkte gewoon niet voor een Korn en Muse. Inhaler was ik zelf niet bij maar leek ook niet helemaal aan te slaan. The last dinner party was ik ook niet bij maar hoor dat ze wel heel goed waren, maar of ze die subplek echt verdienden? Ik kende ze iig niet voor Pinkpop maar veel zullen ze wel kennen via Odrigo.

Maar ik vond het verder echt een top editie. Qua bezoekersaantallen voelde het perfect. Kon me nog goed naar andere stages bewegen maar toch voelde het niet te leeg. Alleen af en toe op de weide als er wat goeds in de tent stond. Sanitair en waterpunten was redelijk voor elkaar. Wel heel veel minder eet standjes dan vorig jaar terwijl er naar mijn idee wel ruimte voor was. En nog steeds niet genoeg schaduwplekken. Maar het was dan ook belachelijk heet dit weekend.

Voor mij de grote verassing was Oscar and the Wolf. Wauw wat was die goed! En daarnaast ook nog van heel veel anderen mogen genieten. Hopelijk ben ik er volgend jaar wel weer bij. Dit weet ik nog niet zeker, de vriendengroep haakt af, vond dit jaar de lineup het eigenlijk niet waard en wil alleen komen als er artiesten staan waar ze echt fan van zijn... Misschien kom ik alleen, maar denk dat dat nog een stapje te ver voor me isšŸ™ˆ

Ik vond de line-up dit jaar de beste sinds jaren, ik was graag een dag gegaan. Alleen is Landgraaf zo ontiegelijk ver weg.

Trouwens over de bezoekers versus quitte draaien: ik heb het vermoeden dat Pinkpop een schrijntje betaalt voor het terrein ten opzichte van andere festivals in drukke gebieden in Nederland. Dit baseer ik even puur op mijn eigen ervaring achter de schermen bij een en ander. In dat opzicht kan ik me voorstellen dat men (net) quitte draait met het aantal bezoekers dit jaar. Zeker als er ook nog bier gedronken wordt (even los van of men popfan van 15 of rockist van 40 is).

Ik denk dat het verschil tussen wat men uitgeeft per leeftijdsgroep vrijwel nihil is.

En er zijn ook gewoon 30-jarige popfans hoor, zoals ik šŸ˜€
Hier een 26-jarige fan van deathcore tot pop en soul, die enkel geld uitgeeft aan eten en het voor de rest bij water houdt. Maar leuke discussie, moet kunnen šŸ‘
Toch geen geweldige setlist als je vrijdag new born en citizen erased kreeg.

Wel Unintended gekregen, vet hoor!

Dag 3 begon bij Hannah Mae, ach ja af en toe offer je jezelf op voor de vriendin, prima zangeres trouwens, maar dan houdt het wel op voor mij. Even afgesproken met wat oude bekenden en heerlijk wat biertjes gedronken en daarna door naar The Boxer Rebellion. vind het zelf een prima band maar matcht niet helemaal met Pinkpop en dan vooral niet op Noord, meer een tent act. Krezip was enthousiast zoals altijd. Ik heb wel een zwak voor deze band, Bram werd in het zonnetje gezet en Jacqueline heeft me nog nooit teleurgesteld. Kaiser Chiefs een stukje van een afstand meegekregen, want er moet ook af en toe gegeten worden. Temperatuur was wat gedaald, aangenaam windje en een flauw zonnetje, ideaal weertje!!
Dan The Warning in de tent, bleek hun laatste show van de tour te zijn, maar daar merkte je niets van of misschien toch wel, want de Mexicaanse dames gaven alles. Heerlijke sfeer ook in de tent! Door het wegvallen van Sigrid (keuze vriendin) gelukkig Biffy kunnen zien en daar had ik wel weer wat ultieme festival momenten, gewoon even beseffen wat een voorrecht het is om met zoveel enthousiaste mensen te genieten van het Pinkpop feest. Dat zijn voor mij wel de ultieme geluksmomenten van zo'n weekend en ja dan komen de waterlanders (sentimenteel mannetje ben ik toch).
Heel klein stukje Dean Lewis in het voorvak meegepakt (kon je nog gewoon na het begin inlopen), maar dat vond ik tenenkrommend slecht en ik wilde Bob Vylan zien en die maakten het helemaal waar! Daarna achteraan blijven hangen en dus geen Korn, maar PDM en dat was heerlijk met een paar cocktails en dan nog Muse als afsluiter. Niet in het voorvak, maar lekker wat naar achteren extreem van genoten, nog steeds een van mijn favoriete bands. Wat een heerlijke afsluiter van een voor ons fantastisch Pinkpop 2025.
Bedankt allemaal voor de fijne sfeer, want dat mag ook wel eens gezegd worden. Vind de saamhorigheid op Pinkpop namelijk veel meer aanwezig dan op menig ander festival (zal geen namen noemen)
Nu nog een paar dagen nagenieten in het Limburgse en binnenkort maar eens nadenken over een persoonlijke top 10 van deze editie.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Maria en bootje76
  • Leuk
Waarderingen: BestKeptLeakrets
Zet daartegenover een interview van gisteren van een zeer tevreden organisatie.... Het is altijd wat.

Laat mij raden een bericht van AD waarin ze alles afkraken en met 0 oplossingen komen, whats new...
Sinds wanneer moet een krant met een oplossing komen? šŸ˜…
Ik las het artikel en ik geef hen gewoon gelijk, pinkpop is gewoon identiteitsloos.
Waarom zou je Pinkpop nog verkiezen boven een Werchter, Lowlands of Best Kept. Je betaalt minstens even veel en op geen enkel gebied blinkt het in iets uit.

Dit vooral. Zuidlimburg is voor heel veel een enorme uithoek, helemaal voor jeugd. Zet die zaterdaglineup ergens in de Randstad en je verkoopt makkelijk uit. Al had ik alsnog wel verwacht dat Rodrigo zou uitverkopen. Ben eigenlijk ook wat verbaasd dat haar show nog als een soort verassing werd ontvangen.

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread