Pinkpop 2025

Er is gisteren een foto gedeeld van het slotinterview, dat zal wel vandaag online komen, die van vorig jaar kwam ook een dag na het festival online.

Als ik zo op TikTok en X kijk dan heb ik toch het gevoel dat er deze editie best wat jeugd is die voor een weekendkaart heeft gekozen. Vrijdag Pommelien, Inhaler en Tate, zaterdag Omar Rudberg, Tom Odell, Mark Ambor, Joost, Olivia. Zondag dan nog Dean. Valt toch wel een beetje in hetzelfde straatje allemaal. Ze zullen qua consumptie zeker niet zoveel uitgeven als een ander (ook omdat ze vaak de hele dag in het voorvak doorbrengen haha) maar ik denk dat het qua lineup voor hen juist wel aantrekkelijk was om dan maar voor een weekendkaart te gaan dit jaar.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Dat gezegd hebbende, Olivia Rodrigo was veruit de beste headliner. Die zal wel overal hoge ogen gooien dit jaar.
Recensie in het AD was een stuk kritischer en beschrijft ook precies waar ik bang van ben. Bij de rocknummers wordt de zang schel en schreeuwerig. Komt ook veel van de band. Ik ga het zien op Werchter.

Volgens de organisatoren dus op vrijdag en zaterdag 40.000 toeschouwers, op zondag 50.000. Daar kun je een aantal conclusies uit trekken.

Op zondag 10.000 méér dagkaarten verkocht dan op vrijdag en zaterdag. Voor rockliefhebbers was er op zondag een mooi programma, blijkbaar waren de vrijdag en de zaterdag voor veel rockers onvoldoende interessant om een combikaart te kopen.
Voor de fans van de headliners op vrijdag en zaterdag was het programma niet interessant genoeg om massaal een dagkaart te kopen, ook in de wetenschap dat er concurrentie was van Ziggo shows (JT) en Rock Werchter (Olivia).

Als je aanneemt dat er ook op vrijdag en zaterdag toch wel 10.000 dagkaarten zullen zijn verkocht, dan zijn er dus maar 30.000 combikaarten verkocht. Dat is toch wel erg weinig voor een dergelijk festival (Rock Werchter heeft 65.000 combikaarten uitverkocht). Waar bij andere festivals het plaatje voor het hele weekend (gezellige camping, fijn festivalterrein, aansprekende line up op alle dagen - ook méér namen per dag) de motivatie is om een combikaart te kopen, lijkt dat bij Pinkpop geen automatisme.

Op bepaalde onderdelen (indeling terrein, minder platte programmavulling) is er dit jaar vooruitgang geboekt, maar er is zeker werk aan de winkel voor de organisatie om Pinkpop nog meer smoel te geven. Waarbij ze te dealen hebben met handicaps als de lastige bereikbaarheid en de positie op de kalender aan het einde van het schooljaar.

Als ik zo op TikTok en X kijk dan heb ik toch het gevoel dat er deze editie best wat jeugd is die voor een weekendkaart heeft gekozen.
Ben dit weekend maar weer eens naar X gegaan om de berichten over Pinkpop te bekijken. Dat is een weirde combinatie van stan-accounts die dezelfde paar foto's van bijvoorbeeld Omar Rudberg tientallen keren delen en boomers die sowieso niet van plan zijn naar Pinkpop te gaan, maar het wel aan het kijken zijn om te melden dat ze er niks aan vinden. Hoogtepunt is toch wel Nico Dijkshoorn, die er dus al 15 jaar lang verslag van doet wat een hekel hij heeft aan Pinkpop, maar het wel elke keer aan het kijken is.

• Leuk
Waarderingen: HaaEll
Dit vooral. Zuidlimburg is voor heel veel een enorme uithoek, helemaal voor jeugd. Zet die zaterdaglineup ergens in de Randstad en je verkoopt makkelijk uit. Al had ik alsnog wel verwacht dat Rodrigo zou uitverkopen. Ben eigenlijk ook wat verbaasd dat haar show nog als een soort verassing werd ontvangen.
Same betreft Rodrigo. Jaar te laat geboekt 🤔?

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Vannacht om 1.45u terug in het hotel, in bad gegaan om de spieren wat te ontspannen met alsnog om 5.30 een kramp-aanval toen ik even wilde uitrekken haha!

Erg blij dat ik Muse mag afstrepen van mijn lijstje, eerste album destijds gekocht (goed gedaan jochie van toen!) en sindsdien altijd onder de indruk van ze geweest.
Ik was benieuwd of ze niet iets sleets geworden zouden zijn maar ze bewezen (zeker het eerste deel) dat de power er nog volop in zit! Zelfs nog een lokale pit meegepakt met drie volle dagen in de benen.

Madness en Compliance, tja, dat zal de concessie zijn voor een popfestival.
Maar echt fantastisch strak en goed optreden, dan merk je wel dat ze buitencategorie zijn.

Verder was dag drie gewoon wel aardig, Nofun! van een afstandje best leuk, veel enthousiasme.
En The Warning, zo, die mogen als ze terugkomen op noord of zuid hoor, wat waren die ook goed zeg!

Dean Lewis viel door de mand, Korn was uit op blijvende gehoorschade en ik ga liever niet meer naar Hannah Mae.

Voor volgend jaar: ff iets meer aanbod bij de bar aub. Dit was wel erg karig.
En of iemand die koperen ploert ff een paar tandjes lager wil zetten voortaan, hydrofiele doeken waren hard nodig in de nek!

Als laatste; shout-out naar de pizza foodtruck-meneer die me een halve pizza margherita gratis schonk omdat de salame piccante te heet was voor mijn vriendin!

Pinkpop Interview
(De Limburger)

Nieuwe Pinkpop-leiding Tirsa Creusen en Ide Koffeman dolblij met editie 2025, al was er één smetje: ‘Dat zijn vreselijke beslissingen om te nemen’​

Pinkpop ging flink op de schop dit jaar. Verantwoordelijk voor deze frisse wind: Ide Koffeman en Tirsa Creusen. Hoog tijd om terug te blikken met de nieuwe directie: „Dan komen er maar wat minder mensen, maar met dit publiek willen we door.”​

Wat was Pinkpop 2025 voor een editie?

Tirsa: „We zijn een bedrijf dat maar drie dagen per jaar open is. En als de eerste bezoeker binnenloopt, zie je pas of dat wat je aan de tekentafel bedacht hebt ook werkt. Deze editie valt dat allemaal op z’n plek. Ik zeg elk jaar: dit jaar gaan we de beste editie ooit neerzetten. Maar dit jaar voelt het ook zo. Alles is qua organisatie op zijn plek gevallen.”
Ide: „Ik vond het ook mooi om te zien hoe gemotiveerd het publiek is. En hoe lief voor elkaar ook. Hoe de mensen openstaan voor nieuwe dingen. Als je ziet hoeveel generaties er bij Olivia Rodrigo staan. Dat is heel ongebruikelijk op zulke schaal.”
Lief voor elkaar zeg je, is dat anders op andere festivals?

Ide: „Dat denk ik wel. De grote kracht van dit festival is dat het tot diep in de wortels een vriendelijk festival is. Dat mensen hier naar elkaar omkijken. Dat zit ook in de mensen die het festival maken. Want wat je uitstraalt, krijg je ook terug.”
Er was meer schaduw, cashloos betalen, de podia op één lijn. Hoe is het bevallen?

Tirsa: „Supergoed. Op veler verzoek hebben we het rondje Pinkpop teruggebracht. Daarmee konden we ook meteen kijken hoe we Stage 4 makkelijker bereikbaar konden maken. Dat heeft heel goed uitgepakt. We hadden daar ook een overkapping. Dat hebben we geleerd van vorig jaar. Toen stond iedereen in de regen. Maar dat kunnen we natuurlijk nooit voor het hele veld regelen. Want dat zal ook altijd Pinkpop blijven. Dat we allemaal samenkomen voor die headliner.”

Het was minder druk dan sommige andere jaren. Is deze nieuwe opzet ook te handhaven als er 60.000 of 70.000 mensen komen?

Tirsa: „Wij denken van wel. Er zijn heel veel mooie plekjes die nu in het backstagegebied liggen. We zijn het hele weekend al op zoek naar wat we daarmee kunnen. Zonder nu al concrete voorbeelden te kunnen geven.”
Ide: „Vandaag (zondag red.) waren het er 50.000, de vorige dagen ongeveer 40.000. De zondag een wat ouder publiek, zaterdag jonger. Met die mix zijn we blij. Het is voor elk festival belangrijk. Je wilt de mensen behouden die komen, maar ook een nieuwe generatie de kans geven. Ik vond het heel mooi om te zien hoe gemotiveerd het publiek was. Dan komen er maar wat minder mensen, maar met dit publiek willen we door.”
Dus deze nieuwe opzet krijgt een vervolg?

Ide: „Dat is een lijn die je inzet. De dingen die goed zijn, wil je verder versterken en uitbreiden. Dingen die je anders kan doen, ga je aanscherpen. Maar dit is wel de richting. En het is gelukkig nog lang geen volgend jaar.”
De hitte, heeft die nog zorgen gebaard?

Tirsa: „Je ziet het aankomen en kunt snel bijsturen. Dan zie je dat de druk op de EHBO niet anders is dan anders. Meer blaren dan hittegevallen.”
Er was één tegenvaller. Hoe gestrest waren jullie toen die vrachtwagen van Faithless maar niet kwam?

Ide: „Dat zijn vreselijke beslissingen om te nemen. De spullen kwamen vanuit The Isle of Wright en op een gegeven hoor je; we halen het wel, of we halen het net niet. Want de band zelf was ruim op tijd hier. Maar dan moet je gaan anticiperen. En één ding is zeker. Om 24.00 uur stopt het. En je kunt niet van andere artiesten vragen om in te korten. Dus binnen die ruimte moet je dan een oplossing zoeken. Er was een kans dat we het grootste deel van de set konden doen, dat besluit neem je dan samen. De ene keer lukt het net, andere keer concludeer je dat het zeker tien minuten te kort was. En dat was nu zo. Dan is er geen winnaar, er zijn alleen maar verliezers.”
Tot slot Ide. Dit was je eerste Pinkpop als directielid. Hoe beviel het?

„Ik heb ervaring met het opzetten van een nieuw festival. Maar ik vond het heel bijzonder om dit te ervaren. Het warme welkom en dat je onderdeel mag zijn van het instituut Pinkpop, het grote Pinkpop. Dat is wel te gek.”

Popdag, rockdag en een goede combi van beide moet kunnen lukken, denk dat achteraf Timberlake toch niet de allerbeste keuze was. Rodrigo en Muse waren beide gewoon een shot in de roos. Als je voor volgend jaar Linkin Park kan krijgen, een popheadliner en nog een rockheadliner mits je voor Linkin Park een band boekt die voor het dagvolk voor Linkin Park en popfanaten interessant is kun je een heel eind komen (Fontaines DC bijvoorbeeld).

• Leuk
Waarderingen: Louwers
Tijd om het 2026 topic te openen. Maar dat laat ik aan Team Sfeerbeheer, of iemand anders die zich geroepen voelt :D

Popdag, rockdag en een goede combi van beide moet kunnen lukken, denk dat achteraf Timberlake toch niet de allerbeste keuze was. Rodrigo en Muse waren beide gewoon een shot in de roos. Als je voor volgend jaar Linkin Park kan krijgen, een popheadliner en nog een rockheadliner mits je voor Linkin Park een band boekt die voor het dagvolk voor Linkin Park en popfanaten interessant is kun je een heel eind komen (Fontaines DC bijvoorbeeld).
Ik vrees dat nu linkin park boeken echt weer mosterd naar de maaltijd is. Dan zul je een andere unieke headliner er tegenover moeten zetten. LP zal niet genoeg zijn.

Ik vrees dat nu linkin park boeken echt weer mosterd naar de maaltijd is. Dan zul je een andere unieke headliner er tegenover moeten zetten. LP zal niet genoeg zijn.
Ik denk dat LP er alles aan gaat doen om dit momentum zo lang mogelijk te houden, dit krijgen ze nooit weer. Zullen wel nog meer nummer gaan uitbrengen dit jaar en wie weet is het dan alsnog een schot in de roos, mits er een goed dagprogramma bij staat. Pop-act Chappel Roan en voor de oude rocker Pearl Jam? Lijkt mij voor iedereen een mooi weekend.

• Leuk
Waarderingen: Maria
Zo'n slotinterview zegt ook eigenlijk helemaal niks he. Misschien dat de uitspraak "dan komen er maar wat minder mensen" kan nog interessant zijn, of gewoon dom. Het zou ook kunnen betekenen niet meer zo extreem afhankelijk te willen zijn van die headliner. Dat betekent misschien minder kwijt aan gages, waardoor het festival ook met 40k bezoekers rendabel is. Ik geloof eigenlijk niet dat dat nu het geval is op de lange termijn.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik denk dat LP er alles aan gaat doen om dit momentum zo lang mogelijk te houden, dit krijgen ze nooit weer. Zullen wel nog meer nummer gaan uitbrengen dit jaar en wie weet is het dan alsnog een schot in de roos, mits er een goed dagprogramma bij staat. Pop-act Chappel Roan en voor de oude rocker Pearl Jam? Lijkt mij voor iedereen een mooi weekend.
Chappel Roan is toch idem beetje mosterd na de maaltijd? Of die komt nog met meer grote hits, maar dat weet je nooit zo van tevoren

Stiekem wel verwacht dat ze LP gisteravond al hadden aangekondigd.
Vroeger had je nog Jan Smeets die dan in het slotinterview namen aankondigde waar helemaal geen sprake van was. Toch een fijner begin van het topic voor de volgende editie ;)

• Haha
Waarderingen: Blommie

Users who are viewing this thread