Pinkpop Interview
(De Limburger)
Nieuwe Pinkpop-leiding Tirsa Creusen en Ide Koffeman dolblij met editie 2025, al was er één smetje: ‘Dat zijn vreselijke beslissingen om te nemen’
Pinkpop ging flink op de schop dit jaar. Verantwoordelijk voor deze frisse wind: Ide Koffeman en Tirsa Creusen. Hoog tijd om terug te blikken met de nieuwe directie: „Dan komen er maar wat minder mensen, maar met dit publiek willen we door.”
Wat was Pinkpop 2025 voor een editie?
Tirsa: „We zijn een bedrijf dat maar drie dagen per jaar open is. En als de eerste bezoeker binnenloopt, zie je pas of dat wat je aan de tekentafel bedacht hebt ook werkt. Deze editie valt dat allemaal op z’n plek. Ik zeg elk jaar: dit jaar gaan we de beste editie ooit neerzetten. Maar dit jaar voelt het ook zo. Alles is qua organisatie op zijn plek gevallen.”
Ide: „Ik vond het ook mooi om te zien hoe gemotiveerd het publiek is. En hoe lief voor elkaar ook. Hoe de mensen openstaan voor nieuwe dingen. Als je ziet hoeveel generaties er bij Olivia Rodrigo staan. Dat is heel ongebruikelijk op zulke schaal.”
Lief voor elkaar zeg je, is dat anders op andere festivals?
Ide: „Dat denk ik wel. De grote kracht van dit festival is dat het tot diep in de wortels een vriendelijk festival is. Dat mensen hier naar elkaar omkijken. Dat zit ook in de mensen die het festival maken. Want wat je uitstraalt, krijg je ook terug.”
Er was meer schaduw, cashloos betalen, de podia op één lijn. Hoe is het bevallen?
Tirsa: „Supergoed. Op veler verzoek hebben we het rondje Pinkpop teruggebracht. Daarmee konden we ook meteen kijken hoe we Stage 4 makkelijker bereikbaar konden maken. Dat heeft heel goed uitgepakt. We hadden daar ook een overkapping. Dat hebben we geleerd van vorig jaar. Toen stond iedereen in de regen. Maar dat kunnen we natuurlijk nooit voor het hele veld regelen. Want dat zal ook altijd Pinkpop blijven. Dat we allemaal samenkomen voor die headliner.”
Het was minder druk dan sommige andere jaren. Is deze nieuwe opzet ook te handhaven als er 60.000 of 70.000 mensen komen?
Tirsa: „Wij denken van wel. Er zijn heel veel mooie plekjes die nu in het backstagegebied liggen. We zijn het hele weekend al op zoek naar wat we daarmee kunnen. Zonder nu al concrete voorbeelden te kunnen geven.”
Ide: „Vandaag (zondag red.) waren het er 50.000, de vorige dagen ongeveer 40.000. De zondag een wat ouder publiek, zaterdag jonger. Met die mix zijn we blij. Het is voor elk festival belangrijk. Je wilt de mensen behouden die komen, maar ook een nieuwe generatie de kans geven. Ik vond het heel mooi om te zien hoe gemotiveerd het publiek was. Dan komen er maar wat minder mensen, maar met dit publiek willen we door.”
Dus deze nieuwe opzet krijgt een vervolg?
Ide: „Dat is een lijn die je inzet. De dingen die goed zijn, wil je verder versterken en uitbreiden. Dingen die je anders kan doen, ga je aanscherpen. Maar dit is wel de richting. En het is gelukkig nog lang geen volgend jaar.”
De hitte, heeft die nog zorgen gebaard?
Tirsa: „Je ziet het aankomen en kunt snel bijsturen. Dan zie je dat de druk op de EHBO niet anders is dan anders. Meer blaren dan hittegevallen.”
Er was één tegenvaller. Hoe gestrest waren jullie toen die vrachtwagen van Faithless maar niet kwam?
Ide: „Dat zijn vreselijke beslissingen om te nemen. De spullen kwamen vanuit The Isle of Wright en op een gegeven hoor je; we halen het wel, of we halen het net niet. Want de band zelf was ruim op tijd hier. Maar dan moet je gaan anticiperen. En één ding is zeker. Om 24.00 uur stopt het. En je kunt niet van andere artiesten vragen om in te korten. Dus binnen die ruimte moet je dan een oplossing zoeken. Er was een kans dat we het grootste deel van de set konden doen, dat besluit neem je dan samen. De ene keer lukt het net, andere keer concludeer je dat het zeker tien minuten te kort was. En dat was nu zo. Dan is er geen winnaar, er zijn alleen maar verliezers.”
Tot slot Ide. Dit was je eerste Pinkpop als directielid. Hoe beviel het?
„Ik heb ervaring met het opzetten van een nieuw festival. Maar ik vond het heel bijzonder om dit te ervaren. Het warme welkom en dat je onderdeel mag zijn van het instituut Pinkpop, het grote Pinkpop. Dat is wel te gek.”