Pinkpop 2024

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
174
80
als ze de capaciteit terug zetten naar 60.000 en de vlag "uitverkocht" gaat uit... dan hoor je denk ik niemand er over.
maar met meer dan 70.000 kaarten willen verkopen en met net over de 60.000 bezoekers op het terrein lopen, zegt men : 'kijk Pinkpop eens niet uitverkocht zijn"

imo is Pinkpop een festival geschikt voor 60.000 bezoekers, qua terrein en qua campings en qua parkeergelegenheid. Zodra er meer bezoekers komen is er altijd wel iets waar ze tegenaan lopen en op moeten lossen (inmiddels zullen ze daar van geleerd hebben neem ik aan)... De problemen zitten vaak ook bij de dagjesmensen, die voor 1 dag parkeerplaats en misschien ook overnachting zoeken, helemaal nadat de capaciteit met 10.000 per dag aan dagjesmensen verhoogd is.

naar mijn idee, is Pinkpop ook meer een festival dat weekend bezoekers / campeerders trekt dan dagjesmensen.
als je mij vraagt zou 45.000 weekendkaarten 15.000 dagkaarten per dag een makkelijke strategie zijn voor Pinkpop.
de dagen dat er 25.000 dagkaarten uitgaan zijn echt uitzonderingen.
doorgaans zie je dat de Pinkpop dagkaarten tussen 10.000 en 15.000 hangen laatste jaren, op een enkele uitzondering na (Pearl Jam 2022 bijvoorbeeld)
weekendkaarten gaan normaal goed, afgelopen jaar ook weer 98%. imo ligt bij de weekendkaarten dan ook niet het probleem in de verkoopcijfers.
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat zou je max. bedrag zijn die je bereid bent om te betalen voor deze line-up?

Want daarmee is Pinkpop bezig, capaciteit terug zetten maar (veel) meer geld vragen per kaartje afhangend van extra's en luxe opties. Ze zoeken een andere publiek zoveel is duidelijk, andere festivals snoepen hun traditionele bezoekers meer en meer af.

Werchter bijvoorbeeld, 4 dagen voor € 309,- en Pinkpop € 290,- voor 3 dagen. Denk (subjectief) dat Werchter een veel betere line-up heeft voor de 'traditionele' Pinkpop bezoeker.

Straks heb je Pinkpop voor 30.000 mensen maar kaartje is dan vele maal duurder, maar dan helemaal niet druk, dus daar heb je er ook voordeel uit.
 
Laatst bewerkt:

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat zou je max. bedrag zijn die je bereid bent om te betalen voor deze line-up?

Want daarmee is Pinkpop bezig, capaciteit terug zetten maar (veel) meer geld vragen per kaartje afhangend van extra's en luxe opties. Ze zoeken een andere publiek zoveel is duidelijk, andere festivals snoepen hun traditionele bezoekers meer en meer af.

Werchter bijvoorbeeld, 4 dagen voor € 309,- en Pinkpop € 290,- voor 3 dagen. Denk (subjectief) dat Werchter een veel betere line-up heeft voor de 'traditionele' Pinkpop bezoeker.

Straks heb je Pinkpop voor 30.000 mensen maar kaartje is dan vele maal duurder, maar dan helemaal niet druk, dus daar heb je er ook voordeel uit.
Daar is Mojo juist niet mee bezig. Ze willen naar bijna 80.000 groeien. Dat lukt ze gelukkig (vooralsnog) niet, maar het is wel hun ambitie.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.160
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat zou je max. bedrag zijn die je bereid bent om te betalen voor deze line-up?

Want daarmee is Pinkpop bezig, capaciteit terug zetten maar (veel) meer geld vragen per kaartje afhangend van extra's en luxe opties. Ze zoeken een andere publiek zoveel is duidelijk, andere festivals snoepen hun traditionele bezoekers meer en meer af.

Werchter bijvoorbeeld, 4 dagen voor € 309,- en Pinkpop € 290,- voor 3 dagen. Denk (subjectief) dat Werchter een veel betere line-up heeft voor de 'traditionele' Pinkpop bezoeker.

Straks heb je Pinkpop voor 30.000 mensen maar kaartje is dan vele maal duurder, maar dan helemaal niet druk, dus daar heb je er ook voordeel uit.
Heb je hier een bron voor? Klinkt zeer onwaarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
174
80
Heb je hier een bron voor? Klinkt zeer onwaarschijnlijk.
Moeten wij bronnen posten en alle posts nu valideren? Meest belangrijk vraag was. Hoeveel is men max. bereid te betalen voor deze line-up? Graag ook de bron voor het Mojo verhaal dan (graag officieel beleidsplan, geen blogpost of iets dergelijks) om het goed de kunnen valideren.
 
  • Haha
Waarderingen: Mark's Kal

Landgraver

Support act
13 apr 2021
940
445
Daar is Mojo juist niet mee bezig. Ze willen naar bijna 80.000 groeien. Dat lukt ze gelukkig (vooralsnog) niet, maar het is wel hun ambitie.
Tsja imo is Megaland niet geschikt voor +/- 80000 bezoekers,in 2022 puilde het terrein al uit bij Metallica en PJ.Waar laat je al die mensen??Kunnen ze nog uit uitbreiden?En dan met welke line-up gaat dat lukken,dan moet je toch Champions league acts gaan boeken dat zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren.Veel werk voor Trommelen en co.Dromen mag maar wel realistisch blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.160
Moeten wij bronnen posten en alle posts nu valideren? Meest belangrijk vraag was. Hoeveel is men max. bereid te betalen voor deze line-up? Graag ook de bron voor het Mojo verhaal dan (graag officieel beleidsplan, geen blogpost of iets dergelijks) om het goed de kunnen valideren.
Je zegt heel stellig:

Want daarmee is Pinkpop bezig, capaciteit terug zetten maar (veel) meer geld vragen per kaartje afhangend van extra's en luxe opties

Ik was benieuwd of je daar een bron van een interview oid voor had.

Wat men max overhad voor de line-up lijkt me ook niet heel relevant. Je kunt beter vragen voor welke line-up mensen wél dit bedrag over hadden gehad. Antwoord ligt bij de overige festivals, die wel allemaal strak uitverkopen.
 

MadMandra27

Dagopener
23 aug 2022
725
946
Moeten wij bronnen posten en alle posts nu valideren? Meest belangrijk vraag was. Hoeveel is men max. bereid te betalen voor deze line-up? Graag ook de bron voor het Mojo verhaal dan (graag officieel beleidsplan, geen blogpost of iets dergelijks) om het goed de kunnen valideren.
Ik hou dit steeds wat voor mezelf bij hoeveel ik zou geven voor de afzonderlijke optredens die ik zie op festivals en dan kom ik deze editie op 265 euro uit, oftewel -25 euro tov de eigenlijke prijs. Een te aanvaarden verschil dus.

For reference: bij dezelfde oefening van de RW line-up vorig jaar kwam ik op 340 euro uit, oftewel +50 euro tov de eigenlijke prijs. Het is dus een stukje minder dan toen, maar je kan niet altijd 6 gooien natuurlijk ;)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.669
7.432
Ik hou dit steeds wat voor mezelf bij hoeveel ik zou geven voor de afzonderlijke optredens die ik zie op festivals en dan kom ik deze editie op 265 euro uit, oftewel -25 euro tov de eigenlijke prijs. Een te aanvaarden verschil dus.

For reference: bij dezelfde oefening van de RW line-up vorig jaar kwam ik op 340 euro uit, oftewel +50 euro tov de eigenlijke prijs. Het is dus een stukje minder dan toen, maar je kan niet altijd 6 gooien natuurlijk ;)

Is dat niet heeeeel weinig? Die 265 euro haal ik al met één dag Graspop...
 

MadMandra27

Dagopener
23 aug 2022
725
946
Ik reken met "geïndexeerde" bedragen eigenlijk. Zo zijn ultimate must-see's (Muse, AM, ...) 35 euro waard, terwijl ik voor een los concert wel dubbel zoveel zou voor uitgeven. Dus je zou kunnen zeggen dat ik alles steeds aan halve prijs reken, zie het als de festival-taks :ROFLMAO:
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Tsja imo is Megaland niet geschikt voor +/- 80000 bezoekers,in 2022 puilde het terrein al uit bij Metallica en PJ.Waar laat je al die mensen??Kunnen ze nog uit uitbreiden?En dan met welke line-up gaat dat lukken,dan moet je toch Champions league acts gaan boeken dat zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren.Veel werk voor Trommelen en co.Dromen mag maar wel realistisch blijven.
Helemaal mee eens. Wat mij betreft zelfs terug naar 55.000, maar geen idee hoe levensvatbaar dat is.
 
  • Wow
Waarderingen: DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat zou je max. bedrag zijn die je bereid bent om te betalen voor deze line-up?
€90,- per dag zou ik voor deze lineup redelijk vinden, dus €270 voor het weekend. Nu is het ca €96,- per dag gerekend over het weekend ticket van €290... krijg er wel, met name Måneskin en Keane, Nothing But Thieves met Ed Sheeran en Hozier voor. Denk dat een los concert Ed Sheeran hoger zou uitpakken dan €96,-

Graag ook de bron voor het Mojo verhaal dan (graag officieel beleidsplan, geen blogpost of iets dergelijks) om het goed de kunnen valideren.
o.a. : festileaks.com/2023/05/pinkpop-overweegt-vierde-dag-en-groei-naar-80-000-bezoekers/
 
  • Winning
Waarderingen: elo en Mark's Kal

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Moeten wij bronnen posten en alle posts nu valideren? Meest belangrijk vraag was. Hoeveel is men max. bereid te betalen voor deze line-up? Graag ook de bron voor het Mojo verhaal dan (graag officieel beleidsplan, geen blogpost of iets dergelijks) om het goed de kunnen valideren.
Je hoeft geen bronnen te benoemen, maar daarom kan gelukkig iedereen hier zomaar iets roepen zonder serieus genomen te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Ik heb ook niet meer het idee dat Pinkpop het vlaggenschip voor Mojo is. Er zit veel meer potentie in Lowlands en DTRH + losse zaal shows voor ze. Het doet me denken aan een bedrijfsovername waar de nieuwe eigenaar maar wat aanrommelt en het gewoon ziet als een extra inkomen maar verder weinig tijd en energie inpompt. Voorheen pakte ik altijd wel een dagje mee, maar ondertussen kan dit me aandacht echt niet pakken. Terwijl het affiche niet super slecht is ofzo. En ik heb het idee dat het overal niet meer leeft zoals Pinkpop het deed (zowel in positieve als in negatieve zin). Heb het idee dat heel veel mensen er niet heel veel meer van vinden, en vroeger was het meer love it or hate it dan dat het nu is. Vind ook dat Pinkop wat van zijn charme is verloren door o.a. het vertrek van een Jan bijvoorbeeld. Iedereen vond er wel wat van, zijn uitspraken, dan was die weer boos die, of vond weer iets van dit. Het ging op social media fora altijd wel over die gekke Jan. En kwa branding vind ik het ook allemaal beetje slappe hap op dit moment.
 

Daantje

Gouden Tip
21 mrt 2015
482
65
ik verwacht niet dat het aanbod headliners beter gaat worden...
Ben er bang voor dat de tijd dat de stadion headliners op Pinkpop kwamen geheel voorbij is, te hoge gage's waardoor de kosten de spuigaten uitlopen. Kijk naar de ticketprijzen voor Swift, Springsteen, Eagles of AC/DC.

Als aan die absurde prijzen en gage's niets gaat veranderen, dan blijven er voor Pinkpop headliners in deze catagorie over. Dat is toch net een andere catagorie en geen grote stadion acts meer. Kijk naar headliners in Duitsland op Rock am Ring/Rock im Park, of Hurricane/Southside. Kijk over de grens bij IOW of Sziget. Of kijk bij Graspop of Rock Werchter. Of verder over de grens naar de Lollapalooza festivals of de Rock in Rio festivals Daar zitten de headliners waar je voor Pinkpop naar moet kijken imo.

In principe viel Green Day imo in een catagorie die had kunnen passen op Pinkpop, normale staanplaatsen in Gelredome ca 78 euro, geeft aan dat ze qua prijzen en gage zeer waarschijnlijk waren geweest voor Pinkpop.
Als Pearl Jam in EU is in juni 2025, dan schrijf ik ze alvast op voor Pinkpop, Same voor Foo Fighters. Misschien dat zelfs (ja ik ga het zeggen) dat qua prijzen en gage Iron Maiden in de betaalbare lijn zit qua headliner, beschikbaarheid zal minder zijn door de metalfests rond Pinkpop waar de band normaal eerder voor zal kiezen. Metallica is dan weer zo'n act die meer voor de mainstream festivals kiest dan de metalfests, maar ook qua prijzen en gage nog haalbare kaart blijven.

Ik ben zelf dan wel weer enthousiast over Maneskin, maar dat ze zo snel al zo'n beetje overal als headliner opduiken is toch wel een teken dat prijzen en gage's zeer aantrekkelijk waren gezet tegenover de populariteit van de band.
En ik kijk er niet gek van op als Pinkpop bij geen beschikbare Pearl Jam's, Foo Fighters' of Metallica's komende jaren weer grijpt naar "jonge" headliners of dj's die de wenkbrauwen doen fronzen!!

Pearl jam 174.50 staanplaatsen berlijn.
Zie ik dan ook niet zo snel meer op pinkpop staan. Zal 2025 ziggo wel worden.
 

HaaEll

Campingartiest
21 nov 2023
51
36
Ik heb ook niet meer het idee dat Pinkpop het vlaggenschip voor Mojo is. Er zit veel meer potentie in Lowlands en DTRH + losse zaal shows voor ze. Het doet me denken aan een bedrijfsovername waar de nieuwe eigenaar maar wat aanrommelt en het gewoon ziet als een extra inkomen maar verder weinig tijd en energie inpompt. Voorheen pakte ik altijd wel een dagje mee, maar ondertussen kan dit me aandacht echt niet pakken. Terwijl het affiche niet super slecht is ofzo. En ik heb het idee dat het overal niet meer leeft zoals Pinkpop het deed (zowel in positieve als in negatieve zin). Heb het idee dat heel veel mensen er niet heel veel meer van vinden, en vroeger was het meer love it or hate it dan dat het nu is. Vind ook dat Pinkop wat van zijn charme is verloren door o.a. het vertrek van een Jan bijvoorbeeld. Iedereen vond er wel wat van, zijn uitspraken, dan was die weer boos die, of vond weer iets van dit. Het ging op social media fora altijd wel over die gekke Jan. En kwa branding vind ik het ook allemaal beetje slappe hap op dit moment.
Op zie richt Pinkpop zich idd. Voor mij is het ondertussen een lokaal feestje met wat mensen die 538/q-music luisteren.
 

rednasnamsob

Gouden Tip
25 feb 2020
379
209
€90,- per dag zou ik voor deze lineup redelijk vinden, dus €270 voor het weekend. Nu is het ca €96,- per dag gerekend over het weekend ticket van €290... krijg er wel, met name Måneskin en Keane, Nothing But Thieves met Ed Sheeran en Hozier voor. Denk dat een los concert Ed Sheeran hoger zou uitpakken dan €96,-


o.a. : festileaks.com/2023/05/pinkpop-overweegt-vierde-dag-en-groei-naar-80-000-bezoekers/
even inhakend op de bronvermelding van Dennis. ze zijn natuurlijk wel al langzaam bezig om die 4e dag toe te voegen... Dit jaar gaan de campings al om 15:00 uur open... en volgens mij is er 's avond op Camping B al het een en ander te beleven (toch?). Wij maken er wat dat betreft ook een lang weekend van en staan (hopelijk) donderdag om 10:00 uur voor de poort van Camping A. Vraag me af of we de eerste zijn, maar dat denk ik niet eerlijk gezegd...
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

Athos

Gouden Tip
13 jul 2023
474
696
Ik heb ook niet meer het idee dat Pinkpop het vlaggenschip voor Mojo is. Er zit veel meer potentie in Lowlands en DTRH + losse zaal shows voor ze. Het doet me denken aan een bedrijfsovername waar de nieuwe eigenaar maar wat aanrommelt en het gewoon ziet als een extra inkomen maar verder weinig tijd en energie inpompt. Voorheen pakte ik altijd wel een dagje mee, maar ondertussen kan dit me aandacht echt niet pakken. Terwijl het affiche niet super slecht is ofzo. En ik heb het idee dat het overal niet meer leeft zoals Pinkpop het deed (zowel in positieve als in negatieve zin). Heb het idee dat heel veel mensen er niet heel veel meer van vinden, en vroeger was het meer love it or hate it dan dat het nu is. Vind ook dat Pinkop wat van zijn charme is verloren door o.a. het vertrek van een Jan bijvoorbeeld. Iedereen vond er wel wat van, zijn uitspraken, dan was die weer boos die, of vond weer iets van dit. Het ging op social media fora altijd wel over die gekke Jan. En kwa branding vind ik het ook allemaal beetje slappe hap op dit moment.
Ik ben opgegroeid in Den Helder. Verder weg van Landgraaf kan bijna niet. Pinkpopweekend was op school echt een ding. Ouderejaars gingen uiteraard naar het festival zelf en de thuisblijvers volgden alles op tv. De rest van het jaar zag je in het straatbeeld ook best wel mensen met Pinkpopgear rondlopen.

Die vibe is echt helemaal weg volgens mij. Qua relevantie straalt PP nog maar weinig uit. De enige mensen die ik nog ken die wel eens gaan gaan voor een dagje voor een specifieke mega-artiest (Paul McC, Bruce, Metallica).
 

HaaEll

Campingartiest
21 nov 2023
51
36
Ik ben opgegroeid in Den Helder. Verder weg van Landgraaf kan bijna niet. Pinkpopweekend was op school echt een ding. Ouderejaars gingen uiteraard naar het festival zelf en de thuisblijvers volgden alles op tv. De rest van het jaar zag je in het straatbeeld ook best wel mensen met Pinkpopgear rondlopen.

Die vibe is echt helemaal weg volgens mij. Qua relevantie straalt PP nog maar weinig uit. De enige mensen die ik nog ken die wel eens gaan gaan voor een dagje voor een specifieke mega-artiest (Paul McC, Bruce, Metallica).
Hoe lang is dit terug?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken