Pinkpop 2023

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Kom volgend jaar gezellig naar Graspop dan, gegarandeerd dat je daar alleen maar die sfeer en beter tegenkomt!

Nee flauw, weet ook wel dat Pinkpop veel meer jouw muziek boekt. Heel vervelend om te lezen dat men zich daar dan zo bij gedraagt. Zeker na dagenlang op Graspop juist het gevoel te hebben dat iedereen zo perfect zichzelf kan zijn daar, en ontzettend sociaal is naar elkaar toe. Zo’n publiek wens ik elke festivalganger toe.
En dat is niet om te generaliseren maar metalheads zijn over het algemeen erg sympathiek en fijn publiek (mensen oprapen in de moshpits, rolstoelers crowdsurfen en over het algemeen rekening met elkaar houden). Ik heb daar een theorie over...
Als metalhead ben je toch vaak een buitenbeentje en een heel veld met buitenbeentjes weet hoe het is om genegeerd, gepest, bekeken te worden omdat je niet het geëigende pad volgt. Ik denk dat dat toch voor een toename van empathie zorgt of heeft gezorgt. Zoals al eerder gezegd hier..er was veel liefde in het Rammstein voorvak. Amen.
 

reaper

Support act
26 okt 2015
1.107
938
Van een afstandje gehoord en gezien, maar klonk best aardig. En het publiek was ook enthousiast.

Jij bent ook degene die voor het eerst naar Pinkpop bent geweest en normaal naar Werchter gaat toch?

Ik zit mede door de toch wat tegenvallende editie (sfeer, timetable en terrein) te overwegen om volgend jaar een kijkje te nemen op rock werchter. Wat vond jij qua totaal pakket het leukste festival van de twee en wat vond je de plus en minpunten van Pinkpop ten opzichte van Werchter?
yes
correct. was mijn eerste keer.

als ik ze puur naast elkaar leg wint werchter het al sinds 2009 ieder jaar over de hele lijn qua line up. het enige jaar dat ik echt iets had van wauw pinkpop is het Rolling stones jaar maar daar vond ik de breedte dan toch ook weer niet erg goed. + als belg heb ik ook minder met dingen als Nielson, Donnie,... als opvulling.

qua aankleding is er niet veel verschil. vrij standaard behalve het roze dat veel terug te vinden is op de weide qua kledij van festival gangers,

Met beide hun eigen stukje qua eten en drinken. Al is de keuze net iets beter op pinkpop (kalm aan baan)en ook de waterfles die je kan krijgen vind ik een enorme plus.

Podium indeling is beter op werchter. Ben niet van de over elkaar staande stages eigenlijk omdat je dan heel veel mensen hebt die gewoon picknicken de hele dag bij wijze van spreken. en the barn heeft meer potenieel om er magischere optredens te produceren dan de TENT. Nadeel, tent vol is vol en geraak je er niet meer bij. dan gaat de ingang op slot.

Stage 4 en slope zijn ook evenwaardig ongeveer.

crew en organisatie is net iets vriendelijker op pinkpop. sfeer op de weide ongeveer hetzelfde al kan ik mij neit aan indruk ontdoen dat het op werchter soms uitbundiger is aan de mainstage..

overall als je intresse hebt zou ik het een keertje proberen.
Ondanks alles doe ik waarschijnlijk beide vanaf nu; pinkpop met de vriendin voor de meer pop inslag en nederlandstalige stuff en doe ik werchter met de vrienden en met muziek dat meer in mijn straatje ligt
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ben niet van de over elkaar staande stages eigenlijk omdat je dan heel veel mensen hebt die gewoon picknicken de hele dag bij wijze van spreken.
ja daar zijn onder de Pinkpoppers ook de meningen zeer sterk over verdeeld.

voordeel is dat je met het hele veld de 2 grootste podia constant ziet, ook aan einde dag veel grotere acts op dat podium kan zetten.
Kijk hoe fantastisch QOTSA uitgepakt is, zo veel mensen als nu QOTSA zagen hadden never nooit op het Noord gedeelte kunnen staan.

Tegendeel is dat er een groter deel backstage gemaakt is, waardoor het niet meer mogelijk is om om het Noord podium heen te lopen langs 2 kanten.
Merk toch dat dat echt het grootste struikelblok is, veel genoemd tegendeel ook.

Wat betreft het picknicken, ja dat is eigenlijk op Pinkpop altijd al geweest. Ik zie het meer als de traditionele Pinkpop-beleving, uit de oude tijden van Geleen met 1 podium. Je zou zeggen, dat is dan een 'uitstervend soort ?', maar gek genoeg blijft dat toch leven. Sterker nog, door nu de 2 stages naar elkaar toe (waarmee Pinkpop eigenlijk een dubbel-mainstage festival wil worden) merk je wel dat dat de mensen die blijven hangen op het veld weer terug aantrekt, omdat je nu de 2 grootste podia constant ziet en je hoeft je alleen maar om te draaien.
 

Descor1995

Campingartiest
21 jun 2022
68
31
Nu mijn verslag van de zaterdag ook geschreven is en hieronder te lezen, kan ik zeggen dat ik nu mijn vijfde keer Pinkpop kan afsluiten. Ik kan wel zeuren over te slecht zicht door de mensen die voor me staan en groter zijn, dat wil niet zeggen dat ik niet heb kunnen genieten, want dat heb ik zeker.

Pinkpopzaterdag

Na een flinke wandeling van een uur naar huis door de drukte, een korte nacht en terwijl ik nog niet helemaal bij was gekomen van de vrijdag, ben ik een uur later dan eigenlijk gepland naar het festivalterrein gegaan. De vrijdag was al lang genoeg en nog een hele lange dag zou ik niet trekken, dus een uurtje later gegaan dan ik zou willen. Daardoor wel DeWolff gemist die op mijn lijstje stond om naar toe te gaan.



De eerste act van de dag was voor mij dan ook The Big Moon op Stage 4. Ze waren wat aan de verlegen kant, ze wist in ieder geval niet goed wat te zeggen, maar kregen hier en daar wel wat publiek mee. Toch was het op één of andere manier niet helemaal mijn ding.



Na deze band bleef ik daar rondhangen voor Hot Milk die daarna kwam. Tussendoor geen band die ik wilde zien, en helaas voor mij was er geen zitplek vrij in de schaduw, wel in de volle zon dus mij nog eens goed ingesmeerd. Hapje erbij en dan begint eindelijk de tweede band voor mij. De funky rockband was aardig goed met rocken, zorgden voor een moshpit en het gehele plein daarzo kregen ze mee. Ik heb mij goed vermaakt bij deze kleine band.



De bedoeling was om mij aan te sluiten bij Rondé om daarna makkelijker naar Disturbed te gaan dan wanneer ik bij Sons was. Het bleek echter dat Disturbed last-minute moest afzeggen omdat de zanger minimaal vier dagen van de arts zijn stem moest rusten. Rondé dus afgekeken (niet echt mijn ding, kreeg het veld wel mee en ik genoot gewoon), daarna door naar het toilet en eten halen voor het avondeten. Klein stukje van Ramkot meegekregen. Een plekje zoekend voor Hollywood Vampires, had ik helaas de pech geen goed plekje te vinden. De pijn in mijn voeten, de warmte en benauwdheid en dan ook nog zo’n enorme menigte waarin ik stond dat letterlijk op elkaar gedrukt stond, bezorgde me benauwdheid. Na een paar liedjes hield ik Hollywood Vampires dan ook voor gezien om uit de drukte te komen. Normaliter sta ik dan ook bij het hek ergens vooraan, of aan de zijkant wat ook wel helpt. Drinken gaan halen om dan ergens op het gras te gaan zitten waar meer mensen zaten. Zo konden mijn voeten ook meteen rust krijgen.



Eigenlijk wilde ik ook de Black Keys zien, maar het energiegebrek en het besef dat ik moet zorgen dat ik voor de bands op het Zuidpodium bij het hek kom te staan, ben ik dus naar het Zuidpodium gelopen en ergens aan het hek gaan zitten naast het beeld- en geluidtent voor The Script en later ook Robbie Williams. Hoewel er uiteindelijk iemand voor me stond die wat groter was en er al eerder zat, kon ik dankzij het hekwerk langs hem heen kijken zonder ook maar verder hinder te vinden.



The Script nam iedereen goed mee en het was voelbaar hoe de pijn van het gemis van de gitarist voor de zanger en de rest van de band was. Ik weet niet hoe de band normaal klinkt, gezien ik ze nog niet eerder had gezien, maar ik vond de band wel goed klinken, met hier en daar wat onzuiverheden doordat ze emotioneel waren.



Als laatste Robbie Williams. Het was lang wachten, want de plek die ik bij The Script had wilde ik niet opgeven ook al was het niet de beste plek om te staan. Het was goed genoeg om te voorkomen dat ik in de situatie zat zoals bij The Hu en dus sloeg ik een andere must-see over, namelijk Queen of The Stone Age. Wel van een aardige afstand gehoord en ze klonken lekker. Jammer dat ik ze niet mee heb kunnen pakken.

Robbie Williams zelf liet veel over aan het publiek en/of zijn achtergrondzangeressen. Het was veel gepraat, meer gepraat dan muziek, waarvoor ik hem wat saai vond. Natuurlijk, dit komt door zijn leeftijd – oh uh ahum, door Longcovid – zoals hij het zelf zegt en ik moet zeggen dat hij het dan als entertainer het wel goed heeft opgelost en dat zijn band hem goed bijvalt, vooral de achtergrondzangeressen.
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
365
296
ja daar zijn onder de Pinkpoppers ook de meningen zeer sterk over verdeeld.

voordeel is dat je met het hele veld de 2 grootste podia constant ziet, ook aan einde dag veel grotere acts op dat podium kan zetten.
Kijk hoe fantastisch QOTSA uitgepakt is, zo veel mensen als nu QOTSA zagen hadden never nooit op het Noord gedeelte kunnen staan.

Tegendeel is dat er een groter deel backstage gemaakt is, waardoor het niet meer mogelijk is om om het Noord podium heen te lopen langs 2 kanten.
Merk toch dat dat echt het grootste struikelblok is, veel genoemd tegendeel ook.

Wat betreft het picknicken, ja dat is eigenlijk op Pinkpop altijd al geweest. Ik zie het meer als de traditionele Pinkpop-beleving, uit de oude tijden van Geleen met 1 podium. Je zou zeggen, dat is dan een 'uitstervend soort ?', maar gek genoeg blijft dat toch leven. Sterker nog, door nu de 2 stages naar elkaar toe (waarmee Pinkpop eigenlijk een dubbel-mainstage festival wil worden) merk je wel dat dat de mensen die blijven hangen op het veld weer terug aantrekt, omdat je nu de 2 grootste podia constant ziet en je hoeft je alleen maar om te draaien.
Ik heb eigenlijk niet zo'n last van het picknikken en ben dus best blij met de nieuwe opstelling. Als een optreden mij niet zo interesseert is het wel fijn even te kunnen zitten in het veld.

Wel zou ik halverwege het veld een soort looppad fijn vinden zodat je niet hoeft te slalommen om het veld over te steken. Of zoals vaker aangegeven bij de Stille Jan een opening en een pad tussen tent en stage 4.
 

reaper

Support act
26 okt 2015
1.107
938
ja daar zijn onder de Pinkpoppers ook de meningen zeer sterk over verdeeld.

voordeel is dat je met het hele veld de 2 grootste podia constant ziet, ook aan einde dag veel grotere acts op dat podium kan zetten.
Kijk hoe fantastisch QOTSA uitgepakt is, zo veel mensen als nu QOTSA zagen hadden never nooit op het Noord gedeelte kunnen staan.

Tegendeel is dat er een groter deel backstage gemaakt is, waardoor het niet meer mogelijk is om om het Noord podium heen te lopen langs 2 kanten.
Merk toch dat dat echt het grootste struikelblok is, veel genoemd tegendeel ook.

Wat betreft het picknicken, ja dat is eigenlijk op Pinkpop altijd al geweest. Ik zie het meer als de traditionele Pinkpop-beleving, uit de oude tijden van Geleen met 1 podium. Je zou zeggen, dat is dan een 'uitstervend soort ?', maar gek genoeg blijft dat toch leven. Sterker nog, door nu de 2 stages naar elkaar toe (waarmee Pinkpop eigenlijk een dubbel-mainstage festival wil worden) merk je wel dat dat de mensen die blijven hangen op het veld weer terug aantrekt, omdat je nu de 2 grootste podia constant ziet en je hoeft je alleen maar om te draaien.

over je eerste punt ben ik het niet eens. Grotere namen zetten op dat podium dan als het omgedraaid staat. dat kan ergens anders ook. Bv Werchter met de barn. Net omdat die 2de stage ook enorm is staan daar dingen als Editors, Ben howard, Iggy Pop, Rosalia, Puscifer,... bands die even goed de QOTSA slot hadden gehad of kunnen hebben op pinkpop. Met name Rosalia is een erg grote naam. + het komt de sfeer vaak ten goede om daar te spelen.

en net omdat je niet zit met de 70 percent ik draai om en ik maak er een cafe praatje met op de achtergrond wat muziek van. want het andere podium is waar de "echte namen" staan zoals pink

niks mis met picknikken maar zoals op werchter is dat eerder op de achterste helft van de weide en nu heb ik gevoel dat deze veel dichter op beide stages zitten dan zou moeten.

het langs 2 kanten niet rond kunnen was me nog niet opgevallen als irritatie maar hoe meer ik er over na denk is dat inderdaad misschien wel handiger ja. want nu moet alles door die trechter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
315
263
Jammer dat mensen elkaar niks gunnen, dan blijf ik lekker staan. Beetje zielig als je zo moet denken, ik zou het vervelend vinden als ik iemands beeld continu blokkeer maar goed iedereen is anders.
Moet zeggen dat ik daar nooit heel vrolijk van word nee, ben zelf 2m, en je voelt je toch bezwaard. Maar als ik iedereen die kleiner is dan mij vriendelijk voor ga laten dan snij ik mezelf natuurlijk ook in de vingers. dan kom ik tussen de bargasten te staan. Soms is het simpelweg ook gewoon pech hebben, of vaker naar een festival in Belgie gaan waar de gemiddelde lengte toch wat lager ligt ;)
Ik vind het nogal vreemd dat kleine mensen met een grote waffel altijd maar denken dat anderen aan hun tekortkomingen moeten aanpassen. Als je ergens zeker van wilt zijn in het leven dan begint het in ieder geval al met op tijd komen.
Daar lopen er zo veel van rond, zuchtend en puffend achter je gaan staan. Heerlijk de slachtoffer rol pakken.
Om dit soort situaties te ontlopen ga ik vaak bij, in geval van een tent of zaal, naast een paal staan. Mijn camouflage.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.159
Voor mij totaal afhankelijk van de situatie. Bij een zitconcert vorig jaar een zitplekje naar achteren opgeschoven omdat de fans 1 rij achter mij echt niks konden zien. Wil ik in het theater ook nog wel eens doen.

Bij staconcerten en festivals is het afhankelijk van hoe lang ik ergens sta, maar over het algemeen heb ik er weinig moeite mee om mensen even voor me te laten. Ik kan toch over ze heenkijken. Als iemand me het vriendelijk vraagt heb ik er weinig moeite mee. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Cootje, Cooklu en Oasiss

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
365
296
Voor mij totaal afhankelijk van de situatie. Bij een zitconcert vorig jaar een zitplekje naar achteren opgeschoven omdat de fans 1 rij achter mij echt niks konden zien. Wil ik in het theater ook nog wel eens doen.

Bij staconcerten en festivals is het afhankelijk van hoe lang ik ergens sta, maar over het algemeen heb ik er weinig moeite mee om mensen even voor me te laten. Ik kan toch over ze heenkijken. Als iemand me het vriendelijk vraagt heb ik er weinig moeite mee. :)
Zelf ben ik 1.63cm, als een lang iemand er al staat zorg ik dat ik er niet recht achter terecht kom. Vind het raar dat hij er dan staat en mij voor zou moeten laten terwijl ik later ben.

Anders vind ik het als een deel van de groep later aanhaakt bij een groep die al voor je staat. Hierbij merk ik dat de echt lange mensen altijd super zelfbewust zijn en naar achter kijken om een beetje te schuiven dat degene achter hen zo veel mogelijk nog zien. Meestal schuift het dan zelfs zo dat ik naast de lange persoon terecht kom ipv achter.

De mensen die misbruik maken van een moshpit om naar voren te schuiven zijn gewoon asociaal, ook als die klein zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
over je eerste punt ben ik het niet eens. Grotere namen zetten op dat podium dan als het omgedraaid staat.
nou, het heeft wellicht een beetje achtergrond uitleg nodig, bedenk ik me.

het Noord podium stond dus eerst omgedraaid, maar ook op de plek waar de Roze tent staat, verder terug op het Noord gedeelte.
Dus, het aantal publiek voor dat podium was beperkter, vaak ook veel te druk of zo druk dat mensen niet eens meer gingen proberen om iets te zien.
Ook is de glooing van het Noord gedeelte zodanig, dat het grasveld afloopt naar mate je verder van het Noord-podium af ging. Dus het kwam het zicht op het podium zeker niet ten goede.
Acts als Elbow, SOAD, Puscifer, Aviccii, Arcade Fire of Placebo sloten in de laatste jaren hier het podium af.
Het punt is, dat zette Pinkpop hier acts neer met grote populariteit / toestroom veel publiek, kon je zeggen dat dat qua terrein niet meer paste.
Het was destijds letterlijk : het tweede podium.

Wat nu is, is dat beide podia over het hoofdveld gericht staan. Er kan daardoor een veel grotere massa publiek bediend worden.
Het podium is niet zo zeer meer "het tweede podium", maar trekt zich veel meer op aan het mainstage zusje op Zuid.
Maar dan komt het, een acts als QOTSA of Editors zou normaal op Pinkpop als sub op de mainstage terecht zijn komen, imo komt het dus wel al de grote namen bovenaan het affiche ten goede, met het Noord podium in de nieuwe opstelling.
Je zou het voorzichtig kunnen vergelijken met wat Graspop heeft met de 2 mainstages naast elkaar.

(zo was de indeling voor 2022, op deze oude foto van 2013 zie je heel goed met de tent naast de mainstage en het noord podium op het noord gedeelte.)
pinkpop-2012-hoofdterrein.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78 en Bob105

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.837
Die 2 mainstages naast elkaar zoals op GMM en Hellfest is wel echt ideaal. Volgens mij is het terrein op Pinkpop daar helaas te smal voor.
Daardoor zou je wel meer ruimte hebben verderop het veld, waar voor 2022 het Noord podium stond (en nu dus de Tent).
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.159
Ik vond die oude indeling toch wat prettiger. Nu lijken veel mensen de hele dag op dezelfde plek te blijven zitten op kleedjes, dat geeft toch iets minder festivalgevoel. Bij Noord konden dan minder mensen staan, maar dat was wel iets beter voor de beleving imo. Oude plek vd tent beviel me ook iets beter, maar dat is gewenning denk ik.

Verandering zou wel zijn gedaan voor dat Skydeck, of niet?
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Ook ik vond de oude indeling beter, veelste druk nu op het veld en nog meer mensen die heel de dag op een kleedje op het veld liggen. Het veld oversteken is hierdoor een stuk lastiger geworden. Vroeger kon je gewoon bij het Pinkpop logo van de ene naar de andere kant lopen.
Daarnaast heeft het er ook voor gezorgd dat de mensenstroom nu allemaal langs 1 kant moet komen. En het (relaxte) hoekje bij de Stille Jan, een behoorlijk stuk lopen is.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Verandering zou wel zijn gedaan voor dat Skydeck, of niet?
volgens mij zei Trommelen al eens dat dat voorstel om Noord om te draaien door Jan heel lang werd tegengehouden.
het Skydeck (wat bijvoorbeeld op Bospop al jaren was) kwam daar nog eens bij.

ik denk dat het niet een verandering is die op zichzelf staat, ik denk niet dat het Skydeck de reden is maar meer bijkomstigheid die bijdraagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Ik vond het toch ook fijner, de oude indeling, kan ik na 2 jaar zeggen. Het is te druk op het middenveld met mensen die daar de hele dag blijven liggen. Ze kunnen nu echt alles zien voor hun gevoel.

Daarnaast had Noord echt soms magische concerten. Daar pastten ook echt veel mensen op dat terrein hoor. Nu kunnen weliswaar 60.000 mensen QOTSA zien, maar ik denk dat er niet meer fan 30/40.000 echt aandachtig kijken. De doorstroom is tevens minder. Al met al dus een maatregel die het juist makkelijker maakt om niks te doen. Dat kan imo niet de bedoeling van een festival zijn, het draait om muziek, waardering voor de acts. Die ontbreekt vind ik te veel, gesprekken voeren, meermaals bier halen, met de rug naar het podium staan etc. Tel daarbij de hele lage (soms schandalige) opkomst op bij de tent en stage 4 en je kan niet anders stellen dat de mensen gewoon lui zijn en (te) weinig om de muziek geven. Dat is al jaren op Pinkpop en ik vind niet dat de organisatie daaraan moet bijdragen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Tel daarbij de hele lage (soms schandalige) opkomst op bij de tent en stage 4 en je kan niet anders stellen dat de mensen gewoon lui zijn en (te) weinig om de muziek geven.
aan het einde van de dag (zo na 17:00) denk ik wel 2 x na of ik me de moeite neem het veld over te steken naar Stage 4 of naar de Tent.
Gezien ik die moeite afgelopen 2 edities slechts heel weinig heb overwogen, zegt ook wel iets.

Na 17:00 bij Tent / Stage 4 : 1x The Hu
voor 17:00 bij Tent /Stage 4 : 4x SERA, Blaudzun, Frank Carter, Inhaler
openers Tent : 4x Madoux, DeWolff, Elle Hollis, Navarone

en dat is over 2 edities met de nieuwe opstelling
en dan kies ik idd eerder voor Tom Odell op Noord ipv The Lathums op Stage 4...
 
  • Leuk
Waarderingen: elo en RimkoW

Gebruikers die dit onderwerp bekijken