Pinkpop 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.119
7.286
Bezoek losse concerten van deze artiesten en je bent duurder uit. Daarnaast ligt het prijsniveau in de VS wel een stukje hoger dan in Europa.
Dit inderdaad, mensen lijken niet te begrijpen dat het prijsniveau van Californië heel anders is als die van de Benelux.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Heb toch nog even wat zitten nadenken over die “15 acts” . Schrikbarend weinig en ik snap heel goed het probleem waar Pinkpop mee zit. Iets wat hier door meer mensen al vaker is benoemd.

Toch waag ik me dan een gokje aan die 15 acts. Vul me graag aan want ben benieuwd wat jullie ervan denken:

*Metallica
*Red Hot Chili Peppers
*Foo Fighters
*Pearl Jam
*P!nk
*Imagine Dragons
*The Cure
*Kings of Leon
*Muse
*Arctic Monkeys
*Mumford & Sons
*Robbie Williams
*Rage Against The Machine
*Green Day

En?? ….

Mogelijke nieuwere namen:
* Dua Lipa
* Billie Eilish (dit jaar Lowlands)
* Harry Styles (nu nog stadions dus miss nog te groot)
* Lil Nas X
*Post Malone
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Minimale mini kansen maar wss nooit op Pinkpop de komende jaren .

Namen zoals :
* Beyoncé
* Taylor Swift
* U2
* Coldplay
* Rammstein
* Ac/Dc
* Bruce Springsteen
* The Weeknd
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Headliners van de “(hele ) verre“ toekomst op Lizzo na ? :

* Lizzo
* Haim
* Raye
*Inhaler
* The Kid Laroi
* Mimi Webb
* Role Model
*Gracie Abrams
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.969
2.015
Bezoek losse concerten van deze artiesten en je bent duurder uit. Daarnaast ligt het prijsniveau in de VS wel een stukje hoger dan in Europa.
Gelukkig heb ik aan jaarlijks GMM en RW genoeg om al die acts daar te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nelios

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Heb toch nog even wat zitten nadenken over die “15 acts” . Schrikbarend weinig en ik snap heel goed het probleem waar Pinkpop mee zit. Iets wat hier door meer mensen al vaker is benoemd.

Toch waag ik me dan een gokje aan die 15 acts. Vul me graag aan want ben benieuwd wat jullie ervan denken:

*Metallica
*Red Hot Chili Peppers
*Foo Fighters
*Pearl Jam
*P!nk
*Imagine Dragons
*The Cure
*Kings of Leon
*Muse
*Arctic Monkeys
*Mumford & Sons
*Robbie Williams
*Rage Against The Machine
*Green Day

En?? ….

Mogelijke nieuwere namen:
* Dua Lipa
* Billie Eilish (dit jaar Lowlands)
* Harry Styles (nu nog stadions dus miss nog te groot)
* Lil Nas X
*Post Malone
ik denk inmiddels wel dat Volbeat hier bij kan.
en bij de nieuwere denk ik dat Maneskin in de gaten gehouden moet worden, gaat imo geen jaren meer duren

en Stromae, alhoewel ik het persoonlijk niets vind, maar is uiteraard wel een doorstroming tot headliner inmiddels.
Ook Bring Me The Horizon is een act in de gaten te houden denk ik.
en Kings of Leon hoort imo bij de eerste 15 en P!nk of Robbie W in mindere mate.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.198
4.427
Tot pagina 313 van het Pinkpop 2024 topic dus discussies over dat Volbeat echt niet gaat headlinen...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
En toch begrijp ik zo'n interview van die festivaldirecteur gewoon niet. En ik denk omdat het komt door een gebrek aan visie.

Welke kant willen ze op? Ze afficheren zichzelf als een headlinerfestival, waarbij de rest van het programma minder belangrijk is, Als je dat wilt zijn: ga dan gewoon voor die grote nieuwe headliners! Waarom zou je je blijven beperken tot een cirkeltje van grofweg 15 acts? Ze hebben in het recente verleden twee nieuwere namen geprobeerd en qua verkoop liep dat geweldig (Bieber en Mars). Als ze Dua Lipa, Stromae of Harry Styles neerzetten gebeurt dat opnieuw. Waarom maken ze het zichzelf zo moeilijk? Ze laten de kansen liggen nieuwe doelgroepen aan te boren.

Of zijn ze te bang dat het niet aansluit bij hun 'profiel' en hun oudere vaste bezoekers afstoot? Terwijl het profiel is een headlinerfestival met een grote fanbase in de regio. Daarvan zou je toch ook zeggen: boek dan gewoon grote nieuwe namen en zorg dat je programma gevarieerd genoeg is om ook de oude garde aan hun trekken te laten komen. Ze zitten al jaren tegen popartiesten aan te schuren, waarom kies je binnen die marge niet voor vernieuwing. De Pinkpopfans slikken toch ook namen als Pink en RW, zouden ze dan werkelijk wegblijven als Taylor Swift er een keer staat? Als je Volbeat er tegenover zet? Of Maneskin ffs.

De programmering is al jaren niet erg eenduidig (behalve dat ze een grote headliner bovenaan het affiche willen hebben), het is verder best een allegaartje aan genres. Alternatief is het ook al jaren niet meer, je kunt werkelijk alle kanten op. Er hoeft niets te zijn wat hun tegenhoudt. Als je maar wilt en durft. Ze constateren zelf dat hun huidige werkwijze niet voor eeuwig houdbaar is. Anticipeer dan en kom er niet te laat achter dat je visie had moeten ontwikkelen.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
922
437
En toch begrijp ik zo'n interview van die festivaldirecteur gewoon niet. En ik denk omdat het komt door een gebrek aan visie.

Welke kant willen ze op? Ze afficheren zichzelf als een headlinerfestival, waarbij de rest van het programma minder belangrijk is, Als je dat wilt zijn: ga dan gewoon voor die grote nieuwe headliners! Waarom zou je je blijven beperken tot een cirkeltje van grofweg 15 acts? Ze hebben in het recente verleden twee nieuwere namen geprobeerd en qua verkoop liep dat geweldig (Bieber en Mars). Als ze Dua Lipa, Stromae of Harry Styles neerzetten gebeurt dat opnieuw. Waarom maken ze het zichzelf zo moeilijk? Ze laten de kansen liggen nieuwe doelgroepen aan te boren.

Of zijn ze te bang dat het niet aansluit bij hun 'profiel' en hun oudere vaste bezoekers afstoot? Terwijl het profiel is een headlinerfestival met een grote fanbase in de regio. Daarvan zou je toch ook zeggen: boek dan gewoon grote nieuwe namen en zorg dat je programma gevarieerd genoeg is om ook de oude garde aan hun trekken te laten komen. Ze zitten al jaren tegen popartiesten aan te schuren, waarom kies je binnen die marge niet voor vernieuwing. De Pinkpopfans slikken toch ook namen als Pink en RW, zouden ze dan werkelijk wegblijven als Taylor Swift er een keer staat? Als je Volbeat er tegenover zet? Of Maneskin ffs.

De programmering is al jaren niet erg eenduidig (behalve dat ze een grote headliner bovenaan het affiche willen hebben), het is verder best een allegaartje aan genres. Alternatief is het ook al jaren niet meer, je kunt werkelijk alle kanten op. Er hoeft niets te zijn wat hun tegenhoudt. Als je maar wilt en durft. Ze constateren zelf dat hun huidige werkwijze niet voor eeuwig houdbaar is. Anticipeer dan en kom er niet te laat achter dat je visie had moeten ontwikkelen.
Inderdaad visie , hebben ze die bj PP/Mojo ? Je weet wat met de dino"s is gebeurd....
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Oprechte vraag: Hoe waardevol is en zou Pinkpop nog voor Mojo zijn?
Nou ik denk dat Mojo het allemaal wel best vindt wat er op Pinkpop gebeurt. Ze vangen hun geld en lopen relatief weinig risico. Ze kunnen zelf inschatten waar ze het meest aan overhouden. Die zitten in een luxepositie hoor.

Want je kunt verder heel veel van Mojo vinden (en dat vind ik ook hoor), maar die weten precies waar ze mee bezig zijn. Je kunt kritiek hebben op Lowlands en DTRH of eender welk festival van hen dan ook: ze hebben wel een visie op wat werkt. En ze verkopen alles maximaal uit, omdat ze met een product komen waar een markt voor is. Ze kijken goed naar potentiële doelgroepen en passen de wensen van die groepen in in hun concepten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Inderdaad visie , hebben ze die bj PP/Mojo ? Je weet wat met de dino"s is gebeurd....
ik denk dat ze best visie hebben...

ik denk dat dit stukje het beste omvat waar Pinkpop / Mojo tegenaan lopen :
"Zijn er dan echt geen jongere headliners te vinden voor Pinkpop? Murray laat in het artikel zelf al doorschemeren wat de echte oorzaken van het probleem zijn: tourschema’s, concurrentie met andere festivals en betaalbaarheid."

de acts moeten ook naar een festival willen, moeten tijdens dat weekend in het tourschema passen en de gage's zijn bizar omhoog geschoten.
was het 2009 nog mogelijk om Springsteen binnen te halen... Of was men in 2006 nog content met Placebo als headliner voor een weekend ticket voor 99,-

Ik denk dat het voor de boekers anno 2022 veel lastiger is om een set headliners neer te zetten.
In Duitsland lopen Lollapalooza, Hurricane en Rock am Ring tegen dezelfde problemen aan, kijk welke headliners daar staan.
Er kan nog best eea verdoezeld worden met co-headline constructies en 6 podia met tijdschema's die elkaar overlappen.
Pinkpop houdt het tijdschema simpel met tijdvakken en geeft de headliner 'Carte Blanche'...
Dat is een keuze, de vraag is of die keuze ook volgend jaar uitpakt met < 55.000 bezoekers of dat het dan beter uit pakt?
Of, de buidel pakken en ook de Noord afsluiter een grotere (Ziggo-act) neerzetten met 1,5 uur speeltijd en op de poster even dik ge-drukt als de headliner en ook meer als "2 headliners per dag" presenteren in media. Straalt imo ook meer uit.

al met al, ik zou niet in de schoenen van Rob Trommelen willen staan, denk dat het puzzelen en schuiven is om headliners op Pinkpop te krijgen 2022/2023 etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.437
6.100
Alsnog is die poule van 15 headliners wel absurd. Daar schiet je jezelf ook goed mee in de voeten.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Alsnog is die poule van 15 headliners wel absurd. Daar schiet je jezelf ook goed mee in de voeten.
ik heb het vermoeden dat dat specifiek een momentopname is van nu (2022?)

edit: en wellicht ook iets wat (negatief) aangezet
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
ik denk dat dit stukje het beste omvat waar Pinkpop / Mojo tegenaan lopen :
"Zijn er dan echt geen jongere headliners te vinden voor Pinkpop? Murray laat in het artikel zelf al doorschemeren wat de echte oorzaken van het probleem zijn: tourschema’s, concurrentie met andere festivals en betaalbaarheid."
Denkt Niek Murray dat dit specifiek alleen voor Pinkpop geldt? Ik mag toch hopen van niet....
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Denkt Niek Murray dat dit specifiek alleen voor Pinkpop geldt? Ik mag toch hopen van niet....
ik denk dat om die context te vinden het hele artikel van FD moet lezen met ook de stukjes van Eric Eerdenburg (Lowlands), Martijn Mulder (festivalonderzoeker Erasmus Universiteit)

er wordt nu een beetje te serieus ingegaan op net het ietswat ongemakkelijk verwoorde kleine stukje tekst van Murray uit het flinke artikel.
leg je dit stukje tekst naast die alinea's met Eerdenburg en Mulder, valt het stuk tekst iets anders imo
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken