Pinkpop 2023

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.357
6.041
ik denk dat om die context te vinden het hele artikel van FD moet lezen met ook de stukjes van Eric Eerdenburg (Lowlands), Martijn Mulder (festivalonderzoeker Erasmus Universiteit)

er wordt nu een beetje te serieus ingegaan op net het ietswat ongemakkelijk verwoorde kleine stukje tekst van Murray uit het flinke artikel.
leg je dit stukje tekst naast die alinea's met Eerdenburg en Mulder, valt het stuk tekst iets anders imo
Zelfs dan blijven het wat opmerkelijke uitspraken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
Zelfs dan blijven het wat opmerkelijke uitspraken.
nou dat vind jij...

verderop in het artikel, na dat met die 15 namen (waarover hij duidelijk aangeeft dat hij zich zorgen maakt over headliners die moeiteloos tienduizenden bezoekers trekken en ideaal gezien in Nederland spelen dat jaar) en met toekomstige headliners, daar zegt hij, "een hoofdact op Pinkpop moet een veld met 70.000 bezoekers kunnen vermaken. Eerdenburg geeft vervolgens aan dat dat probleem voor Lowlands niet speelt, daar is meer de totaalbeleving en meerdere acts gelijktijdig, waar in de Aplha maar 40.000 a 45.000 passen.

De onderzoeker Mulder zegt ook, 'Lowland kan prima een Nederlandse headliner plaatsen, voor Pinkpop is dat niet het geval die moeten een grote naam hebben'.
Daarbij geeft Murray aan dat dit jaar 10% meer besteed is aan het programma. Hij geeft aan dat de helft van het totaal budget in de artiesten zit. Eerdenburg wil hierover niets prijsgeven (imo zegt de prijsverhoging van de tickets ook al veel daar over).

Ook wordt aangegeven dat uiteraard Lowland makkelijker uitverkoopt dan Pinkpop. Pinkpop trekt een stabiel aantal bezoekers uit de regio, meer dan de helft van de bezoekers komt voor de grote namen. Een minder bekende naam betekend automatisch minder bezoekers.
Tel daarbij op dat volgens onderzoeker Mulder, duidelijk te zien is na corona dat grote namen zonder moeite uitverkopen maar de kleine namen veel meer moeite hebben zelfs de kleine zalen bezoekers te trekken. Ook dat was te zien bij festivals, door meer minder bekende acts op festivals komen ook minder bezoekers.

o.a. al dit bij elkaar, snap ik wel de open kaart die Murray op tafel legt... aanbod acts en kosten maken het lastig
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.311
1.741
Waarschijnlijk niet nee. Maar hij kan zo'n opmerking natuurlijk alleen namens zijn eigen festival maken. Hij kan bij de rest niet in de keuken kijken...
Ik vermoed dat hij toch ook wel een beeld zal hebben van de gang van zaken bij Mojo? Als je zo nauw samenwerkt?

Ik bedoel het ook echt niet vervelend, maar ik ben gewoon oprecht verbaasd over dit interview. En van de manier waarop ze acts blijkbaar classificeren ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.357
6.041
nou dat vind jij...

verderop in het artikel, na dat met die 15 namen (waarover hij duidelijk aangeeft dat hij zich zorgen maakt over headliners die moeiteloos tienduizenden bezoekers trekken en ideaal gezien in Nederland spelen dat jaar) en met toekomstige headliners, daar zegt hij, "een hoofdact op Pinkpop moet een veld met 70.000 bezoekers kunnen vermaken. Eerdenburg geeft vervolgens aan dat dat probleem voor Lowlands niet speelt, daar is meer de totaalbeleving en meerdere acts gelijktijdig, waar in de Aplha maar 40.000 a 45.000 passen.

De onderzoeker Mulder zegt ook, 'Lowland kan prima een Nederlandse headliner plaatsen, voor Pinkpop is dat niet het geval die moeten een grote naam hebben'.
Daarbij geeft Murray aan dat dit jaar 10% meer besteed is aan het programma. Hij geeft aan dat de helft van het totaal budget in de artiesten zit. Eerdenburg wil hierover niets prijsgeven (imo zegt de prijsverhoging van de tickets ook al veel daar over).

Ook wordt aangegeven dat uiteraard Lowland makkelijker uitverkoopt dan Pinkpop. Pinkpop trekt een stabiel aantal bezoekers uit de regio, meer dan de helft van de bezoekers komt voor de grote namen. Een minder bekende naam betekend automatisch minder bezoekers.
Tel daarbij op dat volgens onderzoeker Mulder, duidelijk te zien is na corona dat grote namen zonder moeite uitverkopen maar de kleine namen veel meer moeite hebben zelfs de kleine zalen bezoekers te trekken. Ook dat was te zien bij festivals, door meer minder bekende acts op festivals komen ook minder bezoekers.

o.a. al dit bij elkaar, snap ik wel de open kaart die Murray op tafel legt... aanbod acts en kosten maken het lastig
De verbazing zit mij, naast die 15 acts, vooral in het feit dat hij Stromae ziet als iemand die kan doorgroeien en dat hij Harry Styles "in de gaten houdt". Wereldvreemd imo.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.311
1.741
nou dat vind jij...

verderop in het artikel, na dat met die 15 namen (waarover hij duidelijk aangeeft dat hij zich zorgen maakt over headliners die moeiteloos tienduizenden bezoekers trekken en ideaal gezien in Nederland spelen dat jaar) en met toekomstige headliners, daar zegt hij, "een hoofdact op Pinkpop moet een veld met 70.000 bezoekers kunnen vermaken. Eerdenburg geeft vervolgens aan dat dat probleem voor Lowlands niet speelt, daar is meer de totaalbeleving en meerdere acts gelijktijdig, waar in de Aplha maar 40.000 a 45.000 passen.

De onderzoeker Mulder zegt ook, 'Lowland kan prima een Nederlandse headliner plaatsen, voor Pinkpop is dat niet het geval die moeten een grote naam hebben'.
Daarbij geeft Murray aan dat dit jaar 10% meer besteed is aan het programma. Hij geeft aan dat de helft van het totaal budget in de artiesten zit. Eerdenburg wil hierover niets prijsgeven (imo zegt de prijsverhoging van de tickets ook al veel daar over).

Ook wordt aangegeven dat uiteraard Lowland makkelijker uitverkoopt dan Pinkpop. Pinkpop trekt een stabiel aantal bezoekers uit de regio, meer dan de helft van de bezoekers komt voor de grote namen. Een minder bekende naam betekend automatisch minder bezoekers.
Tel daarbij op dat volgens onderzoeker Mulder, duidelijk te zien is na corona dat grote namen zonder moeite uitverkopen maar de kleine namen veel meer moeite hebben zelfs de kleine zalen bezoekers te trekken. Ook dat was te zien bij festivals, door meer minder bekende acts op festivals komen ook minder bezoekers.

o.a. al dit bij elkaar, snap ik wel de open kaart die Murray op tafel legt... aanbod acts en kosten maken het lastig
Ik begrijp dat Pinkpop en Lowlands op deze manier met elkaar vergelijken lastig is. Maar voor een deel gaat die vlieger ook niet helemaal op. 70.000 mensen aanspreken: dat lukt bijna niemand. Ook als de Stones of Springsteen er staan: er zijn altijd mensen die dat niet zo leuk vinden. Als er toch 30.000 weekendgasten zijn, is het per definitie onhaalbaar om die altijd te plezieren met een act. Dus je hioeft echt niet altijd acts te boeken die 70.000 mensen aanspreken. Ze hebben vaak genoeg headliners die met moeite 20.000 dagkaarten doen verschuiven.

En sowieso halen ze slechts bij hoge uitzondering 70.000 mensen op 1 dag. Er zijn vaker dagen dat er 55.000 - 60.000 mensen zijn, en dan is het verschil met een optreden van Stromae in de Alphazone minimaal. Dus helemaal terecht is die opmerking niet. Wat wel klopt is dat LL niet zo afhankelijk is van headliners. Dus in die zin kan LL zich meer veroorloven.

Aan de andere kant blijft mijn inziens wel overeind dat Pinkpop acts negeert die wel de benodigde kaarten zouden doen verkopen en zichzelf bllindstaart op dat clubje van 15. Bieber, Mars, Styles, Stromae, Swift en zo kan ik wel doorgaan: die verkopen toch veel en veel meer kaarten dan een Green Day, Kings of Leon of Peppers? Waarom doen ze zichzelf dat aan? Dat begrijp ik oprecht niet. Ook kun je gewoon een oude rocknaam erbij zetten, als je dat graag wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.146
4.337
Daarbij is het gewoon een keuze dat mainstage headliner het enige is dat je 70k (in het voor de organisatie meest rooskleurig scenario) voorschotelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.357
6.041
Dat. Of met headliner constructies gaan werken zoals Werchter.

We hebben de discussie hier al te vaak gehad maar volgens mij begint de tijd van 1 headliner gewoon wat uitgespeeld te raken. Helemaal gezien de headliners die ze graag boeken (Springsteen, Rammstein, Guns n Roses) steeds vaker voor eigen shows kiest (of wordt weggezet).

Als je dan niet snel koers wijzigt vaar je hoe dan ook op een gegeven moment tegen die berg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.311
1.741
Dat. Of met headliner constructies gaan werken zoals Werchter.

We hebben de discussie hier al te vaak gehad maar volgens mij begint de tijd van 1 headliner gewoon wat uitgespeeld te raken. Helemaal gezien de headliners die ze graag boeken (Springsteen, Rammstein, Guns n Roses) steeds vaker voor eigen shows kiest (of wordt weggezet).
Nou ja van mij mogen ze het helemaal zelf weten. Als ze zelf tevreden zijn en hun doelstellingen behalen: prima.

Maar als je zelf de conclusie trekt dat je formulie lastig houdbaar is, dan is misschien het moment aangebroken om andere keuzes te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
Blijft overeind, Pinkpop richt op internationale headliner die normaalgesproken de potentie heeft voor minimaal 2 ZiggoDome shows of een Malieveld/Goffertpark/Gelredome, daar dan 3 van...
en beduidend op headliners 'groter' dan die op BKS/DTRH/Lowlands zouden staan.

Probleem is, willen de acts op een festival, kunnen de acts en hoeveel €/$ vragen de acts?
'Willen' hangt af van de tour/show of wat de act zelf een losse show wil.
'kunnen' heeft met het tourschema te maken
'gages' zo lang artiesten meer en meer blijven vragen en mensen voor losse shows nog altijd blijven komen voor ticket ruim boven €100 veranderen aan de gages voorlopig niets. Dat komt ook op een bepaald moment op een punt waar de ticketprijzen echt onhandelbaar worden.
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.907
3.509
Pinkpop tekent op deze manier vroeg of laat hun eigen doodvonnis, en dat weten ze heus wel. Ze zullen over een aantal jaar toch echt moeten doorschakelen naar een ander format, en dat is eigenlijk nu al nodig want zelfs een line up met 3 grote kleppers (dat zijn de headliners wel gewoon) werkt al niet meer afdoende. Kleinere headliners, minder bezoekers, betere daginvulling. Er zijn voorbeelden zat, hoor.

Verder kun je natuurlijk zeggen "maar Pinkpop gaat toch om de grote headliners?" Wel, klopt. Maar dan nog gaan er over een aantal jaar geen traditionele Rock headliners meer staan, wat ook veel mensen minder gelukkig zal maken.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.176
2.090
Boeiende discussie hier.

Ik denk dat voor de meeste festivals met een groot hoofdpodium geldt dat er jaren zullen zijn waarin het lastiger is om de headlinespots goed te vullen. Zie dit jaar bijvoorbeeld ook de moeite die BKS had met het boeken van de headliners; en waarschijnlijk liep ook DTRH daar dit jaar wel tegen aan.

Voor Pinkpop is het wel een extra groot probleem, want:
Ze hebben headliners nodig om dat grote veld te vullen, en die zijn er niet veel
Diezelfde headliners willen niet perse altijd in Landgraaf spelen als ze ook een stadion in Amsterdam kunnen vullen
Mojo heeft nog andere podia die ze moeten vullen (bijvoorbeeld in Groningen)
Mojo en Pinkpop de neiging hebben om nogal conservatief te boeken op PP.
Verschillende voormalige headliners inmiddels niet meer bij PP passen. Ik denk aan Arctic Monkeys, maar zeker ook aan Radiohead.
En Mojo zet die 'up & coming' nieuwe headliners liever op een Lowlands of DTRH neer
En dan is er in de buurt ook nog Bospop dat de meer classic namen wegsnoept

De vijver waarin gevist moet worden is dus al niet zo groot, en ieder jaar kan PP dus ook namen gepast, maar toch ergens anders staan.

In dit forum is misschien de neiging te denken dat Pinkpop voor Mojo het belangrijkste festival is, maar eigenlijk is dat niet meer zo...
Zeker met het vertrek van Jan Smeets is het de vraag wie er binnen Mojo zich echt hard maakt voor het Pinkpop als een Rammstein of Metallica weer met een tour langskomt.
Ik zou het ook niet helemaal vreemd vinden als Murray met dit interview ook een signaal binnen Mojo af wil geven.

Ik denk dat deze aanpak niet heel veel jaren meer houdbaar is. Het is de vraag hoe lang Mojo 3 (of als je NSJ en Bospop meetelt 5) grote festivals in de lucht kan houden die deels in elkaars vaarwater zitten.

Betekent deels meer te richten op andere headliners (en dus: zet een Harry Styles 1 of 2 avonden minder in de Arena, maar wel op PP), combinaties van 2 kleinere headliners (ja: dat concurreert met DTHR), en misschien toch eens die onvermijdelijke Nederlandse of Belgische headliner die nog altijd ontbreekt.

En als Pinkpop blijft focussen op dezelfde vergrijzende headliners moeten ze misschien toch op termijn een fusie met Bospop overwegen...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.311
1.741
In dit forum is misschien de neiging te denken dat Pinkpop voor Mojo het belangrijkste festival is, maar eigenlijk is dat niet meer zo...
Ik vraag me sowieso af of dat ooit zo geweest is. Mojo is toch gewoon een derde partij die van Buro Pinkpop carte blanche heeft gekregen om acts te boeken voor Pinkpop. Daar krijgen ze een vergoeding voor. Pinkpop betaalt de acts.

Krijg de laatste jaren ook niet het idee dat er met heel veel liefde geprogrammeerd wordt door Mojo. Dat werd ook bijna letterlijk gezegd door Trommelen, een aantal jaar geleden: we boeken drie grote namen en de rest is opvulling (ietwat gechargeerd gesteld hoor, maar dat was wel een beetje de kern van zijn betoog).

Op hun eigen festivals proberen ze creatiever te boeken in ieder geval. Dat past misschien ook beter bij die festivals. Het is misschien ook wel een kip-ei verhaal. Boeken ze zo voor Pinkpop omdat het festivalnu eenmaal is wat het is? Of is het festival wat het is door wat de boekers er in de loop der jaren van gemaakt hebben?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.403
6.955
De onderzoeker Mulder zegt ook, 'Lowland kan prima een Nederlandse headliner plaatsen, voor Pinkpop is dat niet het geval die moeten een grote naam hebben'.

Tsjaa, denk dat Pinkpop toch aardig goed zou verkopen als ze Acda en De Munnik hadden neergezet als headliner.
 

mart1234

Support act
27 nov 2019
862
349
Ik snap dat het niet zoals andere festivals gaat maar vorig jaar waren de vrijdag en zaterdag tickets weg en de weekendtickets een iets mindere editie maakt nog niet dat alles failliet gaat.
Tuurlijk moet pp wat veranderen maar dat is logisch en dat wil de nieuwe groep ook wel volgens mij
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
887
421
Leuke tijden zijn het om festivals / losse concerten te organiseren.Het ene jaar is de vijver groter om een leuk programma neer te zetten dan het andere jaar.Daarbij komt dat de echt grote namen,vul maar in Stones ,Bruce , Paul M enz. Echt geen jaren meer zullen touren dus moet je gaan kijken wat wel mogelijk is .Bij de jongere generatie Swift,Styles en co die zie ik steeds meer kiezen om geen festivals te doen,een uitzondering hier en daar gelaten.Gelukkig heb ik het genoegen gehad om al dik 40 jaar te mogen genieten van PP en andere festivals. Misschien zie ik het te donker in gezien wat nu er nu allemaal speelt inzake aanbod / budget / concurrentie. Tijden veranderen en PP zal zich vroeg of laat ook moeten aanpassen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken