Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.329
5.024
Die grens is vreselijk subjectief ja. Ik durf die niet voor iedereen te trekken. Maar ik denk wel dat het reëel is te stellen dat Stromae (al dan niet als headliner hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht) op dit moment beter aansluit bij een pop- of rockfestival dan Snollebollekes. Ik zie Stromae bijvoorbeeld ook niet zo snel op een Piratenfestijn verschijnen (waar de capaciteit misschien wel groot genoeg is ;-)). In zijn algemeenheid trekt een festival een bepaalde doelgroep en sommige muziek matcht daar feilloos bij, andere muziek een beetje en sommige muziek (nu) niet.

Die grens verschuift ook vanzelf in de loop der tijd. In de tijd dat ik Pinkpop bezocht, was het echt ondenkbaar dat Marco Borsato daar geboekt zou worden, of Guus Meeuwis. Om maar twee voorbeelden te noemen.

En je scenario in de tweede alinea van je post kan zomaar eens bewaarheid worden in de toekomst. Ik sluit niets uit.
Sure... maar toch hoeft ook niet verkeerd te zijn. Ik zie Borsato ook nog wel komen, maar ook nooit als headliner. Snollebollekes is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat er verschuivingen zijn is prima en hoeft ook nog niet eens verkeerd te zijn.

Ik neem een Justin Bieber. Ja het viel tegen, het was slecht etc. etc. Maar ik vond het oprecht wel een toffe boeking dat ze het eens probeerde (en ik ze oprecht dat ik zijn hedendaagse muziek best wel kan behappen). Want "achteraf" gezien, had Pinkpop ook niet gewoon Michael Jackson, Madonna, Spice Girls, Elton John, Lady Gaga, Adele, Rihanna etc. in hun prime moeten hebben? Ik ben van mening van wel.

Eigenlijk zou het ideaal zijn dat ze twee weken kunnen reserveren. 1 voor de jongere, en een voor het ouder publiek. Maar daar is de locatie niet naar.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Dus op bks zou het te druk worden bij de main. Tijdens Radiohead op bks speelde ook alleen maar Radiohead waarom zou het voor Stromae dan opeens te klein zijn?
Ja dat klopt. Maar BKS heeft een maximum capaciteit van 25000 (geloof ik). Daar is Radiohead in principe ook te groot voor. Maar als je dan gewoon binnen je beschikbare capaciteit kaarten verkoopt, past het uiteraard wel. Dat was denk ik ook best wel een uitzonderlijke situatie, Radiohead op BKS? Het was wel echt een verrassing namelijk dat BKS er in slaagde Radiohead vast te leggen, als ik me goed herinner.

Maar ik denk dat boekers eerder omgekeerd kijken: waar kan ik iets voor hoeveel mensen kwijt? En dan denk ik dat boekers denken: Stromae kunnen we ook kwijt op een veel groter festival. Vandaar mijn redenering.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
Sure... maar toch hoeft ook niet verkeerd te zijn. Ik zie Borsato ook nog wel komen, maar ook nooit als headliner. Snollebollekes is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat er verschuivingen zijn is prima en hoeft ook nog niet eens verkeerd te zijn.

Ik neem een Justin Bieber. Ja het viel tegen, het was slecht etc. etc. Maar ik vond het oprecht wel een toffe boeking dat ze het eens probeerde (en ik ze oprecht dat ik zijn hedendaagse muziek best wel kan behappen). Want "achteraf" gezien, had Pinkpop ook niet gewoon Michael Jackson, Madonna, Spice Girls, Elton John, Lady Gaga, Adele, Rihanna etc. in hun prime moeten hebben? Ik ben van mening van wel.

Eigenlijk zou het ideaal zijn dat ze twee weken kunnen reserveren. 1 voor de jongere, en een voor het ouder publiek. Maar daar is de locatie niet naar.
Ik vind het ook helemaal niet verkeerd; integendeel zelfs: heerlijk als festivals verder durven kijken. Veel interessanter dan weer Metallica of Green Day of zo.
Vond Justin Bieber ook een goede en gewaagde boeking, ook al is het mijn smaak niet. En inderdaad: hoe gaaf zou het zijn geweest als een paar acts uit jouw rij daadwerkelijk op Pinkpop hadden gestaan.

Volgens mij zou ik best naar zowel de editie voor ouderen als jongeren kunnen gaan ;-)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.329
5.024
Ik vind het ook helemaal niet verkeerd; integendeel zelfs: heerlijk als festivals verder durven kijken. Veel interessanter dan weer Metallica of Green Day of zo.
Vond Justin Bieber ook een goede en gewaagde boeking, ook al is het mijn smaak niet. En inderdaad: hoe gaaf zou het zijn geweest als een paar acts uit jouw rij daadwerkelijk op Pinkpop hadden gestaan.

Volgens mij zou ik best naar zowel de editie voor ouderen als jongeren kunnen gaan ;-)
Precies, en zeker als er een leuke balans is zit. Want ik heb nu Justin Bieber, Robbie Williams en Bruno Mars live gezien, daar zal ik vrijwel nooit een los concert kaartje voor kopen in de ArenA, Goffertpark, Gelredome o.i.d..

Maar juist om ze op een festival te zien, met wat leuke bands er om heen die ik kan waarderen maakt dat soort acts voor mij een stuk toegankelijker om toch een keer uit te proberen. Ik hoop dat ze dat vaker gaan doen in ieder geval.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Ja dat klopt. Maar BKS heeft een maximum capaciteit van 25000 (geloof ik). Daar is Radiohead in principe ook te groot voor. Maar als je dan gewoon binnen je beschikbare capaciteit kaarten verkoopt, past het uiteraard wel. Dat was denk ik ook best wel een uitzonderlijke situatie, Radiohead op BKS? Het was wel echt een verrassing namelijk dat BKS er in slaagde Radiohead vast te leggen, als ik me goed herinner.

Maar ik denk dat boekers eerder omgekeerd kijken: waar kan ik iets voor hoeveel mensen kwijt? En dan denk ik dat boekers denken: Stromae kunnen we ook kwijt op een veel groter festival. Vandaar mijn redenering.
maar... verkoopt Stromae ook 30k dagkaarten en zijn 40k weekenders geintresseerd.
Nou, laat de weekenders even buiten beschouwing, denk dat dat doorgaans wel goed komt ongeacht de 3 headliners (nu met Metallica en Pearl Jam zit je al strak in de verkoop hoor verwacht ik)
Maar die dagtickets is nogal een kluif. Daarbij kan je een festivaldag dagkaarten verkopen moeilijk vergelijken met 2 x Ziggo verkopen, dat wil nog al eens sterk wisselen een festivaldag of een eigen show. Daar spelen meer factoren mee, willen mensen wel naar het festival, willen mensen een losse show, het programma van de festivaldag, de locatie in NL. Voor Pinkpop, zie ik meer nodig.

En ja, Volbeat zou ik als een (kleine) headliner (optie) zien, met het juiste dagprogramma (wat qua tourdata ook niet gek is trouwens en met wegvallen van eerst GnR en later Pearl Jam nog niet eens ondenkbaar). Gezien de tijd die nu verstreken is verwacht ik zo'n aankondiging niet meer trouwens. Dan was dat na de aankondiging bij RaR/RiP wellicht gebeurt, dus dat zal wel sub worden zoals bij Graspop ook gaat gebeuren in 2022.
En wat betreft Stromae, zou ik eerder headliner spots op andere festivals bekijken en de grote veld/stadion-shows in de landen om Benelux heen. Om een reeel beeld te krijgen van headliner opties. Want er tourt genoeg hoor in 2022, geloof me... Stromae is niet nodig verwacht ik.

edit: even de twee alinea's loskoppelen. Om even goed te stellen, verwacht ik niet dat Volbeat een dag zou uitverkopen, maar wel genoeg tickets zou kunnen verkopen als de dagindeling dat zo zou toelaten. Al spreekt de verkoop van de festivaldagen zaterdag en zondag van 2020 niet in dat voordeel. Maar om aan te geven, uitgaande van de landen om benelux heen, wat ik bedoel qua headliners voor Pinkpop.
 
Laatst bewerkt:

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.327
1.775
maar... verkoopt Stromae ook 30k dagkaarten en zijn 40k weekenders geintresseerd.
Nou, laat de weekenders even buiten beschouwing, denk dat dat doorgaans wel goed komt ongeacht de 3 headliners (nu met Metallica en Pearl Jam zit je al strak in de verkoop hoor verwacht ik)
Maar die dagtickets is nogal een kluif. Daarbij kan je een festivaldag dagkaarten verkopen moeilijk vergelijken met 2 x Ziggo verkopen, dat wil nog al eens sterk wisselen een festivaldag of een eigen show. Daar spelen meer factoren mee, willen mensen wel naar het festival, willen mensen een losse show, het programma van de festivaldag, de locatie in NL. Voor Pinkpop, zie ik meer nodig.

En ja, Volbeat zou ik als een headliner zien, met het juiste dagprogramma (wat qua tourdata ook niet gek is trouwens en met wegvallen van eerst GnR en later Pearl Jam nog niet eens ondenkbaar). Gezien de tijd die nu verstreken is verwacht ik zo'n aankondiging niet meer trouwens. Dan was dat na de aankondiging bij RaR/RiP wellicht gebeurt, dus dat zal wel sub worden zoals bij Graspop ook gaat gebeuren in 2022.
En wat betreft Stromae, zou ik eerder headliner spots op andere festivals bekijken en de grote veld/stadion-shows in de landen om Benelux heen. Om een reeel beeld te krijgen van headliner opties. Want er tourt genoeg hoor in 2022, geloof me... Stromae is niet nodig verwacht ik.
Ik weet uiteraard ook niet zeker of Stromae 30 duizend kaarten verkoopt. Denk het wel, maar dat is een inschatting. En denk ook dat Stromae juist een act is die mensen er wel bij willen zien op een festivaldag, beetje het punt dat Indiaantje in zijn laatste post maakte.

Weet wel dat Pinkpop de laatste jaren genoeg headliners heeft gehad die de 20 duizend ook bij lange na niet haalden. De betreffende namen zijn hier allemaal al wel genoemd.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Ik weet uiteraard ook niet zeker of Stromae 30 duizend kaarten verkoopt. Denk het wel, maar dat is een inschatting. En denk ook dat Stromae juist een act is die mensen er wel bij willen zien op een festivaldag, beetje het punt dat Indiaantje in zijn laatste post maakte.

Weet wel dat Pinkpop de laatste jaren genoeg headliners heeft gehad die de 20 duizend ook bij lange na niet haalden. De betreffende namen zijn hier allemaal al wel genoemd.
klopt, helemaal.
Dan nog, zou ik eerder kijken naar de festivals om benelux heen.
Zeker voor headliner 3, denk ik zelfs dat het niet onlogisch is om naar een act te kijken die misschien zelfs maar 1 show speelt in Benelux,
Gezien Metallica en Pearl Jam ook al op Rock Werchter staan, denk ik met zekerheid te kunnen stellen dat de 3de headliner NIET met Werchter te delen is en ook wellicht zelfs niet nog in Benelux te vinden gaat zijn.

Om dan even terug te steken op Stromae, als er IEMAND in Belgie gaat optreden, en welllicht ook heel veel, dan is dat Stromae. Waarmee ook mij de kans op de headliner spot niet echt groot zal zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Waarmee ik me bedenk dat ik die One Show van Robbie Williams ineens als logisch verklaar... door die exclusieve-gedachte.
Maar, dan zit hier de 2015 show wellicht als te recent in de weg denk ik.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Wat betreft headliner 3...

Wat ik vreemd vind, is dat RHCP blijkbaar in 2022 geen 2 dagen achter elkaar gaat spelen, wat in de 2020 planning nog wel was.
Waarmee de datum van Firenze Rocks op de zaterdag dus voor Pinkpop de das om gedaan heeft, voor alle dagen.
De wissel werking tussen Firenze en Pinkpop met Metallica op vrijdag Pinkpop en zondag Firenze is uitlegbaar.
Maar waar ik nog geen vinger op kan leggen, is waarom is Pearl Jam verschoven van zondag naar zaterdag.
Daar zie ik vanuit Pearl Jam tourdata geen aanleiding toe.
Qua verkoop zie ik ook geen aanleiding om te wachten na de aankondiging van Metallica en Pearl Jam dat dat met deze acts te maken heeft.
Daarbij de verkoop verschuift van zaterdag 2 oktober naar vrijdag 5 november, wat voor Pinkpop heel raar is omdat ze altijd op de zaterdag de verkoop inzette. Dat lijkt een soort opgedrongen verschuiving die vanuit een management van een act komt.

Ik denk dat er een touraankondiging aankomt, van een aanzienlijk grote act, waar Pinkpop in de touraankondiging gaat zitten. Tenminste, dat is hoe ik hier tegenaan kijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Komende tijd besteed 3FM nogal wat extra aandacht aan Maneskin. Met 19 oktober een exclusief optreden voor 3FM.

Zou prima zijn rondom een aankondiging voor Pinkpop zou ik denken. Verwacht ze wel op het affiche.
 

rhcp

Dagopener
18 okt 2018
677
248
Komende tijd besteed 3FM nogal wat extra aandacht aan Maneskin. Met 19 oktober een exclusief optreden voor 3FM.

Zou prima zijn rondom een aankondiging voor Pinkpop zou ik denken. Verwacht ze wel op het affiche.
Maneskin headliner zondag met sub stromae ?
 
  • Haha
Waarderingen: Bassie78

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
nope, zullen vast ergens op een middagspot verschijnen. ook uitgaande van waar ze op RaR/RiP en Tons of Rock op affiche staan.
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Met grote verbazing zie ik Liam Gallagher 2x Knebworth aandoet 4 en 5 juni. Klasse hoor 2 x 130.000 man. Lijkt mij een top sub voor Pinkpop.

Waar ik een beetje van baal is dat bands druppelsgewijs hun tour bekend maken. Hartstikke blij dat ik Guns and Roses in Dublin kan zien de 28ste, vlieg ik 29 terug. Laat nu net RHCP de 29 ste daar optreden. Grrrr hoop dat ik vliegticket kan omboeken. Uiteraard moet ik niet klagen maar vind het wel lekker als alles een beetje bekend wordt voor volgend jaar. Volgende zomer geen vakantie maar festivals/ concerten.
 
  • Leuk
Waarderingen: PJ en rhcp

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.518
10.903
Met grote verbazing zie ik Liam Gallagher 2x Knebworth aandoet 4 en 5 juni. Klasse hoor 2 x 130.000 man. Lijkt mij een top sub voor Pinkpop.

Waar ik een beetje van baal is dat bands druppelsgewijs hun tour bekend maken. Hartstikke blij dat ik Guns and Roses in Dublin kan zien de 28ste, vlieg ik 29 terug. Laat nu net RHCP de 29 ste daar optreden. Grrrr hoop dat ik vliegticket kan omboeken. Uiteraard moet ik niet klagen maar vind het wel lekker als alles een beetje bekend wordt voor volgend jaar. Volgende zomer geen vakantie maar festivals/ concerten.
Zelfde. Heel lastig te plannen, zeker omdat het allemaal artiesten zijn die ik wil zien. Coldplay en Bruce zullen ook nog komen... Dat wordt toch maar ergens in januari pas de vakantie boeken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: PP1980 en rhcp

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.021
6.061
Met grote verbazing zie ik Liam Gallagher 2x Knebworth aandoet 4 en 5 juni. Klasse hoor 2 x 130.000 man. Lijkt mij een top sub voor Pinkpop.
volgens mij ook veel Oasis in de setlist.
Alleen lastig inschatten welke spot die kan komen.
UK geloof ik een hoge spot best, die Knebworth shows zullen vast gaan als een gek.
Voor EU vaste land, kijk ik naar Rock in Rio Lissabon, waar hij nog onder National staat op de Foo Fighters dag. Dat lijkt me dan logisch qua spot. Sub op Pinkpop? Lastig inschatten.
 

Bassie78

Dagopener
23 okt 2017
510
293
Wat betreft headliner 3...

Wat ik vreemd vind, is dat RHCP blijkbaar in 2022 geen 2 dagen achter elkaar gaat spelen, wat in de 2020 planning nog wel was.
Waarmee de datum van Firenze Rocks op de zaterdag dus voor Pinkpop de das om gedaan heeft, voor alle dagen.
De wissel werking tussen Firenze en Pinkpop met Metallica op vrijdag Pinkpop en zondag Firenze is uitlegbaar.
Maar waar ik nog geen vinger op kan leggen, is waarom is Pearl Jam verschoven van zondag naar zaterdag.
Daar zie ik vanuit Pearl Jam tourdata geen aanleiding toe.
Qua verkoop zie ik ook geen aanleiding om te wachten na de aankondiging van Metallica en Pearl Jam dat dat met deze acts te maken heeft.
Daarbij de verkoop verschuift van zaterdag 2 oktober naar vrijdag 5 november, wat voor Pinkpop heel raar is omdat ze altijd op de zaterdag de verkoop inzette. Dat lijkt een soort opgedrongen verschuiving die vanuit een management van een act komt.

Ik denk dat er een touraankondiging aankomt, van een aanzienlijk grote act, waar Pinkpop in de touraankondiging gaat zitten. Tenminste, dat is hoe ik hier tegenaan kijk.
Lijkt mij ook de enige reden waarom het naar 5 nov is verplaats!
Tot nu toe lijken Coldplay en Bruce de grootste kanshebbers met daarachter Post Malone en Taylor Swift! Of ze moeten met een ander onverwachtse grote act hebben gecontracteerd!
 
  • Leuk
Waarderingen: PJ

saurus

Dagopener
4 feb 2019
529
618
rage against the machine heeft in juni nog niks gepland?
die verkopen met gemak 30.000 kaarten.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.708
1.869
rage against the machine heeft in juni nog niks gepland?
die verkopen met gemak 30.000 kaarten.
Met gemak denk ik niet..... eerder met moeite. 30.000 kaarten is best veel hoor... Leuke toevoeging voor PP. Dat zeker.....
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
373
209
Zelfde. Heel lastig te plannen, zeker omdat het allemaal artiesten zijn die ik wil zien. Coldplay en Bruce zullen ook nog komen... Dat wordt toch maar ergens in januari pas de vakantie boeken :)
En dan komen de Stones ook nog naar Europa volgend jaar……

Coldplay en Bruce heb ik wat minder mee dus dat bijt niet.

Hoop niet dat U2 met een verrassing komt of in het ergste geval: Led Zeppelin reünie

Dat laatste met een korrel zout nemen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Gebruikers die dit onderwerp bekijken