Sure... maar toch hoeft ook niet verkeerd te zijn. Ik zie Borsato ook nog wel komen, maar ook nooit als headliner. Snollebollekes is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat er verschuivingen zijn is prima en hoeft ook nog niet eens verkeerd te zijn.Die grens is vreselijk subjectief ja. Ik durf die niet voor iedereen te trekken. Maar ik denk wel dat het reëel is te stellen dat Stromae (al dan niet als headliner hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht) op dit moment beter aansluit bij een pop- of rockfestival dan Snollebollekes. Ik zie Stromae bijvoorbeeld ook niet zo snel op een Piratenfestijn verschijnen (waar de capaciteit misschien wel groot genoeg is ;-)). In zijn algemeenheid trekt een festival een bepaalde doelgroep en sommige muziek matcht daar feilloos bij, andere muziek een beetje en sommige muziek (nu) niet.
Die grens verschuift ook vanzelf in de loop der tijd. In de tijd dat ik Pinkpop bezocht, was het echt ondenkbaar dat Marco Borsato daar geboekt zou worden, of Guus Meeuwis. Om maar twee voorbeelden te noemen.
En je scenario in de tweede alinea van je post kan zomaar eens bewaarheid worden in de toekomst. Ik sluit niets uit.
Ik neem een Justin Bieber. Ja het viel tegen, het was slecht etc. etc. Maar ik vond het oprecht wel een toffe boeking dat ze het eens probeerde (en ik ze oprecht dat ik zijn hedendaagse muziek best wel kan behappen). Want "achteraf" gezien, had Pinkpop ook niet gewoon Michael Jackson, Madonna, Spice Girls, Elton John, Lady Gaga, Adele, Rihanna etc. in hun prime moeten hebben? Ik ben van mening van wel.
Eigenlijk zou het ideaal zijn dat ze twee weken kunnen reserveren. 1 voor de jongere, en een voor het ouder publiek. Maar daar is de locatie niet naar.