Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

nou, ik vind oprecht (maar dat zal voor jullie geen verrassing zijn ?) dat als er iemand deze prijs als eerste moet ontvangen, dat Jan Smeets hiervoor de meest geschikte is, uitgaande van wat hij heeft gedaan en dat hij nu "gestopt" is.

vooral kan ik het zo enorm waarderen dat de beste man als eerste reactie opdraagd aan Kooymans, dat zegt zo veel over de bescheidenheid van Jan zelf en zijn betrokkenheid bij alles en iedereen om Pinkpop heen, van zijn naasten tot aan het kleinste grassprietje in de wei. Vind ik mooi aan hem.

• Leuk
Waarderingen: T. Roses en Timmetje
Dat vind ik iets erg lastigs om te voorspellen. MOJO heeft een jasje uitgedaan, maar dat geldt wereldwijd natuurlijk voor alle organisators van evenementen. Bands hebben heel lang op de rem gestaan, en staan (lijkt me) te trappelen. Publiek zal (lijkt me) weer massaal willen gaan. Wat doet dat met vraag en aanbod? Ik heb geen idee...
Ik heb me tijdje afzijdig gehouden ivm drukte op werk en ik beetje chagrijnig werd van de weer afgezegde festivals. Net weer de forums doorgelezen van de festivals waar ik heen zou gaan (Lowlands en Pinkpop). En deze vraag kan ik best goed beantwoorden. Artiesten hebben lang niet opgetreden dus aanbod zal groot zijn. Echter zijn er natuurlijk maar een x aantal festivals in de Benelux (natuurlijk zijn er ook nog festivals in de rest van de wereld maar ik hou het op de Benelux). Mijn verwachting is dan ook eigenlijk dat voor het aanbod zeer waarschijnlijk hoger zal zijn dan de vraag. Hierdoor zijn artiesten eerder bereid om hun vraagprijs te verlagen. En dit heeft dan voordeel voor de artiest want die heeft weer een boeking en voordeel voor de organisatie want minder kosten en dus meer mogelijkheden. Wat betreft bezoekers zal er inderdaad meer vraag zijn dan normaal waardoor ze voor een kaartje weer meer geld kunnen vragen. Voordeel voor de bezoeker die eindelijk weer naar een festival kan. Voordeel voor de organisatie is logischerwijs meer inkomsten. Ik moet zeggen dat ik als econoom dit behoorlijk interessant vind om te volgen en ik zou ook heel graag meekijken bij de organisatie hoe ze het qua financiën gaan doen en hoe vraag en aanbod is haha. Verder ben ik gewoon heel benieuwd naar de line-up van Pinkpop 2022. Ik kan niet wachten op het eerste festival zonder maatregelen enzo

Oke, ik vat dit als volgt samen:

- Vraagprijs van artiesten ZAKT, want er is meer aanbod dan normaal, omdat ze allemaal weer willen gaan touren
- Ticketprijzen voor bezoekers STIJGT, want er is meer vraag dan aanbod, omdat ze allemaal weer willen gaan festivallen

Gevolg: Festivals krijgen een ruimere keuze uit artiesten, waarvan de prijzen zakken. En ze krijgen meer kaarten verkocht voor hogere prijzen, vanwege het animo bij bezoekers.

Het klinkt in ieder geval als een heel mooi scenario voor de organiserende partijen. Dat is mooi, want zijn zijn natuurlijk het hardst getroffen in vergelijking met artiesten en bezoekers. Benieuwd of dit inderdaad zo uitpakt...

• Leuk
Waarderingen: Royke
Die vlieger gaat niet helemaal op, want er zijn natuurlijk al heel wat weekend / dagtickets verkocht.Dus alleen voor de kaarten die in het najaar in de verkoop gaan kan men meer vragen. Benieuwd naar de 2 resterende headliners en de rest van het programma die zullen uiteindelijk bepalen of het festival uitverkocht raakt.Misschien een optie om een dag extra toe te voegen.

• Leuk
Misschien een optie om een dag extra toe te voegen.

Dat lijkt me nou juist lastig als je al veruit de meeste kaarten verkocht hebt. Je kunt geen additionele prijs toevoegen aan de reeds verkochte weekendtickets, dus alleen met losse dagkaarten kun je daar inkomsten aan overhouden. Neem aan dat dit niet gaat afwegen tegen de kosten van een extra dag...

• Leuk
Mijn verwachting is dan ook eigenlijk dat voor het aanbod zeer waarschijnlijk hoger zal zijn dan de vraag. Hierdoor zijn artiesten eerder bereid om hun vraagprijs te verlagen. En dit heeft dan voordeel voor de artiest want die heeft weer een boeking en voordeel voor de organisatie want minder kosten en dus meer mogelijkheden. Wat betreft bezoekers zal er inderdaad meer vraag zijn dan normaal waardoor ze voor een kaartje weer meer geld kunnen vragen. V
Ik denk dat het verlagen van de gages wel mee zal vallen. Veel artiesten zullen inkomsten misgelopen hebben, hierdoor gaan ze waarschijnlijk niet akkoord met een verlaging. Festivals zijn natuurlijk niet de enige manier om als artiest geld te verdienen. Genoeg artiesten zullen ervoor kiezen om losse shows te doen. Dit lijkt me vooral bij het 'middensegment' erg aantrekkelijk. In tegenstelling tot de festivals die al veel tickets verkocht hebben kun je momenteel bij losse shows wel profiteren van de grote vraag die er momenteel is.

• Leuk
ik verwacht geen prijsverhoging, dat zou idd vreemd zijn tov de mensen die al tickets hebben behouden (als in: niet te verwachten)

Het valt denk ik wel te verwachten dat er veel tourt in 2022, aanbod verwacht ik wel prima.
Denk dat veel festivals, waaronder ook Pinkpop, grotendeel affiches 2020 / 2021 kunnen overnemen.
Waarbij er ook extra acts touren, dus een wegvaller is wel een vervanging voor te vinden.

imo kan Pinkpop best een aardige stadionact er bij krijgen als headliner.
Ik ga sowieso uit van RHCP, die moeten imo hun tourschema naar 2022 zetten nog (zal toch vast niet zo lang meer duren denk ik)
Het is de derde headliner waar ik wel iets verwacht, ik denk dat Post Malone bij het 2021 affiche afgevallen is al, dus daar twijfel ik wel sterk aan.
GnR is al afgeschreven met die nieuwe data.
Dus er komt, denk ik dan, iets anders, waarvan ik zelfs denk dat dat wel eens een act kan zijn voor een nieuwe tour in 2022. Dus geen naam die al in 2020 of 2021 rond ging op affiches. Misschien dus eventueel wel een grote naam er bij, die misschien al in de Pinkpop plannen voor 2021/2022 stond?

Anders, dat zou een uitweg zijn en eventueel ook uitkomen met de verplaatsing van Pearl Jam van zondag op zaterdag, zou imo Volbeat doorgeschoven kunnen worden naar de zondag headline spot. Misschien niet de meest creatieve oplossing kijkend naar het 2020 affiche, maar met RHCP/PJ/Volbeat kan ik me voorstellen. Dat er een redelijk goedkope oplossing gedaan wordt, met Volbeat als voor Pinkpop nieuwe headliner en de kleine headliner van de 3.
Maar, toch denk ik eerder aan namen die we 2020/2021 niet op affiches in Europa gezien hebben, dus nieuwe tour in 2022, Coldplay, Eminem, AC/DC, Springsteen iets in die lijn zo... en ja, ik noem deze namen echt bewust!

- Coldplay, nieuw album word verwacht en er gaat gerucht dat er tourmerch bij het album gaat komen, aldus tour te verwachten waarschijnlijk.
- Eminem, ik verwacht nog een tour van hem
- AC/DC, denk dat een tour na het album wel komt, de mannen zeggen zelf de road op te gaan als het kan. Kans op festivals minimaal, maar Pinkpop zie ik wel kunnen lukken vanuit MOJO.
- Springsteen, ik ga er van uit dat hij met E Street door Europa gaat in de zomer van 2022, 10 jaar na de laatste keer lijkt me reeel.
- Metallica, ik ga uit van een festival / outdoor tour. Denk alleen dat Pinkpop niet Metallica naast RHCP/Pearl Jam zet.

Maar goed, dat is mijn gedachte, even los van de namen die al op Europese affiches stonden in 2020/2021

• Leuk
Wat betreft Coldplay afwachtten , in november 2019 zeiden ze dat touren teveel impact had op het milieu. Maar ja dat was 2019.En de schoorsteen moet toch blijven branden in huize Martin en co.

Oke, ik vat dit als volgt samen:

- Vraagprijs van artiesten ZAKT, want er is meer aanbod dan normaal, omdat ze allemaal weer willen gaan touren
- Ticketprijzen voor bezoekers STIJGT, want er is meer vraag dan aanbod, omdat ze allemaal weer willen gaan festivallen

Gevolg: Festivals krijgen een ruimere keuze uit artiesten, waarvan de prijzen zakken. En ze krijgen meer kaarten verkocht voor hogere prijzen, vanwege het animo bij bezoekers.

Het klinkt in ieder geval als een heel mooi scenario voor de organiserende partijen. Dat is mooi, want zijn zijn natuurlijk het hardst getroffen in vergelijking met artiesten en bezoekers. Benieuwd of dit inderdaad zo uitpakt...
Mooi samengevat idd ?! Jullie hebben wel inderdaad gelijk wat betreft het verhogen van de ticketprijs dat zou idd lastig zijn te rijmen met mensen die al een kaartje hebben. Economisch gezien gebeurt het natuurlijk eigenlijk nooit dat 'producten' jaren worden doorgeschoven. Kans is daarentegen denk ik dan wel groot dat festivals in 2023 nog prijziger gaan zijn. Achja als het weer kan interesseert het me geen reet wat het kost maar dan ga ik sowieso ?

+ Nothing But Thieves op 3fm awards net door Rob
En officieel ook
https://www.pinkpop.nl/2022/nothing-but-thieves-bevestigd-voor-pinkpop-2022/
NOTHING BUT THIEVES BEVESTIGD VOOR PINKPOP 2022!
Tijdens de 3FM Awards 2021 heeft onze programmeur Rob Trommelen bekend kunnen maken dat ook Nothing But Thieves in 2022 op het programma staat! Ze spelen op de eerste dag van het festival en daar zijn we super blij mee!

Edit: Het is overigens wel goed nieuws, want ze waren aangekondigd voor Pinkpop 2020 maar nog niet voor Pinkpop 2021 herbevestigd! Dat vind ik een fijn vooruitzicht voor het affiche!!!

Laatst bewerkt:
In de nieuws brief
START TICKETVERKOOP PINKPOP 2022
De ticketverkoop voor Pinkpop 2022 start in het najaar van 2021. De exacte datum is nog niet bekend maar hou onze website en onze sociale kanalen in de gaten of abonneer je op onze nieuwsbrief en je hoort het laatste nieuws als eerste!

Edit: najaar? Vorig jaar was de herstart van de verkoop 18 september. Dan zou ik rond die tijd idd weer verwachten. Denk ik

Laatst bewerkt:
Uitverkopen niet nee, maar ik verwacht dat ze meer tickets zou verkopen dan andere oude mastodonten. Zo had Sziget haar ook al geboekt als headliner voor 2020.
Maar Sziget moet zeven of acht headliners hebben. Dat kunnen natuurlijk niet allemaal stadionacts zijn. Ik ben het wel met je eens dat ze een goeie boost aan de kaartverkoop geeft hoor. Ik betwijfel echter of ze een repertoir heeft om 1,5 á 2 uur lang te boeien en zo een dag waardig af te kunnen sluiten...

Maar Sziget moet zeven of acht headliners hebben. Dat kunnen natuurlijk niet allemaal stadionacts zijn. Ik ben het wel met je eens dat ze een goeie boost aan de kaartverkoop geeft hoor. Ik betwijfel echter of ze een repertoir heeft om 1,5 á 2 uur lang te boeien en zo een dag waardig af te kunnen sluiten...
Dua Lipa zou niks niet minder zijn als Killers, KoL en Green Day op dit moment en is hard bezig te groeien richting formaatje Pink etc. Zou gewoon een aardig goede headliner zijn, vooral als ze voor die tijd nog een goed 3de album uitbrengt.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Als Post Malone's headlineset door was gegaan, zou die ook maar 75 minuten hebben gespeeld (de lengte van zijn arena shows). Voor de nieuwe generatie headliners is het geen vereiste meer dat ze minimaal 90 minuten moeten volmaken.

Wel fijn dat Pinkpop met Nothing But Thieves begint met één van de zwakkere broeders... ;)
Echt?

Ik vind dit nou juist echt een must voor het affiche! Niet alleen omdat ik het zelf een heel goede band vind, maar ik denk qua populariteit ook zeker.
Denk dat we hier de sub hebben of de Noord-afsluiter.

Users who are viewing this thread