Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

zie nu wel gebeuren dat ze 2 worpen van 4 doen om bij elke worpnamen een dag compleet te maken

Alec Benjamin klein hitjes wonder! Ik denk dat die op de vrijdag erbij zou kunnen komen. Staat op Werchter en past in het tourschema.

Volbeat sluit gewoon Noord af, denk ik. System of A Down kwam ook ooit als headliner en sloot ook Noord af. Dat is echt wel een mooie plek hoor, 25.000 man staan daar sowieso wel en je hebt de schemering. Voor mij is Noord de plek waar ik het liefst een act zie, niet te groot, geen voorvakken..

Een Taylor Swift of Dua Lipa zou ik zeker toejuichen, dat is wel eens iets anders dan voor de 8e keer Kings Of Leon of Green Day. Rockbands breken steeds minder vaak en minder snel door naar een headlinepositie, Imagine Dragons en Twenty One Pilots krijgen nu die twijfelachtige eer, maar het zegt wat dat Arctic Monkeys nog altijd gezien wordt als een iets 'nieuwere' headliner. Dan heb ik het even over de echte grote majors he, want een Tame Impala zou ook zo'n naam kunnen zijn.

Is natuurlijk smaak inderdaad. Voor de toekomst heb ik persoonlijk liever wat meer 'discutabele' nieuwe rock headliners (Greta van Fleet, Royal Blood) dan dat we van genre wisselen. Kan natuurlijk, maar dan is het mijn festival niet meer en ik vraag me af of het verstandig is om je doelgroep zo om te gooien.
Kan natuurlijk zijn dat blijkt dat er geen plaats meer is voor een 70.000+ festival gebaseerd op rock acts, omdat rock nu eenmaal minder populair aan het worden is. Dan zal ik naar de kleinere festivals moeten uitwijken :)

INTERPOL- headliner bij Primavera Sound (!!!). Bij Pinkpop doen ze even mooi de namiddag.
Interpol in de middag op een IBA pleuren lijkt me anders wel een treurige keuze. Dat die maar een tent afsluiten.

Los daarvan: dat ze op Primavera zo hoog staan heeft ook veel te maken met hun band met dat festival en andersom. Ze spelen er vaak en graag. En op diezelfde dag kan je er ook Dua Lipa, Gorillaz en Tyler The Creator zien. ;-)

Is natuurlijk smaak inderdaad. Voor de toekomst heb ik persoonlijk liever wat meer 'discutabele' nieuwe rock headliners (Greta van Fleet, Royal Blood) dan dat we van genre wisselen. Kan natuurlijk, maar dan is het mijn festival niet meer en ik vraag me af of het verstandig is om je doelgroep zo om te gooien.
Kan natuurlijk zijn dat blijkt dat er geen plaats meer is voor een 70.000+ festival gebaseerd op rock acts, omdat rock nu eenmaal minder populair aan het worden is. Dan zal ik naar de kleinere festivals moeten uitwijken :)
Maar met die 'nieuwe rock headliners' ga je geen Pinkpop veld voltrekken.

• Leuk
Waarderingen: Christiaan
Als Pinkpop dus nu nog met grote namen komt voor zowel de zondag als de vrijdag…dan moet ik opletten hoe ik het ga verwoorden maar komen ze naar mijn mening dicht bij een programma dat net zo goed is als 2014?….

Dit is erop gebaseerd dat er veel grote namen op het festival staan. Of het je smaak is is een tweede.

John Mayer als sub headliner voor the stones in 2014 was knap.

Maar een volbeat die headliner is bij Rock Am Ring bij Pinkpop onder Imagine Dragons plaatsen met daaronder nog een Interpol is ook heel knap.

Het lastige daar is de Stones. Je zou kunnen zeggen: Misschien wel de grootste act ooit, dus daar kun je niet over heen. Aan de andere kan, een act die al heel lang niks nieuws meer gedaan had, dan heb ik liever Pearl Jam die nog steeds hele leuke nieuwe muziek maakt.
Programma onder de headliners vind ik nu minstens net zo sterk (Al ontbreekt mijn persoonlijke favoriet Editers dit keer :) )

Maar met die 'nieuwe rock headliners' ga je geen Pinkpop veld voltrekken.

Ja, dus misschien is het inderdaad zo dat Pinkpop moet veranderen, en de traditionale Pinkpop ganger uit moet gaan wijken naar kleinere festivals.
Want ik kan me niet voorstellen dat (gemiddeld) het publiek dat nu 250 euro betaald voor Metallica en Pearl Jam, dan volgend jaar gaat doen voor Swift en Adele.

Ja, dus misschien is het inderdaad zo dat Pinkpop moet veranderen, en de traditionale Pinkpop ganger uit moet gaan wijken naar kleinere festivals.
Want ik kan me niet voorstellen dat (gemiddeld) het publiek dat nu 250 euro betaald voor Metallica en Pearl Jam, dan volgend jaar gaat doen voor Swift en Adele.
Maar dat zijn toch even grote namen? Of denk je dat Pinkpopgangers maar één genre lusten? Of alleen oude muziek?

• Leuk
Waarderingen: Christiaan en Timmetje
Dat doen ze meteen.
Swift en Adele in een weekend op Pinkpop?
Sold out… klaar!

De jeugd wordt ook ouder hè ??!

Ik vind dat Pinkpop met dit programma heel goed op weg is. Het is een heel divers programma met wat classic acts en wat vernieuwende acts. En Imagine Dragons is vernieuwend.

Ze kunnen het op deze manier jaren volhouden.

ja, is wel een puntje.

Al is de vraag natuurlijk wel hoe het gage van een DJ in verhouding staat tov andere acts, ik denk dat dat nog mee kan vallen.
En aangezien Garrix ook tussen de bovenste namen van de affiches van Hurricane/Southside staat is het niet eens een gekke gedachte.

Maar, ik denk eerder aan Tiesto. Is ooit 2004 op de Pinkpop lineup geweest en The Motto doet het al 12 weken lekker in de Top40. Hij staat dan wel 16e in de DJ Mag100. Ik denk dat tourtechnisch, als NL dj, niet recent op Pinkpop gestaan en de populariteit van het moment, het een zeer aannemelijke kanshebber is.

Ontbreekt bovenaan het affiche ook wel aan een DJ, als je het vergelijkt met affiches van Pinkpop uit voorgaande jaren. En een co-headline met ID lijkt me ook aannemelijk.
Misschien ook een idee om Breda Live in de gaten te houden, die moeten nog een grote DJ bekend maken voor de zaterdag daar. Die kan dan imo ook meteen een kanshebber zijn voor PP, ze delen vaker namen. Tiësto hebben ze al voor de vrijdag.

Maar dat zijn toch even grote namen? Of denk je dat Pinkpopgangers maar één genre lusten? Of alleen oude muziek?

Ik houd van heel veel genres, daarom vind ik Pinkpop ook zo leuk. Maar Pinkpop is een duur festival, en dat komt voornamelijk door de headliners. Als de headliners dus niet echt je ding zijn, is het veel voordeliger elders te gaan kijken. Ik twijfel er niet aan dat Adele en Swift Pinkpop uit zullen verkopen, dat doen ze vast en zeker. Maar niet met mij er bij. Ik had verwacht dat dat ook voor veel andere vaste bezoekers zou gelden, maar misschien zit ik er naast.

En dan ga ik bijvoorbeeld ook af op: Wat voor muziek hoor ik mensen spelen op de camping, waar gaat het publiek op los in de feest tent. Dat is allemaal geen Adele en Swift.

Edit: En dan was mijn gedachte dat het wel riskant is om je publiek om te gooien. Mooi dat je bv volgend jaar met Adele uitverkoopt. Maar dit nieuwe publiek heeft geen band met je festival en zal bij een mindere lineup meteen wegblijven. Terwijl ik ook gewoon kom als we geen Metcallica maar Greta van Fleet als headliner krijgen ;)

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ik houd van heel veel genres, daarom vind ik Pinkpop ook zo leuk. Maar Pinkpop is een duur festival, en dat komt voornamelijk door de headliners. Als de headliners dus niet echt je ding zijn, is het veel voordeliger elders te gaan kijken. Ik twijfel er niet aan dat Adele en Swift Pinkpop uit zullen verkopen, dat doen ze vast en zeker. Maar niet met mij er bij. Ik had verwacht dat dat ook voor veel andere vaste bezoekers zou gelden, maar misschien zit ik er naast.

En dan ga ik bijvoorbeeld ook af op: Wat voor muziek hoor ik mensen spelen op de camping, waar gaat het publiek op los in de feest tent. Dat is allemaal geen Adele en Swift.

Edit: En dan was mijn gedachte dat het wel riskant is om je publiek om te gooien. Mooi dat je bv volgend jaar met Adele uitverkoopt. Maar dit nieuwe publiek heeft geen band met je festival en zal bij een mindere lineup meteen wegblijven. Terwijl ik ook gewoon kom als we geen Metcallica maar Greta van Fleet als headliner krijgen ;)
Misschien (en waarschijnlijk) denk ik te veel vanuit mijn eigen hoed hoor.

Mij spreekt het meer tot de verbeelding om de ene dag een Lorde en Depeche Mode te zien, de volgende dag een Taylor Swift, de derde een Rage Against The Machine en de laatste een Stromae en Arctic Monkeys. Of gewoon een usual suspect als Pearl Jam ertussen, prima. Maar wel zoveel mogelijk variatie . Goede muziek is goede muziek, of die nu gemaakt wordt door een gitaar of een viool of een stem, boeit toch geen hol? Maar zie ik het iets te rooskleurig en zijn mensen toch heen hard bezig met "ik wil alleen dit genre als headliner en niks anders". Wat eigenlijk best raar is.

Want met die redenering kom je snel op hetzelfde oude clubje namen van 10 bands (Foo Fighters Pearl Jam Muse Metallica Rammstein Springsteen RHCP Green Day Coldplay Stones) waarvan je niet mag afwijken of het is niet goed genoeg.

Users who are viewing this thread