Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Lowlands en/of Pinkpop zijn toch echt 2 totaal verschillende festivals ? Ik ben nu 13x naar Lowlands geweest en een 6x naar Pinkpop, hoe dat komt ? Heeft gewoon simpelweg te maken met de Line up. Als Billie op Lowlands staat en ik wil er niet heen, zijn er nog genoeg andere dingen te zien of te doen. Als Billie op Pinkpop staat moet ik geluk hebben dat er tegenover iets staat wat ik wel leuk vind.
Beide festivals zijn Uniek en beide festivals zijn leuk, Pinkpop moet het denk ik wel veel meer van de "grote" namen hebben en Lowlands (behalve de Headliners) ook van het nachtprogramma en kleinere namen.

Persoonlijk zie ik Billie echt wel als Sub headliner, volgend jaar is er echt wel een nieuw album of ep uit en dan kan ze dat echt wel dragen. Headliner is te hoog gegrepen, maar zet er een Ed Sheeran (Zoals ik al eerder zei) of wellicht een Ariane Grande / Taylor Swift achter en het komt allemaal goed.

Neil Young zou denk ik ook een prachtige Subheadliner kunnen zijn, zowel op LL als PP, ook daarachteraan kan je nog een mooie band als Iron maiden zetten.

Laten we vooral elkaar respecteren bij zijn/haar mening, hoe het feitelijk ervoor gaat staan weten we over een aantal maanden .

Neil Young zou denk ik ook een prachtige Subheadliner kunnen zijn, zowel op LL als PP, ook daarachteraan kan je nog een mooie band als Iron maiden zetten.

Que? Neil Young als sub? Tenzij de subs plots 2 uur mogen spelen is dit natuurlijk onzin. Iron Maiden mag de schoenen van Young nog niet strikken.

Eens met Benjamin. In een co constructie zou Young wel passen. Maar puur als headliner niet meer. Dan heb je de weide maar half vol.

Benjamin wrote:

Que? Neil Young als sub? Tenzij de subs plots 2 uur mogen spelen is dit natuurlijk onzin. Iron Maiden mag de schoenen van Young nog niet strikken.

Het was maar een voorbeeld, er had van mij ook Rammstein / SOAD , Metallica , Muse of desnoods Imagine dragons kunnen staan.
Ik probeer juist meer aan te tonen dat ik denk dat Neil Young als headliner te hoog gegrepen is, dat jij een andere mening heb is natuurlijk prima. Ik zie trouwens wel liever Iron maiden als Neil young, maar goed ik wil beide veters dan ook wel strikken ;-)

Je gaat acts als Neil Young, Fleetwood Mac, The Who niet sub zetten. Je boekt ze of niet, of ze zijn headliner. Als je Eddie Vedder vertelt dat ie ná Neil Young of The Who staat geprogrammeerd, lacht hij je waarschijnlijk uit of geeft je een klap, hij gaat niet ná zijn helden spelen.
Neil Young 75 minuten laten spelen.. zijn normale set duurt 2x zo lang.
Maar snap wel dat ze het niet meer aandurven om deze acts te boeken, hoe triest het ook is, zo'n ex-Disney popje als Ariane of Miley Cirus zal waarschijnlijk meer volk trekken dan The Who of Neil..

Billie spreekt naar mijn idee nu alleen jong publiek aan, dit is te beperkt om een goede headliner voor Pinkpop te zijn.

Hmm, toen ik op Lowlands om me heen keek bij Billie Eilish zag ik juist enorm veel verschillen in het publiek, zowel jong als oud was present. Haar grootste fanbase zal ongetwijfeld bij de jeugd liggen, maar de muziek is geschikt om een breed publiek aan te spreken hoor.

En daarbij: bij "oudere" bands gaat de omgekeerde redenering toch ook niet op? We zeggen toch ook niet: laat Neil Young maar zitten, want die spreekt alleen ouder publiek aan? Of alleen gitaarliefhebbers? Waarmee ik niet wil beweren dat dat zo is, ik vind alleen de redenring met betrekking tot Billie Eilish in dat opzicht een beetje krom. En feitelijk niet terecht, als ik naar de opkomst kijk bij Lowlands. Ik heb het al lange tijd niet zo druk gezien bij een optreden. Waarbij het publiek zeer gevarieerd was.

Zoals ik al zei: ik zie Billie Eilish volgend jaar niet headlinen op Pinkpop, maar dat komt vooral door haar nog wat beperkte catalogus aan repertoire. Maar qua muziekstijl verwacht ik wel dat zij juist een gedroomde headliner wordt in de toekomst, omdat ze breed mensen aanspreekt (als haar toekomstige werk dat uiteraard ook blijft doen uiteraard).

Neil Young zie ik op Pinkpop enkel in co-headlinerconstructie of een hele sterke dag in de breedte. Want die verkoopt op zichzelf echt te weinig dagkaarten. Hoe tof zijn muziek ook is. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Mojo dat risico gaat lopen. Want voor Pinkpop is het natuurlijk wel van belang dat er 60.000+ kaarten worden verkocht. Dat was afgelopen jaar bij lange na niet het geval, dus ik vermoed dat Pinkpop zich gaat richten op acts die wel iedere dag gegarandeerd uitverkopen.

Voor de bezoekers is het misschien wel prettiger op de wei als er maar 50.000 mensen zijn, kostentechnisch is dat natuurlijk wel een aderlating. Als je toch minimaal 10.000 kaarten minder verkoopt, merk je dat toch stevig aan de inkomstenkant. Om de grote acts te kunnen blijven boeken, kunnen ze het zich waarschijnlijk niet veroorloven om ieder jaar met zoveel kaarten te blijven zitten.

Want voor de duidelijkheid: er waren dit jaar op Lowlands per dag meer mensen dan op Pinkpop. Getalsmatig waren ze dit jaar in ieder geval niet het grootste festival in Nederland (als je kijkt naar het aantal bezoekers per dag, uiteraard wel qua kostenplaatjes van de headliners). Als ze weer het grootste festival willen worden, zullen ze geen risico nemen, lijkt me.

Fleetwood Mac heeft dit jaar bewezen dat het zijn van een legendarische band niks hoeft te betekenen. Dat optreden was echt rampzalig slecht. Een optreden van Ariane Grande is kwalitatief beter dan een optreden van Fleetwood Mac 2019 dus dat die meer volk trekt is zo triest nog niet.

Neil Young zal trouwens wel een fantastisch optreden geven. En als zijn nieuwe album goed scoort is er wellicht een headlinerkans. Maar zijn laatste optreden in Nederland zorgde voor weinig animo dus zie het somber in.

Neil Young zie ik op Pinkpop enkel in co-headlinerconstructie of een hele sterke dag in de breedte. Want die verkoopt op zichzelf echt te weinig dagkaarten. Hoe tof zijn muziek ook is. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Mojo dat risico gaat lopen. Want voor Pinkpop is het natuurlijk wel van belang dat er 60.000+ kaarten worden verkocht. Dat was afgelopen jaar bij lange na niet het geval, dus ik vermoed dat Pinkpop zich gaat richten op acts die wel iedere dag gegarandeerd uitverkopen.

Dit idd.

Ik denk trouwens dat Eddie Vedder er weinig moeite mee zou hebben. Dat is dezelfde artiest die zijn fans 120 euro aftroggelt voor een soloshow in Afas Live....

Weet het wel zeker van Eddie, die gaat dat nooit doen.
Maar zoals ik zeg, ik snap het wel dat Pinkpop het niet meer aandurft, zeker na zo'n toch tegenvallend jaar. Snap alleen jouw beweegreden niet, waarom hamer jij zo op dat uitverkopen, ik sta zelf liever op een festival waar het niet uitverkocht is met leuke namen dan een uitverkocht festival met Ariane of Billie als headliner. En dat Ariane kwalitatief betere show geeft, vind ik ook wel een behoorlijk statement, want dat ze beter zingt dan mensen die bijna 3x zo oud zijn mag ik toch hopen ja, zou wat zijn als ze die kutnummers van haar nog slecht zingt ook, dus performance zal (ik betwijfel het) beter zijn, misschien uitbundiger zoals bij P!nk, wat jij leuk vindt en helemaal prima is natuurlijk, maar ja de inhoud van haar liedjes vergelijken met die van Neil Young.. lastig hoor dat "kwalitatief"

Ik hamer op dat uitverkopen om de reden die Raskolnikov ook aangeeft:

Voor de bezoekers is het misschien wel prettiger op de wei als er maar 50.000 mensen zijn, kostentechnisch is dat natuurlijk wel een aderlating. Als je toch minimaal 10.000 kaarten minder verkoopt, merk je dat toch stevig aan de inkomstenkant. Om de grote acts te kunnen blijven boeken, kunnen ze het zich waarschijnlijk niet veroorloven om ieder jaar met zoveel kaarten te blijven zitten.

Ja inderdaad: ik snap je opmerking wel RubenFrusciante. Ik zie het ook liever minder massaal op een festival hoor. Maar stel, je blijft zitten met 10.000 kaarten, dan loop je meer dan 2 miljoen euro aan inkomsten mis. Los van de verkoop van catering op het terrein die daardoor ook minder oplevert.

Ik kan me voorstellen dat zo'n bedrag een flinke hap in je begroting is. En gezien het feit dat ze hele dure headliners boeken, is de vraag gerechtvaardigd of ze zich dat kunnen veroorloven. Misschien een of twee jaar wel (er is vast een buffer), maar op een gegeven moment loopt het dan toch spaak, zou je zeggen.

...

Voor de bezoekers is het misschien wel prettiger op de wie als er maar 50.000 mensen zijn, kostentechnisch is dat natuurlijk wel een aderlating. Als je toch minimaal 10.000 kaarten minder verkoopt, merk je dat toch stevig aan de inkomstenkant. Om de grote acts te kunnen blijven boeken, kunnen ze het zich waarschijnlijk niet veroorloven om ieder jaar met zoveel kaarten te blijven zitten.

...
ik heb het vermoeden dat er acts zijn waar je zo'n risico aandurft.
Zeker als je een in-Nederland-stadion-vuller voor zet, Borsato, Kensington noem maar wat.

en Neil Young, als hij komt is dat enkel als headliner en afsluiter van mainstage, niets minder.
Waarschijnlijk is hij tevens aan de dure kant voor andere festivals en stelt waarschijnlijk eisen waar kleine festivals moeilijker op inspelen.
Ik blijf er bij, als hij tourt rondom de Pinkpop data kan Mojo het gewoonweg niet verantwoorden om hem ergens anders te zetten. De wens om hem te hebben weegt zeer zwaar. Feit is, hij tourt in 2020, hij heeft dan een nieuw album en de onderhandelingen liepen al voor 2019, bij Pinkpop 2019 waren alle schreeuwerige Coca-Cola uitingen alvast verdwenen (zie zwarte banners bij de barren bijvoorbeeld)... Optelsom.

Qua verkoop, kan je zeggen hij verkoopt ZiggoDome en Sportpaleis niet geheel uit (maar wel ver) kan je ook afschuiven op 'te dure tickets', 75 a 85 euro?
Op Bospop 2008 trok hij nog geen 10.000 bezoekers, speelt ook niet in zijn voordeel, klopt helemaal...

Tinderbox en HydePark dit jaar spreken wel tot de verbeelding dat er volgend jaar e.e.a. heel goed mogelijk is.

Fleetwood Mac heeft dit jaar bewezen dat het zijn van een legendarische band niks hoeft te betekenen. Dat optreden was echt rampzalig slecht.

NEE!?!?

Kom op zeg, beste van het hele weekend!

Smaken verschillen.... ik vond ze zo vals dat ik eerder ben weggegaan. :)
The Cure steeg er wat mij betreft torenhoog boven uit.

Waarschijnlijk is hij tevens aan de dure kant voor andere festivals en stelt waarschijnlijk eisen waar kleine festivals moeilijker op inspelen.
Ik blijf er bij, als hij tourt rondom de Pinkpop data kan Mojo het gewoonweg niet verantwoorden om hem ergens anders te zetten. De wens om hem te hebben weegt zeer zwaar.

Bij jou en Smeets, maar niet bij Mojo. Die hebben juist aangegeven dat het een wens van Smeets is maar absoluut niet reëel. Na dit tegenvallende jaar qua kaartverkoop (het jubileum notabene) moet volgend jaar dat festival echt wel worden uitverkocht. Dat gaat niet lukken met Neil Young.

Ik blijf erbij: Neil Young is een perfecte headliner voor Bospop.

Ik blijf er bij, als hij tourt rondom de Pinkpop data kan Mojo het gewoonweg niet verantwoorden om hem ergens anders te zetten. De wens om hem te hebben weegt zeer zwaar.

Maar hij was dit jaar toch ook in de buurt? Mojo zette hem desondanks in de Ziggodome. Terwijl ze naarstig op zoek waren naar geschikte headliners voor nota bene de jubileumeditie. En die directeur van Mojo heeft ook keurig uitgelegd waarom ze dat gedaan hebben (omdat ze vinden dat hij te weinig kaarten verkoopt als headliner en hij alleen als headliner wil komen). Waarom zou dat komend jaar anders zijn? Nogmaals: van mij mag het. Schitterende artiest. Maar ik heb het idee dat hier tegen beter weten gehoopt blijft worden op iets wat erg onwaarschijnlijk is. Zeker als het aanbod aan grote headliners komend jaar een stuk groter is (wat ook verwacht wordt hier), dan wordt de kans op Neil Young toch gewoon heel erg klein?

Rock Werchter geef ik een betere kans als hij komt. Omdat ze daar een iets andere headlinerconstructie hebben.

Maar hij was dit jaar toch ook in de buurt? Mojo zette hem desondanks in de Ziggodome.

Nee, zijn tour was uiteindelijk bijna maand verschoven tov eerdere planning.
Young was pas 29 juni met zijn eerste europese show in europa tm 14 juli.
Pinkpop was 8-10 juni, is dus 3 weken te laat in Europa, anders ws hij gegarandeerd de headliner van dag 4 geweest op het jubileum.
Er waren wat prive zaken oa met zijn zoon Ben, waardoor e.e.a. uiteindelijk uitgesteld zijn.

Ik denk dat Dennis een beetje te graag wil dat Neil headliner is in 2020 . Ik hoop het van ganse harte voor hem (en Smeets) en als de rest van de dag een beetje sterk is , ook voor mezelf, maar ik denk niet dat die komt.

Nou op naar de volgende headliner....

Ik denk dat Dennis een beetje te graag wil dat Neil headliner is in 2020 . Ik hoop het van ganse harte voor hem (en Smeets) en als de rest van de dag een beetje sterk is , ook voor mezelf, maar ik denk niet dat die komt.

Nou op naar de volgende headliner….

Nou, wat ik graag wil is Iron Maiden op Pinkpop.

Neil Young, dat is een andere tak van sport

Users who are viewing this thread