Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Ja inderdaad: ik snap je opmerking wel RubenFrusciante. Ik zie het ook liever minder massaal op een festival hoor. Maar stel, je blijft zitten met 10.000 kaarten, dan loop je meer dan 2 miljoen euro aan inkomsten mis. Los van de verkoop van catering op het terrein die daardoor ook minder oplevert.

Ik kan me voorstellen dat zo’n bedrag een flinke hap in je begroting is. En gezien het feit dat ze hele dure headliners boeken, is de vraag gerechtvaardigd of ze zich dat kunnen veroorloven. Misschien een of twee jaar wel (er is vast een buffer), maar op een gegeven moment loopt het dan toch spaak, zou je zeggen.
Nee oke fair, dat is een goed punt inderdaad. Maar waarschijnlijk kostte dit programma minder dan bijvoorbeeld de top editie van 2014 met Metallica en Rolling Stones dus zullen ze ook wel minder geld aan de boekingen zijn kwijt geweest. Of niet, maar dan komt dat omdat een vaste headliner als Lenny Kravitz ineens sub staat, en bands als Bastille en Slash en Jamiroquai en die afsluiter Armin er ook staan. Ik denk toch dat de headliners teveel worden overschat.. Zou een editie met Ed Sheeran - Coldplay - Muse maar met daaronder allemaal kleine en kwalitatief mindere acts op the undercard wél 100% uitverkopen? Misschien de dagkaarten, maar denk dat weekendkaarten dan blijven liggen. En zo'n kut undercard is denk ik wel het gevolg van de grote sommen geld die ze moeten neerleggen voor acts als Coldplay en Ed Sheeran.

Zou een editie met Ed Sheeran – Coldplay – Muse maar met daaronder allemaal kleine en kwalitatief mindere acts op the undercard wél 100% uitverkopen?

Zowel de dagkaarten als de weekendkaarten binnen 20 minuten. Gegarandeerd.

Geen idee, zou kunnen, hoop dat we er nooit achter zullen komen. Maar is dat wat jij wil? 3 Stadion acts als headliner en daaronder nietige acts?

Dat is toch Pinkpop in een notendop? Drie grote headliners waar mensen kaarten voor kopen met daaronder een hopelijk ok dagprogramma?

En wat is jou definitie van nietige acts?

Geen idee, zou kunnen, hoop dat we er nooit achter zullen komen. Maar is dat wat jij wil? 3 Stadion acts als headliner en daaronder nietige acts?

Zou echt verschrikkelijk zijn. Heel ouderwets ook qua constructie.

Ja voor mij ook echt een nachtmerrie, en dat Pinkpop noemen is indd echt onzin en ouderwets. Lenny Kravitz als sub, Elbow, Jamiroquai, Slash als kwalitatieve topacts onder je headliners, publieksfeestjes als Dropkick Murphys, Tenacious D, Krezip en J. Balvin.
Mijn definitie van nietige acts is acts die je ook kan zien als je een avond stappen in Roosendaal gaat, Boef, Lil Kleine, Ronnie Flex of years and years en the script en acts niet groter dan Die Antwoord (best leuk) maar als dat je sub is en alles is van dat niveau, horror..

Het dagprogramma van vorig jaar was echter wel uitzondering op de regel. Inderdaad veel sterker dan de vorige jaren imo.

Ja maar koop je liever een kaartje voor dat scenario wat ik net schets met 3 stadion headliners en daaronder meuk dan voor het affiche van dit jaar? Dat kan hoor, ieder z'n mening, maar dan weten we wel waar onze meningsverschillen vandaan komen.

Beide niet. Ik koop liever een kaartje voor drie sterke headliners met daaronder een sterk dagprogramma. Zoaks Werchter het normaal gesproken (dit jaar uitzondering) doet imo. Bij Pinkpop is het de laatste jaren of/of. Bij Werchter en/en.

Beide niet. Ik koop liever een kaartje voor drie sterke headliners met daaronder een sterk dagprogramma. Zoaks Werchter het doet imo.
Wie niet? Maar dat kost geld, dus dan is het geen raar gevolg dat de ticketprijzen nóg hoger worden. Nou Smeets zei al, dat kan eigenlijk niet, dus dan wordt het toch schuiven. Dit is ook een reden dat ik tot nu toe alleen nog maar maar Werchter ben gegaan.

Yannick wrote:
Billie Eilish trok volgens de organisatie 47.000 (van de 66.000) mensen naar de mainstage. Om 15u. In miserabel weer.

Precies.

Neil Young trok de Ziggo niet eens vol en zijn publiek gaat sneller naar een zaal dan een weide.

Eilish is een logischere headliner dan Neil. Legende of niet. Fleetwood heeft bewezen dat dat niks uitmaakt.

Wat betreft de Ziggo Dome. Ik weet niet hoe duur de kaartjes exact waren, maar optredens van Neil Young zijn vaak wel erg duur. Als hij meer dan € 100 vraagt (wat In België de vorige keren vaak het geval was), is dat even duur als een dagkaart Pinkpop, maar heb je niet de rest van de festivaldag. Ik weet dus niet helemaal zeker in hoeverre deze stelling klopt. Ik weet ook niet hoeveel bands de Ziggo Dome wel zouden uitverkopen aan zo'n prijzen. Zou Billie Eilish dat (met haar jonge doelpubliek) wel doen dan?

Ik ben dit jaar bijvoorbeeld niet naar Neil Young in het Sportpaleis geweest omdat ik ruim € 100 veel geld vind voor één artiest die ik al enkele keren live gezien heb. Dat betaal ik slechts voor een handvol artiesten, denk ik. Daarentegen zou ik wel héél blij zijn als Neil Young een festival zou headlinen waar ik naartoe ga. Tel daarbij de mensen die Neil Young nog nooit aan het werk zagen en zo'n legende wel eens willen zien en ik denk dat Neil Young geen slechte headliner is voor een major festival. Maar dat is mijn gevoel.

Dat Billie Eilish op een festival waar meer jongeren komen (Lowlands / Pukkelpop) veel volk naar de wei trekt, wil volgens mij ook niet per sé zeggen dat ze als headliner van Pinkpop, dat vaak een ouder doelpubliek heeft, de wei zomaar in een vingerknip gaat uitverkopen.

Mij lijkt Neil Young als headliner voor Pinkpop een logischere keuze dan Billie Eilish, maar ik moet daar wel bij toegeven dat mijn beeld vertekend kan zijn doordat ik een 10-tal albums in de kast heb staan van eerstgenoemde en geen enkel nummer ken van laatstgenoemde... :)

Tot slot denk ik dat je ook de factor Lindsey Buckingham niet mag onderschatten bij Fleetwood Mac. Als ze met hem getourd hadden, was de kans een stuk groter dat ik TW Classic of Pinkpop had bezocht vorig jaar. Nu heb ik dat dus niet gedaan. Ik weet dat dat stom klinkt, maar het is wel iets dat ik nog gelezen en gehoord heb alleszins.

Pinkpop moet 3 uitzonderlijke onverwachte headliners neerzetten aankomend jaar.
Niet alweer Green Day, niet alweer Muse, niet alweer Kings of Leon, niet alweer Foo Fighters, niet alweer Metallica, niet alweer Robbie Williams, niet acts die er afgelopen recente jaren als headliner stonden.
Daar zit al een begin voor een voor Pinkpop onverwacht programma, door de headliners een draai te geven dat ze voor Pinkpop uitzonderlijk zijn.

Door de voorverkoop eerder te starten zal er al een slag geslagen worden tov de voorverkoop van afgelopen jaar. Zal een 'uitzonderlijke' headliner meer media aandacht generenen. Kijk naar Jusitn Bieber, Rolling Stones, Bruno Mars, Springsteen of eindelijk Pearl Jam terug. Zoiets springt in het oog en zorgt daarbij voor media-aandacht.
Daar denk ik ook ligt een deel sterkte van Pinkpop, je kan een weide voor >60.000 bezoekers voorhouden als booker en een podium waar je niets tegenover en niets na je hebt. De volle aandacht als festival dagafsluiter als headliner op de mainstage op Nederlands grootste festival voor >60.0000 potentiele bezoekers... Daarmee haal je een act binnen die ook kan kiezen voor Goffertpark, Malieveld, ArenA of GelreDome. (mits ze uiteraard beschiknbaar zijn die periode)

Daarom kijk ik liever naar namen die nog niet (af lang niet) op Pinkpop stonden. Als straks de tourdata in elkaar vallen, is het alleen maar hopen dat dat goed gaat uitpakken en er niet tours zijn verschoven of gecanceld...

Hey,

Als grote Pinkpop fan ben ik afgelopen weekend een dagje naar Pukkelpop gegaan. Ik moet (helaas) toegeven dat dit festival toch op meer gebieden (vooral logistiek en aankleding) beter is dan Pinkpop. Bij aankomst moet je naar een soort speciale incheck balie waar 50 personen achter een laptop zitten en je kaartje scannen vanaf daar krijg je een bandje. Daarna moet je naar een andere ingang waar je goed gefouilleerd wordt en zelfs door metaalpoortjes moet.
Verder heb ik nergens moeten wachten....toiletten nooit een rij...drinken nooit een rij...zelfs bij de foodtrucks maximaal 10 minuten gewacht! Logistiek gezien kan Pinkpop hier veel van leren. Pukkelpop was elke dag uitverkocht met elke dag 66.000 mensen op het terrein. Door de goede indeling van het terrein en de vele verschillende podiums voelden het rustiger dan Pinkpop dit jaar. Ook in de tenten kom je makkelijker vooraan.

Maar...als je kijkt naar het programma is Pinkpop dan gewoon iets sterker en denk dat daar het verschil zit. Pukkelpop focust zich ook heel erg op de randzaken (zoals een indrukwekkende vuurwerkshow van 20 minuten en een Boilerroom met 340 lasers).

Houd je van een programma met veel 'grote' artiesten staan is Pinkpop ideaal voor je.
Maar als je toch echt van de totaalbeleving houdt en hier en daar ook nieuw top aankomend talent wilt ontdekken is Pukkelpop zeker een aanrader.
Voor ik het wist was de tijd al om...omdat er zoveel op het Pukkelpop terrein is te beleven en te zien ...eigenlijk teveel om op te noemen.

Wie denkt dat Twenty One Pilots of Billie Eilish niet een toekomstige Pinkpop headliner zijn heeft het goed mis. Deze artiesten staan vrijwel zeker over een paar jaar als headliner op het Pinkpop festival daar ben ik wel zeker van....want wat een top shows!

Waarom wordt er eigenlijk gesproken over Neil Young op Pinkpop? MOJO heeft toch al lang gezegd dat zij Young niet willen neerzetten als headliner voor een festival zoals Pinkpop en dat hij niet voor minder komt dan headliner? Bij Neil Young gaat Pinkpop echt niet uitverkopen...
Ik hoop zelf op Coldplay- AC/DC- Muse maar waarschijnlijk zal dat teveel van het goede zijn.

Waarom wordt er eigenlijk gesproken over Neil Young op Pinkpop?
e.e.a.

Pinkpop heeft Neil Young proberen te boeken in 2019, is niet gelukt doordat hij door omstandigheden een maand later tourde in Europa.
Jan gaf aan dat ze het voor 2020 weer gaan proberen.
Eavis gaf aan dat er een kans is voor Glastonbury in 2020, dus tourdata rond Pinkpop data goed mogelijk.
Pinkpop is in 2020 wel 3 weken verplaatst achter Pinksteren, naar derde weekend juni (vlak voor data Glastonbury)
Neil Young heeft zelf aangegeven met het nieuwe album in 2020 terug te komen door Europa.

Ik heb zo mijn redenen dat ik hem verwacht op Pinkpop.
vandaar...

Foals is typisch zo'n band die voor mij al jaren mist in de line-up van Pinkpop, net als acts als the National en Tame Impala. Sinds 2014 (met Arcade Fire) zijn de wat meer moderne ietwat alternatieve acts in de line-up toch opvallend afwezig. Komt natuurlijk door de opkomst van BKS & DTRH, maar toch jammer: het zijn acts die veel mensen aanspreken. En die eigenlijk steevast wel op Werchter staan.

Ik verwacht eigenlijk dat Pinkpop na de tegengevallen jubileumeditie het over een andere boeg gaat gooien en (weer) meer jeugd aan gaat spreken. Die waren toch opvallend minder aanwezig afgelopen editie - en zijn normaal wel goed vertegenwoordigd op Pinkpop. En die trek je tegenwoordig met pop naar een festival. In dat kader zouden Billie Eilish (en ook Twenty One Pilots) goede namen zijn, maar verwacht deze niet in 2020 al. Juist omdat ze dit jaar al in Nederland waren en op Lowlands stonden.

Over dat Pinkpop met meer pop Pinkpop niet meer is.. Pinkpop heeft in de loop der jaren met boekingen vaker de populaire / opkomende muziekstroom gevolgd met prominente plekken voor hardrock, grunge, britpop, dance & pop. Daarnaast hebben Justin Bieber, Robbie Williams, Bruno Mars & Pharrel nota bena al als headliner opgetreden. Nog meer pop voor 2020 zou ik eigenlijk wel logisch vinden na het fiasco dit jaar.

Meer pop, zal vast...
Zal ook wel een grote dj op een hoge spot komen.
Sowieso een headliner met uit de poppie hoek, Coldplay, Taylor Swift, The Weeknd of Ed Sheeran??
Maar de popacts zijn vaak lastig te voorspellen, kan je pas een beetje zien als er tourdata komen.

Om even terug te komen op de reactie van Benjamin dat Neil Young een grote wens is, dat valt voor mij best mee hoor.
Als ik in de lijn van de classic acts AC/DC, Guns N Roses, The Who, Neil Young en Bob Dylan kijk.
Is dit ook de volgorde, het allerliefste zie ik AC/DC op Pinkpop komen in 2020.
Maar, wie verwacht AC/DC, Guns N Roses of The Who op festivals volgend jaar zomer? Voorlopig nog weinig hints toe. Dan te bedenken dat misschien Rolling Stones en McCartney weer kunnen touren volgende zomer. Er touren zo veel classic acts, die gaan niet allemaal naar naar 1 plek. Die acts gaan verdeeld worden, Gelredome of ArenA, Malieveld, Goffertpark, Pinkpop en ZiggoDome. Vast en zeker...

Daar liggen mogelijkheden. Daarbij denk ik dat Mojo op Pinkpop er in veel gevallen voor kiest om gevestigde headliners te zetten ipv een net opkomende. Maar dat is puur gedachtegang vanuit op WOW-effect, uit mijn point of view.
Zo zie ik ook meer in gevestigde headliners die nog nooit op Pinkpop stonden, aangezien die kansen in mijn ogen heel goed mogelijk zijn in 2020 zie ik daar grote kansen.
Als ik dan als voorbeeld mijn persoonlijke favoriet, Iron Maiden bekijk. Dan is er een tour rond Pinkpop, stonden er nog nooit, zijn al jaren steevast headliners. Maar dat is meer een rock categorie als Metallica of Rammstein.

Foals is misschien wel een goeie shout hoor. Maar BKS kan ook misschien.

Als ik momenteel zou voorspellen, kom ik ongeveer nu al op deze namen:
Iron Maiden, Neil Young, Coldplay /
Volbeat, Within Temptation, The Weeknd, Marco Borsato, Royal Blood, Liam Gallagher /
Billie Eilish, Keane, Danny Vera, Alter Bridge, Charlie XCX, Black Keys /
Anderson .Paak, Korn, Lewis Capaldi, Nielson, Lucas Nelson, Dermot Kennedy /
Raven Age, Joe Buck, Mamma's Gun, Blackwave, Alfa Mist, Tyler Childers /

maar dat is pas een hele vroege gok op een set namen... Deze gok kan over een maand al anders zijn ;)

Ik gok op:

Post Malone - Guns N Roses - Muse
21 Pilots - Billie Eilish - Volbeat

Coldplay gaat niet touren. Geen album uit en geen tourplannen. Jammer.

Users who are viewing this thread