Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Foos lijkt me niet een band die je om de 2 jaar wil hebben omdat ze altijd exact hetzelfde kunstje doen.

En die horen imo echt niet in het rijtje PJ Coldplay thuis. Meh.

Als je mensen dat rijtje laat samenstellen zullen er altijd verschillende namen op staan. Voorliefde maakt ook blind.

Er zijn fans van bands die hun over de hele wereld achterna reizen en geen optreden missen. Hoe groter de fanschare van de band, hoe meer van dat soort fans. Een veel groter deel zal dit te gortig vinden, maar hun favoriete band wel elk jaar meepakken als ze Nederland aandoen. Nogmaals: hoe groter de fanschare, hoe meer van dit soort fans die er telkens weer bij zijn.

Er zijn een handvol artiesten waarvan we het allemaal wel eens zijn dat zelfs als ze jaar na jaar in Landgraaf staan, ze toch telkens weer het veld uitverkopen. De echt groten der aarde. Net daaronder zitten de artiesten waarvan die mening verdeeld is, en die gebaseerd is op smaak. Zo zou ik nu al een tien jaren kaart voor Pinkpop kopen als ik de garantie zou hebben dat Foo Fighters de komende 10 jaar elk jaar headlined. Want net zoals ik die albums grijs draai, zou ik heel graag eens per jaar uit mijn dak gaan bij een live concert van ze. En een ander zou daar juist braakneigingen van krijgen...

 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Ik bedenk me nu ineens hoe bevoorrecht je bent als je fan bent van Blof en elk jaar naar Concert at Sea gaat... :p
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.587
11.174
Ik heb dus echt geen idee wie het is. Paar nummers beluisterd, die me totaal niet bekend voorkomen. Die zouden toch onderhand op de radio voorbij zijn moeten gekomen?
Ik zou ze volgens sommigen wel moeten kennen vanwege mijn leeftijd, maar dan ben ik blijkbaar de uitzondering op de regel.
Trok me bij dezen overigens totaal niet.

Dat zijn ze ook wel hoor. Rockstar en Sunflower worden veel op de radio gedraaid. Ligt er wel aan welke stations je luistert. Niet op Radio 10 bijvoorbeeld.
1f61b.svg

Tuurlijk, begrijp ik. Ik hoor op m'n werk alles voorbij komen, dus vandaar m'n 'verbazing' dat ik nog nooit een nummer van hen had gehoord, als ze blijkbaar de hele tijd op de radio te beluisteren zijn.
Luister zelf het liefst naar Arrow Classic Rock, maar dat zou geen verrassing moeten zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik denk dat Pinkpop nog een beetje in de “oude wereld” zit en moeite heeft met de nieuwe. We leven nu in tijden waar Spotify streams gelden, en Youtube views. Maar hoeveel van dat soort mensen komen naar een festival als Pinkpop? Ik moet zeggen dat ik er zelf ook moeite mee heb hoor. Ik zou Post Malone ook niet blind als Pinkpop headliner neer durven te zetten.. maar eigenlijk moet het wel ivm de vergrijzing van een festival. Maar een ZiggoDome uitverkopen (zelfs 2x) is nog steeds geen vol veld vullen in Landgraaf. Kwa dat betreft denk ik dat Pinkpop iets meer moet gaan groeien in de breedte.
Ik denk ook dat er andere "inzichten"aan kleven hoor.
Maar daarnaast ook een 'gevoels' kwestie, voelt het goed om een Post Malone als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt of voelt het goed om een Volbeat als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt. Daarbij heb ik gevoelsmatig het idee dat met een act als Post Malone het zo is dat Pinkpop in het vaarwater van andere festivals gaat vissen. Kijk, op Pinkpop kan vanalles wel, maar het is niet zo dat het een enorm WOW effect zal opleveren. Terwijl een naam als Volbeat gevoelsmatig wel goed zal vallen hoor, uitgaande van het aantal t-shirt op Pinkpop, maar ook het enthousiasme dat ze krijgen op Radio2 bijvoorbeeld...

Misschien wel een leuk iets, om te kijken op welke Europese festivals Volbeat als headliner stonden en op welke festivals Post Malone. Dan is er misschien een vergelijking te maken van acts die op die festivals stonden en ook Pinkpop geheadlined hebben? Ik weet het, met die vergelijking sla ik met Reading/Leeds '19 al compleet mijn plank mis. Maar met bijvoorbeeld NovaRock/Graspop 2018 ben ik dan weer blij.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.235
4.506
Als je in Google zoekt op tunnelvisie, moet je haast wel in één van de eerste drie hits dit topic vinden..
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Indiaantje89 wrote:
Ik denk dat Pinkpop nog een beetje in de “oude wereld” zit en moeite heeft met de nieuwe. We leven nu in tijden waar Spotify streams gelden, en Youtube views. Maar hoeveel van dat soort mensen komen naar een festival als Pinkpop? Ik moet zeggen dat ik er zelf ook moeite mee heb hoor. Ik zou Post Malone ook niet blind als Pinkpop headliner neer durven te zetten.. maar eigenlijk moet het wel ivm de vergrijzing van een festival. Maar een ZiggoDome uitverkopen (zelfs 2x) is nog steeds geen vol veld vullen in Landgraaf. Kwa dat betreft denk ik dat Pinkpop iets meer moet gaan groeien in de breedte.

Ik denk ook dat er andere “inzichten”aan kleven hoor.
Maar daarnaast ook een ‘gevoels’ kwestie, voelt het goed om een Post Malone als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt of voelt het goed om een Volbeat als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt. Daarbij heb ik gevoelsmatig het idee dat met een act als Post Malone het zo is dat Pinkpop in het vaarwater van andere festivals gaat vissen. Kijk, op Pinkpop kan vanalles wel, maar het is niet zo dat het een enorm WOW effect zal opleveren. Terwijl een naam als Volbeat gevoelsmatig wel goed zal vallen hoor, uitgaande van het aantal t-shirt op Pinkpop, maar ook het enthousiasme dat ze krijgen op Radio2 bijvoorbeeld…

Misschien wel een leuk iets, om te kijken op welke Europese festivals Volbeat als headliner stonden en op welke festivals Post Malone. Dan is er misschien een vergelijking te maken van acts die op die festivals stonden en ook Pinkpop geheadlined hebben? Ik weet het, met die vergelijking sla ik met Reading/Leeds ’19 al compleet mijn plank mis. Maar met bijvoorbeeld NovaRock/Graspop 2018 ben ik dan weer blij.
Volbeat is een prima band, meer ook niet meer dan dat. Heb ze zien headlinen op RAR en Graspop. maar in beide gevallen was het alles behalve een wow moment.

Maar goed, ieder zijn feestje hoor. Er is niks mis met NovaRock, maar die komen ook om het aantal jaar met steeds dezelfde headliners. Ik vind dat de Pinkpop bezoeker soms iets meer openminded mag zijn naar nieuwe acts. Met alle respect maar een Fleetwood Mac hoort eigenlijk gewoon op een Bospop te staan ipv het grootste pop festival van Nederland.

Ze moeten enigszins wel met hun tijd mee gaan, anders heb je over 10 jaar helemaal geen Pinkpop meer.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
DennisvdBr wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik denk dat Pinkpop nog een beetje in de “oude wereld” zit en moeite heeft met de nieuwe. We leven nu in tijden waar Spotify streams gelden, en Youtube views. Maar hoeveel van dat soort mensen komen naar een festival als Pinkpop? Ik moet zeggen dat ik er zelf ook moeite mee heb hoor. Ik zou Post Malone ook niet blind als Pinkpop headliner neer durven te zetten.. maar eigenlijk moet het wel ivm de vergrijzing van een festival. Maar een ZiggoDome uitverkopen (zelfs 2x) is nog steeds geen vol veld vullen in Landgraaf. Kwa dat betreft denk ik dat Pinkpop iets meer moet gaan groeien in de breedte.


Ik denk ook dat er andere “inzichten”aan kleven hoor.
Maar daarnaast ook een ‘gevoels’ kwestie, voelt het goed om een Post Malone als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt of voelt het goed om een Volbeat als headliner op Pinkpop te zetten of een ander festival voor het publiek dat doorgaans naar Pinkpop komt. Daarbij heb ik gevoelsmatig het idee dat met een act als Post Malone het zo is dat Pinkpop in het vaarwater van andere festivals gaat vissen. Kijk, op Pinkpop kan vanalles wel, maar het is niet zo dat het een enorm WOW effect zal opleveren. Terwijl een naam als Volbeat gevoelsmatig wel goed zal vallen hoor, uitgaande van het aantal t-shirt op Pinkpop, maar ook het enthousiasme dat ze krijgen op Radio2 bijvoorbeeld…

Misschien wel een leuk iets, om te kijken op welke Europese festivals Volbeat als headliner stonden en op welke festivals Post Malone. Dan is er misschien een vergelijking te maken van acts die op die festivals stonden en ook Pinkpop geheadlined hebben? Ik weet het, met die vergelijking sla ik met Reading/Leeds ’19 al compleet mijn plank mis. Maar met bijvoorbeeld NovaRock/Graspop 2018 ben ik dan weer blij.

Volbeat is een prima band, meer ook niet meer dan dat. Heb ze zien headlinen op RAR en Graspop. maar in beide gevallen was het alles behalve een wow moment.

Maar goed, ieder zijn feestje hoor. Er is niks mis met NovaRock, maar die komen ook om het aantal jaar met steeds dezelfde headliners. Ik vind dat de Pinkpop bezoeker soms iets meer openminded mag zijn naar nieuwe acts. Met alle respect maar een Fleetwood Mac hoort eigenlijk gewoon op een Bospop te staan ipv het grootste pop festival van Nederland.

Ze moeten enigszins wel met hun tijd mee gaan, anders heb je over 10 jaar helemaal geen Pinkpop meer.

Spijker en kop.
 

Jack1617899544

Gouden Tip
30 sep 2014
333
1
Jack wrote:
Het wordt gewoon Muse, Twenty One Pilots en Green Day. Met Muse heb je een publiekstrekker, 21P een nieuwe headliner die het héél goed doet en Green Day eentje die niet al te duur is maar altijd populair zal blijven.

Billie Eilish zet je als sub voor 21P omdat het op dezelfde doelgroep is gericht. Imagine Dragons als sub voor Muse, en Greta van Fleet als sub voor Green Day. Qua tickets verkoop je hier best goed mee.

Iron Maiden zal wel in een zaal staan, GnR en AC/DC in stadia/openlucht. Neil Young op Bospop of in een zaal. Coldplay – mochten ze touren – openlucht show. Volbeat zal MOJO weg zetten op FortaRock zoals in 2016. En The Who? Wie weet, maar niet op Pinkpop. Eminem verwacht ik niet, en Kendrick Lamar – mocht hij ook touren – of op Woo Hah, of Nederland overslaan. Woo Hah is dit jaar uitgegroeid tot 37.000 met zicht op 50 in de toekomst, dus de kans is groter dat hij daar zou kunnen staan.

Kan me in het rijtje headliners wel vinden maar Imagine Dragons is te groot voor sub en Greta van Fleet comes nowhere near een sub positie. Dan is Muse – 21 Pilots – Imagine Dragons of Green Day – 21 Pilots – Imagine Dragons ietwat realistischer.

Greta van Fleet stond toch op Rock Werchter als sub voor Muse? Als het in Belgie kan dan zou het me niet verassen als het in Landgraaf ook gebeurt, die band heeft vele stappen gemaakt sinds hun show op Pinkpop.

Imagine Dragons als headliner werkt ook, misschien in een co-headline constructie met een DJ a la Armin/Garrix. GelreDome kunnen ze uitverkopen maar ik weet niet of ze de hele dag kunnen dragen in hun eentje.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik vind dat de Pinkpop bezoeker soms iets meer openminded mag zijn naar nieuwe acts. Met alle respect maar een Fleetwood Mac hoort eigenlijk gewoon op een Bospop te staan ipv het grootste pop festival van Nederland.

Ze moeten enigszins wel met hun tijd mee gaan, anders heb je over 10 jaar helemaal geen Pinkpop meer.
tja, open minded...
Ik kan me nog heel veel kritiek op Bieber voor de geest halen? Zelfs mensen (zelfs forumleden hier) die juist om dit soort openmindedheid Pinkpop daarom geheel hebben overgeslagen dat jaar.

Ik zeg niet voor niets, op Pinkpop kan alles.
Ik zeg ook niet dat Post Malone of Lamar in de toekomst niet kan. Ik zeg alleen dat in mijn ogen 2020 totaal niet het moment is en ik het me ook niet kan voorstellen momenteel.
Wat ik ook vind, is tussen de vele verzoeken door van mensen om Rammstein of Metallica op Pinkpop, er in dat genre alternatieven zijn die die headline spot kunnen overnemen. Dan denk ik aan old time headliner Iron Maiden of een nieuwe headliner als Volbeat. En dan spreek je de wens van de bezoekers best aan, dat is gevoelsmatig.

Daarbij is Pinkpop voor Mojo ook wel een weide geworden om een grote act te plaatsen ipv een concert. Als de kans er is om Springsteen, Stones, Fleetwood neer te zetten, dan doen ze dat. Dan zijn de oude acts die voor grote weides willen spelen ineens heel intressant om in de gaten te houden. Denk bijvoorbeeld aan Boutique of TW in Belgie. Zo kan een act die eigenlijk optie is voor ArenA, GelreDome, Goffertpark, Malieveld ineens een behoorlijke kandidaat zijn voor een headliner spot Pinkpop. Dat het niet meer 2x Ziggo Dome uitverkopen voor je doelgroep dat intressant is uit het verleden, dan is het de afspraak tussen managers en boekers voor de toekomstige tour...
Maar daarvan blijft het puur speculatie.

Kijk ik heb mijn rijtje potentiele headliners, dat is puur ook uit persoonlijke kijk en intresse natuurlijk. Misschien stuurt een hint me nog een andere richting op. Of veranderen bepaalde gedachte of inzichten over acts en tours komende maanden. Maar momenteel heb ik, zoals gezegd, een starre houding en mening over mijn rijtje. Dat kan je niet open minded noemen van mijn kant, klopt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ik denk dat het juist nu een prima tijd is om dingen te combineren. Kendrick Lamar - Rammstein - Bruce Springsteen zou zeer sterk zijn. Iron Maiden (ik heb alle respect voor de band) moet je niet meer willen als Pinkpop zijnde. Soms moet je wel enige vorm van realisme hebben ipv een persoonlijke voorkeur. Ik zou Slipknot op Lowlands supervet vinden... van mij mag The Gaslight Anthem een Pinkpop headliner worden. Maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur, en niet realistisch met wat er echt in de scene speelt.

Het festival moet echt niet gaan vergrijzen. Dat wil niet zeggen dat je bepaalde acts niet meer kan boeken, maar men moet daar een veel betere balans in zoeken dan dat ze bijvoorbeeld dit jaar gedaan hebben.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.177
10.520
Ik denk dat het juist nu een prima tijd is om dingen te combineren. Kendrick Lamar – Rammstein – Bruce Springsteen zou zeer sterk zijn. Iron Maiden (ik heb alle respect voor de band) moet je niet meer willen als Pinkpop zijnde. Soms moet je wel enige vorm van realisme hebben ipv een persoonlijke voorkeur. Ik zou Slipknot op Lowlands supervet vinden… van mij mag The Gaslight Anthem een Pinkpop headliner worden. Maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur, en niet realistisch met wat er echt in de scene speelt.

Het festival moet echt niet gaan vergrijzen. Dat wil niet zeggen dat je bepaalde acts niet meer kan boeken, maar men moet daar een veel betere balans in zoeken dan dat ze bijvoorbeeld dit jaar gedaan hebben.

In een eerlijke (muziek)wereld was The Gaslight Anthem inderdaad inmiddels Pinkpop headliner.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.455
4.618
Soms moet je wel enige vorm van realisme hebben ipv een persoonlijke voorkeur. Ik zou Slipknot op Lowlands supervet vinden…
Dit vind ik dan net weer niet realistisch, lowlands heeft het budget niet om een slipknot te plaatsen (afgaande op de headliners die ik vorig jaar zag), de prijs voor slipknot te plaatsen gaat los over de prijs voor een tame impala of twenty one pilots. Als je dit rechtvaardig vindt of niet is een andere discussie maar het is nu eenmaal zo.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
In een eerlijke muziekwereld is er geen streaming, geen download en geen amateuropnameapparatuur. Het verdienmodel van artiesten is gebaseerd op hun muziek verkopen, en de gages van festivals zijn bijzaak, waardoor we voor 80 euro een weekend naar Landgraaf kunnen nadat we een hele nacht voor de plaatselijke Free Record Shop hebben gebivakkeerd voor dat felbegeerde kaartje...

Shit, ik dwaal af...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
Indiaantje89 wrote:
Soms moet je wel enige vorm van realisme hebben ipv een persoonlijke voorkeur. Ik zou Slipknot op Lowlands supervet vinden…

Dit vind ik dan net weer niet realistisch, lowlands heeft het budget niet om een slipknot te plaatsen, de prijs voor slipknot te plaatsen gaat los over de prijs voor een tame impala of twenty one pilots. Als je dit rechtvaardig vindt of niet is een andere discussie maar het is nu eenmaal zo.

Dat zegt hij daarna toch ook letterlijk?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
Indiaantje89 wrote:
Ik vind dat de Pinkpop bezoeker soms iets meer openminded mag zijn naar nieuwe acts. Met alle respect maar een Fleetwood Mac hoort eigenlijk gewoon op een Bospop te staan ipv het grootste pop festival van Nederland.

Ze moeten enigszins wel met hun tijd mee gaan, anders heb je over 10 jaar helemaal geen Pinkpop meer.

tja, open minded…
Ik kan me nog heel veel kritiek op Bieber voor de geest halen? Zelfs mensen (zelfs forumleden hier) die juist om dit soort openmindedheid Pinkpop daarom geheel hebben overgeslagen dat jaar.

Tegelijkertijd heeft Bieber dat jaar wel gered qua kaartverkoop. Anders was het finaal misgelopen en hadden ze dik verlies gedraaid.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Tegelijkertijd heeft Bieber dat jaar wel gered qua kaartverkoop. Anders was het finaal misgelopen en hadden ze dik verlies gedraaid.
precies, dat klopt.
Achteraf was het ook gewoon kut en had het publiek naar Pinkpop getrokken dat normaal nooit naar Pinkpop zou komen of een festival what so ever (denk ik)
Was achteraf een groot blamage, maar verkocht als een stel tieten niet normaal.

Maar idd, editie toen gered. Wat ook iets zegt over het eventueel boeken van de andere twee headliners toen op zo'n korte termijn... uhum uhum...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
Dat hij publiek naar Pinkpop trok dat normaal nooit naar het festival zou gaan is juist een goed iets. Dat is juist wat nodig is om Pinkpop toekomstbestendig te houden.
Als er ook maar een gedeelte dacht van ''leuk festival trouwens, hier gaan we weer heen'' is dat winst.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.235
4.506
Een jaar later bleek echter dat een dergelijke artiest, of in ieder geval uit dezelfde richting, wel kan werken.
Hoewel ik zelf niet veel met Bruno Mars heb, was zijn optreden volgens mij dik in orde.

Het probleem met Justin Bieber is dat hij gewoon kwalitatief kut is. Los van smaak, de guy stond er ongeïnteresseerd, bewoog amper en zong amper. De mate van openminded was niet het probleem bij die boeking, maar de artiest an sich.

Ben het derhalve best wel eens met wat men hiervoor zei, dat je vooruit moet kijken en ook dergelijke acts moet headlinen. Als je bestaansrecht wil blijven houden moet je meegaan met je tijd en ook acts als Bruno Mars, Ed Sheeran, Taylor Swift (blijven) boeken.



 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.495
6.167
Timmetje wrote:

Jack wrote:
Het wordt gewoon Muse, Twenty One Pilots en Green Day. Met Muse heb je een publiekstrekker, 21P een nieuwe headliner die het héél goed doet en Green Day eentje die niet al te duur is maar altijd populair zal blijven.

Billie Eilish zet je als sub voor 21P omdat het op dezelfde doelgroep is gericht. Imagine Dragons als sub voor Muse, en Greta van Fleet als sub voor Green Day. Qua tickets verkoop je hier best goed mee.

Iron Maiden zal wel in een zaal staan, GnR en AC/DC in stadia/openlucht. Neil Young op Bospop of in een zaal. Coldplay – mochten ze touren – openlucht show. Volbeat zal MOJO weg zetten op FortaRock zoals in 2016. En The Who? Wie weet, maar niet op Pinkpop. Eminem verwacht ik niet, en Kendrick Lamar – mocht hij ook touren – of op Woo Hah, of Nederland overslaan. Woo Hah is dit jaar uitgegroeid tot 37.000 met zicht op 50 in de toekomst, dus de kans is groter dat hij daar zou kunnen staan.


Kan me in het rijtje headliners wel vinden maar Imagine Dragons is te groot voor sub en Greta van Fleet comes nowhere near een sub positie. Dan is Muse – 21 Pilots – Imagine Dragons of Green Day – 21 Pilots – Imagine Dragons ietwat realistischer.

Greta van Fleet stond toch op Rock Werchter als sub voor Muse? Als het in Belgie kan dan zou het me niet verassen als het in Landgraaf ook gebeurt, die band heeft vele stappen gemaakt sinds hun show op Pinkpop.

Was daar volgens mij ook niet van harte of eerste keus. Show werd ook niet zo goed ontvangen. Leuk bandje om de middag mee te openen maar dat is het wel.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken