Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Vrijwel iedereen kent Rockstar. Daarnaast deed Malone ook de soundtrack voor Into the Spiderverse en heeft hij een shitload aan awards gewonnen. Verkocht binnen enkele minuten twee dagen Ziggo Dome uit.

Post Malone is absoluut een populairdere mainstreamact en veel grotere naam dan Volbeat.

Vrijwel iedereen kent Rockstar. Daarnaast deed Malone ook de soundtrack voor Into the Spiderverse en heeft hij een shitload aan awards gewonnen. Verkocht binnen enkele minuten twee dagen Ziggo Dome uit.

Post Malone is absoluut een populairdere mainstreamact en veel grotere naam dan Volbeat.

Lola Montez is ook breed bekend en Volbeat staat een paar keer in de Top2000. Verkoopt ook Ziggo Dome uit en je struikelt over de shirts ervan op festivals.

Ik wil nog best erkennen dat hun bekendheid misschien niet groot genoeg is bij een mainstreampubliek om Pinkpop te headlinen. Het zou je sieren als je dit ook van Post Malone kan erkennen. Zijn bereik is echt niet zo groot als je denkt. Als je 2 keer 15.000 16 jarige bij elkaar kan krijgen betekent het nog niet dat je breed bekend bent, maar alleen heel populair bij een klein publiek. Daarom prima naam op Pinkpop, afsluiter Noord misschien wel. Maar headliner. Absoluut niet.

Ik denk echt dat je de bekendheid van Malone ietwat onderschat.
En 2x 15.000 16jarigen? Come on. Dat was dus echt absoluut niet het geval.

Ik denk echt dat je de bekendheid van Malone ietwat onderschat.

En 2x 15.000 16jarigen? Come on.

Tja. Ik denk dat jij de bekendheid van Volbeat onderschat.

Zo komen we er niet echt uit.

En die 16 jarige, dat was het overgrote deel van het volk dat bij hem op Werchter in The Barn stond. Dan mag ik het best een beetje uitvergroten om mijn punt kracht bij te zetten toch :)

Kijk naar het Sportpaleis in België post malone heeft dit op het laatste uur uitverkocht, laat het nu net volbeat zijn die exact hetzelfde gaat doen. Ik concludeer gewoon dat beide bands evenveel volk op de been brengen. Streams en views op youtube doen hier nu eens niks aan, de enige factor is hoeveel mensen er op de been gebracht worden.

Het zegt natuurlijk vrij weinig, maar het op Youtube meest beluisterde nummer van Volbeat is For Evigt, met 40 miljoen views met daaronder Heaven Nor Hell met 39 miljoen views.

Die van Post Malone is Congratulations, momenteel op 1 biljoen views, met daaronder White Iverson, met 727 miljoen views.
Daaronder Sunflower, uit de Spiderman soundtrack, met 683 miljoen views.

Op Spotify heeft Volbeat 3,566,460 MONTHLY LISTENERS. Post Malone heeft 48,536,783 MONTHLY LISTENERS.

Malone headlinet mainstream festivals. Volbeat alleen metal en rockfestivals.

Dat zijn behoorlijke verschillen.

Op Spotify heeft Volbeat 3,566,460 MONTHLY LISTENERS. Post Malone heeft 48,536,783 MONTHLY LISTENERS.
Dat zegt mij niet veel...

Binnen het genre verkoopt Volbeat net zo goed zijn zalen uit en misschien zijn de Volbeat luisterraars geen Spotify luisteraars, daar eens aan gedacht.

Ik denk dat hier gewoon 2 werelden botsen. Ja helemaal met je eens dat Post Malone groter is dan Volbeat.. maar of het volgens de Pinkpop wetten allemaal zo werkt weet ik ook niet. Volbeat vind ik persoonlijk ook te klein om Pinkpop te headlinen (al hoewel ze op Rock Am Ring ook gewoon doen, maar ook daar gelden andere wetten).

Ik denk dat Pinkpop nog een beetje in de "oude wereld" zit en moeite heeft met de nieuwe. We leven nu in tijden waar Spotify streams gelden, en Youtube views. Maar hoeveel van dat soort mensen komen naar een festival als Pinkpop? Ik moet zeggen dat ik er zelf ook moeite mee heb hoor. Ik zou Post Malone ook niet blind als Pinkpop headliner neer durven te zetten.. maar eigenlijk moet het wel ivm de vergrijzing van een festival. Maar een ZiggoDome uitverkopen (zelfs 2x) is nog steeds geen vol veld vullen in Landgraaf. Kwa dat betreft denk ik dat Pinkpop iets meer moet gaan groeien in de breedte.

Qua headliners blijf ik voorlopig heel star volhouden aan mijn lijstje van verwachte headliners…

https://forum.festileaks.com/forums/topic/pinkpop-2020-nieuws-en-geruchten/page/20/#post-219490

Ik ben wel van mening dat er een kleine selectie aan bands is die voor PP zeker een optie zijn ook al is het dan nog maar 2/3 jaar geleden dat ze er gestaan hebben. Bijvoorbeeld Pearl Jam Foo Fighters en Coldplay zijn oa in mijn ogen zulke grote publiekstrekkers voor een festival dat als de kans zich voordoet men dat zeker serieus zal overwegen om die te boeken ook al zijn ze dan recent geweest.

Gebed zonder einde dit. Volbeat sympathisanten vinden hen headliner waardig, en Post Malone en Kendrick Lamar niet, en andersom EXACT hetzelfde. Er worden wat cijfertjes over streams, gigs en albums heen en weer gegooid waarvan men denkt dat ze in hun voordeel spreken, maar niets is aantoonbaar juist. En als de cijfers een keer in het nadeel van een artiest zijn, zijn er ook weer genoeg plausibele redenen te verzinnen hoe dat dan weer komt.

Vooralsnog zie ik drie artiesten die absoluut in de lift zitten, en misschien op menig festival al wel richting die headliner status groeien, maar geen van de drie hebben op dit moment zo;n status dat ze gegarandeerd een Pinkpop dag uitverkopen en tevens flink bijdragen aan de boost van weekendtickets. En DAT is volgens mij het soort headliner waar Pinkpop in principe naar zoekt.

Foos lijkt me niet een band die je om de 2 jaar wil hebben omdat ze altijd exact hetzelfde kunstje doen.

En die horen imo echt niet in het rijtje PJ Coldplay thuis. Meh.

Foos lijkt me niet een band die je om de 2 jaar wil hebben omdat ze altijd exact hetzelfde kunstje doen.
los van de realiteit en los mijn mening
Pearl Jam en Foo Fighters (beide op Pinkpop 2018) zijn van zo'n uiterzonderlijke hoge mate Pinkpop-publiekslieveling, dat zijn echt aantoonbare soort acts die 1:1 Publiek/act passen bij Pinkpop.
Maar na 2 jaar terug komen is zelfs voor deze boys dom geboekt

edit: en dan ga ik even uit van het grootste deel van het publiek op Pinkpop

Timmetje wrote:
Die

dude, was grapje hoor
1f609.svg
Ik heb dus echt geen idee wie het is. Paar nummers beluisterd, die me totaal niet bekend voorkomen. Die zouden toch onderhand op de radio voorbij zijn moeten gekomen?
Ik zou ze volgens sommigen wel moeten kennen vanwege mijn leeftijd, maar dan ben ik blijkbaar de uitzondering op de regel.
Trok me bij dezen overigens totaal niet.

DennisvdBr wrote:
Qua headliners blijf ik voorlopig heel star volhouden aan mijn lijstje van verwachte headliners…

https://forum.festileaks.com/forums/topic/pinkpop-2020-nieuws-en-geruchten/page/20/#post-219490

Ik ben wel van mening dat er een kleine selectie aan bands is die voor PP zeker een optie zijn ook al is het dan nog maar 2/3 jaar geleden dat ze er gestaan hebben. Bijvoorbeeld Pearl Jam Foo Fighters en Coldplay zijn oa in mijn ogen zulke grote publiekstrekkers voor een festival dat als de kans zich voordoet men dat zeker serieus zal overwegen om die te boeken ook al zijn ze dan recent geweest.

PJ en Coldplay zeker wel maar de Foos toch niet?

Timmetje wrote:
Foos toch niet?

daar achter links is een plank en een verder op rechts slaat Timmetje…

Timmetje wrote:

Pearl Jam en Foo Fighters (beide op Pinkpop 2018) zijn van zo’n uiterzonderlijke hoge mate Pinkpop-publiekslieveling, dat zijn echt aantoonbare soort acts die 1:1 Publiek/act passen bij Pinkpop. Maar na 2 jaar terug komen is zelfs voor deze boys dom geboekt

Huh. Slaan we dan allebei nu de plank mis of was je het in eerste instantie wel eens? :lol:

DennisvdBr wrote:

Timmetje wrote:
Die

dude, was grapje hoor
1f609.svg

Ik heb dus echt geen idee wie het is. Paar nummers beluisterd, die me totaal niet bekend voorkomen. Die zouden toch onderhand op de radio voorbij zijn moeten gekomen?
Ik zou ze volgens sommigen wel moeten kennen vanwege mijn leeftijd, maar dan ben ik blijkbaar de uitzondering op de regel.
Trok me bij dezen overigens totaal niet.

Dat zijn ze ook wel hoor. Rockstar en Sunflower worden veel op de radio gedraaid. Ligt er wel aan welke stations je luistert. Niet op Radio 10 bijvoorbeeld. :-P

Users who are viewing this thread