Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.655
7.631
Guns n Roses en Aerosmith is toch geen hardrock?

Rammstein is nu sowieso afgeschreven. Metallica zie ik niet snel op Graspop staan. Welke headline namen naast Iron Maiden blijven dan over die door PP en Graspop gedeeld kunnen worden?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ach, dat indelen in rock, hardrock, heavy metal, progressieve metal vind ik ook altijd maar vaag, zo is Guns n' Roses volgens wikipedia heavy metal waar ik me ook niet in kan vinden. Maar you get the idea denk ik als ik Metallica metal-muziek noem en Guns n' Roses hardrock, je hoort het verschil in muziek natuurlijk wel.
Maar ja heb je ook wel gelijk in, qua headliners zullen er niet veel zijn die beide festivals delen nee. M'n post was sowieso niet echt gericht op specifiek de 2020 editie maar gewoon in het algemeen.
Iron Maiden, Rammstein, Guns n' Roses, Alter Bridge, Within Temptation, Avenged Sevenfold & Slash ft. Myles Kennedy bijvoorbeeld dit jaar zijn de grotere namen die prima op beide festivals kunnen staan denk ik. Zie deze niet meer gebeuren maar AC/DC is ook zo'n band (doen nooit festivals I know) die (vroeger) prima op beide festivals had kunnen spelen.
Zie inderdaad komende zomer Iron Maiden wel als echte kanshebber voor de spot.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.531
4.877
Staan toch ieder jaar namen op Pinkpop, die ook op Graspop zouden kunnen staan?

Zoals dit jaar Tenacious D, Slash, Dropkick Murphys, Halestorm, Mt Atlas.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.660
6.854
Nou, ik pleit er voor...

Nee, een smeekbede!
Mojo/Pinkpop a.u.b. eindelijk eens Iron Maiden op Pinkpop... Dat kan aankomend jaar prima!
Nieuwe album en nieuwe tour.
Na 45 jaar bestaan en 17e studioalbum, moet Maiden eindelijk eens op Pinkpop staan.
Gegarandeerd headliner show, met portie gitaren...
Dat mag makkelijk één van de headliners zijn?!?

ik zie 2020 als de tijd rijp...

UP THE IRONS ! !

(maar tja, Mojo hè....)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.655
7.631
Timmetje wrote:
Guns n Roses en Aerosmith is toch geen hardrock?

Haha wtf, dat zijn in mijn hoofd de twee artiesten die dat genre zo’n beetje definiëren. Ben benieuwd hoe jij het zou noemen?

Naar mijn idee was Aerosmith poprock. Voor mijn gevoel was hardrock altijd wat meer richting de ruigere kant maar idd daar klopt niets van. Weer wat geleerd. ;-)

Staan toch ieder jaar namen op Pinkpop, die ook op Graspop zouden kunnen staan?

Zoals dit jaar Tenacious D, Slash, Dropkick Murphys, Halestorm, Mt Atlas.

Hadden het volgens mij specifiek over headliners.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ja is ook zo maar niet vaak de hele grote namen (lees subs, headliners) maar ja ook dat komt af en toe voor.
Zonder ook maar iets af te doen aan het festival vind ik de positie van Graspop als festival wel erg apart. Want ze hebben de pech dat Rock Werchter de headliners die op beide festivals kunnen staan vaak hebben (Metallica, Rammstein, Tool, System of a Down). Graspop komt dan uit bij "vergane glorie" die ook niet echt passen bij de rest van het affiche (KISS, Lynyrd Skynyrd, WhiteSnake, Scorpions, Def Leppard) en de rest van de grote namen wisselen ze dan bijna om het jaar (Slipknot, Ozzy/Black Sabbath, Iron Maiden, Megadeth).
Pinkpop is natuurlijk sowieso een menging van zo'n beetje alles met, als het meezit, 2 stadion headliners. Denk hoe dan ook dat de verplaatsing van het weekend alleen maar positieve gevolgen gaat hebben voor Pinkpop en met een beetje geluk bij andere festivals de grote/goede acts weghalen/delen.
 

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.336
880
Iron Maiden op Pinkpop?
Persoonlijk vind ik dat een geweldige zet.
Maar de kans dat pinkpop/Mojo / Jan dat aandurft is Nihil!
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ja en dat snap ik dus niet, waarom in hemelsnaam Rammstein wel al meerdere keren en Iron Maiden niet. Niks ten nadele van Rammstein, maar Iron Maiden is toch minstens even groot? Zie alleen al de hoeveelheid mensen (ook al kennen ze niet 1 liedje....) een Iron Maiden shirt dragen. Nee even serieus, ik snap niet waarom Iron Maiden er nog nooit heeft gestaan, en daarom volledig met Dennis eens dat de kans dat ze er wél een keer zullen staan komende jaren in mijn ogen alleen maar groter wordt. Is een stadionheadliner, speelt overal over de hele wereld, en Mojo zou het niet aandurven. We weten de reden natuurlijk niet, waarom ze er nog nooit gestaan hebben, maar vind het toch opvallend.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.660
6.854
De nuance is natuurlijk wel dat het specifiek noemen van Iron Maiden voor mij ook een persoonlijke voorkeur/wens is... Laat dat duidelijk zijn, voor zo ver dat nog niet duidelijk was uiteraard.

Los van mijn persoonlijke voorkeur, is het voorlopig niet ondenkbaar voor 2020. En zijn er een aantal festivals om sowieso in de gaten te houden.
Waar ik bijvoorbeeld wel een goed oog wil houden is bij RaR/RiP. Omdat de headliners hier zeer intressant zijn voor Pinkpop.
Download UK zal intressant zijn voor Graspop, in mindere mate Pinkpop maar niet onmogelijk dat er één headliner gedeeld kan worden.
Wat betreft RaR/RiP zal de headliners hier het verschil maken tov Hu/So in Duitsland.
Aangezien dubbelfestival Hu/So zelfde dagen is met Pinkpop en de meeste headliners niet 2 dagen achter elkaar spelen is de kans op een headliner delen met RaR/RiP vele malen groter, waar de Hu/So headliners de afvallers zijn voor Pinkpop.
RaR/RiP en Hu/So hebben meestal ook wel voor Pinkpop intressante headliners er tussen vaak.
Deze duitse dubbelfestivals gaan denk ik wel belangrijk zijn om in de gaten te houden komende maanden tbv Pinkpop 2020.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Wat is hardrock? Ik heb ooit in een hardrock café in Kopenhagen de videoclip van Hanson voorbij zien komen. Dus zeg het maar... :p
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
521
71
Iron maiden doen ze niet omdat zon dag niet genoeg publiek trekt.30-40 duizend max incl sterke dag line up?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.419
2.773
Iron maiden doen ze niet omdat zon dag niet genoeg publiek trekt.30-40 duizend max incl sterke dag line up
1f609.svg
Dat zal dan toch eerder aan Pinkpop liggen dan aan Maiden zelf.
Voorbeelden genoeg waar ze gewoon los uitverkopen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.531
4.877
Daantje wrote:
Iron maiden doen ze niet omdat zon dag niet genoeg publiek trekt.30-40 duizend max incl sterke dag line up
1f609.svg


Dat zal dan toch eerder aan Pinkpop liggen dan aan Maiden zelf.
Voorbeelden genoeg waar ze gewoon los uitverkopen.

De ervaring met Fortarock zal toch zorgen dat Iron Maiden minder snel geplaatst wordt op Pinkpop. In 2014 verkocht Fortarock 26k toegangstickets. Aanzienlijk minder dan Rammstein, die in 2013 zorgde voor 20k meer bezoekers.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.660
6.854
Iron maiden doen ze niet omdat zon dag niet genoeg publiek trekt.30-40 duizend max incl sterke dag line up
1f609.svg
Nou, dat zal toch niet.

Pinkpop zal minstens 30 duizend weekend bezoekers trekken, dat leert afgelopen editie eigenlijk ook wel. Dus meer als 30 duizend bezoekers zijn er op zo'n dag sowieso.
Iron Maiden zal op zichzelf normaal in Gelredome staan en een ZiggoDome krijgen ze ook wel vol.
Met nieuw album trekken ze meestal wel iets meer bezoekers.
Gelredome is dan niet uitverkocht laatste keer, maar meer dan 30.000 redden ze wel voor die bak.
Nou is het altijd gissen hoe zich dat zal verhouden qua dagkaartverkoop op een festival als Pinkpop.
Om en nabij die 26k zoals van Fortarock lijkt best aannemelijk, zeker als ze in Nederland niets anders doen.
Ik denk dat dat nog niet eens zo'n koppenbreker is of Iron Maiden niet verkoopt.
Stel minstens 30.000 weekenders met minstens 20.000 dagkaarten, al minsens 50.000 dagbezoekers dat zal zeker moeten lukken voor zo'n festivaldag.
Daarbij, ik blijf er bij dat een rock act doorgaans een goed huwelijk is voor Pinkpop. Zeker een acts die er nog nooit stond.
Dan geloof ik dat ze makkelijk meer dagkaarten verkopen dan 20.000 maar eerder om en nabij 25.000.
Zeker als er nog een voorprogramma meegetrokken kan worden.

Ik zeg, succes verzekerd...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.845
12.591
Daantje wrote:
Iron maiden doen ze niet omdat zon dag niet genoeg publiek trekt.30-40 duizend max incl sterke dag line up
1f609.svg


Nou, dat zal toch niet.

Pinkpop zal minstens 30 duizend weekend bezoekers trekken, dat leert afgelopen editie eigenlijk ook wel. Dus meer als 30 duizend bezoekers zijn er op zo’n dag sowieso.
Iron Maiden zal op zichzelf normaal in Gelredome staan en een ZiggoDome krijgen ze ook wel vol.
Met nieuw album trekken ze meestal wel iets meer bezoekers.
Gelredome is dan niet uitverkocht, maar meer dan 30.000 redden ze wel voor die bak.
Nou is het altijd gissen hoe zich dat zal verhouden qua dagkaartverkoop op een festival als Pinkpop.
Om en nabij die 26k zoals van Fortarock lijkt best aannemelijk, zeker als ze in Nederland niets anders doen.
Ik denk dat dat nog niet eens zo’n koppenbreker is of Iron Maiden niet verkoopt.
Stel minstens 30.000 weekenders met minstens 20.000 dagkaarten, al minsens 50.000 dagbezoekers dat zal zeker moeten lukken voor zo’n festivaldag.
Daarbij, ik blijf er bij dat een rock act doorgaans een goed huwelijk is voor Pinkpop. Zeker een acts die er nog nooit stond.
Dan geloof ik dat ze makkelijk meer dagkaarten verkopen dan 20.000 maar eerder om en nabij 25.000.
Zeker als er nog een voorprogramma meegetrokken kan worden.

Ik zeg, succes verzekerd…

Maar zegt die Zegut niet dat het om een stadiontour gaat? Als ze in mei al in Frankrijk bezig zijn dan zal het niet om festivals gaan denk ik zo. Misschien eerst een ronde stadions/parken en in 2021 de festivals langs.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.660
6.854
Maar zegt die Zegut niet dat het om een stadiontour gaat? Als ze in mei al in Frankrijk bezig zijn dan zal het niet om festivals gaan denk ik zo. Misschien eerst een ronde stadions/parken en in 2021 de festivals langs.
Zegut heeft het over 1 stadion.
Paris La Défense Arena in mei 2020.
(edit : overigens redelijk nieuw stadion, ik denk dat dat meespeelt in de boeking om daar te staan)
Meestal trekt Iron Maiden zoiets wel door in juni, enkele festivals lijkt me gewoonweg een aannemelijke route zeker met nieuw album. Meestal trekken ze wel een mix van stadions/festivals.

maar, laten we de focus niet op Iron Maiden houden....

Er staat een mooi rijtje headliners om over te discussieren...

edit: wat ik nog wel wil toevoegen... Ik denk namelijk dat Iron Maiden naar Download UK (laatst 2016) zal gaan en een grote kans voor RaR/RiP (laatst 2014), ook Graspop zou mij niet verbazen eigenlijk al is terugkeer in Sportpaleis niet ondenkbaar.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Vind het sowieso wel heel snel om terug te keren voor Iron Maiden. Heb het gevoel alsof die nog maar net een Europese tour gedaan hebben. Stonden die vorig jaar niet al op de Europese festivals?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.660
6.854
Vind het sowieso wel heel snel om terug te keren voor Iron Maiden. Heb het gevoel alsof die nog maar net een Europese tour gedaan hebben. Stonden die vorig jaar niet al op de Europese festivals?
in de Lagacy of the Beast tour 2018, qua festivals Sweden Rock, Rockavaria, Firenze, NovaRock, Graspop, Hellfes, Volt! Festival. en onder andere in NL in GelreDome.
Nu met nieuw album verwacht ik grotendeels wel andere locaties inderdaad.
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
521
71
Volwaardig concert gelredome verkocht niet eens uit!!!!!!, stadion concert act is mij een tikkeltje overdreven.
Kuip/arena zou half leeg zijn geweest.
Zie maiden alleen maar komen met 2 grote headliners ernaast van kaliber springsteen.
Blijf erbij dat maiden “matig” zal verkopen. Vooruit max 50.000. Op basis van de weekend kaarten 30.000 idd plus 20.000 dagkaarten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken