Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
overigens, vanaf het podium is het ook beter zicht, dan zie je het verschil goed.
Je ziet dan ook heel goed het effect op de diepte van het veld.

je ziet zo de kleine blinde vlekken achter de kleine FOH nu. Ten opzichte van de blinde vlek in de diepte achter FOH zoals het was. Het zicht is nu zeker 4 keer zo ver.

Vroeger, zoals hier


sinds 2015


duidelijke verbetering inderdaad
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
Ik vind dit dus oprecht een duidelijke verslechtering, maar dat is doordat mijn favoriete plaats iets links of rechts van het midden is. Eigenlijk precies waar die twee geluidstorens nu staan...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Ik vind dit dus oprecht een duidelijke verslechtering, maar dat is doordat mijn favoriete plaats iets links of rechts van het midden is. Eigenlijk precies waar die twee geluidstorens nu staan…
dat huisje rechts was mijn positie vaak, links van het hoofdpodium.
maar, iets meer links van het huisje sta je ook prima.
Overigens tussen de twee tenten heb je perfect zicht.
Er kunnen nu meer mensen midden voor het podium staan.

Met dit zicht, genomen vanaf het pad achter front of house langs en recht voor het podium... je hebt hier het hele veld in je rug en perfect zicht op het podium.


 

i-mac

Playlistbediener
16 jun 2019
8
0
Volgend jaar gaat Pinkpop door in het weekend van 19, 20 en 21 juni. Tenzij Graspop een week doorschuift, komen ze in elkaars vaarwater. Dat zou ik best jammer vinden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Het is nog vrij onhandig met die huisjes zo natuurlijk. Maar wel een verbetering op wat het was imo.
 

i-mac

Playlistbediener
16 jun 2019
8
0
Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.
Ik ben 3 jaar naar Hellfest gegaan. Daar betaal je al een hele tijd cashless. Je betaald het equivalent van 1 drankbon voor je beker. Telkens je je beker teruggeeft om deze te laten vullen, krijg je eigenlijk een andere beker. Alle bekers worden constant afgewassen. Voor de organisatie is dat best een intensieve bezigheid.

Ik heb eigenlijk niets dan lof voor Hellfest. In 2011 was duidelijk dat de weide te klein werd voor de vele bezoekers. Het jaar nadien werden 5000 bezoekers per dag minder toegelaten. Een groot deel van de winst wordt opnieuw geïnvesteerd in de weide en faciliteiten allerhande. De weide werd heraangelegd (drainage, kunstgras op drukke plaatsen, grintpaden, enz...).
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Het is nog vrij onhandig met die huisjes zo natuurlijk. Maar wel een verbetering op wat het was imo.
Wat kan er handiger dan?
Front of House moet goed zicht hebben op het podium. Moet goed bereikbaar zijn vanaf backstage. Moet overdekt zijn ivm weersomstandigheden, vooral voor apparatuur uiteraard.

Ik kan me niet voorstellen dat ze verder naar de zijkant kunnen. Misschien ander of lager dak, c.q. plattere tent. Bereikbaarheid voor technici is nu via security ring, waardoor de positie iets verder naar voren is. De spots bediening is nu vanuit kraaiennest in de geluidstorens, dat is wel optimaal voor de zichtlijnen van bezoekers tov de hoge toren van Front of House vroeger.

Ik zou niet weten wat je nog meer wil verbeteren eigenlijk?

Ik vind ook dat het effect goed te zien is op RaR, waar Pinkpop het heeft afgekeken. Het effect op het diepe veld is optimaal voor bezoekers.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik vind ook dat het effect goed te zien is op RaR, waar Pinkpop het heeft afgekeken. Het effect op het diepe veld is optimaal voor bezoekers.

Ik ben nooit naar RaR geweest maar dit ziet er zo ongelofelijk onhandig uit. Het fijne aan een Pinkpop/Werchter vind ik dat je gemakkelijk links/rechts langs het publiek naar voren/achter kunt lopen. Dat kan hier niet?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
DennisvdBr wrote:
Ik vind ook dat het effect goed te zien is op RaR, waar Pinkpop het heeft afgekeken. Het effect op het diepe veld is optimaal voor bezoekers.

Ik ben nooit naar RaR geweest maar dit ziet er zo ongelofelijk onhandig uit. Het fijne aan een Pinkpop/Werchter vind ik dat je gemakkelijk links/rechts langs het publiek naar voren/achter kunt lopen. Dat kan hier niet?

Er zijn twee voorste vakken waar je via een apart weggetje achter dat gebouw heen kan. Ff wennen maar werkt prima. Je hebt daar wc en bier, dus je kan er prima uren vertoeven dicht bij podium en met wat extra ruimte.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.397
2.820
Op RAR heb ik er dus echt totaal geen last van gehad vorig weekend. Bij Pinkpop heb ik het idee dat dat ding veel verder van voren staat, maar misschien is het wel schijn en was het gewoon te druk op de Pearl Jam dag, waardoor het zo kut oogde hoor.

In elk geval wilde ik op RAR nooit verder dan die torens staan, terwijl dat op Pinkpop wel anders was vorig jaar. Maar nogmaals, dit kan komen doordat er te veel mensen waren doorgelaten.
 

Mirjam

Campingartiest
6 nov 2015
83
1
Dr. Hannibal wrote:
Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.

Ik ben 3 jaar naar Hellfest gegaan. Daar betaal je al een hele tijd cashless. Je betaald het equivalent van 1 drankbon voor je beker. Telkens je je beker teruggeeft om deze te laten vullen, krijg je eigenlijk een andere beker. Alle bekers worden constant afgewassen. Voor de organisatie is dat best een intensieve bezigheid.

Ik heb eigenlijk niets dan lof voor Hellfest. In 2011 was duidelijk dat de weide te klein werd voor de vele bezoekers. Het jaar nadien werden 5000 bezoekers per dag minder toegelaten. Een groot deel van de winst wordt opnieuw geïnvesteerd in de weide en faciliteiten allerhande. De weide werd heraangelegd (drainage, kunstgras op drukke plaatsen, grintpaden, enz…).




Dit vind ik dus krom gedacht.
Bij mij in de branche promoten ze wegwerp gerecycelde plastic bakjes ipv elke keer ze af te wassen.
Dit omdat het afwassen veel water verspilling is.
Et is maar net hoe je het dus bekijkt.
 

thedude182

Playlistbediener
11 dec 2013
47
1
Is het echt nodig die twee huisjes zo te plaatsen?

Ja dat is helaas tot op de meter nauwkeurig berekend. Verder naar de zijkant en je mist het 'complete plaatje', dwz dat je de linker line array bijvoorbeeld niet genoeg hoort als je te ver naar rechts zit. Heel simpel gezegd. En voor de lengte geldt ook dat je zoveel mogelijk wilt horen. Check de plaatjes hier eens.

Er zijn echter wel oplossingen. Sommige artiesten laten de foh-man in een cabine mixen. Op het veld staan dan fancy microfoons en in de offsite cabine, die net zo goed aan de andere kant van de wereld zou kunnen staan, wordt geluisterd met goede studio monitors. Maar dit is verre van perfect en ik zie hier de komende 20 jaar geen draagvlak voor.

Verder hebben veel geluidsmannen een voorkeur voor een oude vertrouwde center tower. Ook al is dit een uitzonderlijke sweet spot waarbij je dus niet echt het geluid opvangt wat het meerendeel van je publiek ervaart.
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
371
206
De nieuwe opstelling huisjes is wel degelijk een verbetering. Het idee van een bar in het midden lijkt prima maar voor degenen die daar moeten werken een ramp. Kijk maar bij Werchter. Het is een verkapte wc want iedereen staat daar tegen de bar/zeil te pissen. Het kan nergens heen dus einde avond heb je modder van de zeik. Bar bij Pinkpop wat langer maken bij uitverkochte editie en probleem opgelost.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
De nieuwe opstelling huisjes is wel degelijk een verbetering. Het idee van een bar in het midden lijkt prima maar voor degenen die daar moeten werken een ramp. Kijk maar bij Werchter. Het is een verkapte wc want iedereen staat daar tegen de bar/zeil te pissen. Het kan nergens heen dus einde avond heb je modder van de zeik. Bar bij Pinkpop wat langer maken bij uitverkochte editie en probleem opgelost.
Ze hebben daar wel al een paar jaar pisbakken met stromend water geplaatst, stank is nu weg.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
Dit vind ik dus krom gedacht.
Bij mij in de branche promoten ze wegwerp gerecycelde plastic bakjes ipv elke keer ze af te wassen.
Dit omdat het afwassen veel water verspilling is.
Et is maar net hoe je het dus bekijkt.

Tja, wat is jouw branche en hoe soepel loopt de recycling daar? Misschien vindt die plaats in een meer gecontroleerde omgeving waar afval scheiden en dergelijken veel makkelijker zijn? Afhankelijk van het antwoord op die vraag kan het van jou uit ook nogal krom gedacht zijn om te denken dat die situatie toepasbaar is op een festival.

Laten we wel wezen, een festival gaat sws milieuvervuilend zijn, puur omdat je een weekend lang met tienduizenden mensen een feestje aan het vieren bent. De vraag van wegwerp vs hard plastic is dus sowieso een keuze uit twee kwaden. Als die recycling goed lukt, dan kunnen wegwerp bekertjes inderdaad beter zijn voor het milieu. Maar aangezien afval scheiden niet de makkelijkste opgave lijkt op een festival, en ik nog geen overtuigende cijfers heb gezien dat de recycling resultaten echt gehaald worden, lijkt herbruikbaar plastic een makkelijkere oplossing. Bedenk ook dat watergebruik circulair is: rioolwater wordt gezuiverd en komt terug in het oppervlaktewater, waar vanuit het weer door kan stromen terug naar drinkwaterwinning. Dus het gaat meer om de uitstoot en stoffen die rondom de watercirculatie gebruikt worden, dan het watergebruik zelf. Ik kan mij voorstellen dat in jouw branche de kostenpost van watergebruik ook meeweegt, en recycling dus makkelijker en goedkoper is. Dat zegt niet dat het op een festival als Pinkpop ook per se duurzamer is.

Maar goed, weer veel gelul, geen conclusie. Wellicht werk je ook op grote evenementen en houdt je verhaal wel degelijks stand. Ik denk dat de conclusie na meerdere pagina's discussie hierover kan zijn dat we het in ieder geval allemaal belangrijk vinden (goede zaak!) maar dat er nog geen eenduidig antwoord op de wergwerp/herbruikbaar keuze is. Het komt uiteindelijk toch ook vaak neer op persoonlijke voorkeuren als "bekertje tussen je tanden kunnen houden" vs "mooi schoon terrein aan het eind van de dag" die allebei niet noodzakelijk iets over de duurzaamheid zeggen. Ik neig nog steeds naar de overtuiging dat een berg afval op het terrein gewoon een slecht iets is, maar idd, als dat goed gerecycled kan worden hoeft het niet slechter te zijn dan bekertjes transporteren en wassen. Het lijkt me hoog tijd dat er een grootschalige vergelijkingsstudie door een professionele instantie gedaan wordt naar dit onderwerp, om dit verhitte debat voor eens en voor altijd op te lossen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.554
i-mac wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Psst. Dennis. Harde bekers met een half muntje statiegeld erop. Das pas “begonnen werk”. Heb je als bezoeker nog een fatsoenlijk bekertje wat je als aandenken mee kan nemen ook, in plaats van zo’n slappe hap.

Wat efficiëntie betreft: als een festival als Hellfest het kan (redelijk kleine organisatie, zelfde soort bezoekersaantallen als Pinkpop) kunnen ze dat in Landgraaf ook best regelen. En soms moet je een beetje extra moeite doen om van de wereld beter te maken. Waar een wil is, is een weg.


Ik ben 3 jaar naar Hellfest gegaan. Daar betaal je al een hele tijd cashless. Je betaald het equivalent van 1 drankbon voor je beker. Telkens je je beker teruggeeft om deze te laten vullen, krijg je eigenlijk een andere beker. Alle bekers worden constant afgewassen. Voor de organisatie is dat best een intensieve bezigheid.


Dit vind ik dus krom gedacht.

Sowieso, wat is hier eigenlijk precies krom gedacht? Je kunt dat wel roepen, maar wat is er krom aan? Dat jouw branche een andere aanpak heeft? Dat heeft niks te maken met hoe krom of niet deze gedachtegang is. Tenzij je aantoont dat er echt iets mis is met dit idee.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Mijn Pinkpop 2019
Ik zal het opsplitsen, na de introductie in deel 1 nu deel 2...

Deel 2 : ZATERDAG

Het was vooral wachten, wachten tot het terrein open ging. 12 uur duurde nog lang. In mijn achtertuin hoorde ik de eerste soundchecks al over rollen. Soms bijna letterlijk te verstaan, de kriebels namen toe. Alles lag klaar, kaartje, bon voor hoedje, spoorboekje, poncho, fiets stond klaar. Even na elf uur maar langzaamaan gegaan. Richting Megland, waar ik vaker afgelopen weken naar opbouw ben gaan kijken, maar nu echt tijd voor Pinkpop. Nog niet druk in de fietsenstalling. Meteen naar de bandjes afgifte, nieuw bandje met barcode, mooi goud stiksel om het jubileam glans te geven. Eenmaal voor de poort, was de poort nog niet open. Ik denk circa 100 man die stonden te wachten om al naar binnen te mogen. De klok trok langzaam naar 12 uur, maar de poort ging nog niet open. Het werd zelfs bijna 12:30 de eerste mensen door de poort en door de ingang gingen (achteraf bleek dat in die tijd het standbeeld onthuld was van Jan).

Eindelijk Pinkpop, daar stond ik weer, bovenaan de trap met uitzicht op het hoofdpodium, de nieuwe tent en het heilige gras. Momentje toch weer… Doorgelopen naar de Amnesty stand om hoedje op te halen. Was toevallig de eerste daar, gelukkig alles oke en met hoedje was ik bijna compleet. Nog munten scoren. Bij de automaten de nieuwe munten, mooi roze met “gouden” opdruk. Het eerste biertje en Pinkpop mocht beginnen!! Het feest voor jong en oud...


foto Dennis van der Bruggen / Festileaks

Eerste act van het weekend… Mt Atlas. In de nieuwe Brightlandstent met een platte vloer van 50x50 mtr. Bar nu rechts achter in de tent en rolstoelpodium in de andere hoek links achter in de tent. Mt. Atlas begon sterk. Zoals altijd lopen er wel mensen weg gaande weg de opener bezig is, was nu ook. Waardoor ik gaande weg het optreden steeds verder naar voren kon lopen. Vond het een zeer sterk begin. Goeie rauwe gitaren en zanger Sven straalde een goede energie uit. Prachtige drum-duo moment. Aardig gastoptreden uit de locale scene, met Ivo Rosbeek en Emil Szarkowicz onder andere. Vlammen werpers en veel bombastische uitspattingen. Fantastisch. Dit was geen truttige opener, dit was een visitekaartje voor meer!!

Dat ik de tent uitliep was Bazart net begonnen maar kon de band (zoals ik al verwachte) mij niet echt boeien. Maar een broodje kroket gepakt en nog gewapend met een vers brandbiertje naar IBA Parkstad Stage. Ruim optijd voor Golden Earring. Het was een optreden zoals je van The Earring mag verwachten. Behalve dat de wind duidelijk zorgde voor wat verwaaing op de microfoons, maar ook een beetje Barry hees was. Bij Another 45 Miles waren de eerste tonen en de eerste regels voldoende om mij te raken… Ik heb de mannen wel iets beter bezig gezien, maar deze Pinkpop gig was gewoonweg super. Mooie solo van Rinus en Cesar oogste ook een applause met zijn drumsolo, vooral het moment dat zijn voetenwerk in beeld kwam bij het grote troms slaan met zijn rug naar zijn drumstel. Blij dat ze Radar Love gewoon zo deden. Met Going to the Run was ik helemaal happy, wat is dat toch lekker… en wat is zo’n set toch kort.

George Ezra was nog net niet begonnen toen ik bij Mainstage aankwam. Kon nog voorvak in. Ik snap dat niet iedereen van zijn stemgeluid kan houden, maar dit was een relaxed pop zangertje. Het zal niet memorabel zijn dit optreden, wel stond het bol van zijn radiohits. Was wel leuk hoor, heb het zelfs tot aan de toegift (Shotgun) doorgetrokken omdat het me goed beviel.

Cage the Elephant stond op Noord al op het podium toen ik aankwam. Kon wel nog redelijk aanschuiven. Had ze nog nooit gezien. Wat me wel meteen opviel was de onechte zoon van Mick Jagger. Wat gooide die er een energie in zeg. Fantastisch om te zien. Lekker bandje ook. Als er een porseleinkast stond was de olifant er doorheen gestormd, Matt Shultz liet zich tijdens het Pinkpop optrden niet in een kooi stoppen!!

Via urinoir en broodje Kebab met samuraisaus naar Anouk. Eerst broodje gegeten langs de zijkant, maar kon nog voorvak inlopen na een paar nummers.Tja, wat kan je zeggen over Anouk. Geen onbekende voor Pinkpop en een powervrouw op het podium. Ze had in ieder geval niet veel nodig het publiek mee te krijgen. Maar, kom op, 7de keer Pinkpop… Zelfs voor zo’n Nederlandse topvrouw is het me iets te veel van het goede. Toch, wat was ze goed, dat moet gezegd. Na het gezwijmel van Michel heb ik het hoofdpodium verlaten....

Op naar Jacob Banks. Mooie spot even voor het linker scherm. Wat een stem!!! Lekker man… Met zijn R&B en Soul stem meteen omvergeblazen. Goede band achter zich staan… Ik zat er helemaal in. Niet eens in de gaten dat hij de Coldplay cover Fix You zong. Zat zo in het moment dat ik pas aan het einde van het refrein in de gaten had, zo goed naar zijn hand gezet. Chainsmoking is misschien wel zijn grootste keiter, maar eigenlijk was alles te voelen tot op het bot, tot in je soul geraakt.

Jamiroquai was nog niet op het podium. Maar ook toen hij op het podium kwam had ik het niet door. Van de Jay Kay uit medio jaren 90 was nu een midlife crises klein dik mannetje over in een blauw joggingpak. Zijn hoofdtooi verrade zijn opkomst. Maar… Heerlijke band en zijn voice is nog zoals in de 90’s. Lekker funky en het voorvak waar ik stond veranderde om me heen in een disco. De ene ‘classic’ na de andere en alles even funky, jazzy of disco-ish… Gek eigenlijk dat hij nog nooit op Pinkpop gestaan heeft. Zeker niet door de mand gevallen, maar zeker wel door de wol geverfd.

Met een vers biertje kon ik nog terug in het voorvak voor Mumford & Sons. Doordat ik meteen terug ging het voorvak in, was het hek net weer open en nog redelijk leeg. Kon zelfs doorlopen tot vlak aan het middenpad van de security. Paar meter van de catwalk. Met perfect zicht op podium en catwalk liep langzaam achter mij het vak voller en voller. Totdat de heren langzaam op kwamen lopen. Tjonge, wat hebben deze mannen veel hits zeg. Ik was van te voren redelijk negatief over de aanstelling als headliner, maar dit was een prima afsluiter van deze dag. De grote pop headliner van 2019, misschien wel die headliner van dit jaar met de meeste herkenbaarheid voor de jongere bezoeker. Eigenlijk was 1,5 uur een vrij korte set, maar Marcus gaf zich wel. Over podium, catwalk en naar publiek door security ring, up-close and personal. Het was zeker geen statische gig, Marcus was zo’n beetje overal. Maar vooral was Mumford sterk in het gehoor… De “vervelende” banjo nummers kwamen zelfs zo feestelijk over dat zelfs ik af en toe een sprongetje gemaakt heb tussen de enthousiaste bezoekers om me heen. Het was zelfs een feestelijke afsluiter met confetti als aardbei op de taart. Aardbei ja, want de kers die moest nog komen dit weekend.


foto Dennis van der Bruggen / Festileaks


Volgende keer deel 3 met mijn Pinkpop zondag...

 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
WTF die sinterklaas :-D

Soms irriteer ik me aan verkleed partijtjes. Maar moet toch altijd grinneken als ik zoiets random voorbij zou zien komen.
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.208
718
heb veelvuldig gebruik van hem gemaakt.
"waar sta je?"
"een meter of 20 rechts an de sint!"
:wink:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken