Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Na nu bijna 1 jaar alles mee te lezen toch maar geregistreerd. Dit jaar ga ik weer het hele weekend naar pinkpop. wel weer alleen(vrienden hebben andere muziek smaak)
Iemand nog tips voor mijn planning?
ZA:
Golden Earring – George Ezra – Cage the Elephant – Anouk – Jacob Banks – ……. – Elbow – Mumford & Sons
ZO:
White Lies – The kooks – Rowwen Heze – Krezip – ………. – Lenny – Die antwoord – The cure – Armin
MA:
Bring me the Horizon – …….. – Tenacious D – Slash – ………… – Bastille – Major lazer – Fleetwoord mac
Welkom.
Als je BMTH, Cage The Elephant, Tenacious D en Slash bevalt, geef een paar nummers van Mt. Atlas eens een luisterbeurt. qua gitaarwerk een aanrader om te starten.
Jamiroquai is wel lekker funkie, kan nog in dat gaatje van zaterdag?
Tussen Krezip / Lenny in, zou Miles Kane best aansluiten op je muzieksmaak, uitgaande van de andere namen in je lijst.
Indian Askin zou ik als aanrader meegeven, denk dat dat best in je lijn past?
1975 is eigenlijk wel de poppie must see van de zomer, als je Bastille leuk vindt dan is 1975 echt een aanrader.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Babysteps is voor nu toch prima? Er zijn een aantal punten waarop PP vooruitgang boekt. Die stippen ze aan. Dat het niet voldoende is voor een enorme omslag, of dat ze achter lopen t.o.v. andere majors, so be it. Dat ze vroeg of laat weer moeten aanhaken bij de rest is ook onvermijdelijk. Het milieu lijkt anno 2019 eindelijk langzaamaan serieus te worden genomen door Europa. Dus de regelgeving komt er aan. Maar ook die komt in babysteps...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Laten we ons nu niet blind staren op negatieve spiralen en blind staren dat hardcups de hallelujah oplossing is.
Met wat minder cirtoen in je ogen zijn er best meer goeie dingen te zien.

Misschien is het ook een idee om het plasticprobleem onder ogen te komen en niet blind te varen op het idee dat alles wat Pinkpop doet hallelujah is.

Dat hier sceptisch of sarcastisch gereageerd wordt op nog meer plastic is niet zonder reden. Veel mensen zijn bewust bezig om zelf wat beter voor het milieu te zorgen en minder plastic te verbruiken. En die hebben echt geen citroen in de ogen, eerder hun ogen geopend zou ik zeggen. Met campagnes als 'say no to single use plastic' voelt het dan ook dubbel om op festivals wel nog die wegwerpbekertjes te gebruiken, zeker als je weet dat die nauwelijks effectief gerecycled worden als ze niet apart worden ingezameld.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Babysteps is voor nu toch prima? Er zijn een aantal punten waarop PP vooruitgang boekt. Die stippen ze aan. Dat het niet voldoende is voor een enorme omslag, of dat ze achter lopen t.o.v. andere majors, so be it. Dat ze vroeg of laat weer moeten aanhaken bij de rest is ook onvermijdelijk. Het milieu lijkt anno 2019 eindelijk langzaamaan serieus te worden genomen door Europa. Dus de regelgeving komt er aan. Maar ook die komt in babysteps…

Je kan ook alles wat krom is recht praten natuurlijk. Opmerkelijk hoe snel elke feedback op Pinkpop wordt weggewuifd. Net of er geen kritiekpuntje mag worden geleverd. Dat is echt bij geen enkel ander festivaltopic zo.

Met Gesp en Oasis eens.

Hopen dat de weersvoorspelling wat bijtrekt. En man o man zin in deWolff. Topband.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.237
4.512
Oasiss wrote:
Tja.. Je probeerde volgens mij zelfs nog een positieve draai aan 18 graden met regen te geven..

dat is geen positieve draai
dat is letterlijk overnemen van wat ik in de weersvoorspelling zie
https://www.buienradar.nl/weer/pinkpop/nl/100000024/14daagse
dus probeer me niets in de mond te leggen?!?

Ik doelde op je reactie op iemand die 18 graden met regen kut noemde. Toen gaf jij aan dat je warm en vochtig (?) vervelender vond. Dat bedoelde ik met zelfs daar een positieve draai aangegeven.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.237
4.512
DennisvdBr wrote:
Laten we ons nu niet blind staren op negatieve spiralen en blind staren dat hardcups de hallelujah oplossing is.
Met wat minder cirtoen in je ogen zijn er best meer goeie dingen te zien.

Misschien is het ook een idee om het plasticprobleem onder ogen te komen en niet blind te varen op het idee dat alles wat Pinkpop doet hallelujah is.

Dat hier sceptisch of sarcastisch gereageerd wordt op nog meer plastic is niet zonder reden. Veel mensen zijn bewust bezig om zelf wat beter voor het milieu te zorgen en minder plastic te verbruiken. En die hebben echt geen citroen in de ogen, eerder hun ogen geopend zou ik zeggen. Met campagnes als ‘say no to single use plastic’ voelt het dan ook dubbel om op festivals wel nog die wegwerpbekertjes te gebruiken, zeker als je weet dat die nauwelijks effectief gerecycled worden als ze niet apart worden ingezameld.

Helemaal mee eens, en het probleem is dusdanig groot dat het wat mij betreft benoemd mag blijven worden.
We hoeven wat mij betreft niet de hele riedel van een tiental pagina's terug te herhalen, maar om speciale afvalbakken nou te prijzen?

Afgelopen weekend op BKS geweest, ik breek dan toch nog een keer een lans voor harde bekers, maar dat lag geen plastic op de grond en was in general een veel schoner gebeuren.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.237
4.512
Babysteps is voor nu toch prima? Er zijn een aantal punten waarop PP vooruitgang boekt. Die stippen ze aan. Dat het niet voldoende is voor een enorme omslag, of dat ze achter lopen t.o.v. andere majors, so be it. Dat ze vroeg of laat weer moeten aanhaken bij de rest is ook onvermijdelijk. Het milieu lijkt anno 2019 eindelijk langzaamaan serieus te worden genomen door Europa. Dus de regelgeving komt er aan. Maar ook die komt in babysteps…

Dat so be it gaat er bij mij niet in. Bij dusdanige problematiek moet je wel ernaar streven het beste jongetje van de klas te zijn.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
rickhuissen wrote:
Babysteps is voor nu toch prima? Er zijn een aantal punten waarop PP vooruitgang boekt. Die stippen ze aan. Dat het niet voldoende is voor een enorme omslag, of dat ze achter lopen t.o.v. andere majors, so be it. Dat ze vroeg of laat weer moeten aanhaken bij de rest is ook onvermijdelijk. Het milieu lijkt anno 2019 eindelijk langzaamaan serieus te worden genomen door Europa. Dus de regelgeving komt er aan. Maar ook die komt in babysteps…

Je kan ook alles wat krom is recht praten natuurlijk. Opmerkelijk hoe snel elke feedback op Pinkpop wordt weggewuifd. Net of er geen kritiekpuntje mag worden geleverd. Dat is echt bij geen enkel ander festivaltopic zo.

Wat Gesp ook zegt.

Oke, het klopt ook dat het minder hard gaat dan het had kunnen gaan. Dit wordt aangetoond door de festivals die WEL grote stappen maken. Dus inderdaad, ze scoren nog altijd geen voldoende bij Pinkpop op het gebied van milieu. Ze lijken echter wel aanstalte te gaan maken, en dat stemt mij dan weer positief. De afgelopen 8 jaar heb ik namelijk geen tekenen van verbetering gezien, en nu zijn er in ieder geval een aantal speerpunten. Maar voor mensen die milieu hoog in het vaandel hebben staan, is het nog altijd niet voldoende. Ik had overigens geenszins het idee dat ik hier iets kroms aan het recht lullen was, hooguit dat ik iets belangrijks bagatalliseerde...

Overigens wordt hier natuurlijk absoluut niet alle feedback (alhoewel ik kritiek vaak een passender omschrijving vind) weggewuifd. Er worden hier wel vooral karrenvrachten feedback en kritiek aangeleverd, en dat zijn vaak meningen waar verschillend over gedacht kan worden. Je zou het zinnetje net zo makkelijk kunnen omdraaien: "Opmerkelijk hoe Pinkpop bijna niks goed kan doen bij sommige fans van andere festivals. Dat is echt bij geen enkel ander festivaltopic zo..."
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Je kan ook alles wat krom is recht praten natuurlijk. Opmerkelijk hoe snel elke feedback op Pinkpop wordt weggewuifd. Net of er geen kritiekpuntje mag worden geleverd. Dat is echt bij geen enkel ander festivaltopic zo.
.
Wegwuiven of weerleggen, uitleggen of verklaren.
Op een kritiekpunt aanhaken met mijn mening er over.
Lijkt mij niet, krom recht praten.

Ik zie vooral veel krom praten, weerleg dat maar eens?

Wat betreft de plastic discussie?
Vind het een behoorlijke dooddoener zo'n discussie.
Waarom.... Omdat ik het idee krijg dat er door de critisie vooral gedaan wordt alsof er op Pinkpop helemaal niets gebeurt zonder te kijken naar wat er wel gebeurt.
Kom dan met goede alternatieven en geeft duidelijk aan waarom dat een goed alternatief is.
Veelal wordt qua plastic zoveel mogelijk teruggedrongen laatste jaren op PInkpop, bakjes, schaaltjes, bestek. Er wordt wel gekozen voor de beste oplosingen.
Ik heb veelal het idee dat het plastic verhaal een overdone discussie is?
Men had al jaren kunnen overschalen op papieren bekers bijvoorbeeld.
Ik vind het vooral kortzichtigheid om zomaar kritiek te hebben, als er een weerwoord is op een kritiekpunt, wil niet zeggen dat het kritiekpunt een feitelijk nadelig punt van Pinkpop is. Dat betekend dus dat er 2 kanten zijn om te bekijken en niet 1 kant. Het een woord tegen het ander.

Qua mileu doet Pinkpop het gewoon goed. Op Pinkpop kan het beter, dat zullen ze vast bekijken hoe het beter kan. Daar is meer voor nodig dan zomaar alle (normal) plastic te vervangen door PLA. Dat is niet recht praten wat krom is, dat is een reeele blik proberen te hebben. Zonder 100% anti te reageren in een discussie.

Dat ze nu aangeven a.u.b. alle bekers in de afvalbakken te doen, is alvast een stap om het terrein schoon te houden.
Los daarvan, een schoon terrein betekent niet automatisch dat een festival mileu technisch helemaal goed bezig is.
Het oogt beter, maar alle haken en ogen backstage zijn die kosten dekkend en mileu verantwoord?
Het argument "schoon terrein" komt veel voorbij? Maar daarmee ben ik niet overtuigd in een discussie waar veel meer tegenoverstaat dan enkel een schoon terrein.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Een goed voorbeeld van iets dat krom is rechtpraten is je opmerking

Wat Pinkpop qua milieu doet is gewoon goed.

Met name omdat de comments van Gesp en Oasis en de eerdere discussie paginas terug goed weergeven dat dat niet helemaal het geval is. Ze kunnen veel meer.

Maar dit verzandt waarschijnlijk weer in de discussie van weken geleden. Het zou imo wijs zijn als Smeets eens bij zijn collegas van BKS ging kijken. Zij kunnen vast helpen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
PP heeft het op BOEF na trouwens met de vervangers echt goed aangepakt. Echt enorm blij met deWolff. Topband. Duncan ook een slimme boeking. Streepje voor op Werchter dit jaar! Maken het dagprogramma nog beter dan het al was.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.025
3.706
Dat is ook het hele probleem. Pinkpop staat niet tot amper open voor échte veranderingen. Babysteps wordt het hier genoemd, maar ik noem het liever een gebrek aan durf en lef om gewoon te innoveren. Er zijn zeker zaken waar Pinkpop aandacht aan besteed, maar het houd nog niet over. Zo is het aanbod aan eten, de aankleding en de vernieuwing van het terrein lang niet zo goed als elders. Nu snap ik dat Smeets (en Dennis) zeggen dat Pinkpop gewoon om de muziek draait, geen poespas, rock on! Maar dit is gewoon niet genoeg, het gevolg daarvan is dat als je eens een minder jaar hebt qua headliners (want dat is het enige waar mensen voor naar Pinkpop komen) je dat meteen écht merkt in de bezoekersaantallen, terwijl BKS (oke veel kleinschaliger) en Rock Werchter dit jaar ook qua headliners geen goede line up hebben (althans dat zijn de kritieken) en toch zo goed als uitverkopen. Maar verder gaat alles goed hoor...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Met een wildgroei aan festivals en losse concerten is het niet gek om niet uit te verkopen.
Dat heeft weinig te maken met de gehele lineup of met aankleding of eet/drink aanbod.
Ben het wel eens dat de headliners niet de bezoekers trekken waarop de verwachting lag, denk ik.
Qua festival zit Pinkpop ook nog in zelfde weekend in regio met Rock am Ring. Die pikken wat bezoekers weg, maar zal geen zwaar invloed hebben.
Daarbij is de ticketprijs echt een drempel voor veel mensen, die lat is te hoog.
Probleem ligt ook voornamelijk in Nederland hoor, misschien is het LiveNation/Mojo die zijn grip verliest op festivals.

Al met al, meer dan 72.000 kaarten verkocht. Dat is van de laatste 15 jaar niet eens het slechtste aantal, na 2005 :
2006 - 68.000 ,
2007 - 62.500 ,
2010 - 72.100 ,
2013 - 60.000 ,

In principe een evenaring van Pinkpop 2010, wat ook geen slechte lineup was hoor.
72.000 kan beter uiteraard voor de organisatie, maar voor 'ons' als bezoeker is het lekker relaxed.
Al zou ik wel graag een update krijgen van de ticketverkoop nu.

Pinkpop staat niet tot amper open voor échte veranderingen??? Nou...
Wat betreft vernieuwingen... Pinkpop is natuurlijk een festival dat al 50 jaar bestaat, daar zijn in 50 jaar heel veel vernieuwingen gemaakt en geprobeert.
Waarom zou je iets willen veranderen wat al goed is?
Het draait om de muziek en geen poespas,, lijkt me een goed punt inderdaad... Klopt helemaal dat ik dat ook zo gezegd heb.
Poespas zijn kosten. Ik vind op Pinkpop al behoorlijk wat poespas, Kalm aan Laan, Museum, festivalmarkt, Garden of Love, wijnbarren, oesterbarren, special bieren terras, uitkijktoren, allemaal bijzaken en randzeken voor een muziekfestival. Dan is er dit jaar zelfs een postkantoor, was er ooit zo'n uitzichtbak in zo'n kraan.
Waarom aanpassen wat al goed is... Dat is meegaan in de tijdgeest, meer niet. Dat is zo, gewoon mee gaan op wensen van mensen.
Blijft wel, een muziekfestival is nog altijd niets meer dan een podium met muziek en daarbij een hapje en een veel drankjes.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.505
6.179
Is meegaan met de tijdsgeest en met de wensen van mensen niet een pre voor een festival? Stilstand is achteruitgang. Helemaal met de enorme groei van andere festivals (concurrentie om de kaartverkoop) om ze heen.

Poespas zijn kosten maar als je er meer kaarten mee verschuift is dat niet erg en juist een noodzakelijk kwaad. Daarnaast mag de bezoeker wel wat verwachtem voor die 230 die ze wegtikken toch?

Al zijn ze dit jaar goed bezig met oa de Silent Disco e.d.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.025
3.706
Ik denk ook dat Pinkpop dit jaar geen hele slechte beweging heeft gemaakt hoor. Camping een dag eerder open, programma tot 01.30, Silent Disco tijdens The Cure (voor de doelgroep), en een eindshow na Fleetwood, zijn allemaal dingen die logisch zijn. Maar zoals ik al aangaf: het zijn kleine aanpassingen, het lef om echt te vernieuwen ontbreekt en dat kun je dit festival gezien de historie en het sentiment dat meespeelt misschien niet eens kwalijk nemen. Zo zuur zijn die citroenen trouwens niet, ik geef alleen aan wat in mijn ogen beter kan en ben liever kritisch dan naïef.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
DennisvdBr wrote:

Oasiss wrote:
Tja.. Je probeerde volgens mij zelfs nog een positieve draai aan 18 graden met regen te geven..


dat is geen positieve draai
dat is letterlijk overnemen van wat ik in de weersvoorspelling zie
https://www.buienradar.nl/weer/pinkpop/nl/100000024/14daagse
dus probeer me niets in de mond te leggen?!?

Ik doelde op je reactie op iemand die 18 graden met regen kut noemde. Toen gaf jij aan dat je warm en vochtig (?) vervelender vond. Dat bedoelde ik met zelfs daar een positieve draai aangegeven.
Volgens mij moet jij die zin van Dennis nog eens goed teruglezen. :roll:
Dat was overduidelijk een grapje (ik neem aan dat dat nog wel mag op dit forum?)... :wink:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken