Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

colint

Gouden Tip
5 mrt 2014
272
0
colint wrote:

festivalddictsam wrote:
De namen die in de Europa zijn gedurende het Pinkpop weekend (en nog niet op andere Nederlandse festivals staan) zijn niet de minste hoor…of zijn we dat vergeten?
Maroon 5, The Cure , Cardi B, Troye Sivan, Khalid, Solange, Disclosure, Lost Frequencies, Major Lazer, Ed Sheeran, Armin van Buuren, Bastille,Slash, The 1975, Kylie Minogue, Miley Cyrus…..ehmmm dus er is genoeg moois in de buurt en ik weet zeker dat MOJO ze niet aan Nederland voorbij laat gaan! We zullen het zien woensdag maar ik ben ervan overtuigd dat het net zon leuke editie zal worden als vorig jaar! Nu al zin in!


Maar goed, misschien valt het woensdag allemaal heel erg mee! Maar van dat lijstje namen dat je noemt vind ik persoonlijk 80% echt totale bagger, maar smaken verschillen natuurlijk. Ik ben in ieder geval blij dat ik al een ticket voor Lowlands heb.

jammer dat je die artiesten bagger vindt…maar ja smaken verschillen….als paar van die artiesten komen ben ik super tevreden!

Misschien moet ik iets genuanceerder zijn, Uit dat rijtje kan ik The Cure, Disclosure, en The 1975 wel heel erg waarderen. Maar de meesten zijn voor mij nogal "luchtige" pop met weinig inhoud (Cardi B, Troye Sivan, Bastille).
Het eerste album van Bastille was goed, maar zij hebben daarna ook niks geweldigs meer uitgebracht toch? Staan op veel festivals nog op hoge posities, maar komen tot nu toe nog niet met verfrissende goede muziek.
Major Lazer heb ik 2x op RW gezien, was eigenlijk gewoon een uur lang een dikke kickdrum met verder weinig variatie en met veel toeters en bellen (volgens mij zelfs letterlijk). Ed Sheeran is enorm populair, maar het is live niet echt mijn ding.
Armin van Buuren, als afsluiter na een headliner zou ik het wel prima vinden, maar het is voor mij geen reden om een kaartje te kopen.
Ik ben ook nooit echt fan geweest van Slash, hoewel ik de muziek van Guns 'n Roses heel goed vind. 2 jaar geleden nog naar hun concert op TW Classic geweest, maar Slash rekt elk nummer uit met een gitaarsolo zonder emotie. Flink contrast met bijvoorbeeld David Gilmour.

Ik heb een vrij brede muzieksmaak en het is niet dat ik altijd tegen popmuziek ben, maar de popartiesten die de laatste jaren op Pinkpop hebben gestaan zijn nog niet echt van het hoogste niveau. Vaak hebben ze 1 radiohitje en worden ze meteen voor PP geboekt. De iets alternatievere popacts gaan meestal naar Lowlands/BKS/DTRH toe.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Maar de populariteit van metal (en hardrock) is bij het grote publiek toch al jaren een wat aflopende zaak, of zie ik dat verkeerd? Dat wordt steeds meer niche, terwijl R&B, pop en hiphop steeds dominanter en (weer) mainstream wordt.

Het lijkt me dat je dat als groot popfestival ook mee moet nemen in de programmering, zoals bijvoorbeeld Glastonbury dit jaar doet met Stormzy. En Primavera met Solange, Janelle Monae & Cardi B. En Roskilde met Travis Scott & Cardi B.

In de nabije toekomst, of misschien dit jaar al, zal ook Pinkpop gaan voor een Cardi B, Ariane Grande, Beyonce, Solange, Rihanna, Janelle Monae, Lady Gaga, Eminem, Travis Scott, Childish Gambino of Post Malone als headliner.

En waarom niet? Het lijkt me een gezonde ontwikkeling voor een festival om relevante headliners te (blijven) boeken en een nieuw publiek voor je te winnen, zeker met het oog op de toekomst.

Nee hoor, dat wordt veel geroepen. En als iets vaak geroepen wordt, lijkt het waar te zijn. In werkelijkheid is (hard)rock & metal bij een groot publiek populair en kent het de trouwste volgers.
Metal = dead, wordt al vanaf de jaren ‘80 geroepen. Maar anno nu zijn metalnamen nog steeds populair op festivals. Festivals als Pinkpop, Roskilde, Werchter, Glastonbury boeken breed, van metal tot pop. Je noemt Roskilde, maar daar staat Testament bv ook prominent op het affiche, dat zie ik Werchter nog niet doen.
 
1 mei 2017
289
0
Heb mij eens een uur goed vermaakt met het lezen van de recente reacties. Vooral alle argumenten die met "ik vind, hij vindt, wij vinden" te maken hebben. Zo vind ik ook dat Riley Reid naar Nederland moet vliegen en haar kontgat open moet maken voor mijn piemel, waarna ze hem vervolgens diep in de keel neemt. Maar ja, met alleen zoiets vinden komen we niet veel verder.

Wat ik hier mis is een analyse over Mojo's strategie van boeken. Kijk naar hoe ze allerlei grote acts voor de zomer tot dusver al hebben verdeeld tussen het Goffertpark, Ziggo Dome, ArenA, en Lowlands. Ze maken vast wel eens financiele missers, maar ze plaatsen artiesten op een manier om er zoveel mogelijk geld uit te slaan.

En kijk dan nu naar Pinkpop... Mojo gebruikt een top-down strategie van drie dikke klappers met een hoop opvulling waar geen lijn in valt te trekken. In sommige jaren zijn dat grote namen waarbij ze over Pinkpop's capaciteit heen gaan (tot onvrede van iedereen die van levensruimte houdt), en soms gaat het wat minder. Zoals dit jaar.

Toverwoord is vooral dat ze grote gemene delers zoeken voor zoveel mogelijk klapvee. In tegenstelling tot het verleden, waarbij kleinere en/of alternatieve acts als Tool, Marilyn Manson, Depeche Mode, Snow Patrol, en The Cure werden geboekt als headliners. Mocht dat nu nog het geval zijn, zou het niet onrealistisch zijn om een act als Volbeat als kanshebber te beschouwen. Echter... kijk naar wat Pinkpop is geworden. Daar zou Mojo keihard mee floppen en dat weten ze ook heel goed.

Tot slot kan ik alle fanboys aanraden om eens dat "gedoe" te checken op andere festivals zoals Werchter, Best Kept, DTRH, en zelfs in verdere verre Europese landen. Want die hebben namelijk alle acts die vroeger ook op Pinkpop konden staan, voordat Mojo besloot om al die acts te verdelen over hun andere evenement-bezittingen. Wie weet groeit jullie muzieksmaak daar zelfs door!
 

PinkpopSinds2008

Campingartiest
9 feb 2016
81
0
Heb mij eens een uur goed vermaakt met het lezen van de recente reacties. Vooral alle argumenten die met “ik vind, hij vindt, wij vinden” te maken hebben. Zo vind ik ook dat Riley Reid naar Nederland moet vliegen en haar kontgat open moet maken voor mijn piemel, waarna ze hem vervolgens diep in de keel neemt. Maar ja, met alleen zoiets vinden komen we niet veel verder.

Moderatoren! Ik vind écht dat zo'n reactie VERWIJDERD dient te worden!
 

thedude182

Playlistbediener
11 dec 2013
47
1
Geniaal dit. Dhr Emmers met Glijmiddel maakt een perfect punt. Eerst wordt Krezip aangekondigd en hier serieus goedgepraat. Vervolgens lees je ook nog herhaaldelijk namen als Kensington en Janet Jackson. De horror.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.009
2.074
Geniaal dit. Dhr Emmers met Glijmiddel maakt een perfect punt. Eerst wordt Krezip aangekondigd en hier serieus goedgepraat. Vervolgens lees je ook nog herhaaldelijk namen als Kensington en Janet Jackson. De horror.
Dan ben je nog Miley Cyrus hier nog niet tegen gekomen...
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Inderdaad, daar draait het om, geld. Maar iedereen hier denkt precies te weten hoe Mojo te werk gaat, dan volgt meestal een lijst van hun favoriete bandjes/wensen omdat Mojo het echt niet anders zouden doen, en dat weten ze......

Dus enige rationeel discussie erover kun je vergeten.
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Doordat Mojo heeft gezegd dat het vooral om de headliners draait verwacht men tot op vandaag nog dat iets zoals Coldplay, Bruce Springsteen of iets soortgelijks 'exclusief' voor PP woensdag aangekondigd gaat worden.

Dan merk je dat niet iedereen heeft begrepen wat Mojo eigenlijk daarmee bedoelde. Het draait om 3 headliners die ze denken voor 70% PP op die respectieve dag zouden uitverkopen.

Ongeveer 30% van bezoekers komen sowieso, maakt helemaal niet wat voor programma er staat. Die zijn makkelijk te herkennen door bijvoorbeeld; discussies over dat ze op plattegrond hebben gezien dat 'hun' patatkraam is vervangen door een hotdogkraam. Waarom is dat gebeurd....... (ik vermoed dat heel veel van de forumgebruikers in deze categorie valt).

Dus ze moeten de overige 70% vullen per dag. Daarom krijg je de Biebers enz. Als er pakweg 30.000 mensen die bereid zijn om € 100,- te betalen voor hem en misschien een ander bandje/dj te zien op die dag ben je er. Op die manier vul je PP.

Sommige jaren lukt het beter dan andere. Dit jaar is het wat moeilijker geworden dan verwacht. Maar er zijn nog bands die het gaat vullen. Alleen niet de bands die de 30% willen zien, maar die komen toch naar PP dus Mojo heeft er eigenlijk geen last van.
 
1 mei 2017
289
0
emmers met glijmiddel wrote:
Heb mij eens een uur goed vermaakt met het lezen van de recente reacties. Vooral alle argumenten die met “ik vind, hij vindt, wij vinden” te maken hebben. Zo vind ik ook dat Riley Reid naar Nederland moet vliegen en haar kontgat open moet maken voor mijn piemel, waarna ze hem vervolgens diep in de keel neemt. Maar ja, met alleen zoiets vinden komen we niet veel verder.


Moderatoren! Ik vind écht dat zo’n reactie VERWIJDERD dient te worden!

Kijk, nog zo'n "ik vind..." argument.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
562
It`s al about the money

Dit is precies het hele probleem van Pinkpop sinds 2015. Tuurlijk, alle festivals moeten geld verdienen, maar er is een wezenlijk verschil in hoe ze dat doen. En de manier waarop Pinkpop het doet, heeft het festival tot een zielloze schim gemaakt van wat het ooit geweest is.

Pinkpop zet drie zo groot mogelijke headliners neer in de hoop dat die grotendeels hun dag uitverkopen. De rest van de dagopvulling (wat overigens heel weinig is) wordt vooral geselecteerd op radiohitjes. De meeste ken ik niet eens omdat ik nooit naar de radio luister, maar ik kan me herinneren dat ik een van de voorgaande jaren nog wat artiesten had gecheckt op YouTube die dan ineens één miljoenenhit bleken te hebben. En nee, dat zijn niet de namen die een zelfgerespecteerde muziekluisteraar tegenkomt op websites als /mu/, Sputnik, RYM, Pitchfork, Fantano, et cetera.

Tot slot verkoopt een groot deel van de kaarten toch wel uit omdat Pinkpop nog veel fans heeft uit de jaren dat er nog wel enige lijn in de line-up zat. Wat ik niet helemaal snap, want het is gewoon een renveld waar zoveel mogelijk mensen op gepropt worden. Zo gaat het op Werchter ook, maar daar is nog wat meer aankleding. Nieuwe festivals als BKS en DTRH zetten een veel inspirerendere omgeving in elkaar. In andere woorden, als de line-up tegenvalt, is het Pinkpopterrein toch geen plek waar je wil rondlopen omdat het zo mooi is?

Zodra de stadionacts en one-hit wonders zijn geprogrammeerd, heeft Mojo nog wat acts op zak die ze nog kwijt moeten en dan maar op Pinkpol zetten. Soms totaal nietszeggende namen die de kleine zaal van Doornroosje nog niet vullen, maar soms ook iets wat heel goed een eigen concert kan uitverkopen en een sterke fanbase heeft zodat Mojo nóg meer dagkaarten verkoopt, vermoedelijk wanneer de headliner niet groot genoeg is (A Perfect Circle).

En dan zou je denken, zeker als je geen andere festivals bezoekt: programmeert niet elk festival zo? Nee. Elk ander festival heeft een nette afgestudeerde wo-student communicatie of bedrijfskunde of iets in die richting in dienst om een totaalplaatje op te bouwen. Elk jaar DTRH kun je een bak indiebands en electronicaproducers verwachten die over het algemeen enigszins dansbaar zijn op een groen terrein met veel randactiviteiten. BKS programmeert, wederom elk jaar, de 'bravere' kant van het indiegenre met veel relevante en nieuwe muziek. Nu dan, voorbij mijn eigen bias, een eerlijkere vergelijking: Werchter. Die moeten net zo veel kaarten verkopen als Pinkpop en maken voor mij toch ook vaak vreemde keuzes, maar je weet wel dat je elk jaar de grootste en enigszins relevante namen kan verwachten. Een headliner delen ze soms nog wel met Pinkpop, maar alles daaronder is een behoorlijk ander verhaal.

Specifieke metalfestivals gaan het, zoals op de vorige pagina hier beweerd, inderdaad moeilijk krijgen in de toekomst. Alle écht grote bands in het genre teren inmiddels nog steeds op hun hits van 30 jaar terug en er zijn geen nieuwe grote bands om hun rol over te nemen. Populaire muziek van de laatste 10 jaar is geen hardrock/metal, dus op een enkele gevestigde band na heeft dat genre weinig meer te zoeken op het moderne Pinkpop.

Ik betreur wel dat Pinkpop zich zo heeft ontwikkeld, want ik weet nog dat ik na de 2014-editie enorm benieuwd was waarmee het festival zou komen in het volgende jaar. Toegegeven, dat was de tijd waarin ik nog warm werd van namen als White Lies, Editors en Keane, maar toch. Net zoals 95% van de radiozenders heeft Pinkpop helemaal niets meer te maken met de moderne muziekscene en dat is treurig. Ik merk dat ik me er druk om maak omdat ik twee keer een plezierig festival heb gedaan in Landgraaf, maar misschien moet ik het maar laten gaan. De luisteraars van SkyRadio en QMusic willen ook wel eens naar een festival.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
646
Timmetje wrote:
Black Keys zouden een vette sub zijn.

Black Keys is geen sub man, is een relevante headliner met nieuw werk

Op hun hoogtepunt waren ze sub op de echt grote festivals (RW, Glasto) en kregen ze enkel headlinerspots op pakweg Open'er en Eurockéennes. In 2015 een volledige Europese arenatour geannuleerd, officieel vanwege een kwetsuur maar volgens stemmen in de wandelgangen omdat die shows voor geen meter verkochten. Vervolgens 4 jaar volledige radiostilte en nu een fletse nieuwe single.

Hoe ben je dan ineens een relevante headliner? Die komen volgend jaar gewoon een doorstart maken op DTRH of LL.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
Net zoals 95% van de radiozenders heeft Pinkpop helemaal niets meer te maken met de moderne muziekscene en dat is treurig. Ik merk dat ik me er druk om maak omdat ik twee keer een plezierig festival heb gedaan in Landgraaf, maar misschien moet ik het maar laten gaan. De luisteraars van SkyRadio en QMusic willen ook wel eens naar een festival.
Ik denk dat dit juist de spijker op z'n kop is, wat betreft het succes van Pinkpop laatste jaren.

Misschien is de muziekscene op Pinkpop niet het raakvlak van de meeste forumleden?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Mooi gezegd Black Lies.

Helemaal eens ook op het gebied van aankleding. Waar je op andere festivals echt het festivalgevoel krijgt door de opzet en de eigen smoel heeft Pinkpop voor mij qua sfeer, aankleding en opzet altijd aangevoeld als een luxe versie van het bevrijdingsfestival. Een paar podia en een tent vrijwel volledig omringt door frietkramen. Er is niets gezelligs of eigen aan. Niks ademt echt sfeer of festival voor mij. Alleen de Garden of Love mag een pluim krijgen.

Dat kan veel gezelliger.
(En praktischer. Die schermen op de tent moet een livestream van wat er binnen gaande is uitzenden. Zo kun je als de tent te vol is het toch volgen)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
Een paar podia en een tent omringt door frietkramen. Er is niets gezelligs of eigen aan.
Dat is wel waar het bij Pinkpop om gaat hé, de podia?

Ik zie het punt niet van allemaal gedoe aankleding. Ik kom om naar het podium te kijken, niet naar de kraampjes?

Extra aankleding is ook extra kosten, die kosten komen alleen maar op het prijskaartje. Dat willen we ook weer niet...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Sfeer en aankleding is voor mij iig onderdeel van de festivalbeleving.

En het in het prijskaartje terugzien zal wel meevallen. Pinkpop is imo nu al behoorlijk aan de prijs voor 2.5 festivaldag. Die extra aankleding kan er bij PP denk ik qua kosten makkelijk wel af.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.947
6.197
Ik denk dat dit juist de spijker op z’n kop is, wat betreft het succes van Pinkpop laatste jaren.

Misschien is de muziekscene op Pinkpop niet het raakvlak van de meeste forumleden?
Het boeken van (pop)-acts (kuch industry plants) die vooral worden gedraaid op 3FM en co de laatste jaren zoals Black Lies aangeeft, is dus een goed iets en niet gewoon een pure marketing tool zoals ze dat bij RW/LN ook wel durven (bij Stubru dan) doen om artiesten groot te maken om daarna zoveel mogelijk geld uit te kloppen?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
Dit is precies het hele probleem van Pinkpop sinds 2015. . En de manier waarop Pinkpop het doet, heeft het festival tot een zielloze schim gemaakt van wat het ooit geweest is.

meh, moest hier even over nadenken...
Maar om nu te zeggen dat Pinkpop na 2015 een probleem heeft en een zielloze schim is geworden...
Daar kan ik me niet in vinden.

Dat er qua boekingen keuzes gemaakt worden die "hier" niet geapprecieerd worden, dat lijkt me duidelijk. Maar de massa mensen die niet op forums zit en wel naar Pinkpop gaan laten toch zien dat er weldegelijk iets goed gedaan zal worden hoor.

Ik zie vooral het voordeel in de veelzijdigheid en diversiteit. Daar zit een succesformule.
Wat dat betreft, naast de eenvoud van het festival waar het vooral om de muziek draait, blijft dat wel de drijvende kracht. De muziek...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Er wordt hier regelmatig geopperd dat een man als Post Malone zou kunnen headlinen. Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb onlangs een liveshow via Youtube gecheckt en het viel me op dat de beste man zo nu en dan door het cassettebandje heen aan het rappen/zingen/praten is.

Ik besef dat alle bands wel gebruikmaken van vooraf opgenomen materiaal, maar in de rapwereld heb ik het gevoel dat het bandje net zo prominent aanwezig is als de rap tussendoor.

Aan de kenners van de hiphopwereld: bij welke nieuwere grote hiphopartiest wordt de achtergrond begeleid door live artiesten in plaats van een bandje? Dit wil ik dan eens een kans geven. Post Malone kan me dus echter niet boeien. Hetzefde probleem heeft trouwens een groot aantal powermetalbands, waardoor ik er ook niet naar kan luisteren. Ik kom naar een optreden voor een live set, niet naar een DJ set.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Huh, ik heb net een bijdrage twee keer geprobeerd te plaatsen, maar ik denk dat het niet door de spamfilter geraakt.

In hoofdlijnen gaat het hierom: ik vraag me af of er een actuele grote hiphopartiest is die een liveset neerzet, want dan wil ik dat wel een kans geven. Ik haak af op artiesten als Post Malone omdat die door een bandje heen zingen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
Aan de kenners van de hiphopwereld: bij welke nieuwere grote hiphopartiest wordt de achtergrond begeleid door live artiesten in plaats van een bandje? Dit wil ik dan eens een kans geven.

Niet echt nieuw natuurlijk, maar Kendrick Lamar heeft een (sterke) liveband achter zich staan. Ook Anderson Paak brengt een fantastische liveband met zich mee (de Free Nationals). Verder denk ik aan J. Cole, Childish Gambino en natuurlijk The Roots.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken