Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Maar dan zou het in 2025 toch tijdens het Pinksterweekend vallen, dus niet pas over minimaal 10 jaar?

Je leest het verkeerd. Organiseren in de 2de week van juni. Of Pinksteren daar nu wel of niet op valt maakt niet uit. Gaat er om dat als Pinksteren vroeg valt er dan sowieso geen Pinkpop is

Luber Kuipers Je vraagt je af onder welke muzikale steen de organisatie heeft gelegen. Bijna allemaal irrelevante bands en acts. Hiermee kun je toch niet aankomen helemaal niet bij een jubileum editie. Nee wederom een bittere teleurstelling. Pinkpop heeft definitief de slag verloren en is nu een soort tweede Concert at Sea maar dan in Limburg.

Deze kan ik jullie niet ontzeggen..........Black-Lies is er niks bij

Luber Kuipers Je vraagt je af onder welke muzikale steen de organisatie heeft gelegen. Bijna allemaal irrelevante bands en acts. Hiermee kun je toch niet aankomen helemaal niet bij een jubileum editie. Nee wederom een bittere teleurstelling. Pinkpop heeft definitief de slag verloren en is nu een soort tweede Concert at Sea maar dan in Limburg.

Deze kan ik jullie niet ontzeggen……….Black-Lies is er niks bij

Ik zie hier toch wel het effect in van het wat zwabberende programmabeleid van Pinkpop. Afgelopen jaren hebben ze steeds meer gefocust op populaire Top40 bands en acts. Het publiek dat daarvoor gaat is meer en meer naar Pinkpop gaan kijken en dan opeens deze line-up. Er staan inderdaad bijzonder weinig grote acts die nu populair zijn, dus ergens heeft die dude nog gelijk ook. Maar verder is het een hersenloze zager.

Pinkpop is voor mijn gevoel met name een headlinerfestival. Veel mensen kopen kaarten voor de headliner en het dagprogramma is in die beslissing in eerste instantie minder belangrijk. Het eerste waar mensen naar kijken is de grote afsluitende act. En de afgelopen jaren heeft Pinkpop qua headliners altijd een mooie mix van oudere en nieuwere bands/artiesten gehad. Voor ieder wat wils. Ze kochten kaarten voor een Pearl Jam, of Bieber, of Metallica, of McCartney, en alles wat daarbij kwam op die dagen was mooi meegenomen.

Maar die mooie mix t is dit jaar niet echt het geval. Als er een act als Ed Sheeran, P!nk of Eminem naast Fleetwood en Mumford and Sons had gestaan was er nu denk ik vrijwel niet geklaagd. Ik denk dat voornamelijk door én Fleetwood én The Cure als headliners mensen wat tunnelvisie geeft, ze in de ''teveel classics'' mindset gooit en ze niet verder laat kijken naar de rest van het programma.

Pinkpop is voor mijn gevoel met name een headlinerfestival. Veel mensen kopen kaarten voor de headliner en het dagprogramma is in die beslissing in eerste instantie minder belangrijk. Het eerste waar mensen naar kijken is de grote afsluitende act. En de afgelopen jaren heeft Pinkpop qua headliners altijd een mooie mix van oudere en nieuwere bands/artiesten gehad. Voor ieder wat wils. Ze kochten kaarten voor een Pearl Jam, of Bieber, of Metallica, of McCartney, en alles wat daarbij kwam op die dagen was mooi meegenomen.

Maar die mooie mix t is dit jaar niet echt het geval. Als er een act als Ed Sheeran, P!nk of Eminem naast Fleetwood en Mumford and Sons had gestaan was er nu denk ik vrijwel niet geklaagd. Ik denk dat voornamelijk door én Fleetwood én The Cure als headliners mensen wat tunnelvisie geeft, ze in de ”teveel classics” mindset gooit en ze niet verder laat kijken naar de rest van het programma.
Ik denk niet dat leeftijd de enige bepalende factor hierin is.
Bands als U2 en Metallica zijn vrijwel even oud als The Cure, maar zullen niet snel 'classic' genoemd worden (wat is daar überhaupt de definitie van?).

Bands als U2 en Metallica zijn vrijwel even oud als The Cure, maar zullen niet snel ‘classic’ genoemd worden (wat is daar überhaupt de definitie van?).

The Cure is niet echt een Anthem band, heeft minder Airplay, is Alternatiever. Ik denk dat dat het is. Een mooie grote catalogus met heel diverse nummers maar bijv geen Sunday Bloody Sunday, One, of voor Metallica Nothing Else Matters, One, Enter Sandman

The Cure is minder populair voor de gem Pinkpop bezoeker

Bands als U2 en Metallica zijn vrijwel even oud als The Cure, maar zullen niet snel ‘classic’ genoemd worden (wat is daar überhaupt de definitie van?).

The Cure is niet echt een Anthem band, heeft minder Airplay, is Alternatiever. Ik denk dat dat het is. Een mooie grote catalogus met heel diverse nummers maar bijv geen Sunday Bloody Sunday, One, of voor Metallica Nothing Else Matters, One, Enter Sandman

Ja precies, dit. Voeg daar dan Fleetwood Mac aan toe en voor veel mensen die alleen naar het bovenste rijtje namen kijken zal het meer als Pinkpop Classic aanvoelen. Dat is in die comments ook een veelgehoorde klacht.

Ik vind het vooral jammer dat alle drie de headliners van die statische acts zijn, waar er weinig op het podium gebeurt. Waar andere jaren vooral de headliners me naar Pinkpop zouden trekken is nu het dagprogramma interessant maar de headliners niet echt. 180 graden zeg maar.

De conclusie: The Cure had een nummer getiteld "One" moeten hebben, dan was het allemaal prima geweest :lol:

The Cure is niet echt een Anthem band, heeft minder Airplay, is Alternatiever. Ik denk dat dat het is. Een mooie grote catalogus met heel diverse nummers maar bijv geen Sunday Bloody Sunday, One, of voor Metallica Nothing Else Matters, One, Enter Sandman.

Que? Die volg ik helemaal niet hoor.

Zet je radio eens aan. Ik denk dat de kans dat er een Cure nummer uit weerklinkt groter is dan dat er een Metallica nummer zal horen. Tuurlijk heeft Metallica Nothing Else Matters, maar The Cure heeft toch meer nummers die écht iedereen kent hoor. Of ken jij iemand die Boys Don't Cry, Friday I'm In Love, Just Like Heaven of A Forest niet kent?

De conclusie: The Cure had een nummer getiteld “One” moeten hebben, dan was het allemaal prima geweest

Jammer genoeg telt The Only One niet

Timmetje wrote:
The Cure is sowieso meer een niche band dan een U2 of Metallica toch?

Beetje gek om The Cure een nicheband te noemen hoor.
1f609.svg

Niche is misschien het verkeerde woord maar mainstream zijn ze zeker ook niet. Moeilijk om te beschrijven wat ik bedoel. Ze hebben inderdaad die drie of vier bekende hits maar de rest is toch behoorlijk alternatieve muziek.

Verplaats je even in de gedachte van de gemiddelde Pinkpopbezoeker. Die vinden dat inderdaad niche. Natuurlijk kent het merendeel Close to you en boys don't cry en nog wel een paar maar The Cure is gewoon niet commercieel. Die andere 2 over de top commercieel.

Gisteren ook naar Paradiso geweest en dat was wederom een leuke ervaring met wat kanttekeningen. Eric Corton zoals gewoonlijk uitstekend en de eerste band Mt.Atlas deed zijn best om 10 minten een vuilnisbak leeg te gooien. Wat een herrie met een zanger die niet te verstaan was. Wat een verschil met Krezip. Niet mijn ding maar het klonk loepzuiver. Meningen over Jett Rebel zijn verschillend maar het knulletje vond ik zeer vermakelijk en energiek.

Na de editie van 2018 moest je gelijk de kamer al boeken voor de editie 2019 van het hotel waar ik de laatste jaren verblijf. ( Camping was leuk maar nu de leeftijd dat het allemaal wat gemakkelijker mag). De verwachting was dat het storm zou gaan lopen want het is immers de 50ste editie. Je moest gelijk gelijk betalen want dat was de enige mogelijkheid. Uiteraard trapte ik daar in en toen in november de eerste naam Fleetwood Mac kwam was ik al helemaal in mijn nopjes. Snap volledig dat jongeren er niets mee hebben maar het blijft een zeer exclusieve en mooie boeking. Mijn enthousiasme werd iets getemperd toen banjoband MaS werd aangekondigd. Verdere bekendmakingen waren niet echt hoopvol en ook ik deed graag mee aan gehoopte mogelijk headliners. P!nk, Ed Sheeran, Robert Plant enz, ze zijn allemaal afgevallen.

Terug naar de presentatie. De bekendmaking van zaterdag viel mee. Opvallend dat Golden Eariing zo'n lage spot kreeg en Jamiroquai is ook een mooie boeking al ben ik geen fan. Het filmpje over 50 jaar Pinkpop was gewoon goed. Daarna de zondag en nadat we 14 namen gehad hadden, met als dieptepunt Kraantje Pappie, kwam vermeende afsluiter Armin van Buuren uitgebreid in beeld. Ik dacht het zal toch niet dat dit de bezetting is........ Gelukkig wordt de dag de beste van allemaal met Lenny Kravitz en the Cure. Uitstekende boekingen. Blijf van mening dat een DJ niets te zoeken heeft op Pinkpop maar hij mag zijn plaatjes draaien van 24 uur tot 01.30 uur. Zal zeker het eerste kwartier kijken en daarna rustig de weg terug naar hotel banen.

De maandag wordt gered door Slash. Voor velen een hoop ge-ren want volgens timetable lijkt het of sommige bands clashen. Gelukkig ken ik niet alle bands maar gezien de korte fragmenten die we te zien kregen lijken er best aardige bandjes tussen te zitten om te ontdekken. Ook dat is de charme van Pinkpop.

Is iedereen tevreden? Mijn vrouw en ik zeker maar we wachten met boeken voor een volgende editie. Mijn jongste zoon vindt het een ouwe lullen festival en gaat daarom naar Lowlands. Mijn oudste is dik tevreden en gaat met zijn maatjes zaterdag trachten kaarten te bemachtigen. Een bekende van mij zegt terecht dat het een beetje achterhaald is om alles bekend te maken tijdens een presentatie. Zeker zo laat. Hij had niet op the Cure gerekend en zijn reis naar Dublin 8 juni al geboekt.

Tot slot vond ik de presentatie van Jan Smeets een beetje zielig overkomen. De beste man heeft heel veel betekent maar moet echt stoppen. Zijn uitspraken kan je niet meer serieus nemen en wie bedoelt hij nu met nog een grote naam dan Fleetwood Mac. Tijdens presentatie zat ik na FM te wachten op deze naam maar er kwam niks. Slash is een wereldgitarist en absoluut een mijn favorieten. Vergelijk je hem met begin jaren 90 GnR ten opzichte van FleetwoodMac jaren 70 en 80 dan zeg: " ja".

Of het festival uitverkocht raakt weet ik niet. De zondag lijkt mij sowieso maar de rest......

Zet je radio eens aan. Ik denk dat de kans dat er een Cure nummer uit weerklinkt groter is dan dat er een Metallica nummer zal horen. Tuurlijk heeft Metallica Nothing Else Matters, maar The Cure heeft toch meer nummers die écht iedereen kent hoor. Of ken jij iemand die Boys Don’t Cry, Friday I’m In Love, Just Like Heaven of A Forest niet kent?

Uuuhh eerlijk gezegd zeggen de titels mij niks (Waarschijnlijk als ik het opzet ken ik het wel) , zal dan waarschijnlijk ook aan mij liggen maar ik luister echt heel weinig The Cure. Heb er ook nog nooit echt de moeite voor genomen.
Fleetwood Mac, Metallica & U2 ken ik dan weer wel alles (beter gezegd heel veel) van. Maarja hier luister ik dan ook regelmatig albums van weg.

Wil niet zeggen dat 1 van jullie gelijk (of ongelijk) heeft, maar je eigen perceptie is niet altijd de perceptie van de "grote" menigte of gewoon andere mensen.

Niet gezien of gehoord, maar klinkt als een band die ik kan waarderen!

1,2,3 en rammen...en snel rammen. Ik zie al wel wat moshpits ontstaan in de tent.

mattman wrote:
Zet je radio eens aan. Ik denk dat de kans dat er een Cure nummer uit weerklinkt groter is dan dat er een Metallica nummer zal horen. Tuurlijk heeft Metallica Nothing Else Matters, maar The Cure heeft toch meer nummers die écht iedereen kent hoor. Of ken jij iemand die Boys Don’t Cry, Friday I’m In Love, Just Like Heaven of A Forest niet kent?

Uuuhh eerlijk gezegd zeggen de titels mij niks (Waarschijnlijk als ik het opzet ken ik het wel) , zal dan waarschijnlijk ook aan mij liggen maar ik luister echt heel weinig The Cure. Heb er ook nog nooit echt de moeite voor genomen.
Fleetwood Mac, Metallica & U2 ken ik dan weer wel alles (beter gezegd heel veel) van. Maarja hier luister ik dan ook regelmatig albums van weg.

Wil niet zeggen dat 1 van jullie gelijk (of ongelijk) heeft, maar je eigen perceptie is niet altijd de perceptie van de “grote” menigte of gewoon andere mensen.
Nee hoor, dit heeft niets met perceptie te maken :P. Je hebt gewoon ongelijk ;).

mattman wrote:

Timmetje wrote:
The Cure is sowieso meer een niche band dan een U2 of Metallica toch?

1f609.svg

Niche is misschien het verkeerde woord maar mainstream zijn ze zeker ook niet. Moeilijk om te beschrijven wat ik bedoel. Ze hebben inderdaad die drie of vier bekende hits maar de rest is toch behoorlijk alternatieve muziek.

In mijn beleving is het een band met veel hits eigenlijk. A Forest, Boys Don't Cry, Just Like Heaven, In Between Days, Close To Me, Let's Go To Bed en Friday I'm In Love worden best vaak op de radio gespeeld. Ook Lovecats, Lullaby en Pictures Of You zijn wel bekend. En geen van al die nummers klinkt 'raar' of alternatief hoor. Natuurlijk: een Disintegration, The Same Deep Water As You, Bananafishbones, One Hundred Years of The Kiss is al weer wat anders.

Verder vind ik Metallica niet perse verteerbaarder qua muziek. Zo'n Battery of One is ook best hard/abstract als je de nummers niet kent. Om nog maar te zwijgen over iets als And Justice For All of Orion, die eindeloos lijken te te blijven duren. Goeie nummers, daar niet van.

Users who are viewing this thread