Marco Roelofs van Heideroosjes :
Het 50-jaar Pinkpop Festival programma is bekend! Had ik daar graag gestaan in dit Heideroosjes jubileum jaar? Jazeker. Ik overdrijf niet als ik zeg dat mijn leven begon op Pinkpop.
Eerst als piepjonge bezoeker aan de hand van mijn oom en tante, in 1992 voor het eerst met vrienden. Dansen op ‘Alive’ terwijl de regen op ons neerkletterde.
Begin 1995 belde Jan Smeets plotseling naar mijn studentenkamer in Tilburg en nadat ik weer kon ademhalen noemde ik het astronomische bedrag van 750 gulden. Het hoogste gage dat ik ooit had gevraagd voor mijn punkbandje. Ik heb dat Pinkpopdebuut in mijn boek KAAL beschreven en die passage eindigt met de zin; “de hemel bestaat, en ik ben binnen”.
Na dat Pinkpop optreden veranderde mijn jonge leven op alle fronten. En in de jaren erna gingen ál mijn jongensdromen in vervulling. In 1997 maakte ik mijn debuut als TV-presentator. Op Pinkpop, in de live-uitzending van de VARA/VPRO. Zonder noemenswaardige voorbereiding stortte ik mezelf in het diepe. Bijna tien jaar mocht ik tijdens Pinkpop werken als presentator. Ondertussen speelden Heideroosjes er in totaal 4 keer. Nadat we stopten in 2012 vroeg Jan Smeets me terug, dit keer als podiumpresentator. Dat heb ik twee edities gedaan en vorig jaar was het tijd dat stokje over te dragen aan de jonge garde. Toen lag ik heerlijk ontspannen zelf als bezoeker in het veld.
Pinkpop is een ijkpunt, een jaarlijks weerzien. Dit jaar wordt mijn 29e keer.
Waarom Heideroosjes niet geboekt is? Geen idee. De wegen van de programmacommissie zijn ondoorgrondelijk, en de argumenten verschillen per gelegenheid. Had het mooi gepast? Natuurlijk. 50 jaar Pinkpop – 30 jaar Heideroosjes. Onze jubileumshows in Paradiso verkocht in een paar minuten uit. We doen slechts 4 festivals in Nederland, daarna hangen we de gitaren weer aan de wilgen. Dus ja, ik had graag weer eens over dat fantastische Megaland uitgekeken. Full circle. Pinkpop blijft speciaal, zeker als Limburgs jochie. Maar; I have had my share. Ik koester dierbare herinneringen en ben Jan Smeets voor altijd dankbaar voor de kans die hij ons gaf in 1995. Pinkpop, gefeliciteerd!
Had hen wel verwacht eigenlijk!