Nogmaals: vanuit persoonlijk oogpunt zou ik het leuk vinden, maar het maakt het geheel er niet ‘sterker’ op denk ik.
Ik zou het wel sterk vinden. Afhankelijk van de tourdata verder door Europa.
Maar aangezien ik een beetje exclusieve Benelux gig verwacht zit daar wel een plus punt.
Daarnaast zou The Who een first time Pinkpop zijn, mochten ze komen, dat is ook een plus punt.
Ik zie The Who als een classic rock act in lijn als Rolling Stones, Beatles/McCartney, Led Zeppelin, Pink Floyd of AC/DC of zo. Het gaat dus niet om zomaar een rock band, maar één met een rijke en legendarische status. Dat is ook een plus punt!
De band bestaat inmiddels ook al 50 jaar met AC/DC en Young hoog op de verlanglijst van Jan al die jaren. Als het lukt ze nu te krijgen, is ook dat een pluspunt (voor Jan)...
Oké, het is een oude band, maar waar trek je die lijn dan? Ik denk juist dat de rock van The Who meer aanslaat op Pinkpop dan The Cure (die jij noemt). The Who is in NL populair genoeg om het aan te kunnen en zeker geen act die vies is van festivals spelen. Qua jubileum geeft de komst van de 50+ jaar oude band voor Pinkpop juist net dat extra plus punt vind ik.
Naast de "nieuwe" headliner Mumford en de "terugkeer headliner" Fleetwood zou denk ik de rock van The Who goed passen. De combinatie met een DJ als van Buuren geeft ook weer het contrast jong/oud een plus punt.
Nou, oké, laat de Ziggo in 2015 niet uitverkocht zijn geweest, maar dat gaat imo niets zeggen over de Pinkpop voorverkoop op voorhand. Daarbij zou een festival optreden qua boeking een veilige optie zijn tov een los concert, waar de band an sich minder afhankelijk is van voorverkoop. Het gaf ooit de carrière van Springsteen en The Stones ook een boost in populariteit om naar Pinkpop te komen. Daarvan werd vooraf gezegd "die komen nooit", vooral VVK van Stones ging voor 2014 achteruit maar door de Pinkpop hype ging de populariteit weer sky high!! Ook het nieuwe album van Springsteen in 2009 nam een sprong en is tegenwoordig een naam die veel genoemd wordt als kanshebber (2020 of 2021 zien we hem vast weer, fyi).
Dus dat kan meespelen in de onderhandelingen en boekingskansen van The Who onder LiveNation voor Pinkpop. Ik denk dat met andere acts naast The Who op het affiche zo'n dag uiteindelijk nagenoeg uitverkocht raakt, de tegenvaller van Ziggo lijkt mij een incidentje... Misschien wel een incident die aangeeft dat ze juist nu voor een festival als Pinkpop moeten kiezen. Misschien door de verplaatsing van de datum toen? Misschien door de gigs op Hyde Park en Glastonbury vlak er voor?
Ik denk, een band met dik 2 uur aan hitmateriaal en deze status dat kan voor Pinkpop alleen maar succesvol uitpakken. Die gok durf ik 100 procent aan!
Nu alleen afwachten of de band überhaupt komt...