Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
Hoorde net op radio 2 dat van dik hout weer optreedt , zou een leuke nl toevoeging zijn !
Van Dik Hout gaat zelfs vrij bijzondere shows doen, want in het kader van het vijfentwintigjarig bestaan zullen ze hun titelloze debuutalbum uit 1994 (waarschijnlijk ook hun bestverkochte studioplaat) integraal spelen. Voorlopig beperkt die tournee zich echter tot vier shows begin mei. Maar ik zou het zelf zeker leuk vinden om ze op een festival tegen te komen (met het debuutalbum integraal of gewoon een 'greatest hits' show).
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.418
3.390
The Who in de Ziggo Dome

<iframe class="wp-embedded-content" sandbox="allow-scripts" security="restricted" style="position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);" src="http://lflmagazine.nl/concertrecensies/the-who-in-de-ziggo-dome/embed#?secret=QZJpSgRNLc" data-secret="QZJpSgRNLc" title="“The Who in de Ziggo Dome” — Lust For Life Magazine" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" width="600" height="338" frameborder="0"></iframe>

Ondanks de triomftocht in Engeland wist de band de Ziggo Dome lang niet vol te krijgen. De tweede ring was zelfs bijna leeg en in de zaal was het fijn ruim.

En dat was 4 jaar geleden.

De derde headliner moet kaarten gaan verschuiven. The Who gaat dat niet doen. Dat bedoel ik met leuk voor op de middagspot maar als headliner vergane glorie.

Voor de al wat oudere muziekliefhebbers staat Fleetwood Mac. Voor de banjoliefhebbers hebben we Mumford. Nu nog een derde grote publiekstrekkende headliner. Dat is The Who, hoe fenomenaal ook, anno 2019 niet.
Dat minimaal 50% van je posts neerkomt op Pinkpop afkraken, oke.
Dat je wel staat te springen voor acts als Ariane en Kanye, eigen mening, helemaal prima.
Dat je vindt dat ze er niet zouden moeten staan omdat FM er al staat, heb je ook een goed punt.
Maar The Who omschrijven als "leuk voor op de middagspot", dan heb je gewoon niet echt een idee wat je zegt volgens mij :)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.569
6.246
Ik vind ze leuk voor op de middagspot idd, waar ze Lionel hadden staan.

Gaat nooit gebeuren natuurlijk. Die sluiten af of komen niet. En in dat geval zie ik ze liever niet komen. ;-)

Hoop trouwens mee op van Dik Hout. Zou tof zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.099
8.763
Ik vind The Who geweldig. Goede band met een rijke geschiednis en heerlijk oeuvre. Op zich ook een band die ik graag eens zou willen zien.

Maar ik vrees er een beetje voor dat we met Fleetwood al de 'grote 60s/70s Classic' hebben, en dat nog zon headliner erbij het evenwicht wat zou verstoren. Daarnaast is The Who ook een pak minder gangbaar bij het grote publiek dan een Fleetwood of, laten we er nog een Classic band bij nemen, The Cure.

Zie de gemiddelde 20 jarige eerder meezingen met een Dreams, Everywhere of Don't Stop (of A Forest, Friday Im In Love, Boys Dont Cry) dan de grootste hits van The Who (My Generation, Wont Get Fooled again), helaas. Kunnen ze beter The Cure neerzetten denk ik. Ook geen mega kaartenverkoper maar in ieder geval wel meer dan The Who, die in tegenstelling tot The Cure geen Ziggo meer weet uit te verkopen.

Nogmaals: vanuit persoonlijk oogpunt zou ik het leuk vinden, maar het maakt het geheel er niet 'sterker' op denk ik.
 

huub28

Playlistbediener
7 feb 2018
33
2
Eens afwachten hoe close dit gaat zijn aan Pinkpop??

<iframe class="instagram-media instagram-media-rendered" id="instagram-embed-0" src="https://www.instagram.com/p/BtEPh-_Fs3Z/embed/captioned/?cr=1&v=12&wp=652&rd=https%3A%2F%2Fforum.festileaks.com&rp=%2Fforums%2Ftopic%2Fpinkpop-2019-nieuws-en-geruchten%2Fpage%2F186%2F#%7B%22ci%22%3A0%2C%22os%22%3A1747.6000000024214%7D" allowtransparency="true" allowfullscreen="true" frameborder="0" height="726" data-instgrm-payload-id="instagram-media-payload-0" scrolling="no" style="background: white; max-width: 658px; width: calc(100% - 2px); border-radius: 3px; border: 1px solid rgb(219, 219, 219); box-shadow: none; display: block; margin: 0px 0px 12px; min-width: 326px; padding: 0px;"></iframe>
<script async="" src="//www.instagram.com/embed.js"></script>


Bij deze dit zal morgen wel verteld worden door The Who

Dan hier bij zeg ik:
Het is The Who, The Who is de derde headliner.

Fleetwood Mac staat ook in Wembley op hun tour.
Dan is dat de filosofie van Pinkpop voor hun jubileum. Oude iconische namen Fleetwood Mac en The Who, niet al te slecht als idee.

The Who naar Wembley waarschijnlijk
 

huub28

Playlistbediener
7 feb 2018
33
2
Ik vindt ook super leuk de reactie op de Wembley Stadium-post 'Oasis comeback gig''
Maar dan moet der staan BIG HUGE ANNOUNCEMENT COMING 10 AM
Toch zet ik mij wekker om ..... uh uh uh ..... 11 uur? (is dat goed, Engelse tijd enzo)

Ik vind zo'n aankondiging al heerlijk als stadionfan en volger van alles wat de grote stadions doen met grote evenementen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.099
6.178
Nogmaals: vanuit persoonlijk oogpunt zou ik het leuk vinden, maar het maakt het geheel er niet ‘sterker’ op denk ik.

Ik zou het wel sterk vinden. Afhankelijk van de tourdata verder door Europa.
Maar aangezien ik een beetje exclusieve Benelux gig verwacht zit daar wel een plus punt.
Daarnaast zou The Who een first time Pinkpop zijn, mochten ze komen, dat is ook een plus punt.
Ik zie The Who als een classic rock act in lijn als Rolling Stones, Beatles/McCartney, Led Zeppelin, Pink Floyd of AC/DC of zo. Het gaat dus niet om zomaar een rock band, maar één met een rijke en legendarische status. Dat is ook een plus punt!
De band bestaat inmiddels ook al 50 jaar met AC/DC en Young hoog op de verlanglijst van Jan al die jaren. Als het lukt ze nu te krijgen, is ook dat een pluspunt (voor Jan)...
Oké, het is een oude band, maar waar trek je die lijn dan? Ik denk juist dat de rock van The Who meer aanslaat op Pinkpop dan The Cure (die jij noemt). The Who is in NL populair genoeg om het aan te kunnen en zeker geen act die vies is van festivals spelen. Qua jubileum geeft de komst van de 50+ jaar oude band voor Pinkpop juist net dat extra plus punt vind ik.
Naast de "nieuwe" headliner Mumford en de "terugkeer headliner" Fleetwood zou denk ik de rock van The Who goed passen. De combinatie met een DJ als van Buuren geeft ook weer het contrast jong/oud een plus punt.

Nou, oké, laat de Ziggo in 2015 niet uitverkocht zijn geweest, maar dat gaat imo niets zeggen over de Pinkpop voorverkoop op voorhand. Daarbij zou een festival optreden qua boeking een veilige optie zijn tov een los concert, waar de band an sich minder afhankelijk is van voorverkoop. Het gaf ooit de carrière van Springsteen en The Stones ook een boost in populariteit om naar Pinkpop te komen. Daarvan werd vooraf gezegd "die komen nooit", vooral VVK van Stones ging voor 2014 achteruit maar door de Pinkpop hype ging de populariteit weer sky high!! Ook het nieuwe album van Springsteen in 2009 nam een sprong en is tegenwoordig een naam die veel genoemd wordt als kanshebber (2020 of 2021 zien we hem vast weer, fyi).
Dus dat kan meespelen in de onderhandelingen en boekingskansen van The Who onder LiveNation voor Pinkpop. Ik denk dat met andere acts naast The Who op het affiche zo'n dag uiteindelijk nagenoeg uitverkocht raakt, de tegenvaller van Ziggo lijkt mij een incidentje... Misschien wel een incident die aangeeft dat ze juist nu voor een festival als Pinkpop moeten kiezen. Misschien door de verplaatsing van de datum toen? Misschien door de gigs op Hyde Park en Glastonbury vlak er voor?

Ik denk, een band met dik 2 uur aan hitmateriaal en deze status dat kan voor Pinkpop alleen maar succesvol uitpakken. Die gok durf ik 100 procent aan!

Nu alleen afwachten of de band überhaupt komt...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.260
4.536
Ik heb het een paar gelezen, maar zeg je nou echt dat Pinkpop de carrière van The Stones een boost heeft gegeven?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.099
6.178
Ik heb het een paar gelezen, maar zeg je nou echt dat Pinkpop de carrière van The Stones een boost heeft gegeven?
De verkoopcijfers liepen sterk achteruit in Nederland in de tours voor 2014. De hype rond Pinkpop gaf weldegelijk een boost na 2014. Dat bedoel ik.

edit: voorbeeld, Goffertpark 2007 bij verre van uitverkocht. ArenA laatste keer binnen half uur. Dat is beduidend een verschil.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.491
1.659
Zo'n goed ontvangen festivalshow doet natuurlijk geen kwaad, maar ik denk dat belangrijker is dat ten opzichte van 2007 de hele muziekindustrie tegenwoordig veel meer gefocust is op het geven van liveshows.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.099
6.178
Zo’n goed ontvangen festivalshow doet natuurlijk geen kwaad, maar ik denk dat belangrijker is dat ten opzichte van 2007 de hele muziekindustrie tegenwoordig veel meer gefocust is op het geven van liveshows.
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel, zo'n show kan geen kwaad (toevallig waren dit voorbeelden Pinkpop). Het moment dat Springsteen en Stones op Pinkpop stonden maakte een heel nieuw publiek kennis met ze. Dat gaf de "carrière boost in NL" die ik bedoelde.
Waarmee ik eigenlijk probeer aan te geven dat "geen uitverkocht" Ziggo Dome in 2015 helemaal niets hoeft te zeggen over vvk van Pinkpop (indien The Who er zou staan).

edit, zoiets heeft invloed op een ander publiek dan de trouwe fans die ze al hebben. Het verhoogt airplay en publiciteit. Daarbij zal dat ook een positieve uitwerking hebben op het aankomend nieuwe album. Zou The Who dus goed van pas komen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.109
330
Nog los van de vooruitgang die internet met online kaartverkoop en advertenties heeft doorgemaakt sinds 2007, zijn er in de tussentijd ook goed ontvangen boeken en documentaires over de Stones geweest. Ook zal een aantrekkende economie een rol spelen, in ieder geval meer dan een enkele show op Pinkpop die niet eens op tv is uitgezonden. Dat concert in het Goffertpark was destijds trouwens nogal aan de prijs: 85 euro. Ter vergelijking: voor 115 euro zat je in hetzelfde jaar 3 dagen op Pinkpop.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.099
6.178
Nog los van de vooruitgang die internet met online kaartverkoop en advertenties heeft doorgemaakt sinds 2007, zijn er in de tussentijd ook goed ontvangen boeken en documentaires over de Stones geweest. Ook zal een aantrekkende economie een rol spelen, in ieder geval meer dan een enkele show op Pinkpop die niet eens op tv is uitgezonden. Dat concert in het Goffertpark was destijds trouwens nogal aan de prijs: 85 euro. Ter vergelijking: voor 115 euro zat je in hetzelfde jaar 3 dagen op Pinkpop.
Dat speelt ook allemaal mee. Zijn verschillende factoren uiteraard die meetellen.
Elk stukje van die factoren speelt mee, het bereiken van een nieuw deel publiek (toevallig op Pinkpop) dat telde mee als factor.
Zoals bij Springsteen zo'n show ook nog eens fabuleus uitpakt, werkt nog jaren door.
Was voor 2009 Springsteen een naam waarvan daar zowat iedereen glashard geroepen werd "die komt nooit", is hij tegenwoordig met gemak door diezelfde mensen tussen de geruchten te zetten. Verschillende factoren werken dat in de hand...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken