Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

De tour van The Cure is al lang bepaald dus de kans dat Pinkpop die nu nog kan boeken lijkt me klein. Die zijn denk ik op Lowlands te bewonderen.

Ja, dat klinkt logisch.

In 2014 had Pinkpop trouwens ook wat problemen met het vastleggen van de derde headliner. Arctic Monkeys is toen pas heel laat geboekt. O.a. omdat Jan het in eerste instantie geen headlinermateriaal vond. Het management van AM wist dat Pinkpop moeilijk zat met het vullen van die spot en heeft toen een gigantische prijs kunnen vragen. Ik vrees dat Pinkpop nu ook in zo'n situatie beland is met het (zeer waarschijnlijk) wegvallen van Eminem.

Klinkt allemaal plausibel. Vraag me af of er dan inderdaad een Nederlandse contructie gaat komen. Grote Nederlandse act als headliner, met een kleinere eronder (bv Nightwish / Within Temptation of idd Marco Borsato / Kensington met daarna eventueel een DJ). Zou best kunnen werken.

Met een mooi dagprogramma kom je zo op een fijn festival en spoorboekje uit.

Ik zou The Cure een geweldige headliner vinden. Een dikke twee uur gevuld met epische nummers en een bak hits, van een band die hun verjaardag komt vieren op een festival die ook wat te vieren heeft. Het is ook een band die een -ahum- band heeft met het festival. En volgend jaar wordt hun jaar (verjaardagstour, inclusief Glasto headlineset, eindelijk nieuw album, opname in de Rockhall of Fame).

Maar dat ik ze geweldig vind heb ik volgens mij al eens gezegd.

Dat is inmiddels even algemeen bekend op dit forum als het feit dat Timmetje de organisatie van Pinkpop amateuristisch vindt. :wink:

mattman wrote:

Dat is inmiddels even algemeen bekend op dit forum als het feit dat Timmetje de organisatie van Pinkpop amateuristisch vindt.
1f609.svg

Voor beide standpunten valt een hoop te zeggen ;).

Vanuit persoonlijk oogpunt is The Cure volgens mij de enige nog realistische optie waar ik blij van zou worden.
Moet er niet aan denken dat Within Temptation als (co-)headliner komt.

Joslittel wrote:

mattman wrote:

Dat is inmiddels even algemeen bekend op dit forum als het feit dat Timmetje de organisatie van Pinkpop amateuristisch vindt.
1f609.svg

Voor beide standpunten valt een hoop te zeggen ;).

Vanuit persoonlijk oogpunt is The Cure volgens mij de enige nog realistische optie waar ik blij van zou worden.
Moet er niet aan denken dat Within Temptation als (co-)headliner komt.
Nee hoor, Pinkpop is wel degelijk professioneel. Niet altijd naar ons zin, maar professioneel zijn ze echt wel.

Nog een headliner voor 2019 lijken te missen in december, een nieuwsbericht dat ze een vierde dag hebben aangevraagd terwijl die niet komt omdat ze het niet mogelijk konden maken, Smeets die er in interviews op los blijft vloeken en vrouwonvriendelijke opmerkingen maakt, nog steeds geen early bird mogelijk maken, een steeds meer richtingloze dagprogrammering boeken en een headliner boeken die ook al in de Ziggo speelt spreekt niet echt in hun voordeel.

Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Dat wel. Maar de aanloop is altijd spannend.

Ik draag het festival een warm hart toe en hoop daarom gewoon dat ze alle zeilen gaan bijzetten om te knallen dit jubileum. Sorry als ik soms (of vaak) wat zeurderig overkom iig.
Ik baal gewoon van de richting (of het missen daarvan) want Nederlands grootste festival kan en mag zoveel beter!!!!

Nog een headliner voor 2019 lijken te missen in december, een nieuwsbericht dat ze een vierde dag hebben aangevraagd terwijl die niet komt omdat ze het niet mogelijk konden maken, Smeets die er in interviews op los blijft vloeken en vrouwonvriendelijke opmerkingen maakt, nog steeds geen early bird mogelijk maken, een steeds meer richtingloze dagprogrammering boeken en een headliner boeken die ook al in de Ziggo speelt spreekt niet echt in hun voordeel.

Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Dat wel. Maar de aanloop is altijd spannend.

Ik draag het festival een warm hart toe en hoop daarom gewoon dat ze alle zeilen gaan bijzetten om te knallen dit jubileum. Sorry als ik soms (of vaak) wat zeurderig overkom iig.
Ik baal gewoon van de richting (of het missen daarvan) want Nederlands grootste festival kan en mag zoveel beter!!!!
- headliner missen verhaal is in dit geval niet waar.
- het nieuws bericht kwam niet van Pinkpop zelf, daarnaast heeft Smeets verteld "als het gaat lukken met de headliners" het is nooit officieel bevestigd dat dit zo gaat zijn
- Smeets die aan het vloeken is en vrouw onvriendelijk is? Dat is voor mij nieuw.
- Early Bird: Ik vind het eigenlijk best wel sierlijk dat een festival nog eens zijn volledige line-up bekend maakt, en dan pas kaarten gaat verkopen.
- Richtingloze dagen: Dat is en blijft een mening, je kan het ook als een vorm van diversiteit zien voor het mainstream publiek (wat het uiteindelijk ook gewoon is)
- Wat betreft Mumford & Sons, 95% van de Pinkpop bezoekers komen niet iedere dag in Amsterdam voor 1 show van Mumford & Sons, de afstand is groot genoeg om deze show naast hun ZiggoShow te doen.

Timmetje wrote:

– headliner missen verhaal is in dit geval niet waar.
– het nieuws bericht kwam niet van Pinkpop zelf, daarnaast heeft Smeets verteld “als het gaat lukken met de headliners” het is nooit officieel bevestigd dat dit zo gaat zijn
– Smeets die aan het vloeken is en vrouw onvriendelijk is? Dat is voor mij nieuw.
– Early Bird: Ik vind het eigenlijk best wel sierlijk dat een festival nog eens zijn volledige line-up bekend maakt, en dan pas kaarten gaat verkopen.
– Richtingloze dagen: Dat is en blijft een mening, je kan het ook als een vorm van diversiteit zien voor het mainstream publiek (wat het uiteindelijk ook gewoon is)
– Wat betreft Mumford & Sons, 95% van de Pinkpop bezoekers komen niet iedere dag in Amsterdam voor 1 show van Mumford & Sons, de afstand is groot genoeg om deze show naast hun ZiggoShow te doen.

- Dat kunnen we niet zeker weten. Bron van Bartjuh had alles over Bospop goed.
- Gemeenteplannen in nieuwsbericht Festileaks wezen aan dat ze wel vergunning voor dag vier hadden aangevraagd en dus wel de plannen hadden. Vergunning is er, vierde dag niet. Niet erg, maar het komt wel wat amateuristisch over vind ik.
- Mojo podcast. Oxfam Novib en kippetjes vorig jaar perspresentatie. Niet netjes imo.
- Jij vind dat het ze siert. Ik vind het oudbollig en onhandig. Wachten op Pinkpop tot eind maart of nu toch al kaarten Werchter of RaR halen? Door onduidelijkheid Pinkpop een irritante twijfel.
- Eens.
- Zo kun je elke al elders geboekte act goedpraten. Exclusiviteit is juist een belangrijke hierin imo.

Als we ervan uit gaan dat die bron gelijk heeft, kunnen we er dus ook vanuit gaan dat Pink is weggevallen. En misschien is er nog wel een headliner weggevallen. We weten natuurlijk niet hoe het er aan toe gaat bij de organisatie.
Dat een vierde dag niet gelukt is, is naar mijn mening niet amateuristisch. Ze hebben nooit een vierde dag gehad, dan lijkt het me niet makkelijk om dat ineens wel te doen. En het is inderdaad nooit bevestigd dat er een vierde dag zou komen. Mooi dat ze het geprobeerd hebben.
Pinkpop blijft in sommige gevallen vrij ouderwets (perspresentatie, geen early birds). Maar dit vind ik geen reden om ze onprofessioneel te noemen. De perspresentatie vind ik eigenlijk juist heel professioneel, hoe ze al die acts zo lang geheim houden, en een hele show met een aantal optredens om de aankondiging heen bouwen.

Ik wil hier geen dingen goed praten. Pinkpop lijkt niet echt lekker te gaan op het moment, maar professioneel zijn ze wel nog steeds.

Het probleem van Pinkpop is dat Mojo/Livenation alles bepaald qua programmering en die hebben meerdere festivals te vullen en daarnaast ook nog flink wat zalen/stadions en evenemententerreinen. Daarnaast is er nog concurrentie van andere niet Mojo festivals. Dus dan is het lastig om jaarlijks een goed programma te hebben en moet je het doen met wat er bepaald wordt of mogelijk is.

Het probleem van Pinkpop is dat Mojo/Livenation alles bepaald qua programmering en die hebben meerdere festivals te vullen en daarnaast ook nog flink wat zalen/stadions en evenemententerreinen. Daarnaast is er nog concurrentie van andere niet Mojo festivals. Dus dan is het lastig om jaarlijks een goed programma te hebben en moet je het doen met wat er bepaald wordt of mogelijk is.

Hehe, eindelijk iemand die het snapt

Pinkpop is even professioneel als het altijd geweest is. Het verschil is de toename aan leaks over zowel festivals als tours van specifieke artiesten, waardoor wij een andere perceptie krijgen van een festivalorganisatie. Het gebeurt quasi jaarlijks ergens dat een grote naam zijn keutel intrekt voor de officiële aankondiging en organisaties plots naar iets nieuws op zoek moeten.

Alleen betekende het vroeger enkel dat we wat langer moesten wachten op de headliner. Nu weten we op voorhand al dat Eminem en Pink op die positie hadden moeten staan, en beginnen we alvast met paniekzaaierij omdat PP naast enkele grote namen greep. Meer dan waarschijnlijk buiten hun eigen wil om.

Dat een festival plots laattijdig een nieuwe naam moet zoeken, hoeft daarom nog geen slecht voorteken te zijn. Kijk maar naar 2016, waar de last-minute interne afzegging van PJ geleid heeft tot Paul McCartney.

Van mij mag The Cure als 3e headliner komen :-D
Verder hoop ik veel goede gitaar muziek en een goed programma. Afgelopen editie was het prima mogelijk om de meuk als Lil kleine, R Flex etc. te ontlopen doordat er bijna altijd tegelijkertijd een goede band speelde.
Ik vraag me trouwens wel af of Famke Louise komt. Dat zou best wel een dieptepunt zijn :p

Inmiddels heb ik het van 2 verschillende kanten gehoord: Pinkpop is op dit moment nog niet rond met een 3e headliner.
Dat is ook een beetje afleiding hè...

Er zijn acts van bepaald formaat waar je ook wel op moet maar ook wil wachten tot groen licht komt.
Zoals Stones, groen licht kwam ook pas heel laat.

Niet rond zijn, hoeft nog géén paniek te betekenen.
Daarnaast, willen ze niet wachten, is er heel makkelijk een headliner ingeschoven.

Don't Let It Bring You Down

Héél simpel.
Het is misschien uitzonderlijk, maar headliner 3 pas in januari of februari is al vaker voorgekomen...

Ik denk dat je het allemaal wat onderschat. Zo makkelijk lijkt het me niet om zomaar een andere grote headliner te regelen.

Ik denk dat je het allemaal wat onderschat. Zo makkelijk lijkt het me niet om zomaar een andere grote headliner te regelen.
Dat zeg ik niet.
Ik zeg wachten op groen licht van een "grote headliner" ofwel, niet rond.
Inschuiven van een kleine headliner kan altijd nog. Pinkpop moet zich niet laten verleiden tot het inzetten van een bevrijdingsfestival headliner.
Dat, bedoel ik.
Ik snap ook wel dat de grote headliners niet zomaar doorgeschoven worden.
Het niet laten verleiden om, zoals in 2014 niet Arctic Monkeys halsoverkop aan te kondigen omdat groen licht van zowel Metallica als ook Stones op zich lieten wachten.

Nu de line up van Bospop bekend is en the Cure er niet tussenstaat hoop ik idd dat ze toch op pinkpop komen.
Er zijn nu 21 festivals bekend waar ze optreden en geen Nederland......kan me bijna niet voorstellen dat ze ons landje overslaan....

Users who are viewing this thread