Nick Cave laten verzuipen op een mainstage
Oasiss wrote:
mattman wrote:
Editors kan je makkelijk op elke plek zetten he. Als Pinkpop morgen beslist dat ze Editors als tweede onderaan op de North wil zetten, dan zullen ze daar ook akkoord mee (moeten) gaan. Doen ze in andere landen ook. Dat het niet slim is, da’s nog iets anders. Boekers in NL en BE willen Editors natuurlijk kunnen blijven presenteren als grote naam.
Daarnaast vind ik het grappig dat hier nog altijd de term ‘second headliner’ wordt gebruikt. Dat zijn toch gewoon subs?
Da’s marketing, toch? Werchter hanteert oprecht co-headlineconstructies met bijvoorbeeld QOTSA en Gorillaz. Pinkpop wil zichzelf wat dat betreft ook serieus blijven nemen en gaat dan ook spreken van second headliners. Als je vervolgens Within Temptation of Slash als dusdanig gaat betitelen, is het tegendeel van jezelf serieus nemen m.i. het gevolg.
Uhh Within Temptation is gewoon headliner van Graspop?
Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
System Of Down – Kings Of Leon
Elbow – Muse
Mumford & Sons – Bruce Springsteen
Queens Of the Stone Age – The Killers
John Mayer – The Rolling Stones
Lionel Richie – Paul McCartney
Pinkpop doet gewoon regelmatig goede co headliner/subs constructies hoor. Wat daar onder zit kan je over discussiëren. Maar bij Werchter maken ze ook genoeg blunders hoor. Nick Cave laten verzuipen op een mainstage, Iron Maiden voor Coldplay zetten, Mackelmore voor Florence & The Machine, Pharell Williams na Mumford & Sons, Bij Werchter is het ook niet altijd walhalla hoor.
Indiaantje89 wrote:
Nick Cave laten verzuipen op een mainstage
Triggered haha.
Ik neem aan dat je het over 2018 hebt? Als er één band verzoop die dag was het Arctic Monkeys. Nick Cave was een triomf en misschien wel de beste beslissing die RW de vorige editie gemaakt heeft. Zelden een publiek zien gaan van ‘ongeïnteresseerd staren en kletsen’ naar ‘iedereen in de ban wat er op het podium aan het gebeuren is.’. Tegen het moment dat Cave het publiek uitzwaaide was het veld tot achter de geluidstoren helemaal om. (Check deze video van Push The Sky Away, voor mij hét moment van RW18, ongelofelijk: https://www.youtube.com/watch?v=pmyr5X2mXeo). Cave heeft toen heel veel fans gemaakt. En net daarom vind ik het bewonderenswaardig dat Werchter ‘m die plek durven geven heeft. Zulke keuzes mogen nog veel meer gemaakt worden.
Maar dat was even (lichtjes) off topic.
Oasiss wrote:
mattman wrote:
Editors kan je makkelijk op elke plek zetten he. Als Pinkpop morgen beslist dat ze Editors als tweede onderaan op de North wil zetten, dan zullen ze daar ook akkoord mee (moeten) gaan. Doen ze in andere landen ook. Dat het niet slim is, da’s nog iets anders. Boekers in NL en BE willen Editors natuurlijk kunnen blijven presenteren als grote naam.
Daarnaast vind ik het grappig dat hier nog altijd de term ‘second headliner’ wordt gebruikt. Dat zijn toch gewoon subs?
Da’s marketing, toch? Werchter hanteert oprecht co-headlineconstructies met bijvoorbeeld QOTSA en Gorillaz. Pinkpop wil zichzelf wat dat betreft ook serieus blijven nemen en gaat dan ook spreken van second headliners. Als je vervolgens Within Temptation of Slash als dusdanig gaat betitelen, is het tegendeel van jezelf serieus nemen m.i. het gevolg.
Uhh Within Temptation is gewoon headliner van Graspop?
Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
System Of Down – Kings Of Leon
Elbow – Muse
Mumford & Sons – Bruce Springsteen
Queens Of the Stone Age – The Killers
John Mayer – The Rolling Stones
Lionel Richie – Paul McCartney
Pinkpop doet gewoon regelmatig goede co headliner/subs constructies hoor. Wat daar onder zit kan je over discussiëren. Maar bij Werchter maken ze ook genoeg blunders hoor. Nick Cave laten verzuipen op een mainstage, Iron Maiden voor Coldplay zetten, Mackelmore voor Florence & The Machine, Pharell Williams na Mumford & Sons, Bij Werchter is het ook niet altijd walhalla hoor.
Komt ook doordat er heel veel publiek zijn heil elders ging zoeken.
Mumford & Sons is niet relevant meer sinds hun 2e album toch?
WT is daar kwalitatief goed genoeg voor hoor.. dat het jou ding niet is dat mag. Maar als je gewoon Graspop kan headlinen dan ben je gewoon second headliner.Indiaantje89 wrote:
Oasiss wrote:
mattman wrote:
Editors kan je makkelijk op elke plek zetten he. Als Pinkpop morgen beslist dat ze Editors als tweede onderaan op de North wil zetten, dan zullen ze daar ook akkoord mee (moeten) gaan. Doen ze in andere landen ook. Dat het niet slim is, da’s nog iets anders. Boekers in NL en BE willen Editors natuurlijk kunnen blijven presenteren als grote naam.
Daarnaast vind ik het grappig dat hier nog altijd de term ‘second headliner’ wordt gebruikt. Dat zijn toch gewoon subs?
Da’s marketing, toch? Werchter hanteert oprecht co-headlineconstructies met bijvoorbeeld QOTSA en Gorillaz. Pinkpop wil zichzelf wat dat betreft ook serieus blijven nemen en gaat dan ook spreken van second headliners. Als je vervolgens Within Temptation of Slash als dusdanig gaat betitelen, is het tegendeel van jezelf serieus nemen m.i. het gevolg.
Uhh Within Temptation is gewoon headliner van Graspop?
Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
System Of Down – Kings Of Leon
Elbow – Muse
Mumford & Sons – Bruce Springsteen
Queens Of the Stone Age – The Killers
John Mayer – The Rolling Stones
Lionel Richie – Paul McCartney
Pinkpop doet gewoon regelmatig goede co headliner/subs constructies hoor. Wat daar onder zit kan je over discussiëren. Maar bij Werchter maken ze ook genoeg blunders hoor. Nick Cave laten verzuipen op een mainstage, Iron Maiden voor Coldplay zetten, Mackelmore voor Florence & The Machine, Pharell Williams na Mumford & Sons, Bij Werchter is het ook niet altijd walhalla hoor.
Editors, QOTSA en Arcade Fire (al twijfel ik daar over in 2014) vind ik misschien second-headliner. De rest zeker niet. Mumford and Sons stond 7(?) jaar geleden voor Springsteen. Nu zou het fantastisch zijn, maar destijds nog niet zo heul bijzonder. De rest is exact wat ik bedoel, geen second headliner, maar gewoon duidelijk een tree lager dan headlinermateriaal.
En dat Within Temptation op Graspop headliner is, betekent niet dat het een goede second, en al helemaal geen first, headliner zou zijn.
Als je SOAD gaat vergelijken met Die Ärtze dan houd deze discussie het echt op, over de plank mis slaan gesproken.Kasabian was ook headliner op Glastonbury, Die Toten Hosen of die Artzen zijn het op Rock am Ring. Dat een band op een (of misschien zelfs meer) specifiek(e) een headliner is, betekent nog niet dat het voor Pinkpop een goede headliner zou zijn. Within Temptation is inderdaad absoluut niet mijn ding, maar dat is Metallica ook niet. Over de laatste zou je mij nooit horen zeggen dat het een slechte headliner is.
Wat mijn twijfel over Arcade Fire betreft, ik heb het idee dat zij in de jaren na 2014 een heel stuk groter zijn geworden in Nederland, dus het zou nu in mijn ogen een fantastische headliner.
Mijn punt eigenlijk is, dat ik het vervelend vind om dingen mooier te laten lijken dan ze zijn. Als Werchter ervoor kiest om QOTSA en Gorillaz op één dag te plaatsen zijn dat bands die afzonderlijk van elkaar kleiner zijn dan Pearl Jam of Foo Fighters (althans voor een mainstream festival). QOTSA en Gorillaz dan co-headliners noemen, vind ik een terechte benaming. Pinkpop kiest ervoor om doorgaans hele grote namen bovenaan het affiche te plaatsen en het dagprogramma weinig aandacht te geven. Door namen als WT, Elbow, Slash of Lionel Richie dan als second headliner te gaan betitelen, sla je wat mij betreft de plank mis.
Oasiss wrote:
Kasabian was ook headliner op Glastonbury, Die Toten Hosen of die Artzen zijn het op Rock am Ring. Dat een band op een (of misschien zelfs meer) specifiek(e) een headliner is, betekent nog niet dat het voor Pinkpop een goede headliner zou zijn. Within Temptation is inderdaad absoluut niet mijn ding, maar dat is Metallica ook niet. Over de laatste zou je mij nooit horen zeggen dat het een slechte headliner is.
Wat mijn twijfel over Arcade Fire betreft, ik heb het idee dat zij in de jaren na 2014 een heel stuk groter zijn geworden in Nederland, dus het zou nu in mijn ogen een fantastische headliner.
Mijn punt eigenlijk is, dat ik het vervelend vind om dingen mooier te laten lijken dan ze zijn. Als Werchter ervoor kiest om QOTSA en Gorillaz op één dag te plaatsen zijn dat bands die afzonderlijk van elkaar kleiner zijn dan Pearl Jam of Foo Fighters (althans voor een mainstream festival). QOTSA en Gorillaz dan co-headliners noemen, vind ik een terechte benaming. Pinkpop kiest ervoor om doorgaans hele grote namen bovenaan het affiche te plaatsen en het dagprogramma weinig aandacht te geven. Door namen als WT, Elbow, Slash of Lionel Richie dan als second headliner te gaan betitelen, sla je wat mij betreft de plank mis.
Als je SOAD gaat vergelijken met Die Ärtze dan houd deze discussie het echt op, over de plank mis slaan gesproken.
En waarom kunnen we niet doen of Lionel Richie geen headliner zou zijn, verkocht 4x hier het Gelredome uit tijdens Symphonic In Rosso om even een voorbeeldje te noemen. Waarom is Nick Cave/Gorillaz en QOTSA die de Ziggo Dome uitverkopen dat wel?
Tuurlijk doet Werchter ook zijn ding gewoon goed. Maar die vergelijkingen altijd vind ik altijd zo overdreven, beide festivals doen dingen goed, en beide doen naar mijn mening dingen hopeloos fout. Maar Pinkpop heeft toch ook wel af en toe mooie combinaties neergezet, en of je dat nu second headliner of sub wil noemen… tsja… Want over woorden in de mond leggen gesproken, ik heb nog nooit iemand gehoord dat Slash een 2nd headliner was van Pinkpop.
Lionel Richie in combinatie was met Paul voor mij juist de reden omdat jaar een kaartje te kopen. Zou voor beide niet snel een kaartje kopen, maar juist dat ik ze nog niet gezien had en toch een bepaalde status hadden vond ik het leuk om mee te nemen.
Ik heb al vaker gezegd dat Belgie en Nederland mijlenver uit elkaar liggen wat betreft smaak. In Belgie is Bruce Springsteen veel minder held, in Nederland kan hij niet kapot. in Belgie worden ze helemaal geil als ze de naam Nick Cave horen, in Nederland niet.Het gaat er mij een beetje de andere kant op. We gaan dingen bij Pinkpop al snel downgraden, terwijl het bij Werchter al om een of andere reden snel een upgrade is. En waarom kunnen we niet doen of Lionel Richie geen headliner zou zijn, verkocht 4x hier het Gelredome uit tijdens Symphonic In Rosso om even een voorbeeldje te noemen. Waarom is Nick Cave/Gorillaz en QOTSA die de Ziggo Dome uitverkopen dat wel?
De situatie is in België toch gewoon compleet anders? Werchter boekt die artiesten ook maar de organisatie vindt het logischer om die een aparte dag te geven. En meestal is dat bij die artiesten, vooral financieel, ook gewoon logisch.Het zou Werchter ook eens sieren om eens een keer The Rolling Stones te boeken, of een Fleetwood Mac, of een Bruce Springsteen, of een Lionel Richie. Maar nee hoor, weer Florence + The Machine en Mumford & Sons op een dag…