Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Muse verkocht de Ziggo twee jaar geleden nog vier keer uit. En de belabberdste plaat van MUSE is alsnog velen malen beter dan de beste cd van Mumford. Maar dat ben ik. :P

Nick Cave laten verzuipen op een mainstage

Triggered haha.

Ik neem aan dat je het over 2018 hebt? Als er één band verzoop die dag was het Arctic Monkeys. Nick Cave was een triomf en misschien wel de beste beslissing die RW de vorige editie gemaakt heeft. Zelden een publiek zien gaan van 'ongeïnteresseerd staren en kletsen' naar 'iedereen in de ban wat er op het podium aan het gebeuren is.' Dat zijn de magische momenten waarom ik naar een festival ga. Tegen het moment dat Cave het publiek uitzwaaide was het veld tot achter de geluidstoren helemaal om. (Check deze video van Push The Sky Away, voor mij hét moment van RW18, ongelofelijk: https://www.youtube.com/watch?v=pmyr5X2mXeo). Cave heeft toen heel veel fans gemaakt (en AM heeft er verloren). En net daarom vind ik het bewonderenswaardig dat Werchter 'm die plek durven geven heeft. Zulke keuzes mogen nog veel meer gemaakt worden.

Maar dat was even (lichtjes) off topic. :wink:

Oasiss wrote:

mattman wrote:
Editors kan je makkelijk op elke plek zetten he. Als Pinkpop morgen beslist dat ze Editors als tweede onderaan op de North wil zetten, dan zullen ze daar ook akkoord mee (moeten) gaan. Doen ze in andere landen ook. Dat het niet slim is, da’s nog iets anders. Boekers in NL en BE willen Editors natuurlijk kunnen blijven presenteren als grote naam.

Daarnaast vind ik het grappig dat hier nog altijd de term ‘second headliner’ wordt gebruikt. Dat zijn toch gewoon subs?

Da’s marketing, toch? Werchter hanteert oprecht co-headlineconstructies met bijvoorbeeld QOTSA en Gorillaz. Pinkpop wil zichzelf wat dat betreft ook serieus blijven nemen en gaat dan ook spreken van second headliners. Als je vervolgens Within Temptation of Slash als dusdanig gaat betitelen, is het tegendeel van jezelf serieus nemen m.i. het gevolg.

Uhh Within Temptation is gewoon headliner van Graspop?

Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
System Of Down – Kings Of Leon
Elbow – Muse
Mumford & Sons – Bruce Springsteen
Queens Of the Stone Age – The Killers
John Mayer – The Rolling Stones
Lionel Richie – Paul McCartney

Pinkpop doet gewoon regelmatig goede co headliner/subs constructies hoor. Wat daar onder zit kan je over discussiëren. Maar bij Werchter maken ze ook genoeg blunders hoor. Nick Cave laten verzuipen op een mainstage, Iron Maiden voor Coldplay zetten, Mackelmore voor Florence & The Machine, Pharell Williams na Mumford & Sons, Bij Werchter is het ook niet altijd walhalla hoor.

Iron Maiden voor Coldplay?
Coldplay speelde voor Iron Maiden. En tussen Coldplay en Iron Maiden speelden nog 5 andere bands. ☺️

Je bedoelt the Black Eyed Peas.

Indiaantje89 wrote:
Nick Cave laten verzuipen op een mainstage

Triggered haha.

Ik neem aan dat je het over 2018 hebt? Als er één band verzoop die dag was het Arctic Monkeys. Nick Cave was een triomf en misschien wel de beste beslissing die RW de vorige editie gemaakt heeft. Zelden een publiek zien gaan van ‘ongeïnteresseerd staren en kletsen’ naar ‘iedereen in de ban wat er op het podium aan het gebeuren is.’. Tegen het moment dat Cave het publiek uitzwaaide was het veld tot achter de geluidstoren helemaal om. (Check deze video van Push The Sky Away, voor mij hét moment van RW18, ongelofelijk: https://www.youtube.com/watch?v=pmyr5X2mXeo). Cave heeft toen heel veel fans gemaakt. En net daarom vind ik het bewonderenswaardig dat Werchter ‘m die plek durven geven heeft. Zulke keuzes mogen nog veel meer gemaakt worden.

Maar dat was even (lichtjes) off topic.
1f609.svg

Komt ook doordat er heel veel publiek zijn heil elders ging zoeken.

Oasiss wrote:

mattman wrote:
Editors kan je makkelijk op elke plek zetten he. Als Pinkpop morgen beslist dat ze Editors als tweede onderaan op de North wil zetten, dan zullen ze daar ook akkoord mee (moeten) gaan. Doen ze in andere landen ook. Dat het niet slim is, da’s nog iets anders. Boekers in NL en BE willen Editors natuurlijk kunnen blijven presenteren als grote naam.

Daarnaast vind ik het grappig dat hier nog altijd de term ‘second headliner’ wordt gebruikt. Dat zijn toch gewoon subs?

Da’s marketing, toch? Werchter hanteert oprecht co-headlineconstructies met bijvoorbeeld QOTSA en Gorillaz. Pinkpop wil zichzelf wat dat betreft ook serieus blijven nemen en gaat dan ook spreken van second headliners. Als je vervolgens Within Temptation of Slash als dusdanig gaat betitelen, is het tegendeel van jezelf serieus nemen m.i. het gevolg.

Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
Elbow – Muse

Pinkpop doet gewoon regelmatig goede co headliner/subs constructies hoor. Wat daar onder zit kan je over discussiëren. Maar bij Werchter maken ze ook genoeg blunders hoor. Nick Cave laten verzuipen op een mainstage, Iron Maiden voor Coldplay zetten, Mackelmore voor Florence & The Machine, Pharell Williams na Mumford & Sons, Bij Werchter is het ook niet altijd walhalla hoor.

Editors, QOTSA en Arcade Fire (al twijfel ik daar over in 2014) vind ik misschien second-headliner. De rest zeker niet. Mumford and Sons stond 7(?) jaar geleden voor Springsteen. Nu zou het fantastisch zijn, maar destijds nog niet zo heul bijzonder. De rest is exact wat ik bedoel, geen second headliner, maar gewoon duidelijk een tree lager dan headlinermateriaal.

En dat Within Temptation op Graspop headliner is, betekent niet dat het een goede second, en al helemaal geen first, headliner zou zijn.

Komt ook doordat er heel veel publiek zijn heil elders ging zoeken.

Da's logisch hé. Ieder zijn ding. Als straks Pink, Muse of Mumford aantreedt op RW, ga je mij ook ergens aan de slope aantreffen. Of buiten de festival'muren'. Het veld stond in ieder geval goed vol tijdens Cave. Groot verschil met 2013 wel. Die man is sindsdien verdubbeld in populariteit.

Indiaantje89 wrote:

Oasiss wrote:

mattman wrote:

Snow Patrol – Pearl Jam
Editors – Bruno Mars
Arcade Fire – Metallica
Elbow – Muse

Editors, QOTSA en Arcade Fire (al twijfel ik daar over in 2014) vind ik misschien second-headliner. De rest zeker niet. Mumford and Sons stond 7(?) jaar geleden voor Springsteen. Nu zou het fantastisch zijn, maar destijds nog niet zo heul bijzonder. De rest is exact wat ik bedoel, geen second headliner, maar gewoon duidelijk een tree lager dan headlinermateriaal.

En dat Within Temptation op Graspop headliner is, betekent niet dat het een goede second, en al helemaal geen first, headliner zou zijn.
WT is daar kwalitatief goed genoeg voor hoor.. dat het jou ding niet is dat mag. Maar als je gewoon Graspop kan headlinen dan ben je gewoon second headliner.

En je wilt het gewoon niet aan geloven dat Pinkpop dat soms doet. Arcade Fire headlinde Glasto dat jaar, en jij hebt er je twijfels over? System Of A Down headlined Rock Am Ring, en je vind het niet headliner waardig? John Mayer verkocht tig keer de Ziggo Dome, en vind je ook niets noemswaardig. Natuurlijk zijn The Rolling Stones groter, toen stond op Werchter Stromae te headlinen..

En leuk dat je Mumford & Sons toen wilde downplayen, stonden toen voor the fucking Boss Bruce Springsteen, terwijl Werchter M&S moest opvullen met The XX, Editors en Chase & Status...

Kasabian was ook headliner op Glastonbury, Die Toten Hosen of die Artzen zijn het op Rock am Ring. Dat een band op een (of misschien zelfs meer) specifiek(e) destival(s) een headliner is, betekent nog niet dat het voor Pinkpop een goede headliner zou zijn. Within Temptation is inderdaad absoluut niet mijn ding, maar dat is Metallica ook niet. Over de laatste zou je mij nooit horen zeggen dat het een slechte headliner is.

Wat mijn twijfel over Arcade Fire betreft, ik heb het idee dat zij in de jaren na 2014 een heel stuk groter zijn geworden in Nederland, dus het zou nu in mijn ogen een fantastische headliner.

Mijn punt eigenlijk is, dat ik het vervelend vind om dingen mooier te laten lijken dan ze zijn. Als Werchter ervoor kiest om QOTSA en Gorillaz op één dag te plaatsen zijn dat bands die afzonderlijk van elkaar kleiner zijn dan Pearl Jam of Foo Fighters (althans voor een mainstream festival). QOTSA en Gorillaz dan co-headliners noemen, vind ik een terechte benaming. Pinkpop kiest ervoor om doorgaans hele grote namen bovenaan het affiche te plaatsen en het dagprogramma weinig aandacht te geven. Door namen als WT, Elbow, Slash of Lionel Richie dan als second headliner te gaan betitelen, sla je wat mij betreft de plank mis.

Kasabian was ook headliner op Glastonbury, Die Toten Hosen of die Artzen zijn het op Rock am Ring. Dat een band op een (of misschien zelfs meer) specifiek(e) een headliner is, betekent nog niet dat het voor Pinkpop een goede headliner zou zijn. Within Temptation is inderdaad absoluut niet mijn ding, maar dat is Metallica ook niet. Over de laatste zou je mij nooit horen zeggen dat het een slechte headliner is.

Wat mijn twijfel over Arcade Fire betreft, ik heb het idee dat zij in de jaren na 2014 een heel stuk groter zijn geworden in Nederland, dus het zou nu in mijn ogen een fantastische headliner.

Mijn punt eigenlijk is, dat ik het vervelend vind om dingen mooier te laten lijken dan ze zijn. Als Werchter ervoor kiest om QOTSA en Gorillaz op één dag te plaatsen zijn dat bands die afzonderlijk van elkaar kleiner zijn dan Pearl Jam of Foo Fighters (althans voor een mainstream festival). QOTSA en Gorillaz dan co-headliners noemen, vind ik een terechte benaming. Pinkpop kiest ervoor om doorgaans hele grote namen bovenaan het affiche te plaatsen en het dagprogramma weinig aandacht te geven. Door namen als WT, Elbow, Slash of Lionel Richie dan als second headliner te gaan betitelen, sla je wat mij betreft de plank mis.
Als je SOAD gaat vergelijken met Die Ärtze dan houd deze discussie het echt op, over de plank mis slaan gesproken.

Natuurlijk moet je niet alles mooier laten lijken dan dat het is. Maar juist bij Werchter is zogenaamd de gras aan de overkant altijd groener. Die hebben nu toch ook "weer" Florence & The Machine staan, en "weer" Mumford & Sons, en "weer" Muse, en "weer" The Cure.. met alle respect voor die bands hoor. Tool en Pink vind ik wel de betere boekingen.

Het zou Werchter ook eens sieren om eens een keer The Rolling Stones te boeken, of een Fleetwood Mac, of een Bruce Springsteen, of een Lionel Richie. Maar nee hoor, weer Florence + The Machine en Mumford & Sons op een dag... wow, super, geweldig, briljant, geniaal. Natuurlijk hebben ze daar ook een Tool en The Cure tegen over staan. Maar met alle respect The Cue staat nu ook alweer voor een 7e keer op Werchter.

We kunnen de boeking van Nick Cave nu wel gaan bejubelen anno 2018, maar dat had natuurlijk al met Push The Sky Away moeten gebeuren (Lowlands deed het toen wel), toen misplaatste Werchter Nick Cave nog voor Volbeat en Rammstein.

Op enkele uitzonderingen na, is Werchter altijd wel erg "veilig" binnen de lijntjes en binnen de "comfort zone". Zonder grap, ik vond het wel lef hebben van Pinkpop om Justin Bieber neer te zetten als headliner. Toegegeven, het pakte niet goed uit. Ook als het niet mijn ding, ik vind het wel goed dat ze eens iets anders boeken dan de 10e keer QOTSA, de 15e keer de Editors, een 20ste keer Kings Of Leons (uiteraard, ik overdrijf nu), maar je snapt mijn punt wel denk ik.

Dat Werchter geen Bruce Springsteen had, en geen Rolling Stones daar valt ook wel wat over te zeggen. Waarom hadden ze Mumford & Sons niet samen met Fleetwood Mac eens gezet? Toch een keer wat anders voor de jaarlijkse Werchter gangers.

Want ja:
Florence + The Machine (2010, 2012, 2015, 2016, 2018)
Mumford & Sons (2012, 2015, 2019)
Muse (2000, 2001, 2004, 2006, 2007, 2010, 2015, 2019)
Pink (2004, 2010, 2019)
The Cure (1981, 1990, 1995, 2000, 2004, 2012, 2019)
Tool (1994, 2001, 2006, 2019)

Hier mag je toch wel een beetje kritisch over zijn?

Als ik me verveel kan ik altijd nog dit topic lezen. Valt altijd genoeg humor te vinden.

Oasiss wrote:
Kasabian was ook headliner op Glastonbury, Die Toten Hosen of die Artzen zijn het op Rock am Ring. Dat een band op een (of misschien zelfs meer) specifiek(e) een headliner is, betekent nog niet dat het voor Pinkpop een goede headliner zou zijn. Within Temptation is inderdaad absoluut niet mijn ding, maar dat is Metallica ook niet. Over de laatste zou je mij nooit horen zeggen dat het een slechte headliner is.

Als je SOAD gaat vergelijken met Die Ärtze dan houd deze discussie het echt op, over de plank mis slaan gesproken.

De discussie houdt wat mij betreft op als je iemand woorden in de mond legt die diegene niet gezegd heeft. Ik heb System of a Down nimmer vergeleken met die Artze.
Ik heb enkel aangegeven dat het feit dat een band ergens headliner is, dit niet automatisch met zich brengt dat ze dat elders ook (terecht) zouden zijn.

Ik zeg ook niet dat Werchter altijd alles beter doet, maar het komt op mijn als een soort minderwaardigheidscomplex over als je gaat spreken over second headliners, omdat Werchter co-headliners heeft. Het is prima als je ervoor kiest om een grootheid als Paul McCartney je dag te laten dragen, maar doe dan niet alsof Lionel Richie ook een headliner zou zijn.

In mijn ogen, en daar ga ik het bij laten, is het bij Pinkpop doorgaans zo dat de 'nummer 2' op die plek staat omdat er geen sprake is van (min of meer) gelijkwaardigheid met de naam erboven. En again, ook daar zijn meer dan genoeg argumenten vóór bij te plaatsen.

Het gaat er mij een beetje de andere kant op. We gaan dingen bij Pinkpop al snel downgraden, terwijl het bij Werchter al om een of andere reden snel een upgrade is. En waarom kunnen we niet doen of Lionel Richie geen headliner zou zijn, verkocht 4x hier het Gelredome uit tijdens Symphonic In Rosso om even een voorbeeldje te noemen. Waarom is Nick Cave/Gorillaz en QOTSA die de Ziggo Dome uitverkopen dat wel?

Het is maar door welke bril je het wil bekijken toch?

Daarnaast leg ik je geen woorden in de mond. Ik noem duidelijk System OF A Down als headliner voor RAR (want blijkbaar was dat in jou optiek geen headliner). En dan kom jij aanzetten met "Ja die Die Toten Hosen en Die Ärtze zijn ook headliner op RAR". Dus die vergelijking maak je toch echt zelf, dus nu niet doen of ik jou de woorden in de mond wil leggen.

Volgens mij kun je 100 man vragen om een willekeurige rij artiesten op volgorde te zetten van groot naar klein, of van relevant naar minder relevant, en dan zal het nauwelijks voorkomen dat twee mensen precies hetzelfde rijtje neerzetten. Kwestie van veel verschillende facetten als leeftijd, smaak, maar bijvoorbeeld ook van welk radiostation er aanstaat op je werk of in de bar waar je graag komt, waar vrienden en kennissen waar je concerten mee bezoekt van houden, etc.

Over het algemeen zijn twee van de drie headliners van Pinkpop acts die stadions uitverkopen, of dat in een niet al te lang verleden nog deden. De derde headliner zit daar vaak net iets onder:

2014: Stones en Metallica, daar (net iets) onder Arctic Monkeys
2015: Muse en Foo Fighters, daar (net iets) onder Robbie Williams
2016: Red Hot Chili Peppers en Rammstein, daar (net iets) onder Paul McCartney (alhoewel een legendarische naam natuurlijk)
2017: Green Day, daar (net iets) onder Bieber en Kings of Leon (dit was dan ook een minder jaar, headliner technisch)
2018: Pearl Jam en Foo Fighters, en misschien wel even groot Bruno Mars (dit was dan ook een top jaar, headliner technisch)

En natuurlijk is de ene stadionact (Stones, Pearl Jam) breed gezien een geweldige boeking, en de andere (Green Day) behoorlijk uitgekauwd of vergane glorie. Maar om in Smeetstermen te blijven: In de groepsfase van de Champions League zitten naast de Barca's en Bayerns nu eenmaal ook Dinamo Zagrebs en Rosenborg BK's.

En waarom kunnen we niet doen of Lionel Richie geen headliner zou zijn, verkocht 4x hier het Gelredome uit tijdens Symphonic In Rosso om even een voorbeeldje te noemen. Waarom is Nick Cave/Gorillaz en QOTSA die de Ziggo Dome uitverkopen dat wel?

Het is zeker smaak. Ongetwijfeld.

Laat ons zeggen dat ik meer voel voor de Nick Caves, Gorillaz en QOTSAs dan de Lionel Richies. Die laatste vind ik alleen leuk op een zat trouwfeest of karaokeparty. Over het algemeen vind ik dat ze in Werchter veel strakker programmeren dan in Pinkpop. Want de randomness van hun headliners heeft als nadeel dat ze... random zijn, maar het voordeel is natuurlijk dat je ze minder vaak ziet. Een Bieber zie je (gelukkig) op weinig andere plekken inderdaad.

Maar je punt over de Werchterlineup van dt jaar volg ik wel hoor Indiaantje. Die is objectief sterk, maar ik loop er ook niet zo warm van. Vooral die zaterdag is bijna lachwekkend cliché. En Pink is qua popnaam nu ook weer niet het neusje van de zalm (als je die eens zet naast een Beyonce of Bruno Mars). Ben een vaste Werchterganger maar zit daarom niet krampachtig die lineup goed te praten. De vrijdag is geweldig voor mij. De rest... not so much. Tot nu toe, want Werchter kennende gaat elke dag in de breedte weer tot aan de nok toe gevuld zijn met lekkers.

Tuurlijk doet Werchter ook zijn ding gewoon goed. Maar die vergelijkingen altijd vind ik altijd zo overdreven, beide festivals doen dingen goed, en beide doen naar mijn mening dingen hopeloos fout. Maar Pinkpop heeft toch ook wel af en toe mooie combinaties neergezet, en of je dat nu second headliner of sub wil noemen... tsja... Want over woorden in de mond leggen gesproken, ik heb nog nooit iemand gehoord dat Slash een 2nd headliner was van Pinkpop.

Lionel Richie in combinatie was met Paul voor mij juist de reden omdat jaar een kaartje te kopen. Zou voor beide niet snel een kaartje kopen, maar juist dat ik ze nog niet gezien had en toch een bepaalde status hadden vond ik het leuk om mee te nemen.

Tuurlijk doet Werchter ook zijn ding gewoon goed. Maar die vergelijkingen altijd vind ik altijd zo overdreven, beide festivals doen dingen goed, en beide doen naar mijn mening dingen hopeloos fout. Maar Pinkpop heeft toch ook wel af en toe mooie combinaties neergezet, en of je dat nu second headliner of sub wil noemen… tsja… Want over woorden in de mond leggen gesproken, ik heb nog nooit iemand gehoord dat Slash een 2nd headliner was van Pinkpop.

Lionel Richie in combinatie was met Paul voor mij juist de reden omdat jaar een kaartje te kopen. Zou voor beide niet snel een kaartje kopen, maar juist dat ik ze nog niet gezien had en toch een bepaalde status hadden vond ik het leuk om mee te nemen.

Bovenaan vorige pagina, niet door jou, maar dat heb ik ook niet gezegd (m.b.t. Slash).

En dan écht het allerlaatste wat ik erover kwijt wil, want dit wordt echt een non-discussie. Ik heb nooit System of a Down en die Artzen met elkaar vergeleken. Ik noemde die Artzen als voorbeeld voor het feit dat ergens als headliner worden geprogrammeerd, niet met zich brengt dat je daarmee ook elders als headliner moet worden geprogrammeerd.

Het gaat er mij een beetje de andere kant op. We gaan dingen bij Pinkpop al snel downgraden, terwijl het bij Werchter al om een of andere reden snel een upgrade is. En waarom kunnen we niet doen of Lionel Richie geen headliner zou zijn, verkocht 4x hier het Gelredome uit tijdens Symphonic In Rosso om even een voorbeeldje te noemen. Waarom is Nick Cave/Gorillaz en QOTSA die de Ziggo Dome uitverkopen dat wel?
Ik heb al vaker gezegd dat Belgie en Nederland mijlenver uit elkaar liggen wat betreft smaak. In Belgie is Bruce Springsteen veel minder held, in Nederland kan hij niet kapot. in Belgie worden ze helemaal geil als ze de naam Nick Cave horen, in Nederland niet.
De vergelijk Stubru vs. Alle Radio Veronica-kloons heeft hier een groot deel mee te maken; Nederlanders hebben toch al gauw meer een link met typische Amerikaanse rock, Daarom denk ik dat Bon Jovi ook prima op Pinkpop past.

Mooi dat ik dan tegen de Belgisch grens woon, ik kan van beide genieten. Van de meeste ordinair commercieele pop act op Pinkpop kan ik me prima bij vermaken (mits goed uitgevoerd), maar ook op een Le Guess Who kan ik me vermaken

En uhh.. ik denk dat er in België ook genoeg Springsteen fans zullen zijn hoor :D.

Het zou Werchter ook eens sieren om eens een keer The Rolling Stones te boeken, of een Fleetwood Mac, of een Bruce Springsteen, of een Lionel Richie. Maar nee hoor, weer Florence + The Machine en Mumford & Sons op een dag…
De situatie is in België toch gewoon compleet anders? Werchter boekt die artiesten ook maar de organisatie vindt het logischer om die een aparte dag te geven. En meestal is dat bij die artiesten, vooral financieel, ook gewoon logisch.

En er mag zeker kritiek komen op de herhalingen op Rock Werchter. Dat was ook het geval dit jaar bij enkele van de aankondigingen, niemand gaat ontkennen dat die herhalingen soms saai en makkelijk zijn. Maar ik vind dit niet echt terechte kritiek terwijl je Pinkpop zit te verdedigen. Ondanks dat daar soms wel eens The Rolling Stones of Bruce op het festival staat, is Pinkpop minstens even ziek in hetzelfde bedje als Werchter op vlak van herhalingen en 'veilig programmeren'.

Maar voor de rest ben ik het over veel met je eens hoor Indiaantje. Werchter kan ook plat zijn en Pinkpop kan ook mooie combinaties boeken, geen twijfel daarover.

Users who are viewing this thread