Dat is wel erg van de ik luister indie/rock kant bekeken. Ik vind het juist tof dat Pinkpop ook eens voor de pop namen gaat. Soms kan dat goed uitpakken, en soms niet (zo was Justin Bieber slecht vorig jaar). Maar ergens vind ik het ook wel fijn dat we in NL een festival hebben die het aandurft, en niet cliché matig voor de zelfde headliners steeds gaan.Kan me vinden in zowel het betoog van Indiaantje als van Black Lies. Natuurlijk staan er regelmatig uitstekende, grote namen op Pinkpop. En als je in de buurt woont, kan ik me goed voorstellen dat die namen voldoende reden zijn om te gaan. Er is volgens mij ook niemand hier op het forum die beweert dat er nooit grote of goede namen op Pinkpop staan. En die grote namen zijn voldoende om genoeg volk te trekken. Zolang het blijft uitverkopen, zal Mojo/Buro Pinkpop niet van deze koers afstappen. Overigens kun je wel de vraag stellen bij de namen die Indiaantje noemt, of je ze enkel op Pinkpop had kunnen zien.
Mijn (de laatste jaren steeds terugkerende kritiek) op Pinkpop is de opbouw van het programma onder de headliners. Ik vind dat Black Lies het uitstekend verwoordt. Je weet van tevoren nooit wat je krijgt op Pinkpop. Ik vind dat oprecht jammer.
En uiteraard is het logisch dat Pinkpop wordt vergeleken met Rock Werchter. Beiden majorfestivals, geografisch liggen ze extreem dicht bij elkaar en qua doelgroep is er gewoon een fikse overlap, lijkt me. Dat je er hoe dan ook, wat er ook geprogrammeerd wordt, voor kiest om hoe dan ook naar Pinkpop te gaan, omdat je hart daar ligt of omdat het gewoon in je achtertuin is, prima. Ik ga ook ieder jaar ongeacht welke namen op het programma staan naar Lowlands. Dat festival stelt me ook eigenlijk nooit teleur. Al zou ik wel kunnen afhaken als er plots een of twee slechtere jaren tussen zitten. Er is per slot van rekening genoeg te kiezen in festivalland. Dus daarin volg ik Black Lies ook.
Het is echter wel logisch dat wanneer iemand geen band heeft met Pinkpop of in de achtertuin van Pinkpop woont en een majorfestival wil bezoeken, een vergelijking zal maken tussen Werchter en Pinkpop. Iemand uit pak ‘m beet Utrecht bijvoorbeeld. En in dat geval denk ik dat Werchter eerder gekozen gaat worden dan Pinkpop (subjectieve mening uiteraard, maar volgens mij heb ik voldoende afstand tot beide festivals. Al besef ik dat mijn persoonlijke smaak nooit helemaal uitgezet kan worden).
Want Gorillaz, The Killers, QOTSA, Pearl Jam, Snow Patrol, Jack White, Arctic Monkeys, Nick Cave vind ik allemaal prima namen hoor. Maar als je me verteld dat dit het affiche van 2008 zou zijn dan geloof ik je meteen. Toen Robbie op Pinkpop stond, hadden ze op Werchter fucking Lenny Kravitz nog als headliner staan in combi met The Prodigy. Stond Florence & The Machine er 2 jaar op rij, stond Muse er al voor de 6e keer. Tel uit je winst. Ja een ander voorbeeld Justin Bieber was kut en slecht etc. Maar kan ik nog steeds beter waarderen als boeking dan 10x Kings Of Leon, Green Day etc. En dat is een beetje mijn probleem met Werchter, die vind ik juist weer teveel tussen de cliché lijntjes kleuren.
Persoonlijk ben ik ook vaak opzoek naar namen die ik nog niet gezien heb. En dan vind ik het persoonlijk erg tof om een Bruno Mars nu weer eens op te pikken. Ik zou er niet per direct voor een kaartje kopen van een los concert van hem. En voor een Werchter naam misschien wel. Maar juist dat ik het op een festival kan zien ondersteund door nog een aantal namen die ik tof vind, maakt het voor mij juist interessant juist wel te gaan.