Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Kan me vinden in zowel het betoog van Indiaantje als van Black Lies. Natuurlijk staan er regelmatig uitstekende, grote namen op Pinkpop. En als je in de buurt woont, kan ik me goed voorstellen dat die namen voldoende reden zijn om te gaan. Er is volgens mij ook niemand hier op het forum die beweert dat er nooit grote of goede namen op Pinkpop staan. En die grote namen zijn voldoende om genoeg volk te trekken. Zolang het blijft uitverkopen, zal Mojo/Buro Pinkpop niet van deze koers afstappen. Overigens kun je wel de vraag stellen bij de namen die Indiaantje noemt, of je ze enkel op Pinkpop had kunnen zien.

Mijn (de laatste jaren steeds terugkerende kritiek) op Pinkpop is de opbouw van het programma onder de headliners. Ik vind dat Black Lies het uitstekend verwoordt. Je weet van tevoren nooit wat je krijgt op Pinkpop. Ik vind dat oprecht jammer.

En uiteraard is het logisch dat Pinkpop wordt vergeleken met Rock Werchter. Beiden majorfestivals, geografisch liggen ze extreem dicht bij elkaar en qua doelgroep is er gewoon een fikse overlap, lijkt me. Dat je er hoe dan ook, wat er ook geprogrammeerd wordt, voor kiest om hoe dan ook naar Pinkpop te gaan, omdat je hart daar ligt of omdat het gewoon in je achtertuin is, prima. Ik ga ook ieder jaar ongeacht welke namen op het programma staan naar Lowlands. Dat festival stelt me ook eigenlijk nooit teleur. Al zou ik wel kunnen afhaken als er plots een of twee slechtere jaren tussen zitten. Er is per slot van rekening genoeg te kiezen in festivalland. Dus daarin volg ik Black Lies ook.

Het is echter wel logisch dat wanneer iemand geen band heeft met Pinkpop of in de achtertuin van Pinkpop woont en een majorfestival wil bezoeken, een vergelijking zal maken tussen Werchter en Pinkpop. Iemand uit pak ‘m beet Utrecht bijvoorbeeld. En in dat geval denk ik dat Werchter eerder gekozen gaat worden dan Pinkpop (subjectieve mening uiteraard, maar volgens mij heb ik voldoende afstand tot beide festivals. Al besef ik dat mijn persoonlijke smaak nooit helemaal uitgezet kan worden).
Dat is wel erg van de ik luister indie/rock kant bekeken. Ik vind het juist tof dat Pinkpop ook eens voor de pop namen gaat. Soms kan dat goed uitpakken, en soms niet (zo was Justin Bieber slecht vorig jaar). Maar ergens vind ik het ook wel fijn dat we in NL een festival hebben die het aandurft, en niet cliché matig voor de zelfde headliners steeds gaan.

Want Gorillaz, The Killers, QOTSA, Pearl Jam, Snow Patrol, Jack White, Arctic Monkeys, Nick Cave vind ik allemaal prima namen hoor. Maar als je me verteld dat dit het affiche van 2008 zou zijn dan geloof ik je meteen. Toen Robbie op Pinkpop stond, hadden ze op Werchter fucking Lenny Kravitz nog als headliner staan in combi met The Prodigy. Stond Florence & The Machine er 2 jaar op rij, stond Muse er al voor de 6e keer. Tel uit je winst. Ja een ander voorbeeld Justin Bieber was kut en slecht etc. Maar kan ik nog steeds beter waarderen als boeking dan 10x Kings Of Leon, Green Day etc. En dat is een beetje mijn probleem met Werchter, die vind ik juist weer teveel tussen de cliché lijntjes kleuren.

Persoonlijk ben ik ook vaak opzoek naar namen die ik nog niet gezien heb. En dan vind ik het persoonlijk erg tof om een Bruno Mars nu weer eens op te pikken. Ik zou er niet per direct voor een kaartje kopen van een los concert van hem. En voor een Werchter naam misschien wel. Maar juist dat ik het op een festival kan zien ondersteund door nog een aantal namen die ik tof vind, maakt het voor mij juist interessant juist wel te gaan.

Dat is wel erg van de ik luister indie/rock kant bekeken.

Hmm, dan schat je me toch behoorlijk verkeerd. Mijn muzieksmaak is niet gecentreerd rondom indie en rock. Integendeel.

Ik vind Bieber en Mars juist ook uitstekende boekingen. Duizend keer interessanter dan Green Day of Offspring of zelfs Foo Fighters. Robbie Williams vind ik overigens niet zo'n schokkende naam. Daar hoeft Pinkpop niet overdreven trots op te zijn hoor. Robbie Williams of Lenny Kravitz, die vergelijking snap ik niet helemaal. Allebei aardig belegen toch?

Maar los daarvan vind ik het programma van Werchter nagenoeg altijd consistenter en interessanter dan Pinkpop.

(...) Ik zou er niet per direct voor een kaartje kopen van een los concert van hem. (...) Maar juist dat ik het op een festival kan zien ondersteund door nog een aantal namen die ik tof vind, maakt het voor mij juist interessant juist wel te gaan.
dit, en dan nog een reden om niet 3 uur heen en ook 3 uur terug te hoeven rijden voor een los concert.
Maakt minstens 2 "stadion" headliners naar mijn smaak, al een weekend kaart Pinkpop ook een makkelijke keuze voor mij...

Indiaantje89 wrote:
Dat is wel erg van de ik luister indie/rock kant bekeken.

Hmm, dan schat je me toch behoorlijk verkeerd. Mijn muzieksmaak is niet gecentreerd rondom indie en rock. Integendeel.

Ik vind Bieber en Mars juist ook uitstekende boekingen. Duizend keer interessanter dan Green Day of Offspring of zelfs Foo Fighters. Robbie Williams vind ik overigens niet zo’n schokkende naam. Daar hoeft Pinkpop niet overdreven trots op te zijn hoor. Robbie Williams of Lenny Kravitz, die vergelijking snap ik niet helemaal. Allebei aardig belegen toch?

Maar los daarvan vind ik het programma van Werchter nagenoeg altijd consistenter en interessanter dan Pinkpop.
Natuurlijk mag je het zo bekijken, maar ik vind Werchter niet het walhalla zoals sommige het hier doen overkomen. Ja Werchter is idd consistent, maar dat vind ik ook weer het "saaie" aan Werchter. Ben Howard, The Vaccines, Stereophonics, weer The Kooks, weer The Script. weer Triggerfinger, weer George Ezra, weer Rival Sons etc. Ja ik weet het, Pinkpop heeft het ook. Maar voor compenseert het dan weer wel dat ze headliners hebben staan die ik persoonlijk nog niet heb gezien en dat heeft Werchter ook niet.

Pinkpop is commercieeler ingesteld dan Werchter, maar Werchter is voor mij dan ook weer clichématiger dan een Lowlands normaal gesproken. Op een andere manier kan ik altijd maar weinig met het Werchter affiche wat dat betreft. Als ik er heen zou gaan vermaak ik me er echt prima hoor, daar niet van. Maar ik kan me moeilijk aanzetten om een kaart te kopen voor ieder jaar weer een affiche vol met namen die ik al elders heb gezien.

Natuurlijk mag je het zo bekijken, maar ik vind Werchter niet het walhalla zoals sommige het hier doen overkomen. Ja Werchter is idd consistent, maar dat vind ik ook weer het “saaie” aan Werchter. Ben Howard, The Vaccines, Stereophonics, weer The Kooks, weer The Script. weer Triggerfinger, weer George Ezra, weer Rival Sons etc. Ja ik weet het, Pinkpop heeft het ook. Maar voor compenseert het dan weer wel dat ze headliners hebben staan die ik persoonlijk nog niet heb gezien en dat heeft Werchter ook niet.

Pinkpop is commercieeler ingesteld dan Werchter, maar Werchter is voor mij dan ook weer clichématiger dan een Lowlands normaal gesproken. Op een andere manier kan ik altijd maar weinig met het Werchter affiche wat dat betreft. Als ik er heen zou gaan vermaak ik me er echt prima hoor, daar niet van. Maar ik kan me moeilijk aanzetten om een kaart te kopen voor ieder jaar weer een affiche vol met namen die ik al elders heb gezien.
Kan ik me heel goed in vinden in deze uitleg....

ik kan zeggen, vorig jaar dagticket voor Foo Fighters op RW kort overwogen.
Maar de rest van de dag sprak me niet aan en de speeltijd van FF kwam me totaal niet lekker uit.
Dit jaar keuze gemaakt voor Maiden in GelreDome ipv op Graspop, los concert dus ipv festival.
Acheraf gezien, was GMM een heel goede keuze geweest. Maar hoe later het werd, hoe minder het in de agenda paste en dan nog qua kosten en oppas minder uit kwam.

Er zijn dus naast Pinkpop best andere zaken welke ik overweeg....
Maar geloof me, Pinkpop overweging ligt heel zwaar hoor! Moeilijk uit te leggen hier denk ik....

Bruce Springsteen zie je niet zo snel op Werchter. Op Pinkpop heel vaak. En popmuziek is altijd op Pinkpop aanwezig geweest. Ik kan me nog een geweldige show van Mika (met opblaasbeen van een big girl) herinnneren :)
Nederland is toch een beetje veramerikaanst wat betreft rock muziek, anders dan de Belgen in ieder geval. Komt dat door Veronica radio vs StuBru ?

Volgens mij is een festival als Werchter gesubsidieerd (ws gemeentelijk nivo) als de neten, als je ziet wat die aan artiestengages neertellen, dat kan Pinkpop niet. Pinkpop wordt door de Nederlandse staat gezien als een bedirjf, daar komt geen cent subsidie aan te pas, wat sponsering hier en daar maar dit is het dan wel.

Wat ik graag zou zien is dat de gemeente Landgraaf de Pinkpop sluittijden zou verlaten naar op z'n minst 3 uur snachts. Dat is waar Pinkpop het namelijk op gaat verliezen in vergelijking met andere festivals: ze sluiten te vroeg,

Wat ik graag zou zien is dat de gemeente Landgraaf de Pinkpop sluittijden zou verlaten naar op z’n minst 3 uur snachts. Dat is waar Pinkpop het namelijk op gaat verliezen in vergelijking met andere festivals: ze sluiten te vroeg,
3 uur? Dat is wel meteen een hele stap.
Laat het 1 uur zijn, misschien volgend jaar.
Daarbij, 3 uur zijn 3 tijdslots dus 6 acts over 3 dagen, dus 18 acts extra.
Met de gage's die er zijn, nu al 9 miljoen uitgegeven aan dit affiche, kan je de vraag stellen "wie gaat dat betalen".
Zal dan weer op de kaartprijs drukken, of niet op de kaartprijs maar juist weer 18 kleine acts (ofwel lees 'meuk') tot gevolg hebben.
Ik denk dat als er een tijd verlenging komt, het maximaal 1 uur is. Maar daar moet de NS / OV ook in mee gaan met extra treinen zodat niemand strand in Eindhoven na 2 uur 's nachts.
Als er meer tijd bijgetrokken moet worden, dan 1 uur, dan moet dat aan de start van de dag zitten imo...
1 uur extra zijn al 6 acts over 3 dagen.

Ik hoor altijd dat 'kaartprijs' argument, maar als je het omrekent tegenover Graspop, RaR, Werchter, maakt niet uit... dan is Pinkpop toch echt altijd het duurste festival. En zeker ieder jaar een lading NL-artiesten.... waar gaat het geld heen?

Ik hoor altijd dat ‘kaartprijs’ argument, maar als je het omrekent tegenover Graspop, RaR, Werchter, maakt niet uit… dan is Pinkpop toch echt altijd het duurste festival. En zeker ieder jaar een lading NL-artiesten…. waar gaat het geld heen?
Mark-Rutte-geld.jpg

Famke Louise en Maan op 1 podium. Broekje uit... en die mensen op Werchter maar naar die lelijke NIck Cave kijken hahahaha.

Bruce Springsteen zie je niet zo snel op Werchter. Op Pinkpop heel vaak. En popmuziek is altijd op Pinkpop aanwezig geweest. Ik kan me nog een geweldige show van Mika (met opblaasbeen van een big girl) herinnneren
1f642.svg

Nederland is toch een beetje veramerikaanst wat betreft rock muziek, anders dan de Belgen in ieder geval. Komt dat door Veronica radio vs StuBru ?

Volgens mij is een festival als Werchter gesubsidieerd (ws gemeentelijk nivo) als de neten, als je ziet wat die aan artiestengages neertellen, dat kan Pinkpop niet. Pinkpop wordt door de Nederlandse staat gezien als een bedirjf, daar komt geen cent subsidie aan te pas, wat sponsering hier en daar maar dit is het dan wel.

Wat ik graag zou zien is dat de gemeente Landgraaf de Pinkpop sluittijden zou verlaten naar op z’n minst 3 uur snachts. Dat is waar Pinkpop het namelijk op gaat verliezen in vergelijking met andere festivals: ze sluiten te vroeg,

Denk dat dat reuze meevalt. Hoogstens misschien in zaken als wat een gemeente in rekening brengt voor schoonmaken, inzet politie etc. Werchter is natuurlijk vier dagen, wat betekent dat opbouwkosten relatief goedkoper zijn. En meer opbrengsten uit drank en eten. Verder kunnen op Werchter ook een pak meer bezoekers komen.
Pinkpop heeft best vaak grote headliners, die meer kosten dan alle artiesten in the Barn. Een Bruce Springsteen of the Rolling Stones zijn niet bepaald gratis.

Jammer mensen, het artikel is uit 2009, maar lijkt me sterk dat dit tijdens de crisis is verandert, en dat was de tijd dat de culturele sector hier nog wél de nodige subsidies kreeg en een lagere BTW had:

GiVpilY.png

http://www.standaard.be/cnt/q82gkgbk

Pinkpop:
Dag 1: The Last Internationale - Bløf - Blaudzun - Pearl Jam
Dag 2: Nothing But Thieves - A Perfect Circle - Noel Gallagher - Foo Fighters
Dag 3: The Overslept - Brian Fallon - Triggerfinger Editors - Greta van Fleet

Rock Werchter:
Dag 1: Rival Sons - At the Drive-in - Queens of the Stone Age - Triggerfinger (helaas Alice In Chains niet echt te combineren met At The Drive-in)
Dag 2: Franz Ferdinand - The Killers
Dag 3: The Last Internationale - Stone Sour - Jack White - Pearl Jam
Dag 4: Albert Hammond jr. - David Byrne - Nine Inch Nails - Nick Cave - Arctic Monkeys

Doe mij dan toch maar de line-up van Rock Werchter aangezien die nog een goede dag 1 en 4 hebben. Dag 2 is echter wel echt veel te weinig. Maar ja, Pinkpop heeft dit de eerste en derde dag.

Maar ja, dit zijn sowieso niet mijn festivals. Nu noem ik Graspop eens op:
Dag 1: Warlock - Black Stone Cherry - Jonathan Davis/Dool - Ghost - Guns 'n Roses
Dag 2: Tremonti - Powerwolf - Hollywood Undead - Killswitch Engage - Avenged Sevenfold - Iron Maiden - Ayreon/Parkway Drive
Dag 3: Stone Broken - Seether - P.O.D. - Skillet - Accept - Exodus - Kreator - Rise Against/Underoath - Volbeat - Marilyn Manson
Dag 4: Vandenberg - Powerflo - Billy Talent - Body Count - Limp Bizkit - Bullet For My Valentine - Hollywood Vampires - Judas Priest - Ozzy - A Perfect Circle

Ik kan hier niet eens een mindere dag aanwijzen...

Pinkpop:
Dag 1: The Last Internationale – Bløf – Blaudzun – Pearl Jam
Dag 2: Nothing But Thieves – A Perfect Circle – Noel Gallagher – Foo Fighters
Dag 3: The Overslept – Brian Fallon – Triggerfinger Editors – Greta van Fleet

Rock Werchter:
Dag 1: Rival Sons – At the Drive-in – Queens of the Stone Age – Triggerfinger (helaas Alice In Chains niet echt te combineren met At The Drive-in)
Dag 2: Franz Ferdinand – The Killers
Dag 3: The Last Internationale – Stone Sour – Jack White – Pearl Jam
Dag 4: Albert Hammond jr. – David Byrne – Nine Inch Nails – Nick Cave – Arctic Monkeys

Doe mij dan toch maar de line-up van Rock Werchter aangezien die nog een goede dag 1 en 4 hebben. Dag 2 is echter wel echt veel te weinig. Maar ja, Pinkpop heeft dit de eerste en derde dag.

Maar ja, dit zijn sowieso niet mijn festivals. Nu noem ik Graspop eens op:
Dag 1: Warlock – Black Stone Cherry – Jonathan Davis/Dool – Ghost – Guns ’n Roses
Dag 2: Tremonti – Powerwolf – Hollywood Undead – Killswitch Engage – Avenged Sevenfold – Iron Maiden – Ayreon/Parkway Drive
Dag 3: Stone Broken – Seether – P.O.D. – Skillet – Accept – Exodus – Kreator – Rise Against/Underoath – Volbeat – Marilyn Manson
Dag 4: Vandenberg – Powerflo – Billy Talent – Body Count – Limp Bizkit – Bullet For My Valentine – Hollywood Vampires – Judas Priest – Ozzy – A Perfect Circle

Ik kan hier niet eens een mindere dag aanwijzen…

Voila, bij dezen dan de echt subjectieve blik op de verhitte discussie.

Users who are viewing this thread